Változatos, látványos túra a meredek mészkősziklafalak világában

A Bécsi-Alpok keleti, ellankásodó, középhegység jellegű vidékének egyik kevéssé ismert, de igen látványos része a Flatzer Wand déli fekvésű, fehéren világító, függőleges, 100 méter magasságot is elérő mészkősziklafala, mely már kora tavasszal vagy késő ősszel is túrázható a kedvező mikroklímának köszönhetően. A közelben lévő Sierningtal völgyével együtt Naturpark védettséget élvező, idilli táj kissé a Hohe Wandra emlékeztet, bár jóval szolidabb mértékben. A Flatz felett magasló sziklafalon számos sziklamászó útvonalat, vasalt utat alakítottak ki, de az átlagturista is felmászhat a plató peremére, a jól kiépített, létrákkal, drótkötéllel biztosított, jelzett turistautak hálózatán. Rövid, változatos túránkon a Jubiläumssteig láncos, létrás útvonalán küzdjük fel magunkat a csodás kilátást nyújtó sziklafalak tetejére, majd a fennsík peremén érünk a Neunkirchner Haus rusztikus menedékházához, ahonnan egy fenséges feketefenyő matuzsálemet megcsodálva ereszkedünk vissza a völgybe.

Szintkülönbség: 350 méter fel, ugyanannyi le

Flatz, parkoló a Waldbauer tanyánál. Autóval megközelíthető az S6 gyorsforgalmi útról, Neunkirchen lehajtótól, a 17-es útig megyünk, majd jobbra fordulva, a Schwarza folyó hídja után, élesen balra, a 26-os útra, Puchberg felé. Mahrersdorf irányába jobbra térünk le, majd Flatzba érve, a Naturpark jelzőtáblát követve, a Wandgassén kihajtunk a településről, ahol véget ér az aszfalt, ott kissé balra fordulva érünk a kirándulóknak fenntartott, ingyenes parkolóba.

Nehéz, rövid gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, a felfelé vezető Jubiläumssteig „A” kategóriás vasalt út (Klettersteig), lánccal biztosított mászó út több, szinte függőleges létrával. Végigjárása gyakorlott turistáknak nem jelent problémát, felszerelés nem szükséges. (A Rám-szakadéknál nem nehezebb útvonal). Biztos lépés, tériszonymentesség, megfelelő bakancs azonban szükséges! A sziklafalak tetején óvatosan mozogjunk!

A Waldbauer parkolóból (531 m) indulunk, először visszamegyünk az aszfaltos út végéig, ahol szemben, egy jelzetlen, de jól követhető, meredek ösvényen gyalogolunk fel egy magasabban fekvő mezőre. Egy erdős szakasz után felérünk egy keresztező, széles, füves aljú szekérútra, egyenesen tovább, egy sárga színű jelzőtáblánál térünk rá a Jubiläumssteig-ra. A zöld sávval jelzett, meredek ösvényen hamar feljutunk a sziklafalak tövébe, jobbra fordulva megyünk tovább, vigyázzunk az esetleges kőomlásra. Gyökerek szabdalta ösvényen pár perc múlva érjük el az első komolyabb műtárgyat, egy 5 méter magas, függőleges létrát, melyen felérve a sziklafalba erősített láncba kapaszkodva egy hasadékon küzdjük át magunkat. Hamarosan egy újabb, hosszú létra következik, majd a változatosság kedvéért egy másik, lánccal biztosított átjáró egy hasadékban. Több, kissé alacsonyabban elhelyezett, kevésbé meredek létrák kombinációja jön, kibukkanunk egy sziklás gerincélen, melyen ugyancsak láncokba kapaszkodva mászunk ki a fennsík peremére.

A kilátás lehengerlő, gyönyörűen látszik a Bécsi-medence idilli fekvésű déli része, a hepehupás Bucklige Welt, a horizonton a Rozália-hegység vonulata húzódik. Tegyünk egy kis kitérőt jobbra, a pár méterre fekvő Doppelsteigbankerl kilátópadjához, ahol panorámatábla is segít a környék látnivalóinak, hegyeinek beazonosításához. Visszatérve a Jubiläumssteig felső végéhez, menjünk tovább egyenesen a piros-fehér-piros jelzésű, keskeny kis ösvényen, mely az erdős fennsík szélén hullámzik le-föl. Rövidesen elérjük a lentről jövő Fürststeig felső leágazását, egyenesen megyünk tovább az emelkedni kezdő, köves aljú ösvényen. Még közvetlenül a hütte előtt egy pihenőpaddal felszerelt kilátóhelyről gyönyörködhetünk a panorámában. A Neunkirchner Naturfreundehaus (758 m) nagy épülete előtt tágas kilátóteraszon szusszanhatunk egyet, a vendéglő csak hétvégén tart nyitva.

Folytassuk túránkat az épület mögötti kocsiúton, érdekes módon, a hütte hátoldala teljes egészében fazsindellyel fedett. Pár perc alatt lesétálunk a Flatzer Anger (720 m) tisztására, ahol több turistaút is találkozik, és egy régi képoszlop is áll. Balra, aztán kissé jobbra fordulva megyünk tovább a kék sáv jelű, széles úton, mely rövidesen kettéválik. A bal oldali, kék jelű utat követjük, de pár méter után balra térünk le egy keskeny, a famatuzsálemhez vezető ösvényre. A Fleischesserföhre, azaz Húsevő-fenyő lenyűgözően fenséges, ernyő koronájú feketefenyő, a védettséget élvező faóriás magasan kiemelkedik a környező fák közül, látványa nagy élmény. A kis ösvényt követve tovább, visszaérünk a kék jelű útra, melyen jobbra fordulva visszasétálunk a Flatzer Anger kereszteződéséhez, ahol jobbra kanyarodunk a zöld jelzésű lejtős, széles útra Flatz irányába.

Kissé lejjebb, egy táblával is jelzett kereszteződésnél érdemes még egy kitérőt tenni az élesen balra felfelé tartó Fürststeig-on elérhető Schiebbögen érdekes sziklakapujáig. Lánccal biztosított, meredek lépcsősor vezet fel a barlangrendszer összeomlásával keletkezett alakzathoz. A Fürststeig az átjárón keresztül vezet felfelé, miután megcsodáltuk a formációt, ereszkedjünk vissza az elágazásig. A környéken számos barlang található, tábla emlékeztet a közeli Flatzer Lochban 1683-ban történt sajnálatos eseményekre, amikor a Bécs ellen vonuló török csapatok az ide elbújó lakosok rejtekét felfedezve egytől-egyig lemészárolták a helyieket. Az útra visszaérve, balra fordulunk, de pár méter után jobbra térünk le róla. Egy újabb keresztező út után kiérünk az erdő szélére, átvágunk a szép kilátást nyújtó mezőn és visszaérünk kiindulási pontunkra, a Waldbauer parkolójába.