Legendák övezte sziklaszirt, középkori vár, szédítő kilátás

Bécsújhelytől (Wiener Neustadt) délre, az alsó-ausztriai Alpokalja, dimbes-dombos Bucklige Welt nevű régiójának északi részén, a Pitten völgye feletti hegyen, egy több mint 100 méter magas, függőleges sziklafal tetején trónolnak a Türkensturz festői műromjai. A török félholddal díszített bástyákat, falakat 1824-ben építtette I. János Liechtenstein hercege egy népszerű legendára emlékezve. Az irdatlan sziklatömb tövében fekvő faluból másszuk meg, érdekes sziklaalakzatokat érintve, egy hangulatos ösvényen a hegyet, majd a lélegzetelállító panoráma, no meg a rettenthetetlen via ferratázók megcsodálása után kényelmes utakon sétálunk Seebenstein középkori várához.

Szintkülönbség: 500 méter fel, ugyanannyi le

Gleißenfeld, parkoló a Lindenallee végén. Megközelíthető autóval: az A2 autópályáról Seebenstein lehajtónál jövünk le, a B54-es főúton Graz felé, Gleißenfeldbe érve balra, a „Naturpark Türkensturz” táblát követve át a vasúti átjárón, a templom után balra a Hauptstrasséra, majd jobbra a Türkensturzgasséra, végül ismét balra a Lindenallee-ra. A parkoló szabadon használható.

Közepesen nehéz, rövid gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, aszfaltozott utcákon. A túra legnehezebb része, a mindjárt az elején lévő meredek, köves, gyökerekkel szabdalt Müllersteig, melyen a Türkensturz tetejére kapaszkodunk. Visszafelé a műromoktól is erős lejtő vezet le, de az már korántsem olyan nehéz. A sziklafalak tetején óvatosan mozogjunk!

Könnyített verzió:

A sziklák tetején álló műromokhoz, a kilátás élményéhez és a középkori várhoz egy könnyebb útvonalon is eljuthatunk. Seebenstein település központjából széles kocsiút vezet fel a várhoz, érdemes a Parkbad (Szabadtéri strandfürdő) parkolójában letenni a kocsit, és pár lépést a falu központja felé megtenni, majd élesen jobbra kanyarodni a várhoz vezető, kitáblázott Neuer Schlossweg úton, mely becsatlakozik túránk leírt útvonalába. A vártól visszafelé érdemes a különálló, külső várkaputól induló Alter Schlossweg útvonalon a Templerhöhle barlang érintésével visszasétálni a faluba. Ez az út kissé meredekebb és kövesebb mint a másik, de változatosabb.

A parkolóból (356 m) már jól látszik célpontunk, a hegy tetejét koronázó sziklaormon álló műromegyüttes. Jobbra átkelünk a Pitten hídján, a folyó, pár kilométerrel lejjebb, a Schwarza folyóval egyesülve Lajta néven folytatja útját Mosonmagyaróvárig, a Dunába ömölve. A híd túloldalán kereszteződéshez érünk, legalább négy tábla jelzi a helyes irányt, az innen a hegynek induló Müllersteig-ra, a Türkensturz felé. Az egész terület, melyen túrázni fogunk a Naturpark Seebenstein-Türkensturz része, a természetvédelmi terület fő ékességei a helyre jellemző védett növénytársulások, melyekről az információs táblán is megtudhatunk részleteket. Lépjünk be a bükk és feketefenyő vegyeserdőbe, kezdjük meg kapaszkodásunkat a hegy nyugati oldalán kanyargó, meredek, gyökerekkel szabdalt ösvényen. Egy „kőemberrel” jelölt elágazásnál ágazik le jobbra a Pittentaler Steig vasalt úthoz vezető út. A „D „ kategóriás, azaz nagyon nehéz besorolású via ferrata (Klettersteig) útvonal a magyar határhoz eső legkomolyabb és kétségkívül a legmenőbb vasalt út, mely a 100 méter magas, függőleges sziklafalat legyőzve pont a műromoknál bukkan fel a mélyből.

Pár kanyar után kettéválik az út, a jobb oldali ág megy közelebb az érdekes sziklaformációkhoz, köztük az Einsiedlerinhöhle átjáróbarlanghoz, a bal oldali ösvény kényelmesebb, biztonságosabb alternatívát kínál, feljebb a két út találkozik, aztán pár perc múlva felérünk egy keresztben futó, széles kocsiútra. Jobbra a Türkensturz tetejére, a műromokhoz mehetünk, balra pedig Seebenstein várához. Menjünk először a középkori várhoz, hiszen visszafelé a Türkensturz másik oldalán fogunk leereszkedni. Balra fordulunk a kocsiútra, pár méter után kettéválik az út, a jobb oldali, felső ágon megyünk a várhoz, majd a másikon jövünk vissza. A zöld sáv jelzésű Oberer Türkensturzweg úton kb. 2 kilométer könnyű sétával, árnyas bükkösben, a Schlossberg oldalában, eleinte szintet tartva, majd enyhe lejtővel érünk le a Burg Seebenstein előtti széles, tágas rétre, amelynek neve, „Turnierwiese”, a lovagi tornák helyszínére emlékeztet, bár állítólag sosem tartottak itt ilyen nevezetességeket.

