Változatos, kalandos gyalogtúra a Preiner Gscheid hágóból a Raxalpe tetejére

Az Alsó-Ausztria és Stájerország határán fekvő, a magyar turisták körében is roppant népszerű Rax legmagasabb csúcsa, a 2007 méter magas Heukuppe. A csúcstámadás legegyszerűbb kiindulópontja, az autóval és busszal is könnyen elérhető 1070 méteren fekvő Preiner Gscheid hágó, ahonnan számtalan könnyebb-nehezebb túraútvonal igyekszik fel a sziklafalak között a fennsíkra. Túránkon az egyik legváltozatosabb, bár korántsem könnyű, néhol drótkötéllel biztosított, látványos Gretchensteig útvonalon kapaszkodunk fel a plató peremén álló, közkedvelt Karl Ludwig Haus-ig, majd a meredek, füves hegyháton mászunk fel a csúcsra. A visszaút is bővelkedik izgalmakban, először a Predigtstuhl függőleges sziklafallal leszakadó tetejére gyalogolunk, majd a Waxriegelsteig néhol kellemetlenül meredek, morzsalékos ösvényén, egy kilátásban gazdag gerincen ereszkedünk le a Waxriegelhaus-ig, és vissza a hágóba.

Szintkülönbség: 1150 méter fel, ugyanannyi le

Preiner Gscheid hágó, az Alsó-Ausztria és Stájerország határán fekvő nyerget a 15 km-re lévő Payerbach, és Reichenau felől a legegyszerűbb megközelíteni, Prein an der Rax falutól még 6 km. A hágóban nagy, szabadon használható parkoló található, szép időben, hétvégén korán érkezzünk, a parkoló viszonylag hamar megtelik, a lemaradók az országút mellett hagyják a kocsijukat. A hágót a stájer Mürzzuschlag felől is meg lehet közelíteni, az S6 sztrádáról Mürzzuschlag-Ost lehajtónál jövünk le, majd átmegyünk a városon és a 23-as úton Mariazell felé térve, Kapellen-nél fordulunk jobbra, ahonnan már csak 8 km a parkoló. Az autópálya lehajtójától 17 km. A Retter Linien  menetrendszerinti 342-es autóbuszjáratával Payerbach-Reichenau felől tudunk a hágóba utazni, hétvégén sűrűbb járatokkal.

Nehéz gyalogtúra gyakorlott, jó kondícióban lévő túrázóknak, jól jelzett, remekül kitáblázott turistautakon, ösvényeken, drótkötéllel biztosított sziklás, mászós szakaszokkal. A túra nehézsége elsősorban a nagy szintkülönbség viszonylag rövid távon történő leküzdésében áll. A Gretchensteig nagy odafigyelést igényel, de szép időben nem jelenthet problémát a tapasztalt, nem tériszonyos, biztos járású turistának. A lefelé vezető Waxriegelsteig inkább kellemetlenül meredek, morzsalékos, csúszós lejtője miatt fárasztó. Kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, a hüttékben ivóvizet nem tudunk vételezni, azt is pénzért adják. Az út kezdeti részén, a Reisstaler Steig-on találunk forrást.

A Preiner Gscheid hágóból (1070 m) indulunk, balra megyünk el az Edelweißhütte (nyitva csüt-vas.), majd az információs tábla mellett, felérünk a jól kitaposott útra, melyen hétvégente tömegek készülnek a hegyre. A fő csapásirányról szerencsére hamar leválunk, a balra térő Zipperlingsteig, Zöld sáv jelzéseit követjük, a sárga jelzőtábla Reißtaler Hütte jelezte irányába.  Az eleinte enyhén, később közepesen meredeken emelkedő, árnyas, itt-ott gyökerekkel szabdalt ösvény többször keresztez egy erdészeti utat, majd a Reißtaler Steig útvonalába torkollik. A sárga sávval jelölt út hamarosan egy forrást (1322 m) érint, érdemes feltölteni itt a készleteinket a kitűnő minőségű, jó hideg vízzel, majd páfrányos aljú fenyvesben emelkedik tovább a meredek hegyoldalban. Egy nagy erdőirtás szélén, egy jelzőtáblás kereszteződésnél (1430 m) bukkanunk ki a fák közül, ahol a sárga színű Reißtalersteig kissé balra megy tovább a Rax déli sziklafalának egyik leglátványosabb mászó útjára, élesen jobbra a Raxmäuersteig és a Kontrußsteig ágazik le, mi a jobbra, a hegynek felfelé meginduló, zöld jelzésű szerpentinösvényre váltva vágunk át az irtáson, visszatekintve egyre szebb kilást élvezve a hágó környékére. Előttünk már jól látszik a Rax déli, gigantikus sziklafala, a Raxenmäuer.

Keresztezünk egy széles földutat, és az innen már hivatalosan is Gretchensteig-nak hívott zöld sáv jelű úton folytatjuk fáradságos kapaszkodónkat az erdőirtásos hegyháton. Félórás izzasztó kaptató után érünk a törpefenyő övezet szélére, egy elágazáshoz (1637 m), ahol jobbra tér le a piros jelzésű Martinsteig, mely egy kissé könnyebb feljutást kínál a Karl Ludwig Haus felé. Maradunk a zöld jelű Gretchensteig-nál, melyen rövidesen kiérünk a törpefenyők közül, sziklásabb terepen emelkedve érünk a Raxenmäuer hatalmas sziklafalai alá. Balra tartva a falak tövében újabb jelzőtáblás elágazáshoz (1737 m) érünk, balra a Murmeltiersteig ágazik le, mely összeköti utunkat a Reisstalersteig-gal. A zöld jelű Gretchensteigon maradva megkezdjük a mászós szakaszt, nagy sziklákon küzdjük magunkat feljebb egy árokban, majd felérünk egy füves oldalba. Egy magas sziklatornyot megkerülve érünk fel egy tekintélyes sziklafal tövébe, itt ágazik le balra az úgyszintén zölddel jelzett, biztosítatlan Wetterkogelsteig, mely ugyancsak a plató szélére vezet fel.

