Csúcstámadás a Salzkammergut egyik leghatalmasabb sziklafalára

Az Altausseer See víztükre felett tornyosuló 1000 méter magas sziklafalra, a Trisselwandra vezető gyalogtúra, az Ausseer Land régió, a stájer Salzkammergut egyik legnépszerűbb alpesi túraútvonala. Az autóval könnyen elérhető Tressensattel nyeregből meredek, szuszogtató, jól jelzett turistaút vezet fel a hegy tetejére, melyről már útközben is elképesztő kilátást élvezhetünk az Altausseer See és a Grundlsee mélyben csillogó tavaira, a csúcskereszttől pedig parádés panoráma tárul elénk egészen a Dachstein gleccseréig.

A túra időtartama: 4,5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Gasthof Trisselwand, a Tressensattel nyeregtől délre álló fogadó, fizetős parkolóhelyek az út szélén (automata, csak készpénz, érmék). Megközelíthető egy keskeny aszfaltúton Grundlsee vagy Obertressen irányából. A Grundlsee turista irodától kb. 7 km. Maga a vendéglő inkább kocsmaként üzemel, főként a helyi erők látogatják, csak italokat szolgálnak fel, szóval ne várjunk egy klasszikus hütte feelinget, az amúgy szép terasz is meglehetősen lepukkant benyomást kelt.

Nem túl hosszú, de fárasztó, nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, alpesi ösvényeken. A kirándulás nehézségét elsősorban a rövid távon leküzdendő nagy szintemelkedés adja, egy szakaszon, a Ribeisennél, korlátokkal biztosított, kissé kitett, sziklás, lépcsős rész okozhat gondot kevésbé biztos járású, szédülős túratársainknak. Kitartás, biztos lépés mindenképpen szükséges. Az útvonal nagyon népszerű, szép időben rengetegen vállalkoznak a csúcstámadásra. Mivel a túra szépségét főleg a kilátás adja, ezért csak szép, tiszta időben induljunk útnak, mindenképpen kerüljük a zivatarokat. A fennsíkon sokszor még július elején is kiterjedt hófoltokat találunk, melyek általában nem okoznak nagy gondot. Kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, útközben nincs vízvételi lehetőség és a folyamatos kapaszkodó megnövekedett fogyasztást indukál.

A Trisselwand fogadó (963 m) mellől indulunk a több néven is ismeretes hegycsúcs meghódítására, a térképen általában a Trisselkogel elnevezést találjuk, de Trisselberg néven is nevezik az elsősorban gigantikus nyugati sziklafaláról, a Trisselwandról híres hegyet. Az útjelzőtáblákon most már főleg az utóbbi név használatos. A csúcskereszthez az Altaussee-ből induló 233. sz. piros-fehérrel jelzett turistaút visz fel, melybe a vendéglőtől északi irányba futó úton pár perc sétával csatlakozunk be a tulajdonképpeni, a Tressenstein és a Trisselberg hegyeket elválasztó nyeregnél. Jó tájékozódási képességekkel rendelkező túrázók le is vághatják az utat a fogadó mögötti, legelőn átvezető, jelzetlen ösvényen, mely feljebb az erdőbe érve, kissé balra tartva ér fel a 233-as útba.

Viharvert erdőn át emelkedik meredek ösvényünk, már itt ízelítőt kaphatunk a ránk váró csodákból, északra kibukkan a Loser vonulatának látványa és az Altausseer See is felcsillan. Jobbra hatalmas sziklafal aljában kapaszkodunk tovább, a fogadótól úgy kb. 20 perc után felérünk egy keresztező erdészeti kocsiútra. Nagy kanyarokkal emelkedik tovább a viharverte fákkal borított meredek hegyoldalban 233/234 sz. ösvényünk. A végtelennek tűnő, izzasztó kaptató egyre szebb panorámával jutalmaz, kisebb erdős szakasz után felérünk a törpefenyő övezetbe. Előttünk egy áthatolhatatlannak látszó hatalmas sziklafal blokkolja a látványt, a Ribeisen kettős sziklatömbje. Utunk régen egy hagyományos útvonal volt, ahol a marhákat felhajtották a fennsíkon húzódó legelőkhöz, a sziklafalba vágott lépcsők, a tákolt korlátok elsősorban a háziállatok kényelmét és életben maradását szolgálták, ma a turisták veszik nagy hasznát. Fokozott óvatossággal közlekedjünk a morzsalékos, köves talajon, ahol van, használjuk a korlátokat, de vigyázzunk a szálkákra.

Közben a Grundlsee felé is megnyílik a kilátás, egy pihenőpad környékéről lőhetjük a legszebb fotókat a hosszan elnyúló tóról. Rövidesen felérünk a törpefenyőkkel fedett, hullámzó platóra, innen már jóval könnyebben járható az út. Jelzetlen ösvény vezet ki balra az Ahornkogel (1687 m) csúcskereszttel koronázott tetejére, ahonnan gyönyörűen rálátunk úti célunkra, a Trisselwandra. Visszatérünk a 233-as útra, balra fordulva hamarosan kijutunk a sziklafal peremére, lenyűgöző kilátás nyílik az Altausseer See kéken ragyogó vizére. Később elágazáshoz érünk, a 234-es út jobbra folytatódik tovább az Appelhaus felé, mi maradunk a kissé balra tartó 233-ason. Le-föl hullámzik ösvényünk a törpefenyőkkel fedett fennsíkon, a végeláthatatlan, sokszor még nyáron is hófoltokkal tarkított karsztplató jellemző a Totes Gebirgére, azaz a Holt-hegységre, melynek délnyugati szegletében járunk.

Lassan látótávolságba kerül a Trisselwand csúcskeresztje,  a közelbe érve, mégis letaglóz a gigantikus, fehéren vakító sziklafal elementáris látványa. A Trisselkogel (1754 m) nyugati sziklaletörése 1000 méterre magasodik a mélyben fekvő Altausseer See víztükre felett. A csúcskereszt tövében ránk fér a pihenés, nem mindennapi jutalmunk pedig a stájer Salzkammergut talán legszebb panorámája. A lábunk alatt térképszerűen rajzolódik ki Altaussee, a tótól jobbra a Loser-csoport vonulata húzódik, a horizonton a Salzkammergut jellegzetes hegycsúcsai, többek közt a Sandling, a Sarstein, a Zinken láthatóak, egészen hátul még a Schafberg érdekes sziluettje is jól felismerhető. A Dachstein gleccsere teszi fel a koronát a látványra, míg a másik irányban a Totes Gebirge, valóban kihaltnak tűnő, hosszan elnyúló karsztfennsíkja, hegycsúcsai sorakoznak.

Ugyanazon az úton térünk vissza kiindulási pontunkra, a Tressensattelben fekvő fogadó épületéhez.