Sziklafalak, alpesi magasfennsík, menedékház, havasi legelők, hegyi tanyák

A hegyekben gazdag Magas-Stájerország (Hochsteiermark), hazánkhoz közelebb eső részének legmagasabb hegysége, a Veitschalpe. Példás turisztikai infrastruktúrája, könnyű megközelítése, változatos felszíne, hamisítatlan alpesi hangulata, vendégváró hegyi tanyái teszik méltán népszerűvé a félelmetes sziklafalakkal határolt, kiterjedt fennsíkkal koronázott masszívumot. Körtúránkon különösebb nehézségek és veszélyek nélkül hódíthatunk meg egy igazi, közel 2000 méteres csúcsot. A hegység déli oldalán fekvő, autóval elérhető legmagasabb pontról, a Scheikl fogadó elől indulunk, véget nem érőnek tűnő, fárasztó szerpentinúton kapaszkodunk fel a fennsík peremén álló Graf Meran Haus hüttéjéig, ahonnan már közel a legmagasabb pont, a csúcskereszttel koronázott Hohe Veitsch (1981 m). Lefelé a látványos vonalvezetésű Teufelssteig ösvényen ereszkedünk idilli legelők és érdekes sziklaformációk között a barátságos Rotsohlalm, lejjebb, a Schalleralm hegyi tanyákig.

Alpengasthof Scheikl, hegyi fogadó, Brunnalm, Veitsch, az autóval járható út végén, felette nagy, szabadon használható parkoló. Az S6 Semmering gyorsforgalmi útról Mitterdorf lehajtónál jövünk le, majd Veitsch falun áthajtva, jobbra térünk le a Brunnalmstrassére, mely a Scheikl fogadóig vezet.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, köves, hegyi csapásokon. A nehézséget főleg a nagy szintkülönbség leküzdése jelenti, a lefelé vezető Teufelssteig néhol kellemetlenül meredeken lejt, morzsalékos talaja csúszós lehet, lassan, óvatosan ereszkedjünk rajta, túrabot használata nagy előny! Ködös vagy zivataros időben ne ezt a programot válasszuk! Annak ellenére, hogy a túra nem túl nehéz, vegyük figyelembe, hogy magashegységi környezetben túrázunk, az időjárás hirtelen változhat, megfelelő ruházatban induljunk csak útnak. A legelőkön számtalan tehénnel találkozhatunk, tartsunk megfelelő távolságot az állatoktól, kutyát csak pórázon vigyünk!

Extra látnivaló:

A Veitsch település felett magasodó erdős hegyen (844 m) áll a monumentális Zarándok-kereszt, a Pilgerkreuz. A 2004-ben emelt, több mint 40 méter magas, fából épült kereszt kilátóként is funkcionál, emeletein az Ótestamentumból vett bibliai témájú képekkel. Minden nap nyitva 8 és 19 óra között. A forgókapun 2 euro bedobása után juthatunk át, a felső szintről szép kilátás nyílik a mélyben fekvő Veitsch falura és a völgyre. Gyalog a falu központjában álló későgótikus templom mögött induló kitáblázott ösvényen juthatunk fel jó félóra sétával, de a kényelmesebbek autóval is mehetnek egy murvás úton, mely a falu után jobbra letérve (jelzőtábla) közelíthető meg. A kereszt közelében a Kreuzeck vendéglő várja a vendégeket 13 órától, hétvégén 10-től, hétfő és kedd kivételével.

Az Alpengasthof Scheikl (1154 m) elől indulunk, a vendéglő május és október között csütörtöktől vasárnapig tart nyitva. Az épület mögötti jelzőtábla csokornál egyenesen felfelé a sípálya mellett futó 465. sz. pirossal jelzett gyalogúton emelkedünk a Meranhaus irányába. Kavicsos utunk a pálya bal oldalán vezet fel a tetejéig, ahonnan káprázatos rálátás nyílik a Veitsch áthatolhatatlannak tűnő sziklafalaira. A Lahnboden idilli legelőire érve, a táblás elágazásnál (1389 m) balra fordulva megyünk fel a Sonnkogel nyergébe (1424 m), majd a jelzőtáblánál jobbra kanyarodunk a 465-ös Hohe Veitsch felé vezető, piros jelzésű turistaútra, mely a Hundsschupfen hosszú hegyoldalában vezet felfelé. Először egy szép kilátást nyújtó réten emelkedünk, egy hangulatos pihenőhelynél betérünk az erdőbe, ahol egy tábla jelzi az itt kezdődő Schallerweg szerpentinutat és 14 kanyarját. A ligetes rész után törpefenyőkkel foltozott, meredek, füves hegyoldalban kapaszkodunk a végtelennek tűnő szerpentineken fölfelé. Egyet-egyet szusszanva, visszapillantva egyre lenyűgözőbb panorámát élvezhetünk.

