Könnyű túra a Lővér szállótól a Várhely-kilátón át, a Soproni-hegység jellegzetes tájain

A Ciklámen-tanösvény nemcsak a Soproni-hegység, hanem az egész ország első tanösvénye, közel kilenc kilométer hosszan kanyarog minimális szintkülönbséggel a Lővér szállótól Sopronbánfalváig,  a hegységre jellemző tájakon, erdőkön keresztül. Minden évszakban járható, a névadó erdei ciklámen júliustól szeptemberig virágzik, és tényleg nagyon sok példányt láthatunk az út mentén ebből a kis színes, szigorúan védett virágból. A Lőverek parkerdejéből a Deák-kút érintésével mászunk fel a Károly-magaslat nyergébe, ahonnan a Hétbükkfa útcsomópontján jutunk el a vadregényes környezetben fekvő Hármas-forráshoz. A kora vaskori halomsírok mellett érünk fel a Várhely-kilátóba, majd a panoráma kiélvezése után a romantikus fekvésű Szent György-forrás vizétől felfrissülve ereszkedünk le Sopronbánfalva szélére.

Szintkülönbség: 250 méter

Sopron, Lővér szálló, megközelíthető az 1-es és a 2-es helyi buszjárattal a belváros számos pontjáról, vasútállomás, autóbuszállomás, Várkerület, stb. Autóval néhány ingyenes parkolóhely.

Érkezési pont:

Sopronbánfalva, Kertváros-felső buszmegálló, a 3-as és a 10-es busz megy innen a belvárosba.

Könnyű, családi túra kitűnően jelzett turistautakon, sétautakon, ösvényeken, kevés szintkülönbséggel. A Ciklámen-tanösvény jelzése egy stilizált virág, a tanösvény 12 állomásos, de köztük is több, kisebb információs tábla ismerteti a környék jellegzetességeit. Vízvételi lehetőség a Hármas- és a Szent György-forrásnál, a Deák-kút sajnos kiszáradt. A helyi buszjáratokra érdemes előre váltott jegyet vinni, bár kissé drágábban a buszvezetőnél is tudunk vásárolni egy utazásra szóló menetjegyet.

Térképkivágat: Soproni-hg turistatérkép 1:40 000 (Cartographia)

A Lővér szálló buszmegállótól indulunk a szanatórium kerítése melletti aprókavicsos sétaúton, melyet egy darabig a Sárga sáv és a Zöld kereszt jelzések is elkísérnek. A Thirring útnak hívott sétányról először balra a Sárga sáv, majd később jobbra, a Zöld kereszt jelzés is leágazik. Ezen a kellemes, árnyas szakaszon a Ciklámen tanösvény táblái mellett a Lőverek kincsei tematikus tanösvény tábláit is láthatjuk, melyek Sopron eme nagymúltú, jellegzetes kerületének történetét, híres épületeit, személyiségeit mutatják be. Jobbra, a Hotel Szieszta kerítése mellett haladunk tovább, majd hangulatos, fenyvessel elegyes vegyes erdőben, a Lőverek kincsei tanösvény 10. állomása után elágazáshoz érünk. Balra tartunk, pár métert elkísér bennünket a Zöld háromszög jelzés is, mely balra folytatódik a Károly-magaslat felé. Innen a Zöld sáv jelzést kapjuk magunk mellé. Az enyhén emelkedő úton elmegyünk a felhagyott Deák-kúti kőfejtő mellett, majd elérjük a Deák-kút kőből rakott, félkör alakú építményét. A népszerű kirándulóhelyen több pihenőpadot és asztalt is találunk, Sopron környékének legrégebben ismert és látogatott forrásának vize mostanára elapadt, a néha csordogáló víz fogyasztásától pedig egy nem ivóvíz feliratú falragasz tántorít el. A líceumi diákok is ide kirándultak minden év május elején, innen is a kút neve, melynek, ma is jól olvasható, régi, alsó feliratát 1833-ban vésték a kőbe. „Deákkút! Légy forrása soká ártatlan örömnek!”

A kúttól tovább emelkedünk a Zöld sávval is jelzett tanösvényen, a Károly-magaslat nyugati oldalában. Hamarosan ismét csatlakozik hozzánk a Sárga sáv jelzés és kibukkanunk a Károly-magaslati parkolóban, a Lővér kalandpark előtt, a színes, igen fotogén útjelzőtábla-csokornál. Szemben a Trianoni Emlékparkot nézhetjük meg, mielőtt tovább indulunk jobbra. Megkerüljük az emlékparkot, a Zöld jelzés közben kissé jobbra megy el, mi balra fordulunk a széles aszfaltútra, a Sárga sáv és a Ciklámen jelzéseket követve. Ezen a szakaszon a szokásos jelek mellett láthatjuk a fehér alapra festett sárga B betűt is, ez a hosszútávú, interregionális, tematikus Borostyán túraútvonalat jelzi. Figyeljük a jelzéseket, mert hamarosan letérünk az aszfaltútról jobbra az erdő fái közé. Hosszú, egyenes, enyhén emelkedő szakasz következik a Hétbükkfa útcsomópontig, előtte a Kék sáv jelzések is csatlakoznak hozzánk jobbról. Hajdanán itt egy tőről fakadó hét sudár bükktörzs állt, melyek sorban pusztultak el, az utolsót a II. világháború idejében egy szélvihar döntötte ki. Néhány pihenőpadon szusszanhatunk egyet túránk folytatása előtt.

