Havasi legelők, szédítő szirtek Magas-Stájerország egyik legszebb hegységén

Magas-Stájerország (Hochsteiermark) hazánkhoz legközelebb eső része, a Mürzer Oberland Naturpark központi részét képező hegység, a Schneealpe masszívuma. A Bécsi-Alpok vonulatához tartozó Schneealpe a szomszédos Raxhoz hasonlóan, óriási kiterjedésű fennsíkkal dicsekedhet, melyet át meg átszőnek a turistautak, tehenek százai legelésznek az üdén zöldellő, kövér réteken, a plató szélét meredeken leszakadó sziklafalak határolják, melynek pereméről parádés kilátás nyílik a környék hegyeire, völgyeire. Az ideális túraterepet a fizetős út végén lévő parkolóból közelítjük meg, kilátásban gazdag utakon, ösvényeken megyünk a fennsíkból kiemelkedő sziklaszirten trónoló Schneealpenhaushoz, majd elragadó alpesi legelőkön át túrázva másszuk meg a hegység legmagasabb pontját, a Windberget (1903 m).

Kohlebnerstand parkoló, a 7 km hosszú Schneealpenstrasse fizetős út végén. Megközelíthető autóval a Mürz völgyében vezető 23-as főútról, Kapellen és Neuberg an der Mürz között, az Urani-tónál kezdődő, táblával is jelzett útra fordulunk, a fizető kapu (automata sorompó) az idilli fekvésű Michlbauer-tanyánál van. Díj: 7,00 €, az automata csak aprót fogad el, szükség esetén a sorompó melletti vendéglőben is kifizethető az útdíj. Feljebb az aszfaltút jó minőségű, széles, kőzúzalékos szerpentinútra vált.

Könnyű, magashegységi jellegű gyalogtúra jelzett és jelzetlen utakon, ösvényeken, több variációs lehetőséggel. A jelzetlen ösvényeken jó tájékozódási képesség szükséges, ködös időben, rossz látási viszonyok esetén ne ezt a túrát válasszuk, a széles fennsíkon könnyű eltévedni, ráadásul a szél is igen kellemetlen lehet. A havasi legelőkön rengeteg szarvasmarha van, tartsunk kellő távolságot tőlük, kutyát csak pórázon vigyünk a túrára. A vendéglátóhelyek, a Schneealpenhaus és a Michlbauerhütte, ill. a hosszabb variációnál a Lurgbauer Hütte is minden nap várja a vendégeket.

Hosszabbítás:

A Langseiten elágazástól mehetünk tovább a széles, szintet tartó kocsiúton, a helyben készített bio tejtermékeiről ismert Lurgbauerhüttéhez, oda-vissza 5 km plusz.

A fizetős út végén lévő Kohlebnerstand (1462 m) parkolóból indulunk, egymás felett, az út szélén három parkoló placc is található, érdemes a legfelsőben helyet keresni, ez van legközelebb a sorompóhoz. A pirossal jelzett, 447-es számú, murvás kocsiúton megyünk felfelé a Kampl gerincének északkeleti oldalában. A szélesen kanyargó, kényelmes, enyhén emelkedő útról csodás kilátást élvezünk a szomszédhegység, a Rax legmagasabb csúcsa, a Heukuppe és úti célunk a Schneealpe sziklafalainak peremén trónoló Schneealpenhaus, ill. a mögötte magasló Schauerstein sziklafala felé. A második nagy kanyarban, balra egy kis pihenőhely mellett megyünk el, visszafelé majd itt nyílik lehetőség a Kampl merész gerincútjára térni. Jobbra a Holzer-keresztet (1532 m) érintjük, majd már látszik előttünk az adótoronnyal „ékesített” Kampl teteje. Kissé tovább, balra fent a kúpon áll a Kutatschhütte (1662 m) menedékként szolgáló házikója, mely elől, egy pihenőpadtól parádés panoráma nyílik a Schneealpe platójára, az azt szegélyező sziklafalakra és természetesen a Raxra.

