Misztikus hegyi tavak, náci aranykincs, vad sziklafalak, romantikus patakok

A stájerországi Salzkammergut legnépszerűbb útvonala, a három egymás mellett fekvő, mégis sokban különböző hegyi tó felfedezése hajóval és gyalogszerrel. Az egész régió legnagyobb vízfelülete, a már-már giccses szépségű Grundlsee szemet gyönyörködtető épületeivel, nyugodt hangulatával, északi partján a Totes Gebirge (Holt-hegység) magasba törő, vad sziklabástyáival igazi turistamágnes. A tó keleti végéből könnyű sétával érjük el a misztikus Toplitzsee fjordszerűen elnyúló, sötéten csillogó víztükrét. A tavacska megkapóan vad, természeti szépségén túl, hírnevét elsősorban a II. világháború végén a náci aranykincs állítólagos rejtekhelyeként köszönheti. A meredek, járhatatlan sziklafalakkal határolt tavon csak hajóval tudunk átkelni, a kis kikötőhelytől még pár perc az idilli fekvésű kis Kammersee. A Grundlsee és Toplitzsee közti meseszép, hullámzó legelőkkel, ligetekkel, patakokkal, forrásokkal tarkított területet is érdemes felfedezni a jól jelzett Geo-tanösvényen keresztül.

A túra hossza: 6,5 km plusz kb. 350 m a Kammersee-hez vezető út oda-vissza.

A túra időtartama: 2,5 óra, nagyobb pihenők nélkül, plusz a hajóutak.

Szintkülönbség: 220 m fel, ugyanannyi le, plusz 25 méter a Kammersee-hez.

Kiindulópont - gyalogtúra:

Grundlsee-Gößl, hajókikötő, megközelíthető sétahajóval a tó nyugati végéből, Seeklause, ill. autóval vagy busszal, a körforgalomnál fizetős parkolóhelyek, buszmegálló.

Hajóút:

A sétahajók általában április végétől november elejéig közlekednek, 2020-ban május 1.-től november 1-jéig. Minden nap négyszer teszik meg a Grundlsee-Seeklause kikötőtől, a Seehotel elől induló kört, júliusban és augusztusban, ill. júniusi és szeptemberi hétvégeken 6 alkalomra bővül az indulási időpont. Amennyiben az ún. 3-Seen-Tour (3 tó túra) utat szeretnénk végigjárni, akkor csak a nap első 2, ill. 4 járatával mehetünk. Az első két járat 10.15 és 11.30 órakor indul a Seehoteltől, kb. 35 perc alatt érünk Gösslbe. Jegyek közvetlen a hajó indulása előtt a kikötőben vagy a hajón válthatók. Árak (2020): 3-tó-túra: 25,00 €, gyerek (6-15) : 15,00 €, Toplitzsee (retúr): 10/6 €. A Sommerclou kártya csak a Grundlsee járatra érvényes, a Három-tó túrára kiegészítő jegyet kell váltani! Részletes információk a hajóstársaság hivatalos honlapján.

A Toplitzsee-n, a Fischerhütte alatti kikötőhelyről 10.30 órától, májustól októberig folyamatosan, 20-30 percenként indulnak a motorcsónakok főszezonban 16.30-ig, egyébként 15.30-ig. Jegyváltás a hajón.

A Grundlsee keleti végében fekvő ßl falucskáig mehetünk hajóval vagy autóval is, no meg busz is megy oda. A Toplitzseehez kényelmes, nagyjából szintet tartó, korlátozott forgalmú aszfaltút vezet, a Kammerseehez lépcsősorokon kell fel- majd lemenni, de nem vészes, rövid szakaszról van szó. A Toplitzsee-től visszaútra javasolt útvonal is könnyen járható, jól jelzett, kitáblázott turistaút ösvényeken és széles, murvás utakon.

Amennyiben a 3-Seen-Tour (3 tó túra) variációra fizettünk be a Grundlsee nyugati végében fekvő kikötőnél, akkor kb. 35 perc alatt hajókázunk végig az összesen 5,7 km hosszú, de max. 900 m széles tavon. A sétahajóról gyönyörűen látszik az északi part csinos kis villái, házai, rendezett legelői fölé tornyosuló Totes Gebirge (Holt-hegység) vonulata. A Grundlsee (708 m) közepe táján északra a Backenstein (1772 m) kiugró sziklabástyája, jobbra mögötte a Reichenstein (1913 m) irdatlan sziklafala uralja a látványt. A déli parton a viharverte, széltörött fákkal borított Ressen (1303 m) tömbje pedig egészen a meredek partba zuhan. A tó keleti végéhez közeledve, az északi part legjellegzetesebb épülete a kastélyszerű egykori Villa Roth, melyet az Anschluss után a hírhedt náci propagandaminiszter, Joseph Goebbels használt családi nyaralóként egészen a háború végéig.