Becélozzuk a sziklafal szélén álló, a hüttéhez vezető teherfelvonó magas tartóoszlopát, majd már felérve a Veitsch fennsíkjára, látjuk csak meg a kissé feljebb álló Graf Meran Haus menedékházat (1836 m). A május közepétől október közepéig minden nap nyitva tartó hütte melletti fakunyhóban a vicces kedvű sógorok „VIP-Lounge-ot” alakítottak ki, tény, hogy ennek teraszáról a legszebb a kilátás. A jól megérdemelt pihenő után következzen a csúcstámadás, az épület mögötti, piros-fehér-piros jelzésű, póznákkal jelölt ösvényen sziklákkal pettyezett füves hegyháton át kapaszkodunk fel a Hohe Veitsch csúcskereszttel koronázott tetejére (1981 m). A legszebb kilátás nyugat felé nyílik a Hochschwab csoport vonulatára, az északi horizonton az Ötscher jellegzetes sziklapiramisa, előtte a Mariazell környéki hegyek, tőlük jobbra a Göller és a Gippel tömbje látszik, közvetlenül előttünk pedig a a látványos, északnyugati sziklagerinc, a Wildkamm húzódik. Keletre a Veitschalpe széles, kiterjedt, füves fennsíkja mögött a Schneealpe, a Rax és a Schneeberg sorjázik. Délre a Fischbacher Alpen vonulata tűnik fel, legmagasabb hegyével, a Stuhleckkel.

Induljunk el lefelé a hegyről déli irányban, a csapásnyomon, mely a nyugati sziklaletörés feletti füves gerincen vezet. Rövidesen leérünk a keresztben futó, pirossal jelzett 405-ös számú Teufelssteig ösvényre (1838 m), melyen jobbra kanyarodva folytatjuk ereszkedésünket. Meredek, köves talajú utunk a nyugati sziklafal mellett nagy kanyarokkal eleinte füves, majd lejjebb törpefenyővel borított hegyoldalban vezet le egy a már felülről jól látható gyönyörű fekvésű mezőre (Hochwiese), egy nyeregbe (1579 m) az erdőhatár közelében. Előttünk a Rauschkogel, tőle jobbra a Turntaler Kogel magaslik. Átvágunk a réten, majd keskeny ösvényünkön jobbról kerüljük meg a Rabenstein sziklaformációját, visszatekintve különösen szép alakját mutatja Hohe Veitsch. A gerincen maradva, egy rövid erdős szakasz után kibukkanunk a Rotsohlsattel (1429 m) idilli fekvésű nyergébe, ahol a Nikolokreuz régi oszlopa áll. Balra fordulva sétálunk le a Rotsohlalm (1413 m) hegyi tanya, a nyári hónapokban helyi specialitásokat áruló vendéglőjéig.

A tanyától a füves aljú, piros jelzésű, 464. számú szekérúton folytatjuk túránkat keleti irányba, a Schalleralm felé. A szintet tartó kényelmes úton elmegyünk egy képoszlop és egy régi, felhagyott ércfejtés mellett, majd a táblás elágazásnál (Fadeneben 1420 m) balra fordulunk, továbbra is a 464-es úton, Schalleralm felé. Az erdő szélén az utat a Schaller-Hans tekintélyes faszobra őrzi, átvágunk a szép mezőn, és a fák közé érve, az újabb táblás elágazásnál (1398 m) a bal oldali erdészeti utat választjuk, mely a nagy kanyarokkal ér le a Schallergraben feletti meredek réten álló Schalleralm (1332 m) hegyi tanyájáig. Június elejétől szeptember közepéig minden nap kóstolhatunk itt helyben készült specialitásokat, elsősorban hidegtálakat, hús- és tejtermékeket. Az épülettől jobbra lefelé megyünk tovább a Schallergraben árkának bal oldalán vezető keskeny ösvényen, mely lejjebb gázlón át tér a patak túloldalára.

Kiérünk egy erdészeti út éles kanyarjához, de mindjárt balra le is térünk róla, a patak partján gyalogolunk, majd kis hídon kelünk át a Schallerbach-on. A következő elágazásnál balra tartunk (tábla: Parkplatz Brunnalm), felérünk egy erdészeti út nagy kanyarulatába, ahol kissé jobbra lefelé sétálunk a kellemes, enyhén lejtős kocsiúton, 10 perc múlva egy fasorompónál újabb erdészeti útkanyarhoz visz ki utunk, itt is jobbra lefelé megyünk tovább és hamarosan visszaérünk kiindulási pontunkra, a Scheikl alpesi fogadóhoz.