Az alsó-ausztriai Elő-Alpok egyik legszebb gyalogtúrája

Az Ausztria egyik legnagyobb középkori alapítású cisztercita kolostoráról híres Lilienfeld felett magasodó Muckenkogel (1248 m) csúcsára egy unikumnak számító, egyszemélyes ülőlifttel libegünk fel. Az adótoronnyal koronázott hegytetőt már gyalog hódítjuk meg, pazar kilátásokban gazdag úton megyünk át a Klosteralpe déli nyúlványára, a Kloster-Hinteralpéra (1313 m), ahol a festői fekvésű Traisner Hütte teraszáról élvezhetjük a széles panorámát. Kilátásban nincs hiány a kolostorhoz tartozó Klosteralm vendéglőjéhez vezető úton sem, majd idilli legelőkön, ligeteken át sétálunk le a Lilienfelder Hüttéhez. Kalandos, változatos úton, hatalmas sziklafalak tövében, a vízesések útján (Wasserfallsteig) ereszkedünk vissza a völgybe, a felvonó alsó állomásához.

A túra időtartama: 3,5 – 4 óra

Szintkülönbség: 320 m fel, 940 m le

Lilienfeld ülőlift (Sessellift) felső állomása, a Muckenkogel alatt. Megközelíthető Lilienfeld központjától a kitáblázott úton, az állomás alatti szabadon használható parkoló, a várostól délre húzódó Hölltal egyik mellékvölgyében, a Fallgrabenben van. A városkán átvezető B20 főútról a kolostor (Stift) felé kell lehajtani, majd tovább, a Liftstrasse vezet a felvonóhoz.

Felvonó – Sessellift Lilienfeld:

Májusban csak hétvégén és ünnepnap, június 1-jétől október közepéig hétfő kivételével minden nap közlekedik, október végéig csak hétvégente. Üzemidő: 9 – 16.00, hétvégén 16.30. Zivatar és vihar idején nem jár. Jegyár (2021): Hegymenet: felnőtt: 11,00 €, gyerek: 7,00 €. Részletes és aktuális információkért katt a hivatalos honlapra. Niederösterreich Card érvényes, egyszeri ingyenes le-föl útra.

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. A Muckenkogelre közvetlen felvezető ösvény köves és meredek, aki akarja, ki tudja kerülni, ha végig a betonúton marad. A Traisner Hüttéhez vezető ösvényre ugyanez mondható el, és ezt is ki lehet kerülni, ha rajta maradunk a murvás úton. A Lilienfelder Hüttétől induló Jägersteig ugyancsak sziklás, gyökeres ösvény, a Wasserfallsteig viszont még ennél is nehezebb útvonal, meredeken lejtő, köves terep, a vízesések sziklafalainak környékén kőomlás veszéllyel. Az ösvény több helyen biztosított, drótkötéllel és korlátokkal. Nedves, nyálkás időben ne a vízeséseknél ereszkedjünk le, válasszuk a Jägersteig-ot a Glatzwiesén keresztül vagy a Lilienfelder Hüttétől kapaszkodjunk fel a libegő hegyi állomásához.

A retró hangulatú, egyszemélyes libegő alsó állomásától (471 m) kényelmesen suhanunk fel a Muckenkogel tövében fekvő hegyi állomásig (1120 m). Az épülettől jobbra indulunk el a játszótér mellett, pár érdekes műalkotást, köztük egy ezüstösen csillogó, oldalra fordított, nagy fémfejet is megcsodálhatunk. A térképes információs tábla után kiérünk a keskeny aszfaltútra, melyen balra fordulva megyünk felfelé a hegyoldalban, közben szép kilátást élvezhetünk nyugatnak, az Ötscher felé. Beérünk az erdőbe, majd egy Klöstertreppe nevű fatáblánál jobbra térünk le az aszfaltcsíkról. A meredek, köves, gyökerekkel szabdalt ösvényen kapaszkodunk fel a Muckenkogel (1248 m) adótoronnyal „ékesített” tetejére. A Klösterpunkt nevű kilátóhelyről, a pihenőpad mellől kissé korlátozott, de szép panoráma nyílik a mélyben fekvő Lilienfeldre, jól kivehető a kolostor kiterjedt épületkomplexuma, nyugatra pedig szépen látszik az Ötscher jellegzetes piramisa is. Információs tábla emlékeztet Matthias Zdarsky-ra, aki itt rendezte meg a világ első sífutóversenyét, 1905-ben.

