Páratlan panorámák és a nagymúltú bányászat nyomában

A Gerecse-hegység északkeleti szegletében, a híres bányászvároska, Dorog határában magasodik a Nagy-Gete magányos, szigetszerű vonulata. A beszélő nevű Tömedékaknáról indulunk az Országos Kéktúra útvonalán, a helyzetéből is adódóan kitűnő kilátással rendelkező Nagy-Getére, melyet a fokozatosan emelkedő gerincúton érünk el. Már félúton, a Gete-hegy nevű kiemelkedésről is lenyűgöző a látvány, a Nagy-Gete tetején álló méretes csúcskereszt mellől pedig még jobban megnyílik a táj. Rendkívül meredek lejtőn ereszkedünk le a hegy nyugati oldalában, majd dél felől kerüljük meg a hegyvonulatot, számos hajdani szénbányászati emlékhelyet érintve érünk a dorogi bányavidék sváb falujába, Csolnokra. A Bányászmúzeum és a Szent Borbála-templom után a mesés kilátást nyújtó Henrik-hegyre kapaszkodunk fel, még mielőtt visszaérnénk kiindulópontunkra.

Szintkülönbség: 490 méter

Dorog-Tömedékakna, a város déli részén fekvő hajdani bányatelepet a 10-es útról legegyszerűbb megközelíteni, a Csolnokra tartó országútra térve az első lehetőségnél jobbra kanyarodunk, de pár méter után balra térünk le. Az ipari parknál, az aszfaltút végénél találunk szabadon használható parkolóhelyeket. Tömegközlekedéssel, az Esztergom felől jövő Volánbusz járattal tudunk menni, Dorog vasútállomáson érdemes felszállni a Tömedékaknáig közlekedő járatra. A buszmegállótól pár perc sétára van kiindulópontunk.

Közepesen nehéz gyalogtúra jelzett és jelzetlen turistautakon, ösvényeken, szekérutakon, falusi utcákon. A túra közel fele az Országos Kéktúra kitűnően jelzett útvonalán fut, míg visszafelé jelzetlen, de jól járható utakon jövünk. Jó tájékozódási képesség szükséges, a visszaút nagy része, jórészt a térképeken is jelölt Bányászkörön halad, de ez a valóságban egy „instant” túra, jelzése nincsen. A Nagy-Getéről meredek lejtőn ereszkedünk, ez a túra legnehezebb szakasza. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, a Csolnok körüli szántóföldeken árnyékot nem találunk, nyáron kellemetlen lehet a hőség. A csolnoki Bányászmúzeum épületében kocsmát is találunk.

Térképkivágat: Gerecse 1:40 000 (Cartographia)

A Tömedékakna Ipartelep mellől indulunk az Országos Kéktúra jelzéseit követve a széles, murvás, később kövessé váló úton. Nem túl izgalmas utunk rekultivált bányaterületen halad át, szerencsére a fiatalos erdő, a cserjés már elfedi a meddőhányók, elhagyott bányászati épületek látványát. Balra, a hajdani Miklósakna emlékművénél pihenőhelyet is találunk, utunk e szakasza is a Bányászkör egyik útvonalrészlete. elmegyünk a Bélányi-telep ritkás házai mellett, majd az Y alakú elágazásnál a bal oldali ágon megyünk tovább az enyhén emelkedő széles szekérúton. Továbbra is jellegtelen sarjerdőben járunk, utunk lassan balra, délnek fordul, majd jobbra, egy ösvényre váltunk, mely egy másik földúthoz ér, melyen jobbra fordulunk. Balra a Kék négyzet jelű út megy Csolnokra.

Ismét keresztezzük a távvezeték nyiladékát, majd jelzett utunk balra tartva kezdi meg kapaszkodását a Nagy-Gete gerincére. Néhány, már részleges kilátást nyújtó rét mentén emelkedünk, majd felérünk a dél felé nyitott, Gete-hegynek hívott gerincorra (403 m). A kereszt mellől szép panorámát élvezhetünk a mélyben fekvő Csolnokra, a távolban a Pilis és a Budai-hegység vonulatai rajzolódnak ki. Köves földutunk közepesen emelkedve, tölgyesben kapaszkodik tovább nyugat felé a gerincen, és rövidesen elérjük a Nagy-Gete (456 m) tisztásokkal tarkított tetejét. Az óriási csúcskereszt elől pompás panoráma nyílik dél felé, a Gerecse hegyeire. Kissé tovább, a nyugati hegyperemről ismét megnyílik a táj ezúttal nyugati irányban, Tokod házai felett balra a Hegyes-kő, mögötte a Kő-hegy és a bajóti Öreg-kő sziklás kúpja sorakozik.

