Vadászati múzeum, hangulatos erdő, kilátás a Vértes sziklagyepes dombhátaira

A Vértes déli részének egyik legszebb pontján, a Csákberény feletti Varga-hegyen alakította ki a helyi erdőgazdaság a változatos, kilátásban gazdag, könnyen, gyerekekkel is egyszerűen végigjárható Vértesi Panoráma tanösvényt. Az erdészeti témájú információs táblák mellett a hangulatos, több fafajból álló erdő és a hegy pereméről nyíló pazar kilátás a fő vonzerő, ha szerencsénk van, még vadakat is láthatunk a vadmegfigyelő magaslesről. Körtúránk a gróf Merán Fülöp Vadászati és Erdészeti Múzeum új épületétől indul, melynek meglátogatása remekül kiegészíti a tanösvény bejárását.

Szintkülönbség: 150 méter fel, ugyanannyi le

Gróf Merán Fülöp Vadászati és Erdészeti Múzeum, Csákberény, István u. 66. Megközelíthető Budapest felől, az M1 autópályáról Bicskénél jövünk le, az 1-esen Tatabánya felé, majd a 811-es főúton Székesfehérvár felé megyünk. Felcsút előtt jobbra térünk Söréd irányába, Csákvár után érünk Csákberénybe, ahol a buszmegállónál, tábla is jelzi a múzeumot, jobbra fordulunk, az első utcán balra tartva, annak végében találjuk a múzeum előtti kis parkolót. Amennyiben nem találunk itt helyet, kerüljük meg a murvás úton a múzeum épületét, a túlfelén is kialakítottak egy parkolót.

Könnyű, rövid gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, minimális szintkülönbséggel. A kilátópontnál, a sziklaletörés szélén óvatosan mozogjunk, ne térjünk le a jelzett tanösvényről! Az úton vízvételi lehetőség nincs, gondoskodjunk elegendő folyadékról, főleg gyerekekkel való túrázáskor!

Kirándulásunk kiindulópontja az új gróf Merán Fülöp Vadászati és Erdészeti Múzeum, melyben a Vértes vadászati és erdészeti múltját és jelenét bemutató gyűjteményt találjuk, kisebbeknek a kiállítás fénypontja egyértelműen a hegység élőhelyeit és állatvilágát bemutató nagy dioráma. Az épület szabadon látogatható kertjében a Merán és az Esterházy családok történetét bemutató kültéri információs tablók sorakoznak. A ház mögött pedig Szent Hubertus nagyméretű faszobát csodálhatjuk meg. A Múzeum csütörtöktől vasárnapig tart nyitva 10 és 16 óra között, vasárnap 14 óráig. Belépő: 1000 Ft/felnőtt, gyerek: 500 Ft, családi jegy (2 felnőtt, 2 gyerek) 1500 Ft.

Keresztülmegyünk a múzeum kertjén, a faszobor mögött, a másik oldalon tudunk kimenni a kertből. Jobbra feltűnik egy hatalmas rakás, mely nem más, mint egy faszénégető boksa rekonstrukciója, mellette a tábla alapos magyarázatot ad a faszénégetés tudományáról. Kissé balra fent látjuk a 8 állomásos tanösvény térképes indító tábláját, mellette egy pihenőpaddal. Nagyon praktikusan az állomásoknál mindig jelzik, hogy a következő hány méterre található. A tanösvény jelzése egy zöld színű, ötágú levél. Elindulva a széles, köves úton pár méterre Y alakú elágazáshoz érünk, ahol jobbra fordulunk, a zöld jelzőtáblának megfelelően a széles szekérútra. Fiatalos erdőben emelkedünk, kissé feljebb kiterjedt, telepített erdeifenyvesben érjük el a 2. állomást, mely a kopárfásítást mutatja be. Az enyhén emelkedő, kényelmes útról hamarosan balra kalauzol a jelzőtábla, és pár perc alatt kiérünk a Varga-hegy peremén álló romantikus, nagyszerű kilátást nyújtó pihenőpadhoz, mely egyben a harmadik állomás helyszíne is.

Induljunk tovább a hangulatos, ritkás erdeifenyvesben futó kényelmes úton, mely később mélyútszerű úton ér ki a negyedik állomáshoz, mely a cserszömörcés, virágos kőrises karsztbokorerdőt mutatja be. Újabb pihenőpadhoz érünk, ahonnan forduljunk jobbra, a keskeny ösvényre, mely a Varga-hegy északi letörésének szélén vezet ki egy keskeny gerincélen a tanösvény legszebb pontjára, a Kőkapu-völgy fölé emelkedő sziklaszirtre, mely egyben a tanösvény ötödik állomása is. Parádés panoráma nyílik a Vértes déli részének érdekes nevű völgyeire, sziklagyepes dombhátaira, a tájékozódást egy térkép is segíti. Balról jobbra, a Kőkapu-, a Disznócsapás-, a Csuka-, a Meszes-völgy sorakozik. Miután kiélveztük a nem mindennapi látványt, térjünk vissza ugyanazon az ösvényen a pihenőpadig, ahol jobbra fordulva folytatjuk túránkat a jelzett tanösvényen. Amennyiben még szeretnénk panorámát élvezni, mehetünk egy darabig a jobbra eső peremen is, mely párhuzamosan fut a tanösvény útvonalával.

A tanösvény szekérútján rövidesen elérjük utunk legmagasabb pontját (403 m), majd széles balkanyarral fordulunk be a Pénzverő-völgybe, melyen kényelmesen ereszkedünk a tölgyes, bükkös, kőrises vegyeserdőben. Útközben néhol nagy sziklatömbök mellett megyünk el, lejjebb, kissé jobbra a Mária-kép mellett pihenőpadokat is találunk. Végül fiatalos erdőben érünk le a hetes állomáshoz, majd pár perc múlva élesen balra fordulva sétálunk tovább. Balra kínálkozik egy érdekes kitérő, a Cserkelő úton a vadmegfigyelő magaslesig. A meglepően kényelmesen berendezett vadászlesről, ha szerencsénk van vadakat is láthatunk. Visszatérve a tanösvényre, balra kanyarodunk és pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a múzeum épületéhez.