Családi biciklitúra a smaragdzöld folyó völgyében

Az osztrák kerékpáros turizmus egyik gyöngyszeme, az Alsó-Ausztria délnyugati részén kanyargó Ybbs folyó mentén kialakított első osztályú, minimális szintkülönbségű, családi bringázásra is tökéletesen alkalmas Ybbstalradweg, azaz Ybbs-völgyi kerékpárút. A folyó szinte teljes vonalán végigfutó bicikliút legújabb, egyben legizgalmasabb szakaszát jártuk végig, a tornyok városától, Waidhofen an der Ybbstől a Lunzi-tó melletti Lunz am See településig. A végig karnyújtásnyira lévő, nyári melegben fürdésre csábító, smaragdzöld, kristálytiszta vizű Ybbs a fő szenzációja a hajdani kisvasút nyomvonalára épített, üdén zöldellő legelők, árnyas erdők, idilli hegyi tanyák közt kanyargó, tükörsima aszfalttal burkolt útnak.

A túra időtartama:

Egész napos kirándulást tervezzünk, kondíciótól, pihenőktől és a kerékpártól függően félnap alatt is végig lehet menni.

Waidhofen an der Ybbs, parkolni legkényelmesebben a Schlosshotel és a strand melletti nagy garázsban tudunk, napi jegy: 6 €. A városban két P+R parkoló van, melyeket ingyenesen lehet használni és a helyi, kerékpárokat is szállító autóbuszok, a Radtramperek is megállnak itt, az egyik a várostól északra fekvő Hauptbahnhof parkolója, ahonnan kb. 1 km tekerés az Ybbstalradweg. A város felé menjünk, majd az első hídon hajtsunk át balra a strand (Parkbad) felé, ahol rácsatlakozunk a kerékpárútra. A másik szabadon használható parkoló a Lokalbahnhof melletti hely a Pocksteiner Strassén. Innen az Ederstrasse, Ybbsitzer Strassén át érünk a hídig, melyre balra bekanyarodva érjük el a keresztező Ybbs-völgyi kerékpárutat.

Végpont:

Lunzer See, Lunz am See falu szélén.A kerékpárokat is szállító Radtramper busz a Lunzi pályaudvar elől indul. Menetrend itt. Útközben bárhol megszakíthatjuk az utat és valamelyik kerékpárokat szállító taxis szolgálattal tudunk visszamenni, mi a Daurer Reisent választottuk.  E-bike-okat a Radtramper nem szállít, csak taxival oldhatjuk meg a visszaszállítást.

Könnyű kerékpáros kirándulás, a kitűnően jelzett, kitáblázott kerékpárút végig kellően széles, tükörsima aszfaltborítású. Nem szükséges e-bike bérlése, de kétségkívül kényelmesebb elektromos rásegítésű bringával menni. Az útvonal Lunz felé emelkedik, de a szint egyenletesen oszlik el, szinte észre sem lehet venni a szintkülönbséget, mindazonáltal hagyományos bicajjal, lehet, hogy egyszerűbb, ha Lunzból indulunk. Nyáron, jó időben mindenképp vigyünk magunkkal fürdőruhát, a hollensteini kiépített strandon és a Lunz-i tavon kívül az Ybbs folyóban számos helyen nyílik lehetőség csobbanni. A nagyobb településeken találunk vendéglőket, szükség esetén boltokat. A túrát több helyen is megszakíthatjuk, lerövidíthetjük, a legszebb rész a Waidhofen és Hollenstein közti szakasz. Amennyiben hosszúnak tűnik az 55 km, akkor a Lunz és Göstling közti részt hagyjuk ki, ez kínálja a legkevesebb izgalmat. Gyerekekkel, családok számára is ideális a kerékpárút, végig jól elkülönített, motoros forgalomtól elzárt vagy nagyon gyér forgalmú, helyi utakon vezet az út.

Kerékpárkölcsönzés:

Az új szakasz mentén Waidhofenben (Ginner RadSport), Göstlingben (Intersport) és Lunz am Seeben (Landhotel Zellerhof) lehet bicajt bérelni. Részletes, aktuális információk itt.

A tornyok városából, a középkorias hangulatú, kompakt kis óvárossal rendelkező kisváros Waidhofen an der Ybbs ideális kiindulópontja túránknak. Érdemes túra előtt vagy után gyalogszerrel felfedezni pár utcából álló történelmi központját, melynek ékessége az egyik oldalával a folyópartra támaszkodó, impozáns Rothschild-kastély, melynek tornyát egy ultramodern üvegkocka koronázza. A legjobb rálátást az Ybbs gyaloghídjáról kapjuk, mely az Ybbstalradweg menti Schlosshotel mögött íveli át a folyót és köti össze az óvárossal. A kerékpárút a folyó óvárossal szembeni partjához közel fut, legcélszerűbb a Schlosshotel előtt rácsatlakozni, a parkolóháznál. Az útvonalat az elágazásoknál felfestések, ill. zöld táblák jelzik, csendes kis utcákon tekerünk, a Burgfriedstrassén érünk ki egy kis templom előtti térre, a folyó hídjáról remek kilátás nyílik a tornyok városára.

