Hegyikerékpárral Alsó-Ausztria egyik legszebb terepén

Alsó-Ausztria Mostviertel nevű, hegyes-völgyes régiója elsőrangú kerékpáros úti cél, legnépszerűbb, könnyű, családi kerékpárútja, az Ybbs-völgyi bringaút mellett a komolyabb terepek kedvelőinek is számtalan lehetőséget nyújt. A Hollenstein falu feletti hegyoldalban található nagy kerékpáros élményparkból indulva járjuk végig a rusztikus hüttéiről és parádés kilátásáról ismert Königsberg hegyvonulatot.

Hollenstein an der Ybbs, Bike Park Königsberg. A falu központjától táblák irányítanak a Sattel nevű településrészre, ahol a téli sípályák, ill. a nyári kerékpáros park található. Ingyenes parkolóhelyek. Waidhofen an der Ybbs városkától az Ybbs folyó völgyében a 31-es főúton érjük el Hollensteint.

Mountain Bike (hegyikerékpár) túra, jelentős szintkülönbséggel, aszfaltos utakon, murvás úton, földúton, gyalogúton. Kezdőknek is ajánlható, ha elektromos rásegítésű MTB-vel megyünk. A legdurvább szakasz a hegyről való meredek ereszkedés a meglehetősen köves, de széles úton. A gerincen két remek hütte is kínál betérési lehetőséget. Kellő mennyiségű folyadékot mindenképpen vigyünk magunkkal. Csak szép, nyugodt időben induljunk útnak, zivatar idején a nyílt hegygerinc fokozottan veszélyes! Normál mountain bike-kal nehéznek számít a túra!

Tipp: Túra végeztével, szép időben, remek levezető program az idilli fekvésű hollensteini strandfürdő meglátogatása, az Ybbs kristálytiszta, frissítő vize, a jó hangulatú strand méltó zárása kirándulásunknak.

Túránk a Sonnbrand Almtour nevet viseli, kis zöld táblákkal is találkozhatunk a fontosabb kereszteződésekben, de mindenképpen töltsük le a gpx file-t a jobb tájékozódást könnyítendő. A kerékpáros élményparktól lefelé indulunk a falu irányába az aszfaltúton, kellemes, lejtős, erdős szakasz után beérünk Hollenstein házai közé, majd az Ybbs felett trónoló, látványos erődtemplom előtt élesen balra fordulva gurulunk végig az utcán, de még a kis híd előtt ismét balra kanyarodunk, rövidesen kiérünk a Hammerbach partjára, ahol egy régi vashámor (Treffenguthammer) szépen renovált épülete mellett megyünk el. A régió neve, Eisenwurzen, is utal a nagy hagyományú vasiparra, mely a középkor óta a környék legjellemzőbb tevékenysége volt. A patak partjára épült, malomként is funkcionáló kovácsműhely mellett magas, érdekes formájú kémények meredeznek.

Kis hídon kelünk át a patakon, rátérünk a csekély forgalmú műútra, mely kivezet a faluból és a romantikus Hammerbach völgyén vezet felfelé. A hatalmas, függőleges sziklafalak határolta völgyben kényelmesen, alig emelkedő úton kerekezünk, majd egy táblás elágazásnál (Promau) letérünk az aszfaltcsíkról, a balra tartó murvás úton (tábla: Sonnbrand-Almtour, Kitzhütten-Almtour) folytatjuk túránkat. Kb. másfél kilométerre, közben elérjük a Mendlingbach patakot, újabb elágazáshoz érünk, ahol élesen jobbra felfelé kanyarodunk, balra a Kitzhütten Almtour útvonal folytatódik. 10 km-es tekerés következik, néhol vízesések mentén, egyre táguló kilátással a Hochkar és az Ötscher vonulataira, a Königsberg déli oldalába vágott, kőzúzalékos erdészeti szállítóúton, jórészt enyhe, de folyamatos emelkedéssel.

Az Y alakú elágazásnál a bal oldali ágat választjuk, 3 kilométeren belül 200 méter szintet kell legyűrnünk, az út széles bal kanyarral kapaszkodik fel a Königsberg hegyvonulatának gerincére, a Siebenhüttenalm legelőire (1300 m). A júniustól szeptemberig minden nap nyitva tartó hütte a gyalogos és kerékpáros túrázók népszerű találkozó pontja. A Königsberg keleti hegyhátán fekvő, rusztikus stílusú faházakban szállás is található, a konyha elsősorban klasszikus uzsonnástálakat, helyben termelt finomságokat, tejtermékeket, húskészítményeket kínál.

A jól megérdemelt pihenő után induljunk tovább nyugati irányba, a széles, murvás kocsiúton, a füves gerincről végig parádés kilátást élvezve érünk fel túránk legmagasabb pontjára (1405 m), a Schwarzkogel északi oldalában. Kényelmes utunk újabb magaslathoz ér, a Turnhöhe kúpját balról, déli irányban kerüljük meg, közben a széles útról füves aljú ösvényre váltunk. Látványos utunk az erdő szélén hullámzik, majd lejteni kezd és kiér egy keresztező murvás útra, melyen balra érjük el a következő kötelező pihenőhelyet, a barátságos, hegyikerékpáros turisták közt különösen népszerű Kitzhüttét (1266 m). A vendéglátást júniustól október közepéig, végéig minden nap élvezhetjük.

Menjünk vissza a hütte feletti kereszteződésig, jobbra fordulunk a kőzúzalékos erdészeti útra, folyamatos, nem túl vészes lejtéssel, egy éles bal kanyar után végül kiérünk az erdőből egy rét szélén. Innen kezdődik a durvább, embert próbáló lejtő, ráadásul az út is göröngyös, méretes kövek nehezítik meg a meredeken lejtő úton való biztonságos ereszkedést. Kiérve az erdőből a hollensteini felvonók felső részénél találjuk magunkat, majd leérünk egy aszfaltos útra, melyen balra fordulva percek alatt legurulunk kiindulási pontunkhoz, a kerékpáros park bejáratához.

Hollenstein Bike Park

A 2016-ban nyílt kerékpáros élménypark a downhill és mountain bike iránt rajongók valóságos paradicsoma. Az innen kiinduló MTB útvonalak hálózata mintegy 300 km hosszú és 8000 méter szinttel kecsegtet. A downhilleseknek több gyakorló pálya, különböző nehézséggel, akadályokkal áll rendelkezésükre, kerékpáros drótkötélpálya felvonóval. Van itt minden mi szem-szájnak ingere, freeride pálya, pumptrack, flow-trail, technikai pálya. Ami túránk szempontjából fontos, hogy rendkívül jól felszerelt kerékpár kölcsönző is működik az egyik épületben, profi E-MTB-ket is lehet bérelni, melyek elengedhetetlenek egyes komolyabb túrákhoz.

Részletes információk a Bike Park honlapján.

A park időjárástól függően áprilistól novemberig minden nap nyitva van, a felvonók csak hétvégén, ünnepnap és péntek délutánonként üzemelnek.