Miután kikötöttünk, induljunk el a körforgalomtól egyenesen a Toiplitzseestrassén, táblák is segítenek a helyes út kiválasztásában. Aki autóval jött a környéken tudja letenni a kocsit, mindenhol fizetni kell a parkolásért (automata, 4 €/nap). A buszmegálló kb. 100 méterre északra található a főúton. A közforgalomtól elzárt aszfaltos utcán, üdén zöldellő legelők, rétek közt sétálunk, a tűzoltóság épülete után a romantikus, fazsindelyes Szt.Rafael-templomot csodálhatjuk meg. A falubeliek közadakozásból 1819-ben építették meg az elbűvölő, fazsindelyes kápolnaszerű épületet. Beérünk Gössl falu házai közé, a kanyarnál érdemes megfigyelni a jobbra lévő, 1886 óta működő tradicionális fogadót, a Veit-ot. Útközben néha elkocog mellettünk a turistákat szállító lovaskocsi, a kényelmesebbek így is megtehetik a Toplitzsee felé tartó rövid utat.

A házak közül kiérve a balra magasló Gössler Wand nyomasztó, függőleges sziklafala aljában fut kényelmes aszfaltutunk, a fal a sziklamászók kedvelt gyakorlóhelye. Ha jobbra a jelzetlen erdei gyalogútra térünk, úgy kijutunk a Toplitzbach vizéhez, ne menjünk át a hídon, hanem forduljunk balra és a kellemes parti ösvényen haladva rövidesen visszaérünk az aszfaltútba. Pár perc múlva feltárul előttünk a Toplitzsee sötéten csillogó víztükre. A motorcsónakok a Fischerhütte épülete előtti kikötőhelyről indulnak, a két összekötözött facsónak szezonban hamar megtelik turistákkal, így folyamatosan indulnak a kis hajók a tó túlsó végébe. A meredek hegyoldalak közé szorított, fjordszerű Toplitzsee (718 m) hírnevét nem zord, szinte érintetlen szépségének köszönheti, hanem a náciknak. A II. világháború vége felé, állítólag legalább 100 láda aranyat süllyesztettek a néhol 100 méter mélységet is elérő hegyi tó fenekére. A háború után megindult a kutatás a kincsek után, egyre fejlettebb eszközökkel pásztázták a mélységet. Mini tengeralattjárókat, ultrahangos keresőket vetettek be, még a Titanicot feltérképező amerikai brigád is beszállt a nagyarányú kutatásba, aranyat azonban nem, csupán néhány láda hamisított angol fontot hoztak felszínre. Mivel a tó feneke rendkívül nehezen látható át, a belehullott fatörzsek és sziklák miatt, ezért némely kitartó kincskeresőben még mindig él a remény. A természettudósok viszont hasznot húztak az alapos és kitartó keresés során, hiszen egy teljesen új, addig ismeretlen féregfajt fedeztek fel, mely csak itt, a Toplitzsee-ben él. Tény viszont, hogy 1943-44-ben a tóban számos víz-levegő rakéta kísérletet folytatott a német hadsereg.

Motorcsónakunk jó negyedóra alatt pöfög át az 1800 méter hosszú, de csak max. 300 m széles kristálytiszta vizű tavon, nincs is más lehetőség a közlekedésre, hiszen a meredek, járhatatlan partokon nem vezetnek gyalogutak. Az északi parton két, közvetlenül a tóba zuhogó vízesést szemlélhetünk meg. A tó keleti végében fekvő kikötőhelytől rövid, vadregényes útvonal vezet át a völgy hátsó részében megbújó, festői fekvésű Kammersee-hez. Többnyire 20 percet kapunk a csónakostól, hogy visszaérjünk, de ha van időnk, megtehetjük, hogy a csoport elvonulása után még maradjunk a következő hajóig, csendes szemlélődés így garantált. A két tavat a patak a föld alatt köti össze, ezért a XVI. században keskeny csatornát vágtak a sziklákba, hogy a kitermelt fát könnyebben tudják eljuttatni a faluