A Vértes erdőrengetegének felfedezése a Gánt körüli Kéktúrán

A Vértesben megbújó bájos faluból, Gántról indulunk körtúránkra, az Országos Kéktúra útvonalán először a vészterhes múltat idéző kápolnapusztai temetőhöz, majd a romantikus Juh-völgyön kapaszkodunk fel a szépséges panorámájú Géza-pihenőhöz. Fenséges bükkerdőkben vándorolva érkezünk meg Mindszentpusztára, majd újra becsatlakozva a Kéktúrába, a vadregényes Pap-völgyön ereszkedünk vissza a faluba.

A túra hossza: 18,3 km, a falu központjából, 16,6 km a Gánti pihenőhelytől.

A túra időtartama: 5-6 óra, a pihenőtől 4,5 – 5 óra

Szintkülönbség: 350 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Gánt, Béke tér, faluközpont, buszmegálló a közelben.

Alternatív verzió:

Kicsivel le tudjuk rövidíteni a túrát, ha a Gánti pihenőhelytől indulunk. Azonban vegyük figyelembe, hogy nem túl jó minőségű murvás földút vezet oda a falu nyugati végétől, csak száraz időben járható, nehezebb terepen is járatos autóval. Gánt szélétől, a lovarda mellől indul a földút.

Könnyű, de hosszú túra jelentéktelen szintkülönbséggel, kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, széles kocsiutakon. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot.

Térképkivágat: Vértes 1:40 000 (Cartographia)

Gánt központjából, a templom előtti Béke térről indulunk, a Kék jelzések visznek ki a pár méterre futó Országos Kéktúra útvonalába. A Kossuth Lajos utcán balra tartunk, de mindjárt az első lehetőségnél, a József Attila utcára, jobbra fordulunk. A falu házait egy lovasmajor mellett hagyjuk el, még a sportpálya előtt, a szépülő lovardánál élesen jobbra tér a Kéktúra, az erdő szélén gyalogolunk tovább a széles kocsiúton, jobbra szántóföldek, legelők húzódnak, amíg a szem ellát. Beérünk a kápolnapusztai völgybe, egy erdős szakasz után hosszúkás tisztásra érünk, melyet jobbról egy sziklás hegyhát szegélyez, mely a Gánti-barlang kisebb-nagyobb nyílásait rejti. A rét szélén a kulturált Gánti pihenőhely kínál remek piknikezési leehetőséget. Eddig lehet bejönni autóval is, innen indul az alternatív túravariáció.

Ligetes réteken át követjük a Kék sáv jelzéseket, közben keresztezzük a Sárga jelzésű ösvényt, aki a pihenőtől indult, majd itt jobbról fog visszatérni. Y alakú elágazáshoz érünk, ahol a Kéktúra balra tér, érdemes azonban rövid kitérőt tennünk, egyenesen a Kék kör jelzésen a nem messze fekvő kápolnapusztai temetőhöz. Pár perc sétával, az út jobb oldalán érjük el a kis temetőt. A középkori eredetű apró településen az 1790-as években mindössze 16 ház állt, túlnyomórészt német ajkú lakosokkal.  Az 1930-as években pedig már csak 62 fő lakott itt, azonban 1945. március 16-án, egy korábbi partizánellenes akció megtorlásaként a szovjetek a falu minden 15 év feletti férfi lakosát kivégezték. A háború után a kis falu elnéptelenedett, a megmaradt emberek elköltöztek, az eseményekről, egészen a rendszerváltásig nyíltan nem lehetett beszélni. A tragédiát a temetőben 1993-ban elhelyezett emléktábla idézi fel.

Térjünk vissza a Kéktúra útvonalára, a temetővel szemben, a villanyvezeték túloldalán kicsit levághatjuk az utat, a füves, bokros területen keresztül bukkanunk ki a keresztező Kéktúra útvonalára, ahol jobbra fordulva lépünk be az Antal-árok völgyébe. Újabb Y alakú elágazáshoz jutunk, ahol a Kéktúra útvonala balra megy tovább a Juh-völgybe, a jobb oldali ág, mely az Antal-árokban folytatódik, egészen 2014-ig volt a Kék nyomvonala, azóta a Kék Kereszt jelzés megy rajta. Terjedelmes erdőirtás tövében gyalogolunk, majd fenséges bükkösben, a szurdokszerű V alakú völgyben emelkedünk tovább. A vadregényes Juh-völgy kettéválik, a kéktúra a bal oldali mellékágban kapaszkodik fel a völgyfő ligetes nyergébe, ahonnan az úttól kissé jobbra egy bájos tisztásról korlátozott kilátás nyílik a környező erdőségre.

