Igazi hegymászó élmény, sziklamászással gazdagítva

Alsó-Ausztria hegyvilágának legmarkánsabb csúcsa, a Mostviertel régióban magasló Ötscher (1893 m) lenyűgöző sziklapiramisa. A tartomány egyik leglátványosabb, jelzett turistaútján, a hegyóriás vad, keleti gerince, a Rauer Kamm megmászásával jutunk fel a meglepően széles, lankás hegytetőre, ahonnan a libegő felső állomása melletti Ötscher-menedékházig ereszkedünk. A kemény túrát megkönnyítendő kisbusszal megyünk a kiindulópontig, Raneckig, vissza pedig a kényelmes ülőlifttel siklunk le a völgybe. A túra fénypontja kétség kívül a Rauer Kamm alulról megmászhatatlannak tűnő sziklagerince, melynek leküzdéséhez egy nagy adag kitartás, jó kondíció, biztos lépés, no meg a szép idő szükséges.

A túra időtartama: 5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: 1200 m fel, 700 m le

Raneck, Lackenhoftól pár km-re keletre fekvő, pár házból álló kis település. Megközelíthető az Ötscher-felvonó alsó állomásától (Weitental), a lift üzemidejének megfelelő időben közlekedő kisbusszal (Wandertaxi). A kisbusz reggelente 6 és 9 óra között, 20 percenként indul az alsó állomás melletti Schirmbar mellől. Az utolsó járat 9.00-kor indul. Csak akkor megy, amikor a felvonó is működik! Jegyeket online lehet foglalni, legkésőbb az indulást megelőző nap 20 óráig. Jegyár (2021): 5,00 €/fő. Részletes infó és foglalás itt.

Raneck gyalog is elérhető, az alsó állomástól kb. 3 km séta. Autóval ne menjünk oda, parkolni nem lehet. Lackenhof központjából az Ötscherlift (Weitental) jól kitáblázott úton érhető el. A libegő alatti nagy parkoló ingyenesen használható.

Érkezési pont:

Ötscher-felvonó, felső állomás. Úgy tervezzünk, hogy az Ötscher Schutzhaus menedékház felett lévő állomásra legkésőbb 16.30-ra érjünk oda, akkor indul ugyanis az utolsó járat a völgybe, hétvégén 17 órakor.

Ötscher-felvonó:

A duplaszékes ülőlift július elejétől szeptember elejéig minden nap 08.30 és 16.30 (hétvégén 17.00) óra között üzemel, ebédszünet 12.15 – 13.00. Elő- és utószezonban csak hétvégente! Részletes infók a hivatalos honlapon ide kattintva olvashatók.

Jegyár (2021): völgymenet: 13,50 €. Az aktuális jegyárakat itt érhetjük el.

Nehéz, magashegységi jellegű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Rauer Kamm gerinc végig kitett, minimálisan biztosított, sziklás terep, csak gyakorlott, szédülésmentes, biztos lépésű turistáknak való. Száraz, stabil időben azonban nem jelent komolyabb kihívást, a sziklákon kicsit otthonosabban mozgó, jó kondiban lévő, de alpesi tapasztalattal nem rendelkező túrázók is nyugodtan bevállalhatják. Megfelelő túrabakancs, túracipő kötelező! Kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, nyári melegben a nagy szintkülönbség leküzdése extra szomjúsággal jár. Útközben nincs vízvételi lehetőség. UV-védelemről is gondoskodjunk, a sziklákon nincs árnyék! A kört végig lehet járni a Wandertaxi és a felvonó igénybe vétele nélkül is, azonban így már bő 15 kilométeres a táv, Raneckig plusz egy órával számoljunk, s a túra végén, a menedékháztól közel 600 méter szintet kell süllyedni, ami egy ilyen kemény túra levezetésének igen combos vállalkozás.

Az Ötscher-felvonó alsó állomása melletti parkolóból, a Schirmbar mellől indul a kisbusz, ami alig 10 perc alatt elvisz Raneck (953 m) házcsoportjához. A táblával is jelzett kereszteződésből, jobbra, a két ház között indulunk el Bärenlacke irányába, a piros-fehér-pirossal festett, 1a jelű, széles murvás úton. Pár lépés után, egy újabb táblánál kissé jobbra tartva megyünk tovább az árnyas erdőben. Egy sorompó után még kb. háromnegyed órát gyalogolunk az enyhén emelkedő, kényelmes úton, időnként szép kilátást élvezve a völgy irányába balra, ill. jobbra néha már előtűnnek az Ötscher északi falai is. Végül könnyű lejtővel érünk a Bärenlacken (944 m) turistaút-csomópontjához, ahol jobbra fordulunk a sárga táblával is jelzett 9d számú ösvényre, Ötscher über Rauher Kamm irányba. A felfestett piros-fehér jelzéseket követve, sűrű erdőben, meredeken, cikkcakkban emelkedik ösvényünk, köves, gyökerekkel szabdalt terepen. Egy óra kemény, izzasztó kaptató után érünk fel az erdőhatárra, ahol már szépen megnyílik a táj az Erlauf sziklás völgye felé.

