Látványos kanyonok az Ötscher alatt

Alsó-Ausztria leglátványosabb szurdokrendszere az osztrák Fujiként is ismert, jellegzetes formájú Ötscher alatt húzódó, mélyen bevágódott, hatalmas sziklafalak által keretezett folyó- és patakvölgyek világa. A hegytől északra és keletre az Erlauf vájta mély völgy a Vordere és a Hintere Tormäuer, míg délre, az Ötscherbach szurdoka, az Ötschergraben, melyet szerényen, osztrák Grand Canyonként is emlegetnek. Változatos túránk során mindkettőből ízelítőt kapunk, az Ötscher sziklapiramisára remek kilátást nyújtó Gösingből ereszkedünk alá az Erlauf völgyébe, végigjárjuk a Hintere Tormäuer szurdokát, majd a jól kiépített Ötschergraben árkába fordulva sétálunk el a népszerű Ötscherhias hüttéig. A vízesésekkel tarkított Mühlbach patak völgyében megyünk fel az Erlauf fjordszerű duzzasztott taváig, melynek partján érjük el Mitterbacht. A modern Mariazellerbahn vasúttal kényelmesen vonatozunk vissza kiindulási pontunkra, Gösingbe.

A túra időtartama: 5,5 – 6 óra, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 360 m fel, 460 m le

Gösing an der Mariazellerbahn, vasúti megállóhely. Megközelíthető autóval a Mariazelltől északra vezető B20 főútról, a Josefsberg és Annaberg között Lassingrotténél leágazó B28 főúton Scheibbs felé kell még menni pár km-t, majd balra, a táblával is jelzett úton Gösingig. A vasútállomás mellett szabadon használható parkoló, amennyiben tele van, le lehet menni az Alpenhotel nagy parkolójába is. A kényelmes Mariazellerbahn vasúttal egyszerűen megközelíthető Mariazell vagy St. Pölten irányából. Az aktuális menetrendet ide kattintva találjuk.

Érkezési pont:

Mitterbach am Erlaufsee, vasútállomás. A Mariazellerbahn-nal tudunk visszautazni Gösingbe. Mitterbachban korlátozott parkolási lehetőségek vannak csak. Amennyiben itt szeretnénk hagyni a kocsit, érdemes a Gemeindealpe alsó állomásánál lévő nagy, ingyenes parkolót használni, onnan a Schnurwiesenweg gyalogúton jutunk be a falu központjába, ill. a vasútállomáshoz, kb. 500 méter séta.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, a kanyonokban néhány, korláttal biztosított lépcsősorral, pallóval. Pár szakasz tériszonyosoknak gondot jelenthet, de nincsenek kitett, veszélyes részek. A túra viszonylag hosszú, a sok látnivaló miatt egész napra tervezzünk, vegyük figyelembe a vasúti menetrendet is a vissza- vagy odautazáshoz. Szép időben az Ötschergrabenben rengeteg a turista, a többi rész nyugalmasabb. A túrát rövidíteni lehet, ha Hagentől nem Mitterbach felé, hanem Erlaufklause irányába megyünk, ott is van egy vasúti megállóhely.

Gösing (890 m) apró vasúti megállójától indulunk, keresztezzük az aszfaltos úton a síneket, lemegyünk az Alpenhotel méretes épületéhez, és jobbról megkerüljük a XX. század elején épült patinás szállodát. Balra fordulunk a hotel előtt, elmegyünk a kis tavacska, majd a teniszpálya mellett, majd beérve az erdőbe, jobbra térünk le a széles útról a piros-fehér-pirossal jelzett 13.számú turistaösvényre. Meredeken lejtő csapásunk lejjebb keresztezi az erdészeti szállítóutat, útközben egy-két nyiladéknál gyönyörű kilátás nyílik az Ötscherre és a Gemeindealpéra, majd belecsatlakozik a kanyargó murvás útba, melyen balra indulunk tovább, de pár lépés után jobbra fordulunk, aztán rögtön balra el is hagyja a jelzett ösvény ismét az erdészeti utat. Tovább ereszkedünk lefelé, még háromszor metsszük a szállítóút kanyarjait, végül leérünk a völgybe, ahol jobbra fordulunk az Angerbach partján futó, kőzúzalékos útra.

Utunk kis hídon keresztezi a patakot, és kiér egy aszfaltos útra, jobbra fordulva, az Erlaufboden házai között átkelünk az Erlauf folyón, a híd után közvetlenül balra térünk le a 277. számú turistaútra. Átvágunk a fizetős parkolón, itt wc-t és mosdót is találunk, majd az Erlauf partján haladó gyalogúton folytatjuk túránkat. Kezdetben még a szelíd völgyben gyalogolunk felfelé, a csendesen folydogáló Erlauf vizéhez is le tudunk menni, pár perc múlva már ösvényünk a sziklafalba vágva, drótkötéllel biztosítva fut a folyó felett egy-két méterrel. Az idilli képbe csak a völgyet kísérő magasfeszültségű vezeték és tornyai rondítanak be. Ahogy hatolunk be a szurdok mélyére, úgy lesznek a sziklafalak is egyre nagyobbak, a folyómeder is egyre vadabb, néhol a folyóba siető patakok vízesésein kelünk át kis hidakon, a parti sziklákhoz tapasztott lépcsősorokon, pallókon megyünk tovább. A Hintere Tormäuer kanyonjában járunk, a beszűkülő szorosban méretes hegyomlások, törmeléklejtők mellett gyalogolunk, majd egy hídon átkelünk a túlpartra.

