Felvonóval és gyalog Alsó-Ausztria legszebb csúcsára

Alsó-Ausztria legszebb formájú hegycsúcsa, az osztrák Fudzsijamának is becézett Ötscher (1893 m) sziklapiramisa. A páratlan körkilátást nyújtó hegytetőre legegyszerűbben a Lackenhofból induló felvonóval juthatunk fel. Az ülőlift a hegy nyugati oldalába épült Ötscher Schutzhaus menedékházig (1436 m) repít fel, ahonnan még közel 500 méter szintkülönbséget leküzdve, végig pazar panorámát élvezve kapaszkodunk fel a füves platón álló csúcskereszthez.

A túra időtartama: 2, - 3 óra

Szintkülönbség: 480 méter

Lackenhof, Ötscher-felvonó alsó állomása, 1,5 km-re délkeletre Lackenhof-tól, a Weitental-ban. Megközelíthető Lackenhof központjából, táblák mutatják az utat: Ötscher-Sessellift.

Felvonó:

Üzemidő: július első hétvégéjétől szeptember második hétvégéjéig minden nap közlekedik 8.30 és 16.30 között, hétvégén és ünnepnap 17.00 óráig. Május végén, júniusban, szeptemberben és októberben csak hétvégén! 12.15 és 13.00 óra közt ebédszünet miatt nem jár! Csak szép időben közlekedik! Az aktuális üzemidőért katt a hivatalos honlapra.

Díjak (2021): Retúr felnőtt: 18,00 €, gyerek: 12,50 €. Csak fel vagy le: 13,50 €, gyerek: 10,50 €. A Niederösterreich Card és a Wilde Wunder Card birtokosai ingyen közlekedhetnek vele. Aktuális díjakért katt ide.

Egyszerű, közepesen nehéz, rövid gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott ösvényeken. A túra nehézsége a viszonylag komoly szintkülönbség legyőzésében merül ki, a fárasztó kaptató, visszafelé meg a lejtő szép időben nem jelent különösebb veszélyt, nehézséget. Amennyiben a libegővel szeretnénk visszamenni, figyeljünk a zárórára, 16.30, hétvégén 17.00 óra! Rossz időben a felvonó sem jár, ilyenkor tegyünk le a csúcstámadásról. Hirtelen leszálló ködben óvatosan közlekedjünk a hegycsúcson!

Felvonó nélkül:

Természetesen az ülőlift használata nélkül is fel tudunk mászni a hegyre, az alsó állomás feletti parkolótól indul az út, a jelzőtáblánál jobbra fel, az 5-ös számú, piros-fehér-pirossal jelzett turistaúton kezdhetjük meg a kapaszkodást. Először a Riffelboden (1050 m) elágazásáig megyünk, majd a Grosser és a Kleiner Ötscher közti nyeregből, a Riffelsattel-ből (1284 m) balra fordulva emelkedünk a menedékházig. Lefelé ugyanezt az utat válasszuk. Felfelé kb. másfél óra, míg lefelé egy óra az út, a szintkülönbség viszont már igen jelentős, több mint 1000 méter fel, ugyanennyi le.

A kétüléses felvonó gyorsan felrepít a völgyi állomástól (847 m), az Ötscher menedékház feletti hegyi állomás épületéig (1436 m). Miután kiszálltunk, orientálódjunk balra, a közeli sárga színű jelzőtáblánál térjünk rá a hegyre vezető, kényelmes szerpentinező gyalogútra. A több pihenőpaddal ellátott, a füves hegyoldalban kapaszkodó úton hamar felérünk egy nyeregbe, ahol a jelzőtáblás elágazásnál mindenképpen tegyünk egy kis kitérőt jobbra,  nem messze lévő Hüttenkogel (1526 m) kúpjának északi letöréséhez, ahol egy panorámapad, egy távcső és egy vas medvesziluett is várja a turistákat. Az antennákkal teleaggatott kis épület meteorológiai célokat szolgál. Pompás kilátás tárul szemünk elé a Mariazell környéki hegyekre, jól látszik a Gemeindealpe jellegzetes tömbje is, tetején a turistaházzal.

Menjünk vissza az útjelzőtáblához, és jobbra fordulva a jelzett útra, folytatjuk kapaszkodásunkat az Ötscher csúcsa felé. Törpefenyők közt, sziklás terepen kaptatunk, majd kiérünk a sziklafalak tetejére, ahol egy vaskapcsokból készült kompozíció mellett szusszanhatunk egyet, a táguló kilátást csodálva. Visszapillantva szépen kirajzolódik a mélyben Lackenhof, a Hüttenkogel, mögötte pedig a kistestvér, a Kleiner Ötscher (1552 m) kúpja emelkedik ki, hátul a Scheiblingstein, tőle balra a Dürrenstein masszívuma dominálja a horizontot. Tovább kapaszkodunk a füves, sziklás hegyoldalban, nagyjából 1680 méter magasságban érjük el a Grosses Wetterloch sötéten ásító mészkősziklaüregét, itt már kijutunk a törpefenyő utcácskákból, a füves hegyháton mászunk tovább. Kitaposott ösvényünket a sziklára festett piros-fehér jelzések mellett póznák is jelzik. Előttünk már látszik úti célunk az Ötscher csúcsa a kereszttel.

Az északra letörő sziklafal tetején egy újabb, ezúttal fából faragott medvével találkozunk, az Ötscher-Tormauer Naturpark jelképe a medve, innen a sok maci képmás, nem messze, a Dürrenstein környékén él egy-két barnamedve, de itt az Ötscheren minimális esély van a nagy találkozásra. Jól követhető ösvényünk, közel a fehér mészkősziklafalak pereméhez (Beim weissen Mäuerl) haladva kapaszkodik fel a Grosser Ötscher (1893 m) csúcskereszttel ékesített, meglepően tágas, lapos tetejére. Északra a Taubenstein kopár vonulata húzódik, keletre gyönyörűen kirajzolódik az Ötscher keleti gerincéle, a híres Rauher Kamm. Déli irányban, a lábunk alatt az Ötschergraben sziklás árka, felette a Gemeindealpe tömbje, a horizonton, balról jobbra, a Schneeberg, a Rax és a Veitschalpe sorakozik. Délnyugatra a Hochschwab hosszú vonulata, tőle jobbra a Dürrenstein mögött pedig az Enns-völgyi-Alpok csipkés sziluettja rajzolódik ki. A hegytetőről ugyanazon, a már ismert úton ereszkedünk vissza, még a Wetterloch barlang előtt letérhetünk a jobbra leágazó ösvényre is, mely a törpefenyőtengerbe vágva kanyarog le a kényelmes szerpentinúthoz, közvetlenül a turistaház felett. Sietősek le is vághatják a nagy kanyarokat a kitaposott ösvényen. Mielőtt lesuhanunk a libegővel, érdemes betérni az Ötscher Schutzhaus (1418 m) autentikus hüttéjébe, az egész évben (két rövid szünettel, novemberben és április közepétől május közepéig) minden nap nyitva tartó vendéglő fazsindelyes épülete előtt nagy terasz áll a vendégek rendelkezésére.

A felvonó alsó állomásánál kialakított 3D-s íjászpályán a nyilazási képességeinket is kipróbálhatjuk.