Kerékpáros kalandok a síneken

Burgenland középső részének egyik legizgalmasabb turisztikai vállalkozása, az Oberpullendorf (Felsőpulya) és Horitschon (Haracsony) közti, használaton kívüli vasútvonalon működő hajtánypálya, a Sonnenland Draisinentour. A 23 km hosszú útvonalat, a bicikli és a sínautó érdekes öszvérein, lábbal hajtott drezinákon járjuk végig. A különböző nagyságú, 4-től 12 személyesig, hajtányokon, egy nyomvonalon, viszonylag csekély szintkülönbségű pályán hajtunk végig a bukolikus közép-burgenlandi tájon, erdőn-mezőn keresztül, meg-megpihenve a hajdani vasútállomásokon. Útközben több látnivaló is kínálkozik, a legfontosabb a lakompaki kastély természettudományi múzeuma.

A hajtánytúra leírása

A németül Draisine elnevezésű hajtányok tulajdonképpen sínbiciklik, melyekből, a csoport létszámának megfelelően, több változatból is választhatunk. Az alapverzió 4 személyes, kétoldalt egy-egy kerékpárnyereggel, köztük egy paddal, a nyeregben lévők hajtják pedálokon a sínen guruló járművet. A hajtók fixre szerelt biciklikormányba kapaszkodnak, természetesen az üléseket és a kormányt is lehet állítani, ezt jobb, ha már az elején beállíttatjuk a minket útnak indító személyzettel. Nagyobb társaságok bérelhetnek többszemélyes hajtányt is, láttunk 12 személyes, igazi monstrumot is, de több hajtányt is egybe lehet kapcsolni. Még partihajtányok is vannak, zenével, sőt egy sörcsapos példány is közlekedik. A német név az őskerékpár, egy futóbicikliszerű jármű feltalálójáról ered, Karl Drais báróról, aki az 1800-as évek elején fejlesztette ki a speciális közlekedési eszközt, érdekes, hogy neve csak a sínbiciklivel kapcsolatban maradt fent az utókorra.

A hajdani SopronKőszeg közti, normál nyomtávú vasútvonal felhagyott, de Oberpullendorf és Horitschon közötti felújított szakaszán alakították ki a hajtánypályát.  A vasúti pálya egy nyomvonalon halad, így a hajtányok csak egymás után tudnak menni, előzni nem lehet. Páros napokon Horitschonból, páratlan napokon az oberpullendorfi vasútállomásról indul a túra. Foglaláskor ellenőrizzük, honnan fogunk indulni. A szintkülönbség nagyjából egyforma mindkét irányban, talán Oberpullendorfból indulva kényelmesebb, mert így a túra második fele már szinte végig kellemes lejtmenetben történik. Indulás előtt kis bemutatót tartanak a hajtányról, a közlekedési szabályokról, a parkolásról. A hajtányok meglehetősen nehezek, rendesen kell tekerni, nagy sebességre ne számítsunk, folyamatos tekeréssel se megyünk 10 km/h-nál többel. Parkolni egyszerű, de elég nagy izomerő kell a járművek „kisiklatásához”, a kijelölt állomásokon lehet csak parkolni, azaz lehúzni először az első pár kereket a sínről, majd elforgatva kissé a hajtányt, a második tengelyen lévő kerekeket is letolni a sínek melletti betonplaccra.

A közlekedési szabályok viszonylag egyszerűek, három különböző vasúti átjáróra kell ügyelni, az első, a leggyakoribb, egy andráskereszttel védett átjáró, ahol elég csak lelassítani, ezek jellemzően kis forgalmú földutak. A második típus, a kézzel felhajtható sorompó, mely a szilárd burkolatú közutakat védi, előtte meg kell állni, majd kézzel felemelni a sorompót, áthaladni az átjárón, majd visszacsukni azt. A harmadik, összesen két helyen lévő verziónál pedig automata sorompó előtt kell megállni, megnyomni a gombot és várni a szabad jelzésre, amikor felemelkedik a sorompó, gyorsan áthajtani az átjárón. Elméletben bő két óra alatt végig lehet száguldani a pályán, de nyugodtan tervezhetünk egész napra, van bőven látnivaló, az állomásokon pedig kulináris élvezetekben is lehet részünk. Gyakran előfordul, hogy a gyorsabban hajtók utolérik a lassabb járműveket, ilyenkor se stresszeljünk, a gyakorlott hajtányozók kifejezetten élvezik tolni a másikat, és, bár nem teljesen helyes, de dodzsem üzemmódban szórakoztatják egymást.

