Kalandozások a gesztesi vár környékén, az Űző-hegy csodás bükkösében, panoráma a Zsigmond-kőről

A Vértes, váráról ismert településéről, Várgesztesről mászunk fel a hegység egyik legszebb kilátópontjára, a Zsigmond-kőre, majd a hangulatos Mátyás-kút környékét érintve gyalogolunk a faluba, és jobb híján, kívülről nézzük meg a bezárt gesztesi várat. A Vértes legcsodásabb erdejét, az Űző-hegy bükkösét szeljük át, végül kellemes erdei gyalogutakon térünk vissza a faluba, ezen a könnyű, nyolcas alakú körtúrán.

A túra időtartama: 4,5 óra, pihenők nélkül

Várgesztes, horgásztó. A kis tavacska a faluba vezető úttól balra, mindjárt az első házaknál van, parkolóhelyek a közelben. A túrát Várgesztes bármelyik pontjáról lehet indítani. Várgesztes zsákfalu, Tatabánya felől, Környén és Vértessomlón keresztül közelíthető meg legegyszerűbben.

Könnyű, de hosszú gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon néhány meredekebb, de rövid szakasszal. A túra igény szerint könnyen kettébontható, Várgesztes metszésponttal. Az útközben lévő egyetlen forrás, a Mátyás-kút vize nem iható, így vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot. A faluban lévő kis boltokban is kapunk inni-, nassolni valót.

Térképkivágat: Vértes turistatérkép 1:40 000 (Cartographia)

A Várgesztes északi szélén kialakított füzekkel, platánokkal határolt, hangulatos horgásztó mellől indulunk, az Országos Kéktúra útvonalán balról kerüljük meg a kis tavacskát, partjáról jól látszik következő célunk a Zsigmond-kő sziklapados kopárosa. Eleinte kényelmes gyalogúton, később sziklafalak közé szorított, hangulatos szurdokvölgyben emelkedünk a K∆ jelzésű ösvény leágazásáig. Itt jobbra mindenképpen tegyünk kitérőt a pár perc sétára lévő Zsigmond-kőre, mely a Vértes egyik legszebb kilátópontja. A sziklafal tetején fekvő füves teraszról jól látszik a lábunk alatt elnyúló Várgesztes a horgásztóval, balra a gesztesi vár kockája, a távolban pedig a majki remeteség templomtornyát is felismerhetjük.

Visszatérve a Kéktúra elágazásához, jobbra fordulva folytatjuk túránkat kimászva a kis szurdokvölgyből. Sűrű fiataloson fúrja át magát utunk, majd egy fennsíkszerű részen, hangulatos szálerdőben gyalogolunk tovább a kitűnően jelzett Kéktúrán. Egy újabb elágazásnál, ahol a Kék sáv jelzésű út balra kanyarodik, egy bükkfán Zsigmond király faragott képmását láthatjuk. Erdős gerincen haladunk tovább, rövidesen jobbra tér le a Kéktúra útvonala, egyenesen a Kék □ jelek a Robinson kunyhó romjaihoz vezetnek (ez a kitérő könnyű szívvel kihagyható). Enyhén lejtő, széles úton ereszkedünk le az újabb kereszteződéshez, ahol a Kéktúra balra kanyarodva folytatódik tovább, mi pedig jobbra megyünk le a Mátyás-kút előtti térségre, ahol pihenőpadokat, tűzrakóhelyet, esőbeállót találunk. Áll itt egy meglehetősen lepusztult, zárva tartó kulcsosház is, előtte egy fából faragott szoborral. Sajnos a forrás vize, a tábla tanúsága szerint nem iható, de azért jólesik a hangulatos helyen egyet szusszanni.

Átmegyünk a tisztás túloldalára, a keresztben futó, kátyús kövesúton jobbra fordulunk a Kék + jelzéseket követve. Egy kilométer után, jobbra tér le jelzett utunk Várgesztes felé, balra a Zöld+ megy tovább, a kerékpáros útként is használatos köves út pedig a Fáni-völgybe tart. A Kék + jelzésű, széles út egy darabig nagyjából szintet tartva fut, majd lejteni kezd, keskenyebb ösvényre váltunk, később pedig mélyút jellegű szekérúton érjük el a balról, a Bodzás-árokból jövő Sárga sáv jelzésű turistautat. Széles úton bukkanunk ki a falu szélénél, majd balra tartva, Sárga és Kék + jelzésű utunk a házak és az erdő közt fut tovább. A Várgesztes táblánál lévő utcánál jobbról csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra, balra a Sárga □ jelű úton fogunk majd visszajönni, de most még egyenesen menjünk tovább a Kék és a Sárga jelű úton, mely betér az erdőbe és közvetlenül a Vár utcával párhuzamosan, afelett fut.

Kiérünk a várhoz vezető aszfaltútra, jobbra meredek lépcsősor visz fel a Gesztesi-kőfülkében álló Lourdes-i Madonna-szoborhoz. Az aszfaltról pár méter után jobbra ágazik le a Kéktúra, mi teszünk egy kitérőt, a szebb napokat is látott gesztesi várhoz. Az út mellett jobbra pihenőpadokkal, asztalokkal, hétvégenként piknikező emberek garmadájával benépesülő, népszerű tisztás mellett megyünk el, majd egy sorompó után, meredek makadámút vezet fel a gótikus eredetű gesztesi vár kockaszerű épületéhez. A várról részletes infók ide kattintva olvashatók. Az épület 2013 ősze óta zárva tart, körül lehet járni kívülről, elméletileg felújítás alatt van, de nagyon lassan haladnak a munkálatok. Újra nyitásának időpontja homályos.

Ugyanazon az úton ereszkedünk le a tisztásig, kissé odébb, balra ágazó út visz ki a Kéktúra és a Sárga sáv jelzésű utak jelzőtáblás kereszteződéséhez, ahol balra tartunk a Kék sáv jelzéseket követve. Mélyen bevágódott völgyben kapaszkodunk az Űző-hegy csodás bükkszálerdővel borított kúpja alá. A hegyet jobbról kerüljük meg a fenséges bükkösben, majd átérünk a Cseresznyefa-hajtásnak nevezett fennsíkra, és agyagos, lejtős mélyúton érünk le a Német-völgybe. Az Országos Kéktúra útvonala innen jobbra kanyarodva ér le Kőhányás-pusztára, mi balra fordulunk a Kék + jelzésű Németvölgyi útra. Enyhén emelkedő, kényelmes, széles utunk meseszép, ritkás bükkszálerdőben kapaszkodik fel a Kis-Kutya-oromra, majd rövidesen becsatlakozik a keresztben futó széles kocsiútba egy vízmű telep közelében. A Sárga □ jelű útra fordulunk balra, a Malom útnak is hívott kocsiút Várgesztest és Vérteskozmát köti össze. 2 kilométer után jutunk ki Várgesztes szélénél, ahol a Kéktúra útvonalába csatlakozva, egyenesen megyünk végig a falu fő utcáján, az Arany János utcán. A római katolikus templom mellett vágjuk át a falut, visszaérve kiindulási pontunkhoz, a horgásztóhoz.