Jobbról megkerüljük az adótorony épületét, a vékony aszfaltúton lemegyünk a nyeregig, ahol élesen balra fordul a szállítóút, mi maradunk az egyenesen tovább futó kőzúzalékos úton. Pár méter után egy, jobbra nyíló, csodás kilátóhely késztet pihenőre, egy panorámapadról élvezhetjük az Ötscher és a Hochschwab hegyeinek látványát. Menjünk tovább délnek, a murvás úton, a nyeregben (1210 m) pár perc múlva, balra tér le egy meredeken meginduló jelzett ösvény, tábla is jelzi az irányt: Gratweg zur Traisner Hütte. A köves, gyökeres ösvény felkapaszkodik egy gerincélre, és szép bükkösben emelkedik a Hinteralpe füves tetején csücsülő Traisner Hüttéhez (1313 m). Az egész évben nyitva tartó vendéglő teraszáról parádés panoráma nyílik a Schneebergtől a Hochschwabig és az Ötscherig. Májustól októberig hétfőn szünnap, egyéb időben még kedden is zárva. A hütte melletti festői rét (Hinteralm-Wiese) felső részén, pihenőágyakon szusszanhatunk egyet, élvezve a páratlan kilátást, az idilli, lankás legelő látványát.

Induljunk tovább, az épülettől jobbra, az erdőszélen futó 63. számú ösvényen lefelé, keresztezzük a hüttéhez vezető szállítóút éles kanyarját, majd jobbról egy markáns sziklát érintünk. A szikla alacsony drótkerítéssel van elkerítve, de érdemes óvatosan rálépnünk, a tetejéről fantasztikus kilátás nyílik a Muckenkogelra, az aljában fekvő Klosteralm legelőire, fenyőligeteire. A sárgával is jelzett ösvényen maradva ereszkedünk tovább, mely széles jobb kanyarral ér be az erdőbe, és egy rozoga fémsorompónál bukkan ki egy keresztező murvás, erdészeti útra, melyen jobbra fordulunk. A nagyjából szintet tartó, kényelmes úton gyalogolunk egy darabig, majd egy sárga jelzőtáblánál jobbra tartunk egy keskeny ösvényre, mely az erdészeti úttal párhuzamosan megy tovább a Klosteralm felé. Természetesen kényelmesebbek választhatják a szállítóutat is, az is ugyanoda tart. A vékony ösvény később kiér a murvás útra, mely kivezet az erdőből és kiér a Klosteralm (1067 m) vendéglő épületéhez.  A lilienfeldi kolostorhoz tartozó étteremben tipikus osztrák fogásokat kínálnak, hétfő kivételével, minden nap, egész évben nyitva tart.

Induljunk tovább a murvás úton, mely kellemes lejtővel vág át a festői fekvésű, méretes fenyőkkel tarkított legelőn. Egy szarvasmarharács után, balra, az erdőszélen futó ösvényen le tudjuk vágni a szállítóút széles kanyarját, majd a már előttünk jól látható Lilienfelder Hüttéhez (956 m) ereszkedünk le. A vendéglő csütörtöktől vasárnapig várja a turistákat. Induljunk tovább lefelé a murvás úton, pár méter után táblás kereszteződéshez érünk, ahol balra fordulunk a Jägersteig felé, a 655. számú úton. A széles út nemsokára ösvényre vált és lejteni kezd, a sárgával is jelzett csapás, leér a kissé balra álló Karlstein sziklaformációhoz, ahonnan csak részleges kilátás nyílik. Visszatérve ösvényünkre, balra lefelé ereszkedünk tovább, leszerpentinezünk a hangulatos bükkösben egy jelzőtáblás kereszteződésig (779 m), ahol egyenesen folytatjuk túránkat, a kékkel jelzett Wasserfallsteig nevű ösvényen. Tábla figyelmeztet a vízesések útjának veszélyeire, de ez a téli időszakra tiltja az áthaladást. Balra, a jóval kényelmesebb Jägersteig vezet le, a Glatzwiese mezein keresztül a völgybe.

Az izgalmas út első szakasza, a Kleiner Wasserfallweg egy hatalmas sziklafal mellett ereszkedik, itt drótköteles korlát védi a túrázókat, és nagy kanyarokkal ér le a Kis-vízesés (Kleiner Wasserfall) méretes sziklafala alá. A név valószínűleg a vízhozamra utalhat, mivel a magassága elég nagy, a víz csak épphogy csurogva teszi picit nedvessé a sziklafalat. Kis hídon kelünk át a még kisebb patakon, pár méter után egy nagyobb híd következik, majd egy sziklafal tetejéről nyílik szép kilátás a Lilienfeldet övező hegyekre. Egy drótkötéllel biztosított szakasz után elágazáshoz érünk, ahol balra megyünk lefelé, kibukkanunk a felvonó nyiladékánál, de ismét visszakanyarodunk balra az erdőbe. Az újabb elágazásnál balra megy tovább jelzett utunk, de kinézhetünk a jobbra lévő kis kilátóhelyre is. Kékkel jelzett, drótkötéllel és korláttal biztosított ösvényünk meredeken ereszkedik egy gigászi sziklafal tövében, itt nem árt az óvatosság, kőomlásveszélyes terület, majd hosszú lépcsősoron érünk le a növényzettől korlátozottan látható Nagy-vízesés (Grosser Wasserfall) tövébe. Keresztezzük a libegő drótkötélpályáját, és leérünk a murvás útra, melyen jobbra tartva pár perc alatt visszaérünk az ülőlift alsó állomása melletti parkolóba, kiindulási pontunkra.