A Gretchensteig egyenesen indul meg a meredek sziklákon, egy árok bal partjára rögzített drótkötélbe kapaszkodva mászunk fel egy sziklagerincre, és balra tartva a drótkötéllel biztosított gerincen, hamisítatlan alpesi miliőben emelkedünk tovább. Visszafelé tekintgetve pazar panorámát élvezhetünk a hágóra a völgyre, a Waxriegelhaus környékére, sőt még a Schneeberg is előtűnik. Felérve a Rax füves fennsíkjának szélére (1812 m), megnyugodva konstatálhatjuk, hogy a nehezén túljutottunk. Jobbra, a kis Raxkircherl kápolnája, azon túl pedig a Karl Ludwig Haus menedékház hívogat a tágas térben. Balra, a Raxalpe legmagasabb pontja a Heukuppe a következő célpontunk. Ködös, rossz időben, kedvezőtlen látási viszonyoknál ne erőltessük a csúcstámadást, úgysem fogunk látni semmit, viszont nagy eséllyel tévedünk el a rengeteg kitaposott ösvény között. Ilyenkor a legcélravezetőbb egyenesen megcélozni a hüttét.

Szép időben viszont semmiképpen se hagyjuk ki a Heukuppe meghódítását, a plató széléről jól követhető ösvény vezet fel a füves hegyháton keresztül a Schneegraben árka feletti nyeregig (1937 m), ahol a Reisstalersteig felső vége is van (jelzőtábla). Még júliusban is találhatunk kiterjedt hófoltokat a mélyedésekben. A piros-fehér-piros jelzésű póznákkal jelölt ösvényen mászunk fel a Heukuppe (2007 m) tetején álló, jellegzetes emlékműhöz. A már Stájerország területén álló csúcsról parádés körpanoráma nyílik a Raxalpe hullámos, tagolt fennsíkjára, bal oldalán a sasfészekként trónoló Habsburghausra, jobb felén a Predigtstuhlra, mögötte a Preiner Wand fehéren világító sziklafalára, hátul pedig a Schneeberg kukucskál ki. Nyugatra a közvetlen szomszéd, a Schneealpe, tőle balra, hátul a Veitschalpe tömbje látszik. Miután kigyönyörködtük magunkat, induljunk vissza ugyanazon az úton a Karl Ludwig Haushoz (1804 m).

A barátságos, minden nap nyitva tartó vendéglőben érdekes módon cseh sört csapolnak! A jól megérdemelt pihenő után induljunk el a ház mögötti 801. sz. turistaúton a Törl nyergében (1768 m) lévő turistaút-csomóponthoz. Itt ágazik le jobbra a piros jelzésű Schlangenweg kényelmes szerpentinútja a Preiner Gscheidhoz, ha nagyon fáradtak vagyunk vagy elszaladt az idő, erre rövidíthetünk. Balra, a Bärengraben árkába, a zöld jelű 825-ös út ereszkedik, kissé balra, a Predigtstuhl füves oldalában pedig a Wiener Alpenbogen útvonal folytatódik a Habsburghaus felé. Mi maradunk a 01-es, piros-fehér-piros színű úton, mely az előttünk magasló Predigtstuhl (1902 m) meredek sziklaletörésének szélén, a gerincen emelkedik fel egészen a legmagasabb pont közelébe. A szakadék szélére kimerészkedve szédítő kilátásban lehet részünk a Siebenbrunnenkessel katlanjára, de visszapillantva gyönyörűen látszik a Karl Ludwig Haus környéke, a Heukuppe csúcsával a háttérben. A közeli Y alakú elágazásnál a jobb oldali ösvényre térjünk rá, a 01-es balra, a Trinksteinsattel felé megy tovább. Egy füves horpadásban gyalogolunk le a jobbról leágazó Bismarcksteig via ferrata útvonalig, majd egyenesen egy törpefenyővel borított völgyecskében lefelé érjük el a keresztező, piros-fehér-piros jelzésű, 01A számú Waxriegelsteig-ot, melyen jobbra tartva kezdjük meg fárasztó ereszkedésünket a törpefenyővel fedett meredek hegyháton. A Preiner Wand és a Predigtstuhl között benyúló Waxriegel gerincen, erősen lejtő, kellemetlenül köves, törmelékes talajú ösvényen szerpentinezünk le a végeláthatatlan törpefenyőtengeren átvágva. Már az erdőhatáron, pont a menedékház fölött egy sziklán kialakított kilátóban tudunk egyet pihenni. A sziklatorony alatt jutunk le a Waxriegelhaus (1361 m) minden nap nyitvatartó, közkedvelt fogadójához.

A hüttétől két úton is visszasétálhatunk a hágóhoz, a 829. sz., zöld jelzésű, Helenenquelle forrását érintő, hangulatos erdei ösvényen, mely a hütte alatti nagy kanyarból ágazik le balra vagy az egyszerűbb, piros-fehér-pirossal jelölt turistaúton, mely jobbra fordulva, kivisz a tágas Siebenbrunnenwiese rétjeire, ahonnan parádés kilátás nyílik a Siebenbrunnenkessel katlanjára, a Predigtstuhl brutális sziklafalára. A délnek kanyarodó, lejtős, kényelmes, kitaposott úton egy erdészeti út kanyarjait levágva, egy nyílást követve érünk vissza kiindulási pontunkra, a Preiner Gscheid hágóhoz.