A hajtánytúra útvonala – látnivalók

A két végállomás között nyolc megállóhely van, Oberpullendorfból (Felsőpulya) jőve az első állomás a nevezetes fazekasfalu, Stoob (Csáva), mely kötelező pihenőhely, az egykori vasútállomás épületében működik a Magazin étterem, mely regionális finomságokkal, hűs italokkal várja a vendégeket. Még induláskor érdemes benézni Felsőpulya állomásán a bizarr ál-wc-be, mely egy női sikollyal deríti jó kedvre a turistákat. Stoob fazekas hagyományait egy kis múzeumban ismerhetjük meg, a gyűjtemény a vasútállomástól kb. 1 km sétára van. A következő állomás, Neutal (Sopronújlak), ahol csak egy pihenőhelyet találunk, majd az ún. középső állomás (Mittelstation) következik, Markt St. Martin (Sopronszentmárton). Az újjáépített állomásban, tervek szerint, 2022-től étterem nyílik.

Weppersdorf (Veperd) megállóhely után hosszú erdős szakasz következik, majd a nemes egyszerűséggel Esterházynak hívott megállóhelyen szinte mindenki leparkol. Ugyanis innen a legegyszerűbb megközelíteni az Esterházy család tulajdonában álló lakompaki kastélyt (Schloss Lackenbach), melyben egy gazdag, természettudományi, vadászati gyűjteményt rendeztek be. Bővebb információért katt ide. A kastély a megállótól kb. 300 méteres sétával érhető el egy kellemes gyalogúton, a patak partján, a kastélykerten át.

A következő megálló Lackenbach (Lakompak), a hajdani vasútállomás épületében találjuk a roppant közkedvelt Bahnhofsbäckerei nevű vendéglátóhelyet, mely főleg az édesszájúak nagy kedvence, palacsinták, rétesek, sütik, fagyik nagy választéka várja a megéhezett hajtányozókat.

Ezután Unterfrauenhaid (Lók) megállója következik, ahol egy pici játszóteret találunk, majd Lackendorf/Raiding után érjük el a végállomást, Neckenmarkt/Horitschon vasútállomást. Raiding (Doborján) világhírű szülöttje, Liszt Ferenc, a csinos faluban minden róla szól, a szülőháza múzeum, azonban a vasúti megállótól gyalog túl messze fekszik a falu. A végállomás pont a két falu, a borászatáról híres Sopronnyék és a Kékfrankos régió egyik központjának számító Haracsony között épült.

Autós turistáknak jó hír, hogy shuttle szolgálat áll rendelkezésre a két végállomás között, kisbuszokkal szállítják vissza az utasokat a kiindulási pontra, mindkét irányban. A jegyet már az indulási állomáson kell foglalni, 4 főig 24 euró a díj, öt főtől személyenként plusz 5 euró.

Napos időben gondoskodjunk megfelelő UV-védelemről, árnyékra útközben ne nagyon számítsunk, kellő mennyiségű folyadékot is vigyünk magunkkal, a tekerés valódi sportteljesítmény, a 23 km gyakorlatlan bringásoknak kissé megterhelő lehet.

Gyakorlati tudnivalók

Induló és végállomások:

Oberpullendorf és Horitschon, páros, ill. páratlan napokon felváltva indul a hajtánytúra útvonala

Üzemidő:

Április és október: csütörtök – vasárnap

Május – szeptember: szerda – vasárnap

Augusztus: kedd – vasárnap

Hétköznap 10 és 12 óra, hétvégén 9 és 12 óra között lehet elindulni, 17 ill. 18 óráig kell megérkezni a végállomásra.

Jegyárak:

Az aktuális árakért katt a hivatalos honlapra.

Jegyeket a honlapon is lehet és érdemes foglalni, főszezonban előfordulhat, hogy a kinézett napra már nincs szabad hajtány!