A hatalmas sziklafalak által keretezett völgyben kényelmesen megyünk tovább, végig jó rálátással az Erlauf folyóra. Rövidesen újabb hídhoz érünk, melyen át visszatérünk a folyó bal partjára. Összeszűkül a szurdok, majd hamarosan kiérünk a gigászi sziklafalak szorításából, és megpillantjuk gátat és a Stierwaschboden duzzasztott tavának méregzöld víztükrét. A tó partját követve pár perc alatt elérjük a Wienerbruck erőmű épülete előtti hidat, a túlparton lévő erőműbe be is lehet menni, kis turbinabemutató várja az érdeklődőket, és még mosdó is van. A túra folytatásához a hídon nem kell átmenni, a jelzőtáblás elágazásnál (622 m) jobbra megyünk a folyó partján vezető 277 és 622. számú, sárgával és pirossal jelölt turistaúton. Az Erlauf békésen csörgedező vizét követő gyalogút hamarosan elér oda, ahol a szemből jövő Ötscherbach beletorkollik a folyóba, az Erlauf itt balra, egy nem járható kanyon felé veszi az útját, jelzett utunk innen már az Ötscher-patak vad vizét követi tovább.

A szűkülő Ötschergraben kanyonban megsokasodnak az izgalmak, a részben, a magasan a sziklába robbantott úton, ahol sok helyen nincsenek korlátok, de a falhoz erősített drótkötélbe tudunk kapaszkodni, hamarosan átkelünk egy kis hídon a túlsó partra. A lábunk alatt zúg a patak tiszta, zöldeskék vize, néhol fehéren tajtékozva a sziklás zúgókon keresztül robogva. Egy kettős hídnál (656 m) hatalmas sziklák fekszenek a szurdok aljában, a beszűkülő kanyonban utunk végig a magasan épült fapallókon keresztül vezet csodás kilátást nyújtva a szurdokra és a környező sziklafalakra, tornyokra. Több helyen is lemehetünk a patakhoz, a nyári nagy melegben rengetegen mártóznak meg a kristálytiszta, smaragdzöld vízben. Rövidesen megpillantjuk a túloldalon, egy erdős sziklafal kiszögellésén épült Ötscherhias hüttét (680 m). Kis fahídon megyünk át a tajtékzó patakon, a népszerű, árnyas teraszról, a szurdokra nyíló remek rálátást élvezve pihenhetünk egyet egyszerű hütte fogások és hűs italok társaságában. A kissé odébb álló wc-nél a szabadtéri piszoár érdekes kezdeményezés.

A hütte épületétől a pirossal jelzett 06b jelű ösvényen folytatjuk túránkat, elhagyjuk az Ötschergrabent, felszerpentinezünk egy magaslatra, az elágazásnál érdemes egy kis kitérőt tenni balra, egy szép kilátópontra, ahonnan pazar kilátás nyílik a mélyben fekvő szurdokra, a hütte környékére. Ösvényünk kiér a kicsi Mühlbach patak partjára, a közepesen emelkedő úton, rövidesen egy, 2001-ben újjáépült vízimalomkerékhez érünk. Nem messze tőle szép vízesést csodálhatunk meg, majd felérünk a hüttét kiszolgáló murvás út végéhez, balra fordulunk, átkelünk a kis patakon, majd gyökerekkel szabdalt ösvényünk meredeken ér fel egy erdészeti útra, melyen balra tartunk. Egy széles nagy kanyar után kiérünk az erdőből, idilli mező tárul szemünk elé, majd visszatér utunk az erdő fái közé. Egy csinos fakápolnánál kereszteződéshez érünk, egyenesen megyünk tovább, balra a Hagengut erdészházait látjuk, később újabb elágazáshoz érünk, ahol jobbra fordulunk Mitterbach felé, a kék jelzésű turistaúton. Amennyiben rövidíteni akarjuk a túrát, itt menjünk egyenesen a nem messze lévő Erlaufklause vasúti megállóig. Murvás utunk megkerüli a duzzasztó keskeny öblét, régebben a ma is jól látható, igen ramaty állapotban lévő, mára már életveszélyessé vált betonhídon lehetett átkelni a folyón. Az Erlaufstausee déli partján sétálunk a kényelmes, széles kocsiúton, a túloldalon látjuk az Erlauf gátját, lassan délnek fordul utunk, majd egy jelzőtáblás elágazáshoz érünk. A 9b és 06 jelű útra fordulunk balra, a széles gyalogút követi a kanyargós folyó öbleit, időnként a fák közül gyönyörűen rálátunk a fjordszerű duzzasztóra.

A következő táblás elágazásnál, a balra leágazó út egy szép függőhídon vezet át a folyón, mi maradunk a partot követő úton, egyenesen. Később picit eltávolodva a tótól, forrást érintünk, majd az Erlaufstausee felső, kissé elláposodott végénél érünk ki az Erlaufstauseeschänke (783 m) büfénél, melynek teraszáról gyönyörű kilátást élvezhetünk a túra és a mögötte magasló Ötscherre. Pár méterre kiérünk a B20 főútra, melyen jobbra kanyarodunk, szerencsére van járda a nagy forgalmú műúton, fűrésztelepek mellett érünk be Mitterbach házai közé. A Hauptstrasse bevezet a település központjába, majd az Erlauf hídja után, a balra nyíló Bahnhofstrassén érünk fel a vasútállomáshoz, ahonnan a Mariazellerbahn modern vonatával suhanhatunk vissza Gösingbe.