Szédítő mészkősziklapárkányokon a Pes-kő-barlanghoz

A Gerecse mészkőhegysége tele van gyönyörű, fehéren vakító sziklafalakkal, talán a legismertebb közülük a Tatabánya feletti, Turul emlékművel koronázott fal, de a Tarján közelében magasló Pes-kő-hegy impozáns, réteges sziklafala, a szédítő ösvényen megközelíthető barlanggal sem mindennapi élményt kínál a túrázóknak. A Gerecse szívében fekvő, kissé megtévesztő nevű Vértestolnáról indulunk, majd az Országos Kéktúra útvonalán megyünk el a Pes-kő alatt. Jelzetlen utakra váltva emelkedünk fel a Pes-kő-hegy széles, erdővel borított fennsíkjára, ahol kibukkanunk a hegy keleti letöréséhez. A sziklafalak tetején, majd az egy szinttel lejjebb futó, lélegzetelállító ösvényen merészkedünk ki a barlang üregszerű nyílásához. A csodás panorámát nyújtó sziklafalak pereméről jelzetlen ösvényeken ereszkedünk vissza a faluba.

Vértestolna, temető, megközelíthető az M1 autópálya felől, Tatabánya-Óváros lehajtónál jövünk le a sztrádáról, az 1-es úton Bicske felé megyünk tovább, majd a következő elágazásnál balra fordulunk Tarján felé. Tarján központjából balra kanyarodunk Tardos irányába, a következő elágazásnál balra tartva érünk Vértestolnára. A temetőnél hagyhatjuk a kocsit. Távolsági busszal Vértestolna, Újtelep vagy a Kultúrház megállónál szálljunk le. Amennyiben kicsit spórolni szeretnénk a távval, úgy, ha van hely, megállhatunk a Vértestolnára bevezető út leágazásától kb. 200 méterre, ott ahol az Országos Kéktúra letér a műútról, a sorompóval lezárt erdészeti üzemút torkolatához, ahol szokott lenni egy-két hely.

Közepesen nehéz körtúra jelzett és jelzetlen utakon, ösvényeken. Az alapvetően könnyű túra nehézségét a jelzetlen utakon való tájékozódás és a sziklapárkányon futó, biztosítatlan ösvény adja. A Pes-kő sziklafalán fokozott óvatossággal járkáljunk, a barlanghoz vezető, a keskeny sziklapárkányon futó ösvény tériszonyosoknak nehézséget okozhat! A Pes-kő-hegy fennsíkját behálózó jelzetlen utakon nagy segítséget jelent egy pontos, térképes applikáció, jó tájékozódó képesség nagy előny! Az Országos Kéktúra szakasza problémamentes.

A vértestolnai temető sarkától indulunk a Szent Jakab Zarándokút jelzéseivel jelölt földúton, mely balra fordulva átmegy egy távvezeték alatt és beér az erdő fái közé. Egy hosszú kerítést követve csatlakozik be a kényelmes út az Országos Kéktúra útvonalába. Egyenesen megyünk tovább, a Kék sávhoz a Mária-út lila jelzései is hozzászegődnek. Szép, árnyas erdőben, szintet tartva gyalogolunk, később a Szent Jakab Zarándokút balra tér le utunkról, majd lassan befordulunk a Pes-kő sziklafala közelébe, amikor nincsenek lombok, szépen kirajzolódik a komor sziklafal a fák közt. Széles földutunk egy hajdani tarvágás mellett lejteni kezd, majd kereszteződéshez érünk, balról a Kék + jelű út csatlakozik hozzánk, jobbra egy gyakran sáros erdészeti üzemút indul meg, ezen is mehetünk a Pes-kő felé, de érdemes még kb. 200 métert menni a Kéktúrán, és a jobbra nyíló gyalogútra fordulni, ez sokkal hangulatosabb, mint a dózerút.