A balra forduló ösvény végül kiér a keresztező Köves út nevű régi szállítóútra, melyen jobbra fordulva érünk fel a Sötét-vágás erdős fennsíkjára, ahol elérjük, a balról, Csákberényből jövő Zöld sáv jelzést. Jobbra megyünk tovább, az út túloldalán pár lépésre utunk egyik legszebb pontja, a Géza-pihenő vár. A füves gerincperemen álló kő kocka emlékműtől szép kilátás nyílik a Vértes erdőrengetegére. Térjünk vissza a Kéktúra és a Zöld sáv útvonalára, a kavicsos földútról pár perc után balra ágazik le az Országos Kéktúra, pár méterre pedig jobbra, a Kék kereszt jelzésű út. Mi egyenesen követjük tovább a széles kocsiutat a Zöld sáv jelzésen, kerítéssel védett erdőirtás mellett gyalogolunk, az út baloldalát terebélyes bükkfák sora szegélyezi. Balra a Zöld + jelű út ágazik le, kényelmes, enyhén lejtős úton vándorlunk Szentgyörgyvár tágas rétjeire. Az erdészház előtt széles útra érünk, jobbra megyünk tovább, majd a vadászház után kereszteződéshez érkezünk.

A Zöld jelzések itt balra mennek tovább, mi jobbra fordulunk a Kék négyzet jelű, kavicsos földútra, mely először ligetes tájon, majd sűrűbb erdőben kanyarogva visz Mindszentpusztára. Elmegyünk a kis erdei telep mellett, jobbra az utolsó ház, a Mindszenti turistaház kerítésén találjuk a Kéktúra pecsételőjét, pár lépés után, egy emlékmű után be is csatlakozunk az Országos Kéktúrába, ahol jobbra fordulva folytatjuk túránkat. Pár percig még enyhén emelkedik kényelmes szekérutunk, majd egy Y alakú elágazásnál a bal oldali ágon megyünk tovább, fenséges bükkösben érjük el a Pap-völgy felső részét. Az eleinte még szűk, szurdokszerű, vadregényes völgy lejjebb kiszélesedik, a környező, meredek, sziklás hegyoldalakból legurult mészkőtömbök adnak kicsit vadabb jelleget a völgynek. Rétek láncolatán ereszkedünk a kellemes gyalogúton, lejjebb a vadvirágos tisztásokat már fenyvesek határolják.

A szintet tartó földút végül egy villanyvezetéknél kibukkan a Gánt feletti legelők szélére, ahol keresztezzük a Sárga sáv jelű ösvényt. Amennyiben a falu központjából indultunk, menjünk tovább egyenesen a Kék jelzésen, mely széles, kijárt földúton, füves, bokros dombok közti horpadásban, a legelők mellett vezet be a már jól látszódó Gántra, kiindulási pontunkra. A Gánti pihenőhelytől indulók viszont a kereszteződésnél jobbra forduljanak rá a Sárga sáv jelű útra, mely az erdő szélén kanyarogva jó kilátást kínál a Gém-hegy aljában megbújó Gántra. Kicsit később széles utunk befordul az erdőbe, nagyon figyeljünk, mert pár lépés után hirtelen balra tér le a jelzett út egy kis, alig észrevehető csapásra. A vékonyka ösvény kellemesen kanyarog az árnyas erdőben, majd visszatér a legelők szélére, ahol egy villanyvezeték közelében nekifut egy keresztező szekérútnak, ahol élesen jobbra kanyarodva sétálunk tovább. Az erdő szélén haladva érünk a Kéktúra elágazásához, Kápolnapuszta közelében, ahol balra térve érünk vissza kiindulási pontunkra a Gánti-barlang alatti pihenőhelyhez.