Könnyű, változatos gyalogtúra vízesésekkel az Erlauf folyó kanyonjában

Az Erlauf folyó és az Ötscherbach patak mélyen bevágódott árkai mintegy 20 kilométernyi szurdokrendszert képeznek az Ötscher hegyóriásának lábainál. A híresebb Ötschergraben szurdokhoz képest az Erlauf Vordere Tormäuer nevű szorosa mélyén kényelmes sétaút bújik meg, a kevésbé vad, de tájképileg lenyűgöző szurdok vízesésekkel tarkított útvonalán a Treffling-patak vízesése a leglátványosabb szakasz. Edzettebb túrázók visszaúton az idilli fekvésű Nestelberg hegyi falucskán át juthatnak vissza a kiindulási pontra.

Kiindulási pont:

Eibenboden (Samersteg), fizetős parkoló az Erlauf völgyében, nem messze a Nestelberggraben felé vezető úttól. Megközelíthető Gaming felől végig jó minőségű aszfaltúton vagy Lackenhofból Raneck-ig szilárd burkolatú, majd utána murvás, kanyargós úton, a Nestelberggrabenben már keskeny betonúton.

Az Erlauf völgyében vezető útvonal könnyű, kitűnően jelzett, kitáblázott sétaút, a sziklafalak közelében korláttal védett járdák. A Trefflingfall mentén futó szerpentinező ösvény lépcsős, korláttal védett. A túra viszonylag hosszú, ha Nestelbergen keresztül megyünk vissza, a faluba felvezető Kirchensteig meredek, szuszogtató kaptató, a lefelé, a Nestelberggraben árkába vezető ösvény a Kassteig szintén meredek, kissé benőtt csapás, csúszós lehet, óvatosan ereszkedjünk rajta.

Variáció:

Májustól szeptemberig, hétvégén és ünnepnapokon, szép időben kirándulóbusz (Wanderbus) közlekedik a Natúrparkban. Túránk legdélebbi pontjától, Trübenbachtól (Alte Schule) az Erlebnisdorf Sulzbichl megállóig tudunk utazni (Jegy (2019): 6 €), ahonnan a 604a jelű turistaúton, a Trefflingbach völgyében a vízeséseknél érünk vissza az Erlauf folyóhoz. Vegyük figyelembe, hogy a busz csak 10.30 és 16.15 órakor indul Trübenbachból.

Természetesen ugyanazon az útvonalon, végig a folyót követve is vissza tudunk térni, így minimális szintkülönbséggel kell csak számolni.

A kis fizetős parkoló (automata, legyen nálunk apró) az Erlauf völgyében, nem messze a Nestelberggraben szűk, drámai fekvésű árka közelében van. Induljunk el a 277-es számú piros-fehér-pirossal jelzett murvás úton, melyről rövidesen jobbra térünk le egy kényelmes gyalogútra. Időnként lelátunk a mélyben zúgó, függőleges sziklafalakkal határolt Erlauf folyóra. Egy elhagyott vízimalomnál (Eibenmühle) érünk le a folyó partjára, és közvetlenül a part mentén gyalogolunk tovább. 10 perc séta után jobbra, a folyó túlpartján meredező sziklafalról romantikus vízesést (Hundsbachfall) csodálhatunk, pihenőpad is van.

Kőzúzalékos ösvényen megyünk tovább a parton, a keskenyebb szakaszokon korlát védi a természet szépségein elbambuló turistát. Kiérünk egy kiszélesedő térre (esőbeálló, pihenőpadok, asztalok), innen mindenképpen tegyünk egy kitérőt a Trefflingbach meredek, sziklás völgyében felvezető úton, a Trefflingfall soklépcsős, eszményi szépségű zuhatagainak mentén. A lépcsősorokkal, korláttal védett fémhidakkal tarkított út végig, a vízesés közelében halad, érdemes a felső végén lévő kis, mohos tetejű esőbeálló házikóig felmenni, ahonnan már szelídebben folydogál a patak. Térjünk vissza óvatosan az Erlauf folyóhoz, majd folytassuk túránkat a parton vezető ösvényen. A következő szakasz, Toreckklamm, a szurdok legszűkebb, legvadabb része, az út sok helyen a sziklafalba vágva fut, természetesen itt is korlátok védik.

