Marsbéli vörös táj és afrikai szavanna hangulat

A Vértes hegység egyik legkülönlegesebb tájára visz Gántról induló gyalogtúránk. A falutól délre nyúló hangulatos dombvidék egykori bauxit külfejtéseinek bizarr, sci-fi filmekbe illő, vörös vidékének felfedezése után a Gém-hegy páratlanul szép, afrikai szavannákra emlékeztető tisztásán keresztül jutunk vissza a szép fekvésű faluba.

A túra jellege: Könnyű kirándulás végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, enyhe emelkedőkkel és lejtőkkel. A terep nem nehéz, de azért hamisítatlan középhegységi környezetben túrázunk, a megfelelő lábbeliről ne feledkezzünk meg, egy túracipő vagy túrabakancs nagyban növeli lépésbiztonságunkat az erdőben, de a széles réteken is. A nyílt területeken szelesebb időben jól jöhet egy profi softshell dzseki, amit egy közepes méretű hátizsákba vissza is tudunk tenni, ha kellemesebbre fordul az idő. Vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot és élelmet is, melyek szintén elférnek a hátizsákunkban.

Útvonal: Gánt – bauxit külfejtés – Sasfészek – Német János-völgy – Öreg-hegy – Gém-hegy – Gém-tisztás – Gánt

Kiindulási pont: Gánt, faluközpont, a Vértes Vendéglő (Mary néni vendéglője) előtt, illetve az élelmiszerboltnál az út mellett több parkolóhely.

Térképkivágat: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A gánti Vértes vendéglő elől délre Csákberény felé indulunk el az országúton, balról először a Z∆, itt fogunk majd visszajönni, később a S+ jelzésű út ágazik le. Tovább haladunk az országút mentén a K∆ jelzéseket figyelve, melyek pár perc múlva egy bal oldali földútra kalauzolnak. Kopár, mészkősziklákkal pettyezett dombok közt haladunk felfelé, rövidesen egy jobb kanyar után a dombtetőn feltűnik egy nagy fehér kereszt.

A kereszt és a körülötte kiépített kis emlékhely a Gántról kitelepített német nemzetiségű lakosokra és a bauxitbányászokra emlékeztet. A dombtetőről pazar kilátás nyílik a falura és a Vértes lankáira. Az emlékhelytől vékony kis csapásunk a Meleges gyönyörű, kopár dombjain át hullámvasutazva bukkan ki az egykori bauxitbánya bizarr, vörös színű külfejtéséhez.

A külfejtés szélére kiállva bámulatos, lenyűgöző látványban lehet részünk, a vörös szinte minden színárnyalatában pompázik a sci-fi filmekbe illő táj. Az uralkodó vörös színben észrevehetünk különböző, egyéb színű kőzeteket is. Ez az ún. Anger-réti külfejtés méltó társa a kissé délebbre található kiépített Földtani Tanösvénynél található bányának. A rendkívül fotogén tájat lassan elhagyva a K∆ jelzései folytatódnak a külfejtés melletti kis vékony ösvényen, hamarosan balról a S+ jelzés csatlakozik hozzá, majd pár méter után a S jelzésű út csomópontjához jutunk.

Jobbra 10 perc alatt kijutunk a műútra és túloldalán a Gánti Bauxitföldtani Parkhoz és a Bauxitbányászati Múzeumhoz. Amennyiben még nem jártunk ott, mindenképpen érdemes megtennénk a kitérőt, de min. 2 órát szánjunk a tanösvényre.

Visszatérve a csomóponthoz balra fordulunk a S jelzésű, széles szekérútra, mely üde rétektől kísért széles völgyben ér a szemben tornyosuló Sasfészek (209 m) fehér mészkősziklákkal tarkított dombja alá. A domb előtt balra befordulunk egy völgybe, ahol egyre feljebb kanyarogva emelkedünk a ligetes, füves dombok közé. Balról egy dombtetőn egy vadászles tornya ígér pihenőt és szép kilátást. Visszatérve a S jelzésű széles szekérútra, továbbra is a hangulatos, ritka növényzetű halmok közt járunk, majd beérünk az erdőbe, egy kereszteződésnél jobbra vezetnek a S jelzések, és a Német János-völgy fiatal tölgyesén, ősszel makkszőnyegen , túrázunk tovább.

A viszonylag egyhangú, hosszú egyenes út 2 km múlva útjelzőtáblával is jelölt elágazáshoz ér, a Z jelzéssel találkozunk, mely jobbra Csákvár felé tart, maradunk a S és a Z jelzéseken, de pár méter után egy újabb elágazásnál (tábla) elbúcsúzunk a S jelektől és balra fordulunk a Gém-hegy felé kapaszkodó Z jelzésű ösvényre.

Egy rövid, közepes emelkedő után vékony csapásunk  felér az Öreg-hegy ritkás platójára, és kissé később már a Gém-hegyen (306 m), a Z jelzések jobbra fordulnak el, mi egyenesen maradunk a széles, füves úton a Z∆ jelzéseket követve. A Gém-hegy tágas, hangulatos rétjét jobbról megkerülve utunk az erdőszélen élesen balra kanyarodik, és pár száz méter után elérjük a Gém-tisztás valószerűtlenül szép platóját.

Egy jobb kanyar után végigmegyünk a Gém-tisztás (318 m) afrikai szavannákra emlékeztető, árvalányhajas, ligetes platóján. Ősszel különösen szépek a vörösen izzó cserszömörce bokrok. A széles, tágas, nyílt hegytetőről jól látszanak a Vértes hegyei is. Kicsit később, ahol az út elkezd lejteni szép kilátás nyílik Gántra és környékére is. Meredek út vezet Gánt házai fölött egyre lejjebb a faluba, majd egy hangulatos fenyvesen át érünk ki a gánti országútra, a falu házai közé, ahol jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.