A jelzetlen ösvény lassan emelkedve ér ki az előbb látott erdészeti útra, melyen balra tartva megyünk tovább. Meredekebbé váló utunk felkapaszkodik a Pes-kő-hegy széles, hullámos, erdővel borított fennsíkjára, később jobbra térünk le egy keskenyebb gyalogútra, mely rövidesen kibukkan egy régebbi tarvágás helyén lévő fiatalos, cserjés szélén. Egy nehezen észrevehető ösvény ágazik le a széles útról jobbra, befúrva magát a sűrűbe, ha véletlenül nem találjuk meg, akkor sincs gond, a szekérút feljebb csatlakozik egy másik földúthoz, amelyen élesen jobbra fordulva érünk ki ugyanoda, ahova a keskeny, cserjésen átvágó ösvény fut. Utunk egy széles balkanyarral ér fel a Peskő-hegy tetejére, amikor nincs aljnövényzet, jobbra már látjuk a sziklafalak szélét, itt is átvághatunk egy kis csapáson, de kissé odébb, egy jobban kijárt ösvényre fordulva, jobbra, is kiérünk a meredély szélétől biztonságos távolban futó ösvényre.

Jobbra fordulva mehetünk ki a Pes-kő sziklafalainak déli végénél található szép kilátópontra, ahonnan, egy idilli tűzrakóhely mellől csodás panoráma nyílik a Pes-kő pados, réteges mészkőszikláira, a mélyben Tarján házaira, a távolban a Baglyas-hegyre, északra a Gerecse, tőle jobbra, a Pilis vonulataira. Menjünk vissza a kis ösvényen, ahol megszaporodnak a sziklák, ott vezet le egy kis csapás a barlanghoz, nagy sziklatömbök közt ereszkedünk le egy szinttel lejjebb, majd jobbra fordulva egy látványos, szédítő ösvényen, a sziklalépcsők közt mehetünk ki a barlang nyílásáig. Az út egy részénél az áthajló sziklafalak miatt csak lehajolva tudunk menni, óvatosan mozogjunk a sziklaperemen, a mélység közel 100 méteres! Maga a barlang inkább csak egy üreg, a háromszög alakú nyílás pár méter mélyen nyúlik csak be a sziklák közé. A hegy neve a szláv barlang szóból ered, vagyis a Pes-kő barlangos követ, sziklát jelent, a Bükkben is van egy hasonló nevű, ennél azért jóval magasabb hegyünk, melynek tetején szintén egy barlang nyílik.

Mondani sem kell, hogy a barlang elől is parádés a kilátás. Induljunk vissza ugyanazon az ösvényen, miután felmásztunk a felső útra, forduljunk jobbra, a jól követhető csapás kimegy a Pes-kő sziklafalainak északi végébe, ahonnan úgyszintén megcsodálhatjuk az egészen a budai hegyekig elnyúló kilátást. Térjünk vissza a szélesebb útra, melyen feljöttünk a hegyre, és forduljunk jobbra. A kényelmes dózerút kellemesen lejtve vezet vissza a Kéktúra útvonalába, amennyiben nem gond a tájékozódás, és főleg van egy jó kis térképes applikációnk, érdemes a letölthető gpx file-nak is megfelelően, egy jobbra tartó gyalogútra letérni, mely kissé emelkedve ér fel a Pes-kő-hegy legmagasabb pontja (399 m) közelébe, ahol a talajt kiterjedt, mohával borított sziklamezők fedik. Északnak tartó utunkról kissé lejjebb, jobbra tér le egy nehezen észrevehető ösvény, mely a Pes-kő-hegy nyúlványán kanyarog le, ha ezt nem vesszük észre, a széles út kiér egy másik kocsiútba, melyen jobbra térve érünk vissza a már ismert útvonalunkba. Egy kicsit bonyolultnak hangzik, de a lényeg, hogy minden út végül kibukkan az Országos Kéktúrába. Innen balra fordulva a Szent Jakab-úton érünk vissza kiindulási pontunkra.