Az év kerékpárútján Oroszlánytól Almásfüzitőig

A Vértes és a Gerecse vonulatainak nyugati szélén csordogáló Által-ér völgyében szakaszosan kiépített kerékpárút, vitán felül az ország egyik legklasszabb biciklis túraútvonala. 2020-ban a Tatabánya és Tata közti szakaszát „Az év kerékpárútja” megtisztelő címével is kitüntették, teljesen megérdemelten. Változatos túránkon a kerékpárutat teljes hosszában végigjárjuk, Oroszlány vasútállomásától indulunk, a végcél a Duna partján fekvő Almásfüzitő. A 45 km-es útvonal legnagyobb részben külön elkerített, kitűnő minőségű, aszfaltos kerékpárutak, néhol falusi és városi utcák sorából áll. Útközben rengeteg látnivaló várja a bringásokat, a tatai vártól a fényesfürdői tanösvényen át, a majkpusztai remeteségen keresztül a vértesszőlősi előembermúzeumig. Almásfüzitőről az óránként közlekedő, kerékpárokat is szállító vonattal, tatabányai átszállással kényelmesen vissza tudunk jutni az oroszlányi vasútállomásra.

A túra hossza: 46,4 km

A túra időtartama:

4 óra, kényelmes tempóban, kisebb pihenőkkel. A látványosságok megtekintésére egy egész napos túrát szánjunk.

Szintkülönbség:

Minimális, az út alapjában végig enyhén lejt, kisebb, alig észrevehető emelkedőkkel.

Kiindulópont:

Oroszlány, vasútállomás. Szabadon használható parkolóhelyek az állomás környékén.

Érkezési pont: Almásfüzitő, vasútállomás.

Közlekedés:

Almásfüzitőről óránként jár, a kerékpárokat is szállító vonat Budapestre, Tatabányánál át kell szállni az Oroszlányba tartó vonatra. A jegyet a vonaton, a kalauznál lehet megváltani. A menetidő átszállással együtt is alig több mint háromnegyed óra. A tatabányai vasútállomáson óvatosan közlekedjünk átszálláskor, sok a lépcső, a kerékpárt cipelni kell egyik vágánytól a másikig! Természetesen Budapestről kiindulva, vonattal is meg tudjuk csinálni a túrát. A Déli pályaudvarról óránként indulnak személyvonatok Oroszlányba, a menetidő 73 perc, Almásfüzitőről a Győrből induló személyvonatok szintén óránként mennek a Délibe, a menetidő ugyancsak 73 perc. Budapestről indulva átszállás nélkül vonatozhatunk.

A túra jellege:

Könnyű kerékpártúra túlnyomórészt elkülönített, kitűnő minőségű aszfaltos, kitáblázott, jelzett kerékpárúton. A településeken néhol utcákon, Tatabányán, Bánhidán rövid távon, városi utakon vezet az út, itt figyeljünk a forgalomra, Tatán, a vár környékén a kisebb utcákon könnyű eltájolódni, itt kevés jelzés van. A nyári szezonban, hétvégén nem szabad az Öreg-tó parti sétányán, a sok gyalogos miatt biciklizni, ilyenkor vagy tolni kell a bringát vagy a párhuzamos úton tekerni a vár felé. Dunaalmásig van kiépítve egyelőre az út, onnan Almásfüzitőre az igen forgalmas 10-es főúton mehetünk, azonban a tervek szerint 2022 szeptemberére elkészül a már javában épített Euro Velo 6-os kerékpárút, az országúttól elkülönített útvonala, egészen Almásfüzitőig. Amíg ezt nem adják át, gyerekes családoknak nem javasoljuk ezt a szakaszt a nagy forgalom miatt! Útközben több kerékpáros pihenő, néhány esőbeálló és egy önkiszolgáló szervizpont is található. Mivel több településen is keresztülmegy az útvonal, így sok kisebb-nagyobb bolt, vendéglátóhely is található az út mentén. A vértesszőlősi előembertelephez vezető út közepes kaptató, mintegy 50 méter szintet kell leküzdenünk a faluban. A vonat menetrendjére figyeljünk, habár óránként közlekedik, de ha pont lekéssük, az almásfüzitői vasútállomás és környéke nem a legvonzóbb pontja a régiónak.