A mező túloldalán, a kaputornyon keresztül, a várárkon átvezető fahídon érünk a vár bejáratához. Seebenstein várát 1170 körül építették román stílusban, az 1380-as években kibővített erődöt 1488-ban hiába ostromolta Mátyás király, majd az 1500-as évek elején megerősített várat a török sem tudta elfoglalni. Az oszmán csapatok portyázása elől ide menekült lakosságnak is védelmet nyújtó vár mai képét az 1604-es, reneszánsz stílusú átépítéskor kapta, később jelentőségét vesztve romlásnak indult, majd 1824-ben vásárolta meg a környékbeli birtokokkal együtt I. János, Liechtenstein hercege. 1942-ben lett új tulajdonosa, a Nehammer műkereskedő család, gyűjteményük egy része tekinthető meg a hétvégente történő, vezetett várlátogatáson. A XX. századi renoválások során a vár reneszánsz kori részét állították helyre, a régebbi korok falai, maradványai továbbra is romosan állnak. Legfigyelemreméltóbb emléke, a 23 méter magas, 1380 körül emelt, kerek öregtorony, valamint a háromszög alaprajzú várkápolna. A 2020-as vírusjárvány miatt zárva tartó várat általában nagyszombattól október utolsó hétvégéig lehet megnézni, a német nyelvű vezetett túrán, szombat, vasár- és ünnepnap 14 és 15 órakor indulnak csoportok, belépő: felnőtt: 6,00 €, diák: 5,00 €, gyerek (5-15): 3,00 €.

A vártól a Neuer Schlossweg széles kocsiútján megyünk visszafelé, nagy kanyarokkal szerpentinezünk le a piros-fehér-pirossal jelzett, murvás úton, ahol az út egy éles jobb kanyarral északnak fordulva megy tovább Seebenstein falu felé, a könnyebb verziót választók itt jönnek fel a településről, mi balra térünk le Türkensturz irányába. 1600 méter kényelmes, szép fenyvesben vezető, enyhén, de folyamatosan emelkedő útszakasz vár ránk a már ismert Y alakú elágazásig, ahonnan pár lépés a Müllersteig felső vége. Egy, növényzettel benőtt tetejű esőbeálló házikó mellett megyünk el jobbra a sziklafal tetején álló műromokhoz. A Törökugrató, vagyis Türkensturz név eredete egy 1532-ben történt eseményre vezethető vissza, amikor a völgyben fosztogató török hordák egyik leszakadt lovascsapatát a felbőszült helyi parasztok a sziklákra kergették, majd a mélybe vetették. Nekünk is van egy hasonló sztorink, némileg kisebb sziklával, Budaörs határában.

A völgy felett tornyosuló, impozáns, mintegy 100 méter magas, függőleges sziklafal tetején 1824-ben I. Johann von Liechtenstein építtette az akkor nagyon divatos, romantikus műromokat, a legendára emlékezve félholddal díszítette az egyik bástyát. Kellemes pihenőhely található a falaknál, kissé jobbra egy ösvény vezet ki a legmagasabb ponton (610 m) álló bástyához, ahonnan elképesztően széles panoráma nyílik, alattunk a Pitten völgye a forgalmas sztrádával, hátul az Alpok keleti előőrsének jellegzetes hegyei sorakoznak, balról jobbra, a Wechsel, a Stuhleck, a Sonnwendstein, a Rax, a Schneeberg és a Hohe Wand. Menjünk vissza a romok központi részéhez, majd tovább egy újabb pihenőpadtól jobbra áll a csúcskereszt, ahonnan talán még teljesebb a kilátás, sőt, ha egy kicsit kijjebb merészkedünk a szakadék szélén álló kőkapuhoz, a műromokra is teljesebb képet kapunk. Menjünk vissza a padhoz, kissé balra fordulva vezet tovább a sziklafalak tetején utunk, melyről egy újabb pad után nemsokára jobbra ágazik le egy csapás, melynek végén a sziklaszirtről újabb parádés panorámában lehet részünk, elsősorban a Türkensturz függőleges sziklafalára, ahol a Pittentaler Steig vasalt úton felfelé igyekvő ferrátázókat is csodálhatjuk.

Térjünk vissza a hegyről levezető ösvényünkre, melyen jobbra fordulva a hegy déli oldalán, világos fenyőerdőben ereszkedünk le a közepesen lejtő, jelzett úton. Miután kereszteztünk egy széles erdészeti utat, leérünk a Sollgrabenbe tartó bekötőútra, melyen jobbra fordulva gyalogolunk be Gleißenfeld takaros házai közé. A Pitten folyó feletti híd után, a tűzoltóságnál jobbra fordulunk a Hauptstrasséra, majd ismét jobbra, a Lindenalleen át érünk vissza, a játszótér mellett, kiindulási pontunkra.