Pár méter után, ahol a kocsiút széles balkanyart vesz, egy pihenőhelynél térjünk le jobbra, a pirossal jelzett, a sziklafal pereméhez közel futó ösvényre. egy kicsit lejjebb megyünk egy árokba, majd törpefenyők közt emelkedünk a Brandhöhe (1758 m) magaslatára, ahol újra találkozunk a murvás kocsiúttal. Jelzett ösvényünk egy pihenőhely mellett, párhuzamosan a murvás úttal leereszkedik egy mélyedésbe, egy újabb jelzőtáblás elágazáshoz. A Kinderböndle (1749 m) nevű helyen ismét elhagyjuk a kocsiutat, jobbra térünk le a pirossal jelzett turistaútra, célba véve a jól látható Schneealpenhaus épületét. Kellemes ösvényünk le-föl hullámzik a törpefenyős, füves, sziklás hegyoldalban és rövidesen kiérünk a széles, lapos fennsík legelőire, melyen átvágva érünk a méretes sziklán álló Schneealpenhaus (1788 m) alá. A minden nap nyitva tartó hüttében ehetünk, ihatunk, pihenhetünk kedvünkre, a teraszról szédületes kilátást élvezve. Szépen látszik a hegység központi fennsíkja, a Schneealm szinte teljesen sík, idilli fekvésű legelőivel, tanyáival, a legelésző tehenek tömegével, míg a plató túloldalán, következő célpontunk, a Windberg vonulata húzódik. Keletre a Schauerstein és Amaissbichl széles halmai sorakoznak, mögöttük jobbra a Rax tömbje, egészen hátul pedig még a Schneeberg is kikandikál a horizonton.

Az épülettől északra a 401-es sz. úton folytatjuk túránkat a Lurgbauerhütte felé, pár méter után jobbra ágazik le a Blarer Grabenen át Altenbergbe tartó, póznákkal jelölt ösvény, mi maradunk az egyenesen haladó úton, melyen rövidesen az Almboden (1735 m) kereszteződéséig. Rátérünk a kőzúzalékos kocsiútra, mely a Schneealpe keleti részére vezet széles, jól belátható kanyarokkal a Lurgbauerhütte (1764 m) felé. A kézműves tejtermékeiről, főleg sajtjairól híres tanya népszerű úti cél az ínyencek között, a következő jelzőtáblás elágazásnál (Langseiten 1758 m) választhatunk, hogy balra kanyarodunk a Windberg felé vagy először elsétálunk a kényelmes, szintet tartó kocsiúton a 2,5 km távolságban, a két hegy, az Amaissbichl és a Schauerstein közötti nyeregben fekvő tanyáig. A hüttétől délkeletre mindenképpen tegyünk egy rövid kitérőt a csúcskereszttel koronázott Schauerstein (1818 m) tetejére. Térjünk vissza a Langseiten elágazásig, ahol a Windberg felé vesszük az irányt, átvágunk a Schneealpenhausra remek kilátást nyújtó legelőn, és a Michlbauerhütte (1744 m) tanyacsoportjához érünk. A vendéglő minden nap meleg konyhával várja a betérő turistákat.

A Windberg tövében fekvő épületektől északra, a piros-fehér-piros jelzésű úton indulunk meg hegynek fölfelé. Közepesen meredek ösvényen kapaszkodunk fel a Hochalm (1862 m) nyeregben lévő útelágazásáig, ahol balra fordulva, a gerincet követve másszuk meg a Windberg (1903 m) csúcsát. A kereszttől elragadó kilátás nyílik a Schneealpe platójára, a Raxra, a Schneebergre, a stájer hegyekre. Miután kiélveztük a nem mindennapi panorámát a szeles hegy tetejéről, induljunk le a hegy déli gerincén, a póznákkal is jelzett csapáson. Kissé lejjebb, a jelzett út balra fordul le a Michlbauer-tanya felé, mi maradunk tovább az egyenesen futó úton, mely pár méter után egy keresztező ösvénybe fut, azon jobbra kanyarodva megyünk pár percig, majd balra térünk le róla egy jelzetlen, de jól követhető útra. Megkerüljük jobbról a Grünkogel magaslatát, és egy szélesebb úthoz érünk, melyen jobbra fordulva folytatjuk túránkat kerülgetve a törpefenyőkkel pettyezett hepehupás halmokat. A jobbra magasló, nyugat felé meredeken leszakadó Rauhenstein mellett befordulunk egy árokba, kissé balra tartva, az itt már csapássá változó úton végül kibukkanunk egy murvás gazdasági útra, melyen jobbra fordulva megyünk tovább.

Az In der Griab (1670 m) kereszteződésénél maradunk a murvás úton, mely rövidesen a Kutatschhütte alá visz. A már ismert útvonalon sétálunk vissza a fakereszt utáni kanyarban lévő pihenőhelyig, ahol jobbra térünk az alig látható ösvényre, melynek piros-fehér-piros jelzéseit követve a Kampl vad, sziklás gerincútján mászunk fel-le. A szédítő kilátást nyújtó keskeny ösvényen óvatosan közlekedjünk, elég nehéz néha megtalálni a helyes irányt és a sziklafalak is tekintélyt parancsolóak. Az izgalmas ösvény végül erősen lejtve ér le a parkolóhoz vezető kocsiútra, ahol jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.