A túra leírása

Oroszlány vasútállomásától indulunk a régi utcaneveket megidéző Fürst Sándor utcán, mely kivezet a jellemzően az 1960-as években épült emeletes házak között a város fő útjára, a Rákóczi Ferenc útra. Menjünk át a zebrán, az út túloldalán futó kerékpárútra, ahol balra fordulva kerekezünk az üzletekkel, boltokkal zsúfolt főutcán. Rövidesen a monumentális bányászemlékművel díszített Fő térre érünk, majd a körforgalomnál tovább hajtunk egyenesen a kijelölt kerékpárúton. A MOL kút utáni körforgalomnál térjünk át az út túloldalára, a kerékpárút a Penny Market épületét balról megkerülve megy el egy sportpálya mellett, majd a Tesco előtt ér ki a városból. A környei országút melletti elkülönített, tükörsima aszfalton gurulunk, a majkpusztai elágazásnál tehetünk egy kitérőt a 2022 tavaszára teljesen felújított Majki Kamalduli Remeteség műemlékegyütteséhez, mely 1,2 km-re fekszik. Az Által-éri kerékpárút itt balra fordulva folytatódik tovább, tökéletes minőségű aszfalton. A mező szélén futó úton áll a látványos biciklis fa csonka törzse, melyre vagy féltucat, különböző színűre festett kerékpár van felaggatva. Keresztezzük a vasútvonalat, majd kiérünk a Kecskédi-tó partjára, végigtekerünk a tó menti aszfaltúton, a tóparton pihenőpadok kínálnak piknikezési lehetőséget.

A tó végében balra fordulva érünk ki a kecskédi Fő utcára, melyen jobbra kanyarodva, toronyiránt megyünk el a szépen felújított, barokk stílusú Szent Anna-templomig. A kereszteződésnél balra folytatjuk utunk a Vasút utcán, de a polgármesteri hivatal előtt, az első utcán jobbra fordulunk. A Sport utca elmegy a népszerű Barátok Asztala étterem mellett, majd balra kanyarodik, mi egyenesen megyünk tovább az új, aszfaltozott kerékpárúton Környe felé. Mezőkön keresztül tekerünk, majd ismét keresztezzük a síneket és kiérünk a szép fekvésű Környei-tó partjára, ahol mindjárt egy kulturált pihenőhelyen szusszanhatunk egyet. Ezt a tavat már az Által-ér felduzzasztásával hozták létre, végighajtunk a tó és a vasút közti kerékpárúton, a vasútállomás után kiérünk az országútra, ahol a gáton vezető kerékpárútra fordulunk balra. A tó partján az Árpád-emlékmű hármas halmát látjuk, a kerékpárút nem megy be Környe faluközpontjába, hanem átkelve az országút túloldalára jobbra fordulva követi az Által-ér vízfolyását.

Átgurulunk a vasúti felüljáró alatt, egy kis gyaloghíd után közvetlenül a kerékpárút is áttér az Által-ér túlpartjára, és nyílegyenesen fut közvetlenül a patak mentén. Egy romantikus, szomorú füzekkel határolt részen kis gyaloghíd vezet át a túlparti Fácánkert sörözőbe. Az aszfaltos kerékpárút pedig kibukkan a Bánhidai Erőmű-tó déli partvidékén. Jobbra fordulva hajtunk át az Által-ér hídján, és a bájos kis, vízre települt horgászházikókkal benépesült tó délkeleti partján folytatjuk túránkat. Az aszfaltút murvás terepre vált, itt ér véget a jó minőségű aszfalos kerékpárút, majd Tatabányától térünk rá a kiépült szakaszra. A Bokodi-tavi úszó faluhoz hasonló vityillók közül szép kilátás nyílik a bánhidai erőmű monumentális, apokaliptikus hangulatot árasztó épülettorzójára. A tó végén a Fürdő utca aszfaltjára hajtva elmegyünk a lőtér mellett, majd beérünk a Tatabányához tartozó Bánhida központjába, a neoromán stílusú Szent Mihály-templomnál, az irányt tartva egyenesen hajtunk fel a közepes kaptatón, a forgalmas Dózsa György úton. A Spar után már kiépített kerékpárúton mehetünk tovább, átkelünk az út túloldalára, kis üzletek mellett tekerünk el, majd átmegyünk a vasútállomáshoz közeli, síneken átívelő hídon. Érdekesség, hogy a 907-ben sorra került, a honfoglaló magyarok elsöprő győzelmével végződött bánhidai csata millenniumi évfordulójára, 1907-ben állították fel a Gerecse sziklás oldalában a hatalmas Turul-emlékművet.

A lámpás kereszteződésnél balra fordulunk a forgalmas Győri útra, e rövid szakaszon érdemes a járdán menni, főleg gyerekekkel, majd a Vértes Center előtt, jobbra fordulunk az Álmos vezér utcára. A könyvtár épülete után balra kanyarodunk a kellemes, árnyas, parkos Komáromi utcára, a kerékpárúton egészen a Huba vezér utcáig tekerünk, melyen balra fordulva érünk ki a Győri út lámpás kereszteződéséhez. Egyenesen megyünk tovább, a Rákóczi Ferenc út baloldalán kiépített bicikliúton, a körforgalomnál átmegyünk a túloldalra, a híd átvisz az Által-éren, majd egyből jobbra fordul a jól kiépített kerékpárút. Egy kerékpáros pihenő után szorosan a patakot követi aszfaltos bicikliutunk, átbújunk az M 1 autópálya alatt, majd átkelünk a túlpartra egy modern kerékpáros hídon. Kényelmes patakparti utunk rövidesen elágazáshoz ér, előttünk a vértesszőlősi kétlyukú öreg híd, jobbra lehet kitérőt tenni a vértesszőlősi előembertelep múzeumához. Az út mentén az Által-ér völgyi tanösvény egyik táblája áll a pihenőhely mellett. A 6 állomásból álló kerékpáros tanösvény információs táblái tájékoztatást nyújtanak az inkább kisebb folyónak, mint erecskének számító vízfolyás ökológiai fontosságáról.

