Vörös, marsbéli táj és hullámzó füves dombok vonulata

A Vértes déli részén fekvő bájos kis falu, Gánt melletti felhagyott bauxit külfejtéseken barangolunk a vörös talajú, szürreális tájon, majd a falu feletti megkapó szépségű, kopár, füves dombok láncolatán hullámozunk le-föl, végig szép kilátást élvezve a Vértesalji településre és a hegység végeláthatatlan erdeire. Szavannaszerű vidéken, majd hangulatos erdei ösvényeken zárjuk be rövid, változatos körünket.

A túra időtartama: 2,5 óra, kisebb pihenőkkel

Gánt, Bányatelep, a Bauxitföldtani Park előtti parkoló. Legközelebbi buszmegálló Gánt, Bányatelep, kb. 400 méterre a Park bejáratától. Parkolóhelyek a Park parkolójában, de az út másik oldalán is meg tudunk állni, a murvás út mellett.

Közepes nehézségű, rövid, változatos, látványos körtúra jól jelzett turistautakon, murvás utakon, erdei ösvényeken, a falu feletti dombokon jelzetlen, de jól követhető csapáson. A túra legnehezebb része, a Gánt feletti jelzetlen ösvény, mely néhol meredeken hullámzik a kopár dombokon le-föl, óvatosan és lassan menjünk itt, a falu feletti sziklaszirt nincs korláttal védve, fokozott odafigyelés szükséges! Útközben vízvételi lehetőség nincs, az útvonal nagy része napos, UV védelemről gondoskodjunk.

Tipp:

A rendkívül látványos Bauxitföldtani Parkot mindenképpen látogassuk meg, a mellette lévő bányászati múzeumot felújítják és kibővítik, a tervek szerint 2020-ban nyitják újra.

Térképkivágat: Vértes 1:40 000 (Cartographia)

A Bauxitföldtani Park elől indulunk, az országút túlsó oldalán, a Sárga sáv és a Kék jelzésű széles, murvás úton. Jobbra egy szép formájú, kőbányával sebzett oldalú domb mellett megyünk el, hamarosan útjelzőtáblás elágazáshoz érünk, ahol a S jelzésű út kissé jobbra tartva folytatódik, mi pedig balra fordulunk a Kék és az itt kezdődő Sárga + jelzéseket követve. Vörös talajú, murvás kocsiúton gyalogolunk a cserjés, füves tájon, kissé feljebb Y alakú elágazáshoz érünk, ahol a Sárga + jelek a jobb oldali úton folytatódnak, itt fogunk majd visszajönni, de most még a kissé balra tartó Kék jelű ösvényen menjünk tovább.

Jobbra már látszanak az élénkvörös színű bauxitdombok, fel is mászhatunk az egyikre, ahol valószerűtlen látvány tárul szemünk elé, mintha egy sci-fi filmben lennénk, kihalt marsbéli táj uralja a látképet. Az út bal oldalán, pár méterre, néhol ki lehet menni a másik, már jobban rekultiválódott külfejtés peremére is. Fiatalos, ritkás erdőben érünk fel a jobb oldali, hatalmas területen fekvő külszíni bánya szélére, ahonnan nem mindennapi panoráma nyílik a kietlen, vörösen izzó tájsebre. Kék jelű ösvényünk visszabújik a ritkás erdő fái közé, enyhén emelkedve érünk fel egy füves tetejű dombra, ahonnan gyönyörű kilátást élvezhetünk a Vértes erdőrengetegére.

Dimbes-dombos tájon hullámvasutazunk tovább, hangulatos réteken, ligeteken át kanyarog keskeny kis ösvényünk. Egy nagyobbacska halom tövében gyalogolunk, majd kitárul a táj, előttünk már jól látható következő állomásunk a helyi német lakosok kitelepítésének és a bauxitbányászatnak emléket állító, két zászlórúd között álló kereszt. A nagy betonkereszt sajnos ledőlt, ideiglenesen fakereszt helyettesíti (2020 tavasz), az emlékmű előtti pihenőpadon szusszanhatunk, csodálva a falura, a szemközti tágas, üdén zöldellő legelőre és a Vértes vonulatára nyíló panorámát.

Tovább indulva elmegyünk a gánti vízmű telepe mellett, majd széles úton ereszkedünk le egy keresztező szekérútra. Itt választhatunk, ha a rövidebb, könnyebb verziót választjuk, akkor forduljunk jobbra, a jelzetlen kocsiút pár perc múlva beletorkollik a Sárga + jelű útba, ahol jobbra fordulva mehetünk visszafelé. Amennyiben az eredeti leírásnak megfelelő utat szeretnénk, akkor az elágazástól menjünk szemben, egyenesen a dombra fel egy kezdetben alig látható nyomon, mely feljebb jól követhető, jelzetlen, keskeny csapássá válik. Kiérünk egy fantasztikus kilátópontra, a közvetlenül a falu felett meredező dolomitsziklaalakzatok tetejére, ahonnan páratlan panoráma nyílik a mélyben fekvő Gánt házaira, a környező dombok sorára.

A szikláktól az erdő szélén óvatosan ereszkedjünk le, majd a szemközti dombra vezet fel utunk. Idilli, hullámzó, füves dombokon gyalogolunk tovább, egy újabb sziklaletörésre érünk, innen a faluba lehet egész jól belátni, majd keskeny csapásunk meredeken ereszkedik le a lenti völgyecskében futó kocsiútra. A Sárga kereszttel jelzett murvás úton jobbra fordulunk, a sorompó után nemsokára jól látszik az út színén, hogy ismét felhagyott bauxit kitermelő részre értünk, a következő Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágon megyünk tovább. Egy erdős szakasz után újabb elágazás következik, akik a rövidebb variációt választották itt csatlakoznak be jobbról a Sárga + jelű útba. Jelzett utunk kissé jobbra folytatódik, szavannaszerű, cserjés tájon gyalogolunk a kényelmes szekérúton.

Kissé odébb, egy újabb Y elágazásnál figyeljünk, mert a jelzett út élesen jobbra tér le a széles útról, elég nehéz észrevenni a Sárga + jelzéseket a ritkásan álló fákon. Kellemes gyalogúton érünk az erdő széléig, majd a fák közt kanyarog hangulatos ösvényünk. Jobb oldalon megközelítjük a már idefelé megcsodált hatalmas külszíni fejtést, végig a peremhez közel futó utunk végül egy széles jobb kanyarral kerüli meg a bányaudvart. Rövidesen leérünk egy keresztező murvás útra, melyen balra fordulunk, a sorompón túl pedig pár lépés után visszaérünk a Kék jelű útra, melyen balra kanyarodva a már ismert útvonalon gyalogolunk vissza kiindulópontunkra.