A Hohe Wand impozáns sziklafalának meghódítása

A Hohe Wand keleti, megmászhatatlannak tűnő, gigantikus sziklafalain számos mászóút kínál kalandos feljutást, de néhány helyen az átlagturista is felkapaszkodhat jelzett turistaúton, közöttük a leglátványosabb útvonal az izgalmas Hanselsteig. A gyakorlott túrázók különösebb felszerelés nélkül is végigjárhatják a sziklahasadékokon, kitett párkányokon, szűk kürtőkben vezetett, kellően, drótkötéllel, korlátokkal, létrákkal biztosított ösvényt. Felérve a Hohe Wand fennsíkjának szélére, a sziklafal tetejére erősített, impozáns 140 méter hosszú acél lépcsősoron gyönyörködhetünk újfent a függőleges sziklafalak világában. Lefelé vezető utunk, a Leiterlsteig is tartogat némi izgalmat, drótköteles szakaszok, vashágcsók segítségével küzdjük le a rövid sziklás részeket.

Loderhof erdei parkoló, megközelíthető az A2 autópályáról, Wöllersdorf lehajtónál jövünk le, majd a Piestingtalba vezető 21-es főútról Dreistetten felé kanyarodunk le balra. Muthmannsdorfon keresztül Stollhofig megyünk, a banknál jobbra térünk le a Loderhofstrasséra, a kápolnánál pedig balra fordulva érjük el a szabadon használható erdei parkolót.

Rövid, de nehéz gyalogtúra meredek ösvényeken, biztosított mászóutakon. A Hanselsteig A/B besorolású via ferrata, azonban nem klasszikus mászóút, egy részén végig drótkötél húzódik, ahol gyakorlatlanabb túrázók be is csatolhatják magukat. Biztos lépésű, nem szédülős, jó kondícióban lévő gyakorlott túrázók számára, szép időben nem jelenthet problémát, felszerelés nélkül sem. Nagyobb gyerekeket is vihetünk magunkkal, azonban nekik mindenképpen legyen teljes via ferrata szettjük. Drótköteles szakaszok, korláttal biztosított részek, létrák tarkítják a feljutást. A Felsenpfad (Szikla-ösvény) végigjárása teljesen biztonságos. (2020 nyarán felújítási munkák miatt bizonytalan ideig lezárták a Kohlröserlhaus előtti acél panoráma lépcsősort!) A lefelé vezető Leiterlsteig jóval könnyebb útvonal, itt egy rövid sziklás szakasz tartogat kihívásokat, több helyen erőből kell a drótkötelet fogni és lábbal a sziklán való biztos lépést kitapogatni, a falba rögzített vaskampók néhol elég távol vannak egymástól.

Az út menti kis parkolóból (535 m) indulunk tovább felfelé a Frankenhofstrassén, pár lépés után egy kőházikónál balra fordulunk be az erdőbe, majd az információs táblánál (pihenőhely) (540 m), jobbra fordulunk a Piros sávval jelzett Hanselsteig útvonalra. Eleinte enyhén emelkedik utunk, miután keresztezünk egy szélesebb erdei utat, meredekebben visz felfelé az árnyas fenyőerdőben kitűnően jelzett ösvényünk. Köves, gyökerekkel szabdalt, szuszogtató szakasz után kilátóponthoz érünk, majd balra fordulva a sziklafalak tövébe érünk (720 m).  Drótkötelek segítségével mászunk fel az előttünk tornyosuló sima, kissé csúszós sziklán, majd felérve, jobbra fordulva jutunk ki a híres Karnitschstüberl impozáns, rendkívül látványos sziklapárkányához. A hatalmas, áthajló sziklafal alatti fülkeszerű párkányon kialakított pihenőhelyen pihenhetjük ki magunkat, csodálva a fenséges panorámát. Az egyik legmenőbb hely egy szendvics elfogyasztására! A pad és az asztal mögötti csúcskönyvbe írva büszkélkedhetünk teljesítményünkkel. A rövid szünetre szükségünk is van, mert a neheze csak most kezdődik.

Kicsit visszafelé, jobbra fel, a piros jelzéseket követve mászunk fel egy újabb, drótkötéllel biztosított, kitett sziklapárkányra. A kiszögellésnél jobbra tartunk, átkelünk egy szellős, rövid fahídon, végül drótkötéllel biztosított, a sziklába rögzített vaskapcsokon át jutunk feljebb az egyre szűkebbé váló, Hanselkamin nevű hasadékba. Visszafelé tekintve szédítő a látvány a függőleges sziklafalak mellől a Neue Welt síkságára. Egy 2,5 méter magas vaslétrát leküzdve érünk fel a kürtő legszűkebb részébe, ahol pár keresztben rögzített vasrúdon lépkedünk fel a híres, 22 fokból álló, ferde vaslétrához, mely felvezet az alig egy ember szélességű, ijesztően szűk kéményben. Nagyobb hátizsákkal bajban is lennénk, testesebb túratársainknak is komoly feladat a szűk kürtőn való felmászás. A kapaszkodás azért különösen nehéz, mert a szűk hasadék erősen lejt jobbra, ezért a létrán is folytonosan a sziklához csúszunk, erős karizommunkával tudunk csak felkapaszkodni a kürtő tetejéig.

Felérve még egy-két vaskampót kell leküzdenünk és már fent is állunk a sziklafal tetején, jól látszik a szemközti falra ragasztott látványos acéllépcső építmény, a Felsenpfad is. Jön egy újabb trükkös szakasz egy fapallóval, majd gyökerekkel szabdalt, meredek ösvényen érünk fel a füves fennsík szélére, a hajdani Hanselsteighaus mellett. A Hohe Wand műútján balra fordulva folytatjuk tovább túránkat, közvetlenül a Kohlröserlhaus vendéglő épülete (841 m) (hétfő szünnap) előtt balra nyílik a Felsenpfad bejárata. A Szikla-ösvényről itt írunk részletesen. 2020 augusztusától, felújítási munkák miatt, bizonytalan ideig zárva tart a látványosság! Menjünk tovább az aszfaltos úton, ahol az út jobbra kanyarodik, két ház között egy Leiterlsteig feliratú sárga tábla mutatja az irányt a balra letérő ösvényre. A sárgával jelölt ösvény enyhén lejtve megy el két pihenőpad mellett is, keresztez egy szélesebb erdei utat, figyeljük a jelzéseket, mert több ösvény is leágazik róla, majd egy forrás mellett vezet el.

Utunk levezet a Wiesergraben dzsungelszerű árkába, nyár közepén kellemetlen lehet a magasra növő csalán, majd balra lejjebb feltűnnek a sziklafalak. Alacsonyra rögzített drótkötélbe kapaszkodva tornásszuk le magunkat a jó fogást kínáló meredek sziklafalon oldalazva, majd néhány vaskampón lépegetünk lefelé egészen a sziklafalak tövéig. Egy emléktábla után kis tisztásra érünk, ahonnan visszanézve a Teufelsgrat irdatlan sziklafalára, gyakran láthatunk serényen igyekvő sziklamászókat. Rövidesen leérünk a sziklamászók által használt parkolóhoz, majd szintet tartó, kényelmes aszfaltúton, a Hubertus-kápolna pici épülete mellett gyalogolunk vissza kiindulási pontunkra.