Könnyű gyalogtúra a hangulatos Tolvaj-árkon át a vadasparkhoz és a kilátótoronyhoz

A 2021 nyarán megnyitott Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpont és Vadaspark a Soproni-hegység méltó dísze. A látványos bemutatóhelyre legstílusosabban a hegység legszebb völgyén, a védett Tolvaj-árkon keresztül sétálhatunk fel, melynek alsó része egyben természetismereti tanösvény is. Visszaúton útba ejtjük a vaskori halomsírokat, és a Sopronra és a Fertő-tóra is remek kilátást nyújtó Várhely-kilátót, majd az Áfonya-hegy oldalában, hangulatos ösvényen ereszkedünk vissza a Brennbergi-völgybe.

A túra időtartama: 2,5 -3 óra, nem számolva a vadaspark látogatási idejét.

Szintkülönbség: 30 méter

Sopron, Brennbergi út, a Gyermek és Ifjúsági Tábor lejáratához vezető útnál lévő, szabadon használható parkoló. Tömegközlekedéssel, helyi autóbusszal, a Brennbergi út, Ifjúsági Tábor megállónál kell leszállni. A 3-as busz óránként közlekedik a Lackner Kristóf utca, autóbusz állomásról.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, kis távon jelzetlen, forgalomtól elzárt aszfaltúton. A Tolvaj-árok középső szakaszán, a jelzett út jobbról kikerüli a néha nehezen járható völgyrészt, itt egy kötél segítségével kapaszkodhatunk fel a kissé magasabban lévő ösvényre, ha nincs túl esős idő, akkor megpróbálhatjuk a patak gázlóján való átkelést is.

Térképkivágat: Soproni-hg turistatérkép 1:40 000 (Cartographia)

A Gyermektábor bejáratának közelében lévő parkolóból indulunk, átkelünk az országúton, és a hosszúkás rét oldalán vezető jelzett turistaútra fordulunk. Pár lépésre, jobbra ágazik le a Zöld sáv jelű út, melyen tehetünk egy rövid kitérőt az ösvénytől balra lévő Manninger-sírhoz. A tekintélyes soproni család, 1908-ban elhunyt tagja, Manninger Gusztáv Vilmos nyugszik az alacsony kerítéssel körbevett, egyszerű sírban, mellette információs táblán olvashatjuk a Manninger család jeles tagjainak rövid történetét és a város érdekében hozott jócselekedeteiket. Visszatérve a Kék kereszt és Zöld háromszög jelű, füves aljú szekérútra, a rét végén bebújunk az erdőbe, majd utunk kissé balra fordulva, kis fahídon kel át a patak felett. A hídnál találjuk a Tolvaj-árok alsó részében kialakított Természetismereti Tanösvény indító tábláját is. A Zöld balra ágazik le, a túra végén itt fogunk majd visszajönni, most azonban maradunk a Kék kereszt jelzésen, mely végig követi a Tolvaj-árok völgyét.

A szerényen, de általában megbízhatóan csordogáló Béla-forrás mellett pihenőpadot is találunk. Kellemes, enyhén emelkedő ösvényünk egyre mélyebben hatol a két oldalról meredeken emelkedő hegyek, az Ultra és a Várhely közé. Útközben a tanösvény tábláiról sok mindent megtudhatunk a Soproni-hegység állat- és növényvilágáról, az itt előforduló kőzetekről. A vadregényessé váló völgyben hamarosan elérjük a tanösvény utolsó tábláját, mely a 2008-as nagy árvízről mesél, ekkor teljesen elmosta a vihar az ösvényt a kis hidakkal együtt, csak 2012-re állították helyre a Tolvaj-árok berendezéseit. A vízkár mementóit még mindig láthatjuk a következő szakaszon, a jelzett út itt, egy darabig nem is követi a medret, hanem meredeken emelkedik fel jobbra, egy kötél segítségével, a hegyoldalba, kikerülve a sáros, nehezen járható részeket. Amennyiben száraz időben járunk erre, bevállalhatjuk a medret követő jelzetlen utat is, egy sáros gázlón kell átvergődni, a környék igazán vad arcát mutatja ezen a rövidke részen. Kissé feljebb a Kék kereszt csatlakozik a völgy mélyén futó ösvényhez, néhol kidőlt fák alatt bújunk át, máshol gázlón keresztezzük a kis patakot. Ösvényünk magasan a patak felett emelkedik tovább, szép bükkösben érjük el a volt Postás-pihenő helyén emelt kopjafát, majd egy sötét fenyvesben találkozunk a balról érkező Kék sáv jelzéssel.