A Hétbükkfától a Kék sáv jelzés kíséri tanösvényünket, a következő szakasz tán a leghangulatosabb része túránknak, a Tacsi-árok felett magasan, egy északi, árnyas hegyoldalban, szintet tartva kanyarog utunk. Több pihenőpad és információs tábla mellett megyünk el, ezen a részen különösen sok példányt láthatunk a tanösvény névadójából, az erdei ciklámen színes, illatos virágából. A kankalinfélék családjába tartozó, gümős, évelő növény levelei vese alakúak, márványozottan foltosak, vörös fonákúak. A szigorúan védett, júliustól szeptemberig virágzó, közép-európai, hegyvidéki elterjedésű faj, hazánkban az ország nyugati részének gyertyános-tölgyeseiben, bükköseiben fordul elő, jelentős számban a Soproni-hegységben.

Az egyre meredekebb, erdei fenyővel borított hegyoldalban Kék kör jelzések vezetnek le jobbra a Hármas-forráshoz. A leágazásnál információs tábla is áll, nem tudjuk elvéteni a meredek lépcsősoron vezető ösvényt. A Tacsi-árok felső részén fakadó, vadregényes környezetben fekvő Hármas-forrást semmiképpen ne hagyjuk ki, az egész hegység egyik legromantikusabb pontja. Ma már sajnos az alsó kettő teljesen kiszáradt, de a felső forrás hűs, frissítő vizére mindig számíthatunk. Térjünk vissza a tanösvényre, utunk délnek fordul, majd a Tacsi-árok legfelső részén, kis fahídon kelünk át a patakon, majd egyből élesen jobbra fordulva haladunk tovább a völgy túlsó oldalán. Az Új-hegy keleti oldalában futó utunk jelentős régészeti emlékek között halad, kora vaskori halomsírok rejtőznek az erdőben. A XIX. század második felében megindult régészeti feltárások vezető alakja Bella Vilmos soproni régész volt, akinek emlékművéhez ér ki kényelmes utunk. Az esőbeállóval is felszerelt pihenőhely előtt pár méterre, az út bal oldalán áll egy vaskori halomsír rekonstrukciója. A pihenő előtti kereszteződésnél jobbra kanyarodunk rá a murvás útra, melyről hamarosan balra tér le a Kék sáv jelzés. Egyenesen megyünk tovább, a következő elágazásnál a Zöld háromszög jelekkel találkozunk, itt is tartjuk tovább az irányt, az emelkedő ösvényről pár méter után balra fordulunk, a szemből jövő Sárga háromszögek is társulnak a Várhely csúcsára vezető ösvényhez.

A Tacsi-árok és a Tolvaj-árok közti gerinc magaslata, a Várhely (483 m) kora vaskori telepét fából és földből emelt sáncvár védte. A nagy kiterjedésű, Hallstatt-kori telepet kettős, néhol hármas sánccal vették körül. A régészeti kutatások több kaput és egy vaskori házat is feltártak, ma már az avatatlan szemnek csak a földsánc maradványai tűnnek fel. A csúcson most a rakéta formájú, impozáns, magas kilátótorony áll, melynek legfelső szintjéről csodás kilátás nyílik a Soproni-hegység erdős lankáira, a távolban Sopron házaira, tornyaira, azon túl pedig a nádastengerrel körülvett Fertő-tó víztükre csillan meg. Térjünk vissza a tanösvényre, melyen balra fordulva, a Sárga háromszöggel is jelzett szakaszon kezdjük meg ereszkedésünket a Várhely magaslatáról. A következő elágazásnál balra térünk le a Sárga háromszögről, a tanösvényt itt a Kék kör jelzés támogatja. Egyenletesen lejtő úton, egy hosszúkás réten átvágva, a Ciklámen-tanösvény lucfenyvesekről és a szúkárról tájékoztató 11. számú táblája mellől balra indul egy kis csapás a buja környezetben fakadó, szerény, de biztos vízhozamú Szent György-forráshoz. Felfrissülve, térjünk vissza a tanösvényre és folytassuk túránkat hegynek lefelé, immár a Sárga kör jelzésekkel. Az erdőből kiérve átvágunk a tágas Kis-réten, ahol jobbról a Sárga háromszög jelzés is csatlakozik hozzánk, majd széles gyalogúton érünk ki a Tacsi-árokban vezető útra, melyen balra térve bukkanunk ki Sopronbánfalva kertvárosának házainál. A Várhely utca rövidesen kivisz a Brennbergi útra, melyen jobbra fordulva érjük el a buszmegállót, ahonnan a 10-es vagy a 3-as busszal tudunk visszautazni a városközpontba.