Változatos csúcstámadás Alsó-Ausztria tetejére

A magyar turisták körében is méltán népszerű Schneeberg, az Alpok legkeletibb kétezres csúcsa, egyben Alsó-Ausztria legmagasabb pontja, a Magyarországról is leggyorsabban elérhető igazi magashegység. A Puchbergből induló fogaskerekű százával hordja fel a kirándulókat, de a valódi túraélmény, a hegycsúcs meghódítása saját erőből. A hegyre vezető túraútvonalak közül magasan a legközkedveltebb, egyben a legrövidebb, a Schneeberg északi gerincén kialakított Fadensteig, a meredek, sziklás terep, a néhol drótkötéllel biztosított ösvény kihívás az átlagturista számára, de gyakorlott, jó kondícióban lévő túrázónak, szép időben nem jelenthet gondot a közel 900 méter szintkülönbség leküzdése. A Losenheimből közlekedő ülőlifttel pedig megspórolhatjuk a nyeregig tartó fáradságos kapaszkodót is. A szédítő panorámájú Kaiserstein oldalában álló Fischer-Hüttében pihenhetjük ki a mászás fáradalmait, majd a Schneeberg mindkét csúcsáról nyíló panorámát megcsodálva, a hegy oldalában futó Grafensteig körútra ereszkedve, mesebeli erdőkön, legelőkön keresztül sétálunk vissza a Fadensattel nyergéig.

A túra időtartama: 5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Fadensattel, a Schneeberg ülőlift felső állomása. Megközelíthető a Losenheimből induló libegővel, Puchbergből 6 km, az alsó állomásnál nagy parkoló. A parkolás díját (5,00 €) az ülőlift jegy váltásakor visszatérítik. Niederösterreich kártya tulajdonosok ne fizessenek a parkolásért, miután megkapták a kasszánál a jegyeket, a kapott igazoló papírral kell visszamenni a kocsihoz! Puchberg vasútállomástól, a Retter Linien autóbusz társaság 350. sz. menetrendszerinti járatával mehetünk a libegő alsó állomásáig. A busz hétvégén nagyjából kétóránként jár, hétköznap ritkábban.

Ülőlift:

Schneeberg Sessellift, négyüléses libegő, folyamatosan jár, nem kell túl sokat várni még csúcsidőben sem. Üzemidő: tavasszal július első hétvégéig csak szombat, vasár- és ünnepnapokon 8.30 – 17.30 között, ebédszünet 12.00 – 12.45. Július első hétvégéjétől szeptember elejéig minden nap 8.30-tól 17.30-ig, ebédszünettel, majd november 2-ig csütörtöktől vasárnapig közlekedik. Díj: retúr felnőtt: 12,00 €, gyerek (6-15): 9,50 €. Niederösterreich kártyával ingyenes!

Nehéz, megerőltető, de nem veszélyes gyalogtúra magashegységi környezetben jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Fadensteig meredek, sziklás terepen emelkedik, a problémásabb helyeken drótkötéllel biztosított szakaszokkal. Rossz látási viszonyoknál, zivataros időben ne vállalkozzunk erre a túrára! Hófoltok egészen májusig lehetnek az útvonalon, általában május végétől lehet biztonságban végigjárni a túrát, szeptemberben és októberben is lehetnek télbetörések, figyeljük az időjárásjelentést! Ügyeljünk az ülőlift 17.30-as zárására, amennyiben lekésnénk, akkor sincs nagy gond, kb. 45 perc alatt le tudunk sétálni a sárga jelzésű turistaúton az alsó állomáshoz. Szép időben, hétvégente már-már zavaró lehet a tömeg, az útvonal rendkívül népszerű, néhol akár sorok is kialakulhatnak a szűkebb részeken!

A kényelmes libegővel pár perc alatt leküzdjük a mintegy 350 méteres szintkülönbséget a Fadensattel nyergébe. Felsétálunk a május második felétől október végéig minden nap nyitva tartó Edelweißhütte (1235 m) nagy teraszos vendéglőjéig. Az épülettől kissé jobbra, a nyeregben lévő, jelzőtáblás turistaútkereszteződésnél balra térünk rá a sárga sáv jelzésű Fadensteig útvonalra a Fischerhütte felé. A tábla magyarul is figyelmeztet, hogy csak gyakorlott túrázóknak való az út, ettől függetlenül rengeteg ember választja hétvégi kirándulásnak a csúcstámadást. Kedvünket azért ne szegje a figyelmeztetés, szép időben nem jelenthet problémát a hegy meghódítása. Eleinte erdőszéli legelőn emelkedünk, visszatekintve csodás a kilátás a Fadensattel idilli környékére. Beérünk az erdőbe, ahol meredekebb, gyökerekkel szabdalt, köves talajú ösvényen kapaszkodunk tovább. Hamar kiérünk a fák közül, egy rövid törpefenyős szakasz után már a sziklák birodalmában járunk, előttünk tornyosulnak a kissé rémisztő Fadenwände sziklafalai, jól követhető, a sziklákon kanyargó ösvényünk egyre magasabbra hág. Jobbról kerülünk meg egy kiugró sziklapárkányt, a kilátás egyre lenyűgözőbb lesz, ahogy feljebb érünk, majd kiterjedt törmelékmezőn kapaszkodunk fáradságosan a sziklafalak tövébe.