Innen már jobbra ráfordulunk a hegygerincre, a ritkás erdőben, majd törpefenyők közt tovább emelkedő úton mászunk felfelé, egyre szebb kilátást élvezve. Előttünk feltűnik a Rauer (Rauher) Kamm, azaz ’Vad gerinc’ első sziklabástyája, mögötte az Ötscher sziluettja.  Jelzőtáblás elágazáshoz érünk (1535 m), ahol a 15a jelű út ágazik le a mélyben fekvő Ötschergraben felé, mi maradunk a gerincen futó ösvényen. Innen kezdődik utunk legizgalmasabb része, a Rauer Kamm első nagy sziklaformációját északról kerüljük meg, majd felszerpentinezünk a sziklák tetejére. Gyönyörű, egyben félelmetes látványt nyújtanak a hosszú gerinc felettünk tornyosuló sziklatornyai, melyek az Ötscher csúcsában kulminálódnak. Újabb tornyokat kerülünk meg északról, majd egy gigantikus hasadéknál jutunk fel a gerincélre. Parádés kilátás nyílik Mariazell környékére, a Gemeindealpe jellegzetes alakú hegyére. Innen már jóval kitettebb lesz az út, folyamatosan kerülnek elénk a megmászandó sziklakúpok, lépcsők, figyeljük a piros felfestéseket, ezeket kövessük, a kitaposott csapások sokszor zsákutcába vezetnek.

Sok helyen mindkét kezünket használni kell a mászáshoz, drótkötelek, vaskampók nem segítik a feljebb jutást, kezünkre, lábunkra és a szikla kiszögelléseire vagyunk utalva. Óvatosan másszunk feljebb, több, kisebb pihenő beiktatásával gyűjtsünk erőt az előttünk álló sziklafalak leküzdéséhez, élvezzük ki a nem mindennapi kilátást. Szép időben, főleg hétvégén, nagyon sokan vannak, ilyenkor kisebb sorok alakulhatnak ki az egyes, komolyabb szikláknál, legyünk türelmesek. Több sziklaormot is meghágunk, majd elérjük az Ötscher előhegyének alsó részét, mely az egyik legkitettebb szakasz túránkon, itt néhol a sziklába erősített kampók is segítik a kapaszkodást. Feljebb pedig sziklák és fűcsomók közt érünk fel az Ötscher markáns előhegyére (1857 m), ahonnan gyönyörűen rálátunk az egész gerincre. A kúp aljában három síremlék emlékeztet az itt szerencsétlenül járt emberekre.

A kemény kaptatónak vége, felérve kissé meglepetten látjuk az Ötscher lankás, hosszan elterülő, füves magasfennsíkját. Ösvényünk le-föl hullámozva ér ki a, szláv eredetű, apahegy jelentésű, Ötscher legmagasabb pontjára (1893 m), melynek közelében csúcskereszt áll. A Kreuzkogelnek is hívott kiemelkedésről lenyűgöző panoráma tárul elénk, tiszta időben, keleten, a Schneebergtől és a Raxtól egészen a nyugati horizonton húzódó Dachsteinig terjed a látvány. Északon, a dolina mögötti Taubenstein karsztos vonulata karnyújtásnyira van, hátul az Elő-Alpok halmai hullámzanak. Dél felé a Gemeindealpe és a stájer hegyvidék látszik. Miután kigyönyörködtük és kipihentük magunkat, induljunk le a hegyről a széles nyugati gerincen át vezető ösvényen. A meredeken leszakadó déli sziklafal pereméhez közel ereszkedünk, lejjebb keskenyedik a gerinc, sziklás ösvényen jutunk le a Grosses Wetterloch sötéten ásító, méretes barlangszájához. Tovább ereszkedünk a köves ösvényen, a keskeny gerincélen, előttünk jól látható hegyünk kisöccse, a Kleiner Ötscher kiemelkedése. Törpefenyők utcáin vágunk át, lent már látszik a Hüttenkogel északi oldalában megbújó Ötscher-menedékház is. Kellemetlenül lejtő, sziklás utunk végül leér egy jelzőtáblás elágazáshoz, ahonnan balra pár perces kitérőt tehetünk a Hüttenkogel csodás kilátást nyújtó kúpjára. Pihenőpadok és egy távcső várja a panorámára kiéhezett vándort. Ugyanazon az úton térjünk vissza az elágazáshoz és folytassuk utunkat lefelé az jól látható turistaház irányába.

Kényelmes, padokkal felszerelt gyalogúton szerpentinezünk le az Ötscher Schutzhaus (1418 m) fazsindelyekkel borított, rusztikus menedékházáig. A nagy teraszon hűs italok, csapolt sör (bajor HB), klasszikus hütte koszt várja a megfáradt turistákat. Közvetlenül a turistaház felett találjuk a kétüléses Ötscher ülőlift felső állomását, ahonnan kényelmesen libeghetünk le kiindulópontunka.