Barangolás a Gerecse nyugati peremén

A Gerecse nyugalmas, nyugati részén, a Tata városától nem messze fekvő, arborétumáról ismert Agostyánból kiindulva teszünk egy kellemes körtúrát. Fenséges bükkfák közt emelkedve érünk el a hegység második legmagasabb csúcsa, az Öreg-Kovács alatt megbújó, középkori eredetű Szent Péter Rotunda romjaihoz,  majd a Lábas-hegyi Kálvária erdei stációi mentén ereszkedünk vissza a Baj község feletti, nagymúltú szőlőhegyre, ahonnan hangulatos dűlőutakon, mélyutakon gyalogolunk vissza Agostyánba.

Agostyán, Kossuth Lajos utca, az autóbusz forduló környékén tudunk az utca mentén parkolni. Megközelíthető Tata központjától kb. 6 km, az Agostyáni út vezet ki a városból. Tömegközlekedéssel a nem túl sűrű járatok miatt elég körülményes a megközelítés, a tatai autóbuszállomástól a 7-es számú helyi busszal kell a végállomásig menni (Agostyán, autóbusz forduló), de a Vértes Volán 8406 sz. Tardos, ill. Tarján felé közlekedő járata valamivel gyakrabban jár. Vasárnap ne nagyon számítsunk a buszokra. A távolsági buszról a szövetkezeti vendéglőnél szálljunk le.

Könnyű gyalogtúra kevés szintkülönbséggel, jól jelzett turistautakon, széles erdészeti utakon, a szőlőhegyen dűlő- és mélyutakon. A túrán vízvételi lehetőség nincs, tankoljunk fel előtte, a körtemplom romjainál pihenőhely, ideális piknik lehetőség. A turistajelzések nagy része frissen festve, régebbi papír alapú térképeken még nincs is felrajzolva az új Piros kereszt útvonal. (2021)

Térképkivágat: Gerecse 1:40 000 (Cartographia)

A közigazgatásilag Tatához tartozó, csendes kis Agostyánból kezdjük meg körtúránkat, a Kossuth Lajos utcában lévő autóbusz fordulótól indulunk a Piros négyzet jelzésű betonúton, hétvégi házak, kiskertek között. Rövidesen, egy Y elágazásnál találkozunk a Piros kereszt jelzésekkel is, itt, a jobb oldali ágon fogunk majd visszatérni, most a balra tartó úton megyünk tovább. A lassan emelkedő betonút hamarosan földútra vált, a következő elágazásnál a Piros kereszt jelű út balra tér le, ezt követve pár méter után, az erdő szélén, újabb, jelzőtáblás elágazáshoz érünk. Balra, a Piros négyzet jelek vezetnek le az Ökofaluba, mi jobbra fordulunk a Piros + jelű úton, mely még egy darabig a szőlők felső szélén vezet, majd egy hosszú vadvédelmi drótkerítés mellett betér az erdő fái közé.

Széles, kényelmes szekérúton, nagyjából szintet tartva gyalogolunk, balra tágas erdőirtás, jobbra a meredek, erdős hegyoldalt néhol mohos sziklafalak díszítik. Egy erdészeti út éles kanyarjához érünk, kissé balra, lefelé folytatódik rajta a Piros kereszt útvonal, mi jobbra, felfelé megyünk tovább a Sárga kereszt jelzéseket követve. Széles mélyedésben emelkedünk, balra szépen látszódnak az Öreg-Kovács északi nyúlványának sziklalépcsői. Fenséges bükkszálerdőben gyalogolunk, balra kis erdei tavacska mellett megyünk el. Hamarosan felérünk utunk legmagasabb pontjára (440 m), egy széles nyeregben lévő, jelzőtáblás útkereszteződéshez, ahonnan már csak pár lépés, a Piros és Sárga sávval jelölt úton, a középkori eredetű Szent Péter-körtemplom szerény romja.

A XIII. században emelt épület Kovácsi falu plébániatemploma volt, az eredetileg 10 méter magas rotunda belsejét freskók díszítették, a tetőt zsindely fedte, a kis templomot temető ölelte körül. A XVI. század végén, a faluval együtt, a török háborúk során pusztult el. A romok mellett pihenőhely csábít elemózsiánk elfogyasztására, kis szusszanásra. Sétáljunk vissza a jelzőtáblás kereszteződéshez, ahol balra, majd egyből ismét balra fordulunk a Sárga sáv jelzésű útra, mely egyben a Szent Jakab-út és a Gyöngyök útja útvonala is egyben, a megfelelő jelzésekkel. Visszapillantva jól látszik a Gerecse második legmagasabb csúcsa, az Öreg-Kovács (554 m) széles, adótoronnyal koronázott, jellegtelen halma.

Pár lépéssel kiérünk egy hosszúkás rét felső végéhez, melynek szélén a Lábas-hegyi Kálvária három, egyszerű, fedett keresztje áll. Sárga sáv jelű utunk innen, kissé jobbra tartva fut tovább a szép bükkerdő szélén, a tisztás szélén, az erdőben sorjáznak a szépen felújított, modern stációk. A VII. stáció után, kényelmes gyalogutunk bebújik az erdő fái közé, árkok, suvadások mentén ereszkedünk tovább az egyre vadregényesebbé váló úton. Ösvényünk szűk árok peremén, mészkősziklák pettyezte hegyoldalak aljában ereszkedik a baji szőlők felé. Egy vadászház kerítésénél érjük el az első stációt, jelzett utunk kilép az erdőből, a baji szőlőhegy kertjei közti lejtős dűlőúton folytatjuk túránkat.

Az Uradalmi út murvás mélyútján érünk le a fehér borairól híres neszmélyi borvidékhez tartozó baji szőlőhegy központi területére, a Borboléta pincészet mellett utunk betonútba torkollik, a Sárga sáv jelzések egyenesen folytatódnak tovább, Baj község felé, mi jobbra fordulunk az újonnan kialakított Piros kereszt jelzésű útvonalra, mely elvisz a jobbra álló, 1754-ben épült felújított Esterházy-kispince és a XVIII. századi kútház mellett.  Információs tábla tájékoztat a borvidék jelentőségéről, történetéről, a kispince mögött, rezisztens fajtákból álló, kísérleti szőlőültetvény húzódik. A közeli országúton jobbra fordulunk, pár perc alatt elérjük a csinos Platán tér autóbusz fordulónak is használt gondozott terecskéjét.

Egy platánóriás mellett, kissé balra fordulunk, a Kecskehegyi úton, elmegyünk a Stróbl-borház elegáns villája mellett, majd egy Y alakú elágazásnál, mely fölött nagy kereszt áll, Piros + jelű utunk balra folytatódik tovább. A nevéhez hű Mély út löszmélyútján vágunk át a szőlőhegyen, kiérünk egy szép kilátást nyújtó kereszt melletti pihenőnél, ahol jobbra forduló utunk leereszkedik egy völgyfőbe, majd a másik oldalán, egy bal kanyarral, már az agostyáni szőlők közt ereszkedik vissza kiindulási pontunkra.