Néhol drótkötélbe kapaszkodhatunk, máshol kénytelenek leszünk csak a saját kezünkre számítani, közvetlenül a sziklákat fogva érünk feljebb. Több helyen tudunk pihenőt tartani, a sziklákra ülve csodálni a mesés panorámát. A törmelékes területeken óvatosan haladjunk, újabb sziklás rész után felérünk a Fadenwände sziklafalainak tetejére és végre kibukkanunk a hegyhát tágas mezejére (1722 m), ahol nagyon sokan tartanak pihenőt. Innen már kényelmesebb lesz utunk, a széles, füves hegyoldalban közepesen meredek, póznákkal jelzett gyalogúton emelkedünk tovább. Hamisítatlan alpesi tájon gyalogolunk, balra a Nandlsteig ágazik le, maradva a sárga jelű, kitaposott ösvényen, már a csúcs közelében újabb elágazáshoz érünk, itt fogunk majd jobbra lemenni a hegyről, de először forduljunk balra és sétáljunk ki a Ferenc császárnak emléket állító obeliszkkel jelzett Kaiserstein (2061 m) csúcsára. Lélegzetelállító panoráma nyílik a Schneeberg északi csúcsának meredek sziklaletöréséről, lábunk alatt a Breite Ries törmelékkel borított szédítő sziklakatlanja, a Puchbergi-medence, a Dürre Wand hosszú gerince. Jól látszik a Schneeberg lejtős fennsíkja, a közeli hüttével, a Klosterwappen adótornyos csúcsával.

Miután kiélveztük a nem mindennapi látványt, sétáljunk le a népszerű, minden nap nyitva tartó Fischerhüttéhez (2049 m), ahonnan a kitaposott úton, hullámzó terepen gyalogolunk át a hegytömb másik, legmagasabb csúcsára, a Klosterwappenra (2076 m). A csúcskereszttől tiszta időben egészen parádés panoráma nyílik az Osztrák-Alpok keleti felére, a közvetlenül mellettünk magasodó Rax szinte térképszerűen nyílik meg előttünk. Jól látható a Schneeberg platója, a Damböckhaus épületével, mögötte a Waxriegel kúpjával. Gyalogoljunk vissza ugyanazon az úton a Fischerhüttéig, majd a pár méterrel odébb lévő útelágazásnál térjünk le a balra leinduló, zöld sáv jelzésű ösvényre. A póznákon lévő jelzések kalauzolnak le a széles, lejtős, füves hegyháton, kissé lejjebb a Schauerstein sziklás tömbjét kerüljük meg jobbról. Néhol kellemetlenül törmelékes, meredek lejtőn ereszkedünk, majd ösvényünk leér a végeláthatatlan törpefenyőtengerbe, utakat vájva az áthatolhatatlannak tűnő, szúrós növények között. Előttünk a Kuhschneeberg ligetes fennsíkja, hamarosan feltűnik kissé balra a hegyi mentők kunyhója, a Krempelhütte, majd egy bal kanyarral leérünk a balról, a Wurzengraben árkán keresztül érkező úthoz, és jobbra fordulva megyünk ki a Grafensteig körútra, a Hochschneeberg és a Kuhschneeberg közti nyeregben (1528 m) lévő jelzőtáblás kereszteződéséig.

Jobbra fordulunk a sárga sávval jelzett Fadenweg nevű útra, mely mesebeli fenyvesben kanyarog, nagyjából szintet tartva. Később kiérünk egy erdészeti kocsiút nagy kanyarjánál, melyre jobbra térünk rá. Sárgával jelzett kőzúzalékos utunk hatalmas kanyarokkal ereszkedik a Kuhschneeberg tekintélyes sziklafalai tövében, balra a Schwarzkogel sziklatömbje magaslik. Rövidesen már a Schneeberg északi oldalának sziklaletörésénél, a Fadenwände falai alatt járunk, majd sárgával jelzett turistautunk jobbra tér le a széles kocsiútról, egy darabig még vele párhuzamosan, felette halad, és lassan jobbra fordulva, le-föl hullámozva, kellemes, árnyas erdőben megy tovább a Fadensattel felé. Kibukkanunk a Stritzelberg felé nyúló, gyönyörű, füves hegyhát tetején, majd egy rövid erdős szakasz után, a hajdani, bezárt Sparbacher Hütte épülete mellett érünk vissza kiindulási pontunkra, a Fadensattel nyergébe, ahonnan a már ismert úton sétálunk le a felvonó hegyi állomásához. Amennyiben nem jár már a libegő, úgy az Edelweißhütte előtti elágazásnál balra fordulva, jó 200 métert teszünk meg a nyeregben vezető úton a szemben álló Almreserlhaus felé, majd egy kerítésen át jobbra letérve a sárga jelű turistaúton tudunk legyalogolni a völgybe 45 perc alatt.