Meredeken kanyargó, köves ösvényen, csenevész tölgyek, lejjebb fenyőfák közt ereszkedünk le a Nagy-Gete alatti nyeregbe, majd fehér mészkősziklákkal díszített terepen, kissé emelkedve érjük el az Öreg-kő kúpját. Köves úton megyünk lefelé, élvezve az elénk táruló kilátást a Gerecse északi halmaira. Keresztezünk egy távvezetéket, cserjés tájon átvágva, vízmosás vájta úton ereszkedünk le a Sörház-völgybe, itt az Országos Kéktúra útvonala jobbra fordul Tokod felé, mi balra kanyarodunk a völgybe, a Kék + jelzéseket követve. A széles, poros kocsiútról a jelzett út pár lépés után hirtelen jobbra tér le egy meredeken meginduló ösvényre, mi maradunk a völgyben futó, jelzetlen szekérúton. Hamarosan egy névtelen, ámbár meglehetősen szép, nádassal övezett tavacska mellett megyünk el. Enyhén emelkedő mélyúton gyalogolunk tovább, jelzetlen utunk beletorkollik egy keresztező szekérútba, melyen balra fordulunk.

A Gete-alján járunk, füves aljú gyalogutunk ritkás erdőrészen vág át, szemben jól látszik a Nagy-Gete jellegzetes vonulata. Utunk lassan jobbra, keleti irányba fordulva ismét mélyútra vált, a következő elágazásnál balra térünk le, kilépünk az erdőből az 1781-ben Miklósberekben megindult szénbányászatra emlékeztető sziklatömb mellett. Megnyílik a táj, előttünk kirajzolódik a Nagy-Gete bálnaszerű tömbje, egyenesen folytatjuk túránkat a szántóföldön keresztülvágó, poros földúton. Száraz időben szinte sivatagi tájon, a Kőhalmi-földek szántóin megyünk Csolnok irányába, a falu házai mögött jól kivehető a Pilis vonulata, balról a Gete látványa kísér. A csolnoki focipályánál érünk a falu széléhez, a köves útra kiérve találkozunk a Kék négyzet jelzésekkel, melyeken jobbra fordulva a Fenyves utca rendezett házsora mentén gyalogolunk. A kereszteződéstől tovább egyenesen jutunk a Szent Borbála utcán, a balkéz felé eső épületben kialakított kocsmához, és az előzetes telefonos egyeztetés szerinti időpontban látogatható Bányászati és Ásványgyűjteményhez. (tel.: 06/30/587-3381)

Az épületet megkerülve, balra, a Bányász emlékpark mellett folytatódik a Kék négyzettel jelölt útvonal, be is tudunk pillantani a múzeum udvarára, ahol a szénbányászati múlt szerszámait, csillléket láthatunk. Ösvényünk felér az 1932-ben épült Szent Borbála-bányásztemplom előtti aszfaltútra, majd a trianoni emlékmű mellett, a templomhoz felkapaszkodva, annak jobb oldalán folytatódik tovább, azonban pár lépés után jobbra térünk le a jelzett útról egy jelzetlen ösvényre. Ezen sem megyünk sokat, az első elágazásnál balra fordulunk, ismét beérünk Csolnok házai közé. A Béke utcán megyünk végig, a keresztező útnál jobbra kanyarodunk, de pár méter után, egy alig látható ösvényre térünk rá, mely balra indul be az erdőbe. Felkapaszkodunk a Henrik-hegy (338 m) tetejére, az elágazásnál kissé balra tartva érünk ki a hegy északi letöréséhez, ahonnan parádés kilátás nyílik a Dorogi-medencére, Esztergomra a Bazilikával, mögötte a Helembai-hegység sziklái rajzolódnak ki, a horizontot a Börzsöny sziluettje zárja, kissé jobbra pedig a Pilis hosszú vonulata húzódik.

Térjünk vissza az elágazáshoz, balra fordulva megyünk tovább, elmegyünk egy pihenőhely mellett, majd nemsokára balra térünk le a széles szekérútról egy ösvényre, mely kibukkan egy másik földúton, melyen egyenesen haladunk tovább. A valóságban nem jelzett, azonban a legtöbb térképes applikációban jelölt virtuális, ún. instant túraútvonalon, a Bányászkörön maradva, kényelmes szekérúton ereszkedve vágunk át a Fehér-hegyen. A VI. akna emlékköve után egy bányásztelep szélére érünk, melyet balról, az annak peremén futó ösvényen kerülünk meg. Kiérünk a Fehérhegy-dűlőre, melyen élesen balra fordulunk. Ahol a kocsiút balra kanyarodik, ott térünk le róla jobbra egy jelzetlen ösvényre, mely közepes lejtővel ereszkedik vissza Tömedékaknára, kiindulási pontunkra.