Szőlőtőkék, kilátóhelyek, löszszakadékok, fenséges szálerdők

Szekszárd közkedvelt kirándulóhelyéről, a Sötét-völgyből induló körtúránkon végigjárjuk a várostól nyugatra emelkedő Szekszárdi-dombság legszebb helyeit. Erdők, rétek, szőlők közt, utunk legérdekesebb szakaszán,  az impozáns löszmélyúton, a Szarvas-szurdikban kapaszkodunk fel a vidék legmagasabb pontjára, a mesés kilátást nyújtó Bati-kereszt-kilátótoronyba.  A bővizű Haramia-forrás érintésével ereszkedünk vissza, a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonalán, a szubmontán bükkössel borított, hangulatos Sötét-völgybe.

Sötét-völgyi parkoló, megközelíthető autóval, a 6-os főútról, Szekszárd és Kakasd közt leágazó, táblával is jelzett aszfaltos bekötőúton megyünk el az út végéig, a szabadon használható parkolóig.

Könnyű körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, dűlőutakon, minimális szintkülönbséggel. A Bati-kereszt-kilátó szabadon látogatható, a Haramia-forrás hűs vizére mindig számíthatunk.

A Sötét-völgyi parkolóból indulunk, az elágazásnál balra fordulunk, a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonalára csatlakozva. Elmegyünk a hosszúkás rét szélén lévő játszótér és pihenőhely mellett, az erdőbe betérve széles utunk balra fordulva folytatódik tovább. Kényelmes gyalogúton érünk a Sötétvölgyi táborhoz, ahol elhagyjuk a jobbra kanyarodó Kéktúrát, átváltunk az egyenesen, a gyermektábor kerítése mentén futó Kék + jelű útra. Széles utunkról hamarosan balra térünk le, majd jobbra fordulunk, egy széles erdőirtás mellett haladunk a Kis-bükki-völgyben. Rövidesen ösvényünk balra kanyarodva az erdőbe, emelkedésbe kezd, rövid kaptatóval érünk fel egy dombhátra, növényalagútban érünk fel egy kerítéshez, melyen át, kapun keresztül jutunk ki a Bodzás-dűlő idilli fekvésű szőlőültetvényére.

Egy betonútnál, egy újabb kapun át érünk ki a Vesztergombi borászat szőlőiből, és ismét becsatlakozunk a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúrába, melyen balra fordulva, löszmélyúton megyünk tovább. Utunk egyre mélyebbre fúrja be magát a függőleges, sárgás löszfalak közé, a Szarvas-szurdik az egyik leglátványosabb példája a Szekszárdi-dombságra jellemző mélyutaknak. Az évszázadok során kialakult, gyalogosan, lovaskocsival rendszeresen használt útvonalak fellazult, homokos talaját a csapadék lehordta, így ezek az utak egyre mélyültek, bevágódtak, az egyre nagyobb erózió hatására valóságos löszszakadékokká váltak. A helyiek ezeket szurdikoknak hívják, az utóbbi időkben sok ilyen mélyutat lebetonoztak, így megszűnt az erózió, de a Szarvas-szurdik szerencsére eredeti formájában maradt fenn.

Több méter magas, függőleges löszfalak közt emelkedünk, a növényzet a kanyargó szurdok felett összeérve, alagútszerű élményt nyújt. Ahogy feljebb érünk, fokozatosan sekélyebbé válik a mélyút, végül kibukkanunk a Heimann-birtok Monopol-dűlője mellett. Ez a Szekszárdi-dombság legmagasabban fekvő szőlőültetvénye, a kerítése mellett érjük el az 1887-ben emelt Bati-keresztet. Aszfaltútra érünk ki, a Kéktúra innen egyenesen megy tovább Szekszárd felé, mi balra fordulva a Vesztergombi család Kerék-hegyi szőlői mellett érünk fel a lapos magaslaton (280 m) emelkedő, 2015-ben átadott, fa elemekből készült 20 m magas Bati-kereszt-kilátó tornyához. A szabadon látogatható torony felső szintjéről csodás körpanoráma nyílik a vidékre, a Szekszárdi-dombság szőlőültetvényekkel tarkított lankáira, délnyugatra jól kivehető a Mecsek keleti részének vonulata, a Zengővel. Szekszárd városa pont takarásban van, keletre azonban jól látszódik  a Gemenci erdő sötét tömbje. A torony tövében fekvő tágas tisztáson több pihenőpad és asztal közül is válogathatunk.

Ugyanazon az úton térjünk vissza, a Szarvas-szurdikon keresztül az előző elágazáshoz, a Vesztergombi szőlők kerítéséhez, ill. kapujához. Élesen forduljunk balra, a második út jobbra lesz a Kéktúra útvonala, mely az Éles-hegyhát keskeny, bozótos gerincét követi, a széles, földes, kocsiút időnként mélyúttá válva fut délnek. Kibukkanunk egy tágas, magaslesekkel körbevett tisztás szélén, és pár perc után kereszteződéshez érünk, ahol jobbra kanyarodunk, a Kék jelzések mellett megjelennek a Sárga sáv jelek is. A dombtetőről egy hangulatos, hosszúkás rét szélén ereszkedünk, majd a következő, táblás elágazásnál (Sötétvölgyi erdő), balra térünk le a Kéktúra útvonaláról, a Sárga sáv jelű útra.

Széles, homokos talajú kocsiutunkról először a Kék +, majd a Sárga + jelű út ágazik le jobbra, a Hármas-halom útkereszteződéshez érve, élesen jobbra térünk le a Kék kör jelzésű útra. Lejtős kocsiúton ereszkedünk, lejjebb, jobbra ágazik le egy kis ösvény a Fazekas-forráshoz. A kerítés mellett futó sűrű aljnövényzettel benőtt ösvényen, őszintén szólva, mi nem mentünk el a forrásig, hisz a Szekszárdi-dombság legrégebben foglalt forrása, a szépen kiépített Haramia-forrás csak pár percre fekszik innen. Szép szálbükkök mellett érünk le a Fazekas-völgybe, a pihenővel ellátott tisztástól balra pár lépés a Haramia-forrás szépen felújított foglalt, bővizű forrása. Pihenőhely, esőbeálló teszi teljessé az élményt, a Sötét-völgyi tanösvény információs táblájáról pedig megismerhetjük a Szekszárdi-dombságra jellemző felszíni formákat.

A forrástól a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonalát követjük, kényelmes, árnyas, szintet tartó gyalogúton követjük a tőlünk jobbra fekvő Fazekas-völgy hosszúkás rétjét, majd a tanösvény 5. állomásánál jobbra fordulunk és a kerítés mellett vágunk át a vizenyős réten. Kissé balra felfelé, jelzett utunk betér az erdőbe, kellemes, árnyas gyalogúton a hegy lábát követve, a Sötét-völgy szálerdejében sétálunk. Keresztezünk pár oldalvölgyet, jobbra lent látjuk a hajdani erdészház épületét, mely ma kulcsosházként üzemel, majd a Kék négyzet jelű ösvény ágazik le balra és kiérünk a balról lefutó Erzsébet-völgy tisztására, balra pihenőhely. Jobbra kilépünk a Sötét-völgy rétláncolatait követő kocsiútra, balra fordulunk és pár lépés után visszaérünk kiindulási pontunkra, a parkolóhoz.

Extra tipp:

A Sötétvölgyi út elején fekvő Sötétvölgyi-tó remek kirándulóhely, a közepén lévő, romantikus kis szigetre egy töltésen és kis hídon tudunk átmenni. A tó partján, a modern épületben, a Völgy Café várja a vendégeket.