Fémhídhoz érünk, partot váltunk, alattunk az Erlauf csodásan szép, zölden csillogó, kristálytiszta vize zubog. Fából faragott kereszt mellett megyünk el, kissé távolodva a parttól elágazáshoz érünk, jobbra a Nestelbergbe vezető Kirchensteig ágazik el, mi maradunk az egyenesen vezető 277-es, 9a és 11-es turistaúton. Eleinte magasan a folyó felett, majd később a parthoz közel haladunk, néhol korlát nélküli pallósor cifrázza utunk, majd méretes sziklafalak aljában gyalogolunk. Elmegyünk egy semmibe vezető régi híd mellett, újabb, függőleges sziklák árnyékában lépdelünk, majd kiszélesedik a völgy és a szélesen elterülő folyó felett megpillantjuk az Ötscher jellegzetes sziluettjét. Elsétálunk a Baumannboden házcsoportja mellett, pár perc múlva a völgy újból szűkülni kezd, a sziklafalak megnőnek, fakorláttal védett, sziklába vájt ösvényünk hídhoz ér.

Menjünk át a túlpartra, keskeny csapásunk egy hatalmas szikla aljában barlangszerű képződményhez ér, ez a Teufelskirche, a baljós nevű Ördög-templom, felette egy magas, vékony sziklatű meredezik. A tovább vezető út 2019 nyár elején sziklaomlás veszélye miatt le volt zárva, de reméljük, orvosolják a problémát, és tovább tudunk menni a folyó ezen oldalán is. Elmegyünk a málladozó sziklafal mellett, egy rövid erdős szakasz után megnyílik a táj, kilátásban gazdag utunk végül egy híd tövében ér fel az országútra. Balra fent, a Zwölfermauer sziklás vonulata vonzza a szemet. Átkelünk a hídon, jobbra kis parkoló pihenőhellyel, pár lépésre az Alte Schule fogadó hívogat, (nyitva áprilistől októberig 8 és 18 óra között, hétfő szünnap) itt található a buszmegálló is. Az épület hátsó részén egy fészerben kis kiállítást rendeztek be a faúsztatók munkájáról (Holzknechtmuseum).

Menjünk vissza a hídhoz, maradjunk a folyó ezen oldalán, kényelmes, murvás úton gyalogolunk, utunk kissé eltávolodik a parttól, majd egy elágazásnál jobbra térünk le, a 277-es számú utat követve, mely hamarosan kis fahídon keresztezi a Trübenbach köves medrét. Már látjuk a Teufelskirche melletti hidat, a híd után a már ismert úton megyünk vissza, a házcsoport után nem sokkal figyeljünk, mert egy táblával is jelzett elágazásnál, keskeny csapás tér le balra Nestelberg felé. Érdekes módon ezt az ösvényt a túraapplikációk nem jelzik, csak a hagyományos turistatérképeken van rajta. A vékony, jól követhető ösvény meredeken lódul meg a hegyoldalban és pár perc múlva beletorkollik egy erdészeti szállítóútba, melyen jobbra fordulva gyalogolunk tovább.

Két nagy kanyar után szép kilátás nyílik eleinte a Trefflingbach szűk völgyére, majd a Brandmauer sziklákkal koronázott tömbjére. Táblás elágazáshoz érünk, balra, az 1-es, 11-es és 15-ös számú, jelzett ösvényen, a meredeken emelkedő Kirchensteig-on kapaszkodunk fel a csendes kis hegyi településre, Nestelbergre (744 m). A pár házból álló falucska aszfaltos utcáján jobbra fordulunk, ha nyitva van, a Nestelberger Rast vendéglőben szusszanhatunk egyet egy pofa sör társaságában.  Az aszfaltcsík kivezet a házak közül, lenyűgöző kilátást élvezve a Brandmauer csúcsára, Y alakú elágazáshoz érünk, ahol a jobbra lefelé tartó, 15. sz. úton megyünk tovább. A Brennwiese széles mezőiről csodás kilátás nyílik a környező hegyekre, az aszfaltút végén kissé balra fordulunk le a széles útról, útjelzőtábla: 15-ös út, Eibenboden über Kassteig.

Eleinte viszonylag kényelmesen, fenyvesben haladunk, majd a kellemetlenül meredekké váló keskeny csapás bükkerdőben, 200 méter szintkülönbséget legyőzve ereszkedik le a szűk, függőleges sziklákkal határolt árokba, a Nestelberggrabenba. Kiérve a keskeny aszfaltútra, jobbra fordulunk, átkelünk a mélyben zúgó patakon, majd pár perc alatt lesétálunk az Erlauf völgyében futó országútra, melyen jobbra fordulva érünk vissza kiindulási pontunkra.