A Rax déli oldalának legizgalmasabb mászó ösvényein

A Rax legmagasabb pontja, a Heukuppe (2007 m), túránkon a viszonylag kevésbé ismert kiindulópontról, a Moassa fogadótól másszuk meg, a hegy gigantikus déli oldalának, áthatolhatatlannak tűnő sziklafalán, a Raxenmäueren keresztül.  Az itt felkapaszkodó jelzett turistautak közül talán a legnehezebb, kihívásokat sem nélkülöző Reißtaler Steig drótkötéllel biztosított, 10 méteres létrájáról nevezetes ösvényén kapaszkodunk fel a plató füves szélére, ahonnan már gyerekjáték felmenni a Raxalpe füves csúcsára. A káprázatos körpanoráma megcsodálása után a csendes, nyugati oldalon gyalogolunk le a törpefenyő foltokkal pettyezett lankás hegyoldalban, majd az Altenbergersteig látványos útvonalán, különös sziklaformációk között ereszkedünk a vad, kietlen tájon. Végül idilli réteken, ligeteken át érünk vissza a fogadóhoz.

Szintkülönbség: 960 méter fel, ugyanannyi le

Almgasthof Moassa, csak autóval megközelíthető, a Kapellen és a Preiner Gscheid közti útról, a táblával jelzett, kezdetben aszfaltos, feljebb, jó minőségű, kőzúzalékos úton. Az 5 km hosszú út szabadon használható, ingyenes parkoló a fogadó mellett.

Nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, meredek ösvényeken, biztosított mászó utakon, gyakorlott turisták részére. A túra legkomolyabb része, a Reisstaler Steig, „A/B” kategóriás vasalt út (via ferrata, Klettersteig), biztos lépésű, tapasztalt túrázóknak nem jelent kihívást, tériszonymentesség, jó kondíció fontos. Gyerekeknek (12 év felett), kezdő, bizonytalan túratársaknak ajánlott a teljes Klettersteig felszerelés, sisak is! A legnehezebb szakasz mindjárt a beszállóhelyen, a meredek falon van, még a hosszú, 10 méter magas, függőleges létra leküzdése okozhat izgalmas perceket. Az ösvény néhány részén, elengedhetetlen a full kontakt a sziklákkal, a problémásabb részeken mindenhol van drótkötélbiztosítás. A lefelé vezető út, az Altenbergsteig szép időben gond nélkül járható végig.

Az Almgasthof Moassa fogadó (1160 m) melletti nagy parkolóból indulunk az épület mögötti széles, piros-fehér-piros jelzésű, füves aljú földúton. Pár perc múlva, a táblás elágazásnál balra megyünk, a Reißtalerhütte irányába, ösvényünk átvág egy tisztáson, majd egy terjedelmes erdőirtás szélén kissé jobbra tart, figyeljünk, mert itt könnyen el lehet kavarodni, ne az irtás bal oldalán menjünk! Az erdőbe betérve ösvényünk meredeken visz fel egy újabb keresztező erdészeti útra. A jelzőtábla iránymutatása szerint jobbra fordulva gyalogolunk tovább a kellemes, szintet tartó szekérúton. Rövidesen újabb elágazás jobbra, mi egyenesen folytatjuk tovább keleti irányba a túrát. Tíz perc séta az enyhén emelkedő úton egy éles balkanyarhoz visz, attól jobbra (útjelzőtábla: Reisstaler Hütte) térünk rá egy meredek ösvényre, melyen rövid idő alatt felérünk az egy szinttel feljebb futó erdészeti út kanyarjához (1375 m).

Balról a kék jelzésű Karreralmweg csatlakozik hozzánk, az erdészeti úton megyünk tovább felfelé, (Redensteig, 831) még vagy 100 métert, amikor egy újabb táblás elágazáshoz érünk (1407 m), ahol balra felfelé térünk le a széles útról, az Imhofrast/Heukuppe irányába (Karreralmweg, kék jelzés, 834). A Heukuppe erdős hegyoldalában meredek, gyökerekkel szabdalt ösvényünkön 15-20 perc alatt érünk fel a 826. sz., sárga jelzésű Reißtaler Steig útvonalára, melyen balra kanyarodunk, pár lépés után, balra ágazik le a piros jelzésű Fuchslochsteig, mi maradunk a sárga jelű Reisstalersteig-on (1527 m). Meredeken meginduló ösvényünk számos kanyarral emelkedik a törpefenyő borította hegyoldalon, előttünk feltűnnek az áthatolhatatlannak tűnő Raxenmäuer fehéren világító mészkősziklafalai. Felérünk az Imhofrast (1625 m) csodás kilátást nyújtó kis tisztására, ahol szusszanhatunk egyet, pár méterrel feljebb a Murmeltiersteig, mely összeköti útvonalunkat a Gretchensteig-gel, ágazik le. A Reißtalersteig továbbra sem veszít meredekségéből, fárasztó kapaszkodó következik a törpefenyő övezeten, majd egy törmelékzónán keresztül a Raxenmäuer sziklafalainak tövébe, ahol a falra festett, felfelé mutató, hatalmas, sárga nyíl jelzi a mászó út kezdetét, a beszállási pontot.