Kisvárosi, majd kertvárosi környezetben hajtunk, lassan kiérünk a településről, folyóparti utunk erdőbe fúrja magát, a kellemes árnyas szakasz után keresztezzük az országutat, majd elágazáshoz érünk. Balra Ybbsitz felé ágazik le a Kleiner Ybbstalradweg, mi jobbra fordulva folytatjuk tovább utunkat a következő falu, Opponitz felé. A lankás dombvidéket felváltja a folyó összeszűkülő völgye, utunk szorosan követi a smaragdzöld színű Ybbs-folyót, néhány helyen le is tudunk menni széles kavicságyakkal övezett, fürdésre csábító partjára. Talán az egész túra legszebb pontja, egy az út fölé magasló, szigorú sziklatorony, melyre a legszebb rálátás egy lezárt, egykori vasúti hídról nyílik. Utunk néhol egész magasan a folyó felett fut, a problémásabb pontokon acél korlát és háló nyújtja a biztonságot. Az egykoron a vasfeldolgozásáról híres régiót, mely a szomszédos Stájerországba és Felső-Ausztriába is átnyúlik, Eisenwurzennak hívják, az Ybbs völgyében a XIX. század végén építették ki a kisvasutat, az alapanyagok szállítása és a vasipar itteni megszűnése miatt bezárt vasútvonal egykori pályáját pedig 2017-ben építették át kerékpárúttá. Azóta a remek vonalvezetésnek és infrastruktúrának, no meg a csodás természetnek, főleg az Ybbs-folyónak hála a régió igazi turistamágnesévé fejlődött az Ybbstalradweg.

Később áttérünk a folyó túloldalára, az országút mellett, azzal párhuzamosan haladunk, végig a folyó közelében. A túlparton az opponitzi vízerőmű kastélyszerű épületét csodáljuk meg, pár perc múlva már a település szélén álló, hajdani vasútállomás épülete mellett tekerünk el, majd át is kelünk a szélesen elterülő, kristálytiszta vizű Ybbs felett. Közvetlen a híd után vasúti alagúton fúrja át magát a hegy alatt az út, üdén zöldellő réteken vágunk át, néhol kissé eltávolodva a folyótól. Néhány helyen láthatunk Trinkbrunnen nevű feliratokat, táblákat, nem sokkal Opponitz után is van egy ilyen „ivókút”. Egy függőágyas kerékpáros pihenőt képzeljünk el, egy Trinkbrunnen feliratú fedett kútszerűséggel, melyet felnyitva, láthatjuk a kút alján, a fémkosárba rakott palackos italokat. Egy kurbli segítségével tudjuk felhúzni a hűs kútból az áhított nedűket és árlista alapján becsületkassza jelleggel fizethetünk. Az italok zömmel helyi termékek, a Mostviertelben járunk, mely nevét a Most-ról, egy alacsony alkohol tartalmú gyümölcsborról kapta, melyet almából vagy körtéből készítenek. Természetesen alkoholmentes alma-, és körtelevek is kaphatóak.

Ezután utunk az országút mellé szegődik, jó darabig szorosan mellette fut, majd Krenngraben házcsoportjánál, a főút átmegy a folyón, mi maradunk ezen az oldalon és pár km-rel odébb elérjük Hollenstein szélét. A kereszteződésnél lévő pihenőnél egy kiszuperált vasúti kocsiban a régmúltra emlékező kiállítást alakítottak ki. Előttünk, a folyó túlpartján szép látványt nyújt a Hollenstein felett trónoló erődtemplomszerű épület. A kerékpárút nem megy be a faluba, marad az Ybbs ezen oldalán és rövidesen elérjük a népszerű hollensteini strandfürdőt, mely utunk során az egyetlen kiépített fürdőhely az Ybbs partján. Abszolút megéri a bájos, kicsit retró hangulatú strand a néhány eurós beugrót.

A strandtól laza 10 km tekerés még a következő település, a kis St. Georgen. Útközben, a folyó túloldalán húzódó Königsberg hegyvonulatára nyílik szép kilátás. Maradunk az országúttal szembeni parton, kellemes környezetben kerékpározunk tovább, majd Kogelsbach néhány háza után a forgalmas főút áttér a mi oldalunkra, és szorosan mellette tekerve érünk be Göstlingbe. A helyi sós vizű gyógyfürdő, a modern Solebad mellett hajtunk el, majd a falu egykori vasútállomásához érünk. Az utolsó 10-11 km, Lunz am See-ig már nem tartogat különösebb izgalmakat, a kerékpárút többnyire szorosan követi az országutat, a sínek ezen a szakaszon még megmaradtak. A település szélén álló vasútállomásra gurulunk be, innen indul vissza a Radtramper bicikliszállító busz is. Az állomástól még 1800 méter az Ybbstalradweg végpontja, a Lunzer See víztükre.