Téli csodavilág a Rax platóján

A Rax, a Bécsi-Alpok igen kedvelt túraterepe, télen is remek lehetőségeket kínál a túrázni vágyóknak, sílesikló terepek nincsenek a magas sziklafalakkal határolt 1500 méter felett fekvő hullámos fennsíkon, viszont pont ezért ideális helyszíne a különböző téli túráknak, főleg a télen is közlekedő, nagykabinos felvonónak köszönhetően. A sítúrázók, a hótalpazók, de az egyszerű gyalogtúrát választó kirándulók is megtalálják számításukat, a platót keresztül-kasul hálózó, jól kiépített, gondozott útvonalakon. Egy könnyű, kilátásban és élményekben gazdag hótalpas túrát ajánlunk, de az útvonal legnagyobb részét kedvező viszonyok esetén sima téli túrabakancsban is meg lehet tenni.

Rax Berggasthof, a Rax-felvonó hegyi állomása (1547 m).A kabinos felvonó völgyi állomása (528 m) Hirschwang an der Rax északi végén található, nagy, ingyenes parkoló. Menetrend, árak, üzemidő ide kattintva magyarul is. A kabinos felvonó egész éven át, minden nap közlekedik. Jó időben zsúfoltságra számítsunk, a felvonó elméletileg félóránként jár, de ha sokan vannak, folyamatos a forgalom, a kasszánál a jegy mellé egy sorszámot is kapunk, ezt kell figyelni, mikor indul a mi járatunk. Niederösterreich Card-dal ingyenes!

Hótalpas túra téli, havas viszonyok közt. Kezdőknek is ajánlott útvonal, kissé gyakorlottabbak akár vezető nélkül is végigjárhatják. Csak megfelelő, szép időben vállalkozzunk a feladatra, indulás előtt tanulmányozzuk a lavinajelentést. Útvonalunk legnagyobb része preparált utakon halad, több helyről is vissza lehet fordulni, fáradtság vagy rosszabbodó idő esetén. A Jakobskogel csúcsára rövid, de meredek, fárasztó kaptató, természetesen a csúcsélményt ki lehet hagyni. A Piros jelzésű fő útról a Höllental-kilátóhoz vezető út sokszor szűz hóban, nyomok nélküli terepen halad, itt jó GPS készülék vagy telefonos túraapplikáció (Locus, Oruxmaps) elengedhetetlen. Bizonytalanok ragaszkodjanak a kijárt utakhoz!

Hótalpak és túrabotok a Berggasthofban bérelhetők 12 eurórt, gyerekeknek 7 euró.

A több mint 1000 méter szintet legyőző nagykabinos felvonó népszerű hegyi állomásától indulunk, kedvező hóviszonyok esetén már a hütte épülete előtt fel tudjuk csatolni hótalpainkat. Az épület előtti részen nagy információs tábla mutatja a Rax-fennsík könnyen bejárható téli túraútvonalait, előle kezdődik a Piros sáv jelzésű fő gyalogút, mely a plató keleti felét átszelve egészen a Neue Seehüttéig kínál könnyű túrát. Miután megcsodáltuk a hegyi fogadó elől nyíló panorámát, a széles, enyhén emelkedő úton menjünk az Ottohaus irányába. Egy kanyarnál, a jobbra lévő bájos kis kereszttől, a Gatterlkreuztól nyílik lenyűgöző kilátás a behavazott Schneeberg felé. Pirossal jelzett utunk élesen balra kanyarodik, majd nagyjából szintet tartva érünk ki a Praterstern (1623 m) útcsomópontjához, ahonnan már jól látszik következő célunk, az Ottohaus épülete. Balra kanyarodva pár perc alatt kiérünk a remek helyen fekvő hüttéhez (1644 m), mely alapvetően nyári vendéglátóhely, de szép időben, téli hétvégeken gyakran tart nyitva.

Mielőtt még a házhoz érünk, forduljunk jobbra felfelé, rövid, de meredek, szuszogtató kapaszkodóval hódítjuk meg a kereszttel koronázott Jakobskogel (1737 m) tetejét. Igazi csúcsélményben lehet részünk, tiszta időben fantasztikus körkilátás a jutalmunk, jól látszik a Rax platójának nagy része, nyugatra, a legmagasabb ponttal, a Heukuppével (2007 m). A Schneebergre és a lenti völgyre is parádés panorámát élvezhetünk. A csúcsról legcélszerűbb északi irányba leereszkedni, a törpefenyők közt egész jól lehet haladni. Rövidesen lejutunk a keresztező Piros jelzésű széles turistaútra, ahol balra fordulva folytatjuk túránkat. Természetesen a Jakobskogel csúcstámadása ki is hagyható, ekkor az Ottohaus előtti elágazástól egyből jobbra fordulva térünk rá a Piros jelű útra.

Körülbelül 7-800 métert teszünk meg a központi, jól előkészített, egyengetett fő turistaúton, majd két erdősáv között jobbra térünk le a kijárt útról, idilli fenyőligetben, enyhén lejtő terepen talpazunk észak-északnyugati irányban, jó 500 méter után érjük el a Sárga jelzésű turistautat kb. 1590 m magasságban. A kiterjedt szabad téren kissé jobbra tartunk, észak-északkeleti irányba fordulunk, eleinte szintet tartva, majd később kissé emelkedve, erdőbe érve gyalogolunk a csodás téli tájon. Feljutunk az erdőből kiérve egy kijárt, preparált útra, ezen balra fordulva pár lépés a Höllentalaussicht kilátó (1620 m), ahonnan a Schneeberget a Rax tömbjétől elválasztó Höllentalba (Pokol-völgy) pillanthatunk le.

A fából ácsolt kilátó platformtól a Kék sáv jelzésű utat követve érünk vissza a már ismerős Praterstern kereszteződéshez, ahol balra fordulva, a Piros jelű úton érünk vissza kiindulópontunkra, a Rax-felvonó hegyi állomásához.

Variáció:

A Rax Berggasthof-Praterstern-Ottohaus-Neue Seehütte közti Piros-fehér felfestésekkel jelölt fő túraútvonal végig kitűnően karbantartott, általában hótalp és vezető nélkül is végigjárható, lavinamentes területen enyhén hullámzik le-föl a széles, ratrakolt út. A Neue Seehütte, az Ottohaushoz hasonlóan, télen csak szép időben, hétvégén tart nyitva.