Egy emléktábla emlékeztet az itt történt 1896-os lavina szerencsétlenségre, melynek következményeképp hozták létre a világ első hegyi mentő szolgálatát. A mászó út legnehezebb része pont a kezdő sziklafal, a sziklához erősített, egymáshoz elég messze lévő, vaskampókon, a drótkötélbe kapaszkodva mászunk fel a sziklalépcső tetejére, majd egy minden oldalról függőleges sziklák keretezte katlanba jutunk, melynek bal oldali, felső részén drótkötéllel biztosított, meredek sziklákon át vezető úton mászunk fel egy kiszögellésre. Füves sziklákon át érünk fel a nevezetes, 10 méter magas, 30 fokú, közel függőleges vaslétrához, melyen óvatosan felmászva, majd fent jobbra fordulva érünk fel a biztosított útvonal végére, egy meredek, füves teknő alsó széléhez. Jól követhető ösvényünk a katlanban emelkedik, elmegyünk a Nagelschmid-kereszt (1800 m) mellett, és felérünk egy elágazáshoz.

A jobbra letérő jelzetlen út a Gretchensteig felső végéhez, majd a Karl Ludwig Haushoz vezet, ha hüttézni támad kedvünk, ott szeretnénk kipihenni az izgalmakat és a fáradságot, akkor 20 perc múlva már sörünket kortyolhatjuk a népszerű vendéglő teraszán. A sárga jelzésű Reißtalersteig kissé balra fordulva vezet tovább a sziklákkal pettyezett, meredek füves hegyoldalban oldalazva, hamarosan már látszik is a kis emlékművel koronázott Heukuppe csúcsa. Felérünk a hegy túloldaláról feljövő Schneegraben, sokszor még nyár közepén is hófoltokkal tarkított árkának tetején lévő nyeregbe (1937 m), ahol balról a Fuchslochsteig ér fel, jobbra pedig a Karl Ludwig Haushoz vezető út ágazik le. Mi kissé balra, a legmagasabb pontot becélozva, a 01-es számú, piros jelzésű úton kapaszkodunk fel a Heukuppe (2007 m) tetejére.

A kőből épült, jellegzetes formájú hősi emlékmű az Osztrák Turista Klub a világháborúkban és a hegyekben életüket vesztő tagjainak állít emléket. A hegytetőről parádés körpanoráma tárul a Rax hullámos fennsíkjára, a háttérben a Schneebergre, nyugat felé pedig a Schneealpe tömbje látszik. Északnyugati irányban, a kitaposott, póznákkal jelzett ösvényen ereszkedünk a Heukuppe lankás hátán, előttünk a törpefenyő foltos Gamseck kúpjai hullámoznak. A törpefenyőövezet felső végén jelzőtáblás kereszteződéshez (1849 m) érünk, ahol élesen balra fordulunk a pirossal jelzett, 824-es számú Altenbergersteig útvonalára, a Karrer Alm felé. Kellemes, szintet tartó ösvényen, hegyi legelőkön, törpefenyők között gyalogolunk, a szomszédos Schneealpe vonulatára nagyszerű látványt élvezve. Később ösvényünk erősebben lejteni kezd, nagy kanyarokkal ereszkedünk a sziklák birodalmába. Köves utunk egy kilátásban gazdag hegyháton át veszt szintet folyamatosan, érdekes sziklaalakzatok mellett szerpentinezünk a völgy felé. Utunk lassan délkeletnek fordul, előttünk a Raxenmäuer falai magaslanak, törmelékmezőn vágunk keresztül, érintünk egy kilátópontot, majd lassan leérünk az erdőhatárhoz, átvágunk egy mezőn és kibukkanunk a Karreralm (1477 m) gazdasági épületeihez.

Az útjelzőtáblánál az Almgasthof Moassa felé megyünk, a köves, kissé füves, pirossal jelzett szállítóúton két nagy kanyar után rövidesen jobbra, egy kis ösvényre váltunk, levágjuk a szállítóút nagy kanyarját, lejjebb egy régi sípálya felső részén keresztezzük a széles utat, balra a Jahnhütte (1312 m) bezárt faépülete bújik meg az erdő szélén. Ösvényünk, többször is keresztezve egy erdészeti utat, a sípálya bal oldalán ereszkedik tovább, visszapillantva remek látványt nyújtanak a Rax déli sziklafalai, majd leérve egy mezőre, balra fordulva egy „cipőfa” mellett sétálunk vissza kiindulási pontunkra, a Moassa hegyi fogadóhoz.