Az Által-ér és a Nagy-Kacsás-tó közti keskeny földsávon fut tovább Tata felé kerékpárutunk, jobbra kanyarodva kerüljük meg az Által-ér által táplált tavacskák újabb tagját, a Kis-Kacsás-tavat, majd kellemes, árnyas utunk az erdős szélű Derítő-tó közelében fut tovább. A tavat a kerékpárútról a fák miatt alig lehet látni. Az 1-es főúttal párhuzamosan, attól jótékony távolságra, az erdőben nyílegyenesen futó bicikliút végül a keresztező Fáklya utcába torkollik. A nyári hónapokban, hétvégenként az Öreg-tó parti sétányára tilos kerékpárral behajtani, ilyenkor az elkerülő úton menjünk tovább a város felé, azaz az 1-es főút mellett kiépített kerékpárúton mehetünk, a Malom utca végén, a vízi vágóhídnál térhetünk vissza a tópartra. Egyéb időben nyugodtan tekerjünk ki a Fáklya utcán a Tóparti sétányra, melyen jobbra fordulva kerekezünk végig a hangulatos tóparton. Kellemes teraszos vendéglátóhelyek sora mellett hajtunk el, pompás kilátást élvezve az Öreg-tóra, a várra és a kastélyra. A vízi vágóhíd és a Pötörke-malom épülete után elérjük a tó végét, menjünk tovább a keresztező Alkotmány utcáig, ahol balra fordulva hajtunk végig a Bartók Béla utcán a Cifra-malomig, majd a várfalak mentén a Váralja utcán bringázunk tovább. Közvetlenül az Által-ér hídja után, ahonnan csodás rálátás nyílik a romos Rosenberg-bástyára és a várárokra, élesen jobbra térjünk le egy kis közre, mely a patak mentén kivisz a forgalmas Május 1. útra, átkelünk a négysávos úton a zebrán, és jobbra térünk le az Oroszlányi utcára.

A Fényes fasor nyílegyenes, vadgesztenyefa alléját követve érünk ki a városból, balra ágazik le a Fényes tanösvényhez vezető bekötőút, ha csak egy látványosságot tekintünk meg utunk során, ez legyen az! Az Által-ér völgyi kerékpárút tovább, a patakot követve fut egyenesen, később jobbról a vasúti sínek jönnek közelebb, balról megcsillan a Ferencmajori halastavak víztükre. Egy keresztező gazdasági úton jobbra fordulunk, először a síneken, majd az 1-es főúton kelünk át és aszfaltos kerékpárutunk az Által-ér vízfolyását szorosan követve siet tovább a Duna felé. Kiérve a nyílt mezőre, jobbra jól látszik a Gerecse előőrse, a Dunaalmás felett magasodó, szelíd hegyvonulat. Mielőtt elérnénk a 10-es főutat, a kerékpárút egy hurkot téve kel át a patak túloldalára, pont az Által-ér közel egy méter magasságot elérő vízesésénél, amit inkább zúgónak lehet nevezni. Beérünk Dunaalmás házai közé, az Újtelep utcán hajtva jutunk ki a 10-es főútra.

Mielőtt balra fordulva folytatnánk Almásfüzitő felé az utunkat, érdemes jobbra tartani, egy perc múlva, az út túloldalán lévő pihenőparkot meglátogatni. A tó körüli parkban áll a Kék-forrás fedett kútmedencéje, bepillantva értelmet nyer a forrás elnevezése, gyönyörű kék színben tükröződik a kristálytiszta víz. Az út menti lángososnál a kézműves szörpöket is meg kell kóstolnunk. A közvetlen környéken több kénes hévforrás is fakad, régen e helyen üzemelt a dunaalmási strandfürdő. A pihenő után induljunk tovább a 10-es főúton Győr irányába, egészen Almásfüzitőig a forgalmas főúton kell óvatosan haladnunk, de szerencsére már épül az Euro Velo 6-os nemzetközi kerékpárút, a közvetlenül az országút déli oldalán futó elkülönített utat a tervek szerint 2022 szeptemberében adják át a forgalomnak. Addig sajnos a főúton kell eltekerni az 1-es főút kereszteződéséig, majd jobbra tartva az almásfüzitői vasútállomásig.