Gyalogtúra a Karl Ludwig Haushoz a Preiner Gscheid hágótól

A Bécsi-Alpok vonulatának egyik legnépszerűbb tagja, a Rax nagy kiterjedésű fennsíkkal koronázott hegytömbje, melynek szélei szédítő sziklaletörésekkel szakadnak le a környező völgyek felé. A hegység látványos délkeleti részére az Alsó-Ausztria és Stájerország határán fekvő Preiner Gscheid hágótól indulunk a Raxenmäuer Steig meredek, fárasztó, de biztonságos útvonalán a Rax legmagasabb pontja, a Heukuppe aljában álló Karl Ludwig Haus közkedvelt hüttéjéhez, majd a Schlangenweg könnyű, széles szerpentinútján ereszkedünk a Siebenbrunn-katlanba, és idilli réteken át vissza a hágóhoz.

Preiner Gscheid, az Alsó-Ausztria és Stájerország határán fekvő hágót, a stájerországi Mürzzuschlag felől lehet megközelíteni, az S6 sztrádáról Mürzzuschlag-Ost lehajtónál jövünk le, majd átmegyünk a városon és a 23-as úton Mariazell felé térve, Kapellen-nél fordulunk jobbra, ahonnan már csak 8 km a parkoló. Az autópálya lehajtójától 17 km. A 15 km-re lévő alsó-ausztriai Payerbach, és Reichenau felől is elérhető, Prein an der Rax falutól még 6 km. A hágóban nagy, szabadon használható parkoló található, szép időben, hétvégén korán érkezzünk, a parkoló viszonylag hamar megtelik, a lemaradók az országút mellett hagyhatják a kocsijukat. A Retter Linien  menetrendszerinti 342-es autóbuszjáratával Payerbach-Reichenau felől tudunk a hágóba utazni, hétvégén sűrűbb járatokkal.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Raxenmäuer Steig meredek, fárasztó, de nem veszélyes, néhol még drótkötéllel is biztosított útvonal, a lefelé vezető Schlangenweg széles, jól járható szerpentinút. A Reißtaler Steig alsó szakaszán forrást találunk, készleteinket itt töltsük fel.

Hosszabbítás:

Aki még bírja erővel, a Karl Ludwig Haustól a jól kitaposott, piros jelzésű, póznákkal is jelzett turistaúton kb. 45 perc alatt mászhat fel a Rax legmagasabb pontjára, a Heukuppe (2007 m) csúcsára. Vissza ugyanazon az úton a hüttéig.

A Preiner Gscheid hágótól indulunk, az Edelweißhütte csütörtöktől vasárnapig várja a vendégeket, elmegyünk az épület előtt, az információs táblánál kissé balra felmegyünk a piros jelzésű úton, de pár perc múlva balra térünk le a Reisstaler Hütte felé tartó zöld jelzésű Zipperlingsteig-ra, mely enyhe, később közepesen meredek emelkedővel, néhol gyökerekkel szabdalt úton, árnyas fenyvesben vezet felfelé, egy erdészeti utat többször is keresztezve. Feljebb beletorkollik utunk a sárga jelzésű Reißtaler Steig ösvényébe, melyen balra fordulva folytatjuk emelkedőnket a Heukuppe meredek, erdős oldalában. A sárga sávval jelölt út hamarosan egy forrást (1322 m) érint, töltsük fel készleteinket a kitűnő minőségű, jó hideg vízzel, majd páfrányos aljú fenyvesben kapaszkodunk tovább a meredek hegyoldalban. Egy nagy erdőirtás szélén, egy jelzőtáblás kereszteződésnél (1430 m) bukkanunk ki a fák közül, élesen jobbra kanyarodunk a piros és a kék jelzésű úton, mely szintet tartva kényelmesen fut északkelet felé és pár perc múlva egy újabb jelzőtáblánál kettéválik. A jobb oldali, piros jelű út, a Kontrußsteig, mi a bal oldali ösvényt, a kék jelű, 833. számú Raxenmäuersteig útvonalát választjuk a Karl-Ludwig-Haus felé.

Széles erdőirtáson vágunk át, majd egyre meredekebbé váló utunk felér a törpefenyő övezetbe, meg-megpihenve érdemes visszatekinteni a hágó környékére nyíló kilátás kedvéért. Fárasztó kaptatónkról a jobbra a mélyben fekvő Waxriegelhausra és a mögötte fehérlő Preiner Wand mészkősziklafalára is pazar kilátás nyílik. Lassan elérjük a sziklák alját, a kövekre festett kék jelzéseket követve mászunk a sziklák között, néhol drótkötelekbe kapaszkodva emelkedünk egyre feljebb. Közel 1700 méter magasságban jelzőtáblás elágazáshoz érünk, a piros jelzésű Karl Kantner Steig ágazik le jobbra, mi maradunk a kék jelű ösvényen, melyről gyönyörű panorámát élvezve a szemközti Predigtstuhl gigászi sziklafalára, emelkedünk tovább a köves talajú úton. Sziklás, füves hegyoldalban kapaszkodunk tovább, elhagyunk egy sziklatorony tetején lévő ideális kilátópontot, majd felérünk a Rax fennsíkjának szélére.

Előttünk a Karl Ludwig Haus épülete, előtte kissé jobbra, parádés panorámájú ponton gyönyörködhetünk a kilátásban, balra tőlünk a vadvirágos rét közepén, a Raxkircherl, 1936-ban emelt kis temploma áll. A minden nap nyitva tartó hütte konyhája bio ételek gazdag választékát kínálja, érdekes módon cseh csapolt sörrel. Az épület mögötti turistaúton jobbra folytatjuk túránkat lefelé a kitaposott, köves úton pár perc alatt leérünk a Törl (1760 m) nyergében lévő csomóponthoz. Jobbra fordulunk a Preiner Gscheid felé tartó piros jelzésű Schlangenweg (kígyó-út) szerpentinútjára, mely az impozáns Siebenbrunnenkessel katlanjában kígyózik lefelé, végig pazar panorámát nyújtva. Ez az útvonal kínálja a legkönnyebb és ezáltal a legnépszerűbb megközelítését a Rax fennsíkjának, nem számítva a hegység túlfelén közlekedő felvonót. Szép időben, főleg hétvégén hosszú sorban araszolnak a turisták le és fel a szerpentinen.

A Predigtstuhl brutális sziklafalának tövében átvágunk a kiterjedt törpefenyő övezeten, előttünk a Waxriegel gerince húzódik, majd leérünk az idilli fekvésű Siebenbrunnwiese lejtős, hosszúkás rétjére. A következő jelzőtáblás kereszteződésnél (1340 m) tehetünk egy kis kitérőt balra, a pár perc sétával elérhető Waxriegelhaus hüttéig. A piros jelzésű 829. sz. Schlangenweg tovább egyenesen lefelé megy a hágó irányába. Egy rövid erdős rész után széles nyíláson ereszkedünk, többször is keresztezve egy erdészeti út kanyarjait és rövidesen visszaérünk kiindulási pontunkra, a Preiner Gscheid hágóba.