Pár perc múlva, egy Y alakú elágazásnál a Kék kereszt balra megy tovább a Károly-magaslat irányába, mi pedig a Kék sáv jeleket követve érünk fel a Récényi út aszfaltcsíkjára, melyen jobbra fordulva, a sorompó után érjük el a hajdani határőr-laktanya helyén épült, 2021 nyarán átadott Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpont épületét. Az erdei élményeket magába sűrítő kiállítás és a rejtett életet élő vadfajokat bemutató vadaspark közel két hektáron terül el. A csinos főépületben találjuk a büfé mellett az interaktív eszközökkel gazdagon felszerelt bemutatótermet. Klassz kis diorámák illusztrálják a különböző erdei életközösségeket, remek ötlet a padlón végighúzódó, ún. mag-ösvény, melyen különböző magokat ismerhetünk meg a mustártól a répcén át számos gabonafajtáig. Hallhatunk madár- és egyéb vadhangokat, VR szemüvegen át a virtuális valóságba is tehetünk kirándulást. A vizek élővilágát édesvízi akváriumok teszik szemléletesebbé. A szabadtéri részhez a büfé fedett teraszán át egy fahíd-sétányon jutunk. Az emelt platformról figyelhetjük meg mind az öt nagy vadfajunkat, a dám- és a gímszarvast, a vaddisznót, az őzet, ill. a muflont. A helyben vásárolt állatcsemegéket ötletes csúszdán juttathatjuk el a félénk állatoknak. A sétány körülöleli a volier-t, azaz a ketreces madárröptetőt, ahol különböző fácánokat, köztük a színpompás aranyfácánt és foglyokat láthatunk. Természetesen állatsimogató is van kecskékkel.

Gyakorlati tudnivalók

Nyitvatartás: minden nap május – szeptember: 9.00 – 19.00, ápr., okt.: 9.00 – 18.00, márc.: 9.00 – 17.00, nov.-febr.: 9.00 – 16.00. Karácsonykor, Szilveszter és Újév napján zárva.

Belépő: felnőtt: 1200 Ft, gyerek, diák, nyugd.: 800 Ft

Részletes belépő árak és aktuális nyitva tartás a hivatalos honlapon.

Az Erdő Házától sétáljunk vissza a Kék sáv jelű aszfaltúton addig az elágazásig, melyen felértünk a Récényi útra, közben keresztezzük az egykori műszaki határzár nyomvonalát, melyen most a Zöld sáv jelzés fut. Ahol kijöttünk a Kék jelzésen a Tolvaj-árokból, ott az aszfaltútról balra, a Kék jelzés mellett jobbra tartó jelzetlen útra fordulunk, mely rövidesen egy forgalomtól elzárt, töredezett aszfaltú útba torkollik. Mehetünk egyenesen is, ha esős idő van, célszerűbb az országúton maradva elmenni a balra letérő útra. Ez az út régebben a Kék kör jelzéseivel volt jelölt, néhol még láthatók a lekopott jelzések. Rövidesen keresztezzük a Kék kereszt jelzésű turistautat, az Új-hegy oldalában, szintet tartva gyalogolunk. Az erdőben rejtőző kora vaskori halomsírok mentén jutunk ki egy mohos tetejű esőbeálló házikóval felszerelt pihenőhöz, mely előtt a XIX. század végén a Várhely környéki régészeti lelőhelyek feltárásában úttörő szerepet játszott Bella Lajos soproni régészre emlékező emlékmű áll. Innen a Kék sáv jelzésen pár lépést jobbra téve áll egy vaskori halomsír rekonstrukciója is.

Az elágazástól utunk egy darabig a Kék jelzéseket követi, de a jelzett út balra kanyarodik le, mi pedig tovább egyenesen megyünk tovább, elérjük a Zöld jelzésű utat, melyen egyenesen, majd balra haladva jutunk fel a Várhely (483 m) tetején álló kilátóhoz. A rakétára hajazó, fából ácsolt, magas torony legfelső szintjéről elénk tárul a Soproni-hegység legnagyobb része, gyönyörűen látszódik Sopron városa és azon túl jól kivehető a Fertő víztükre és az azt körülölelő nádastenger. A panoráma megcsodálása után menjünk vissza a Zöld háromszögön a már ismert elágazásig, ahol jobbra fordulva kezdjük meg ereszkedésünket a hegyről. Hangulatos, ligetes erdőn át vezet az enyhén lejtő széles földút, majd a jelzések balra kalauzolnak egy keskenyebb ösvényre, mely erősebb lejtővel ereszkedik az Áfonya-hegy oldalában. A gyönyörű, árnyas erdő fái között rövidesen leérünk a Tolvaj-árok völgyébe, ahol jobbra fordulva, az ismerős kis fahídon átkelve sétálunk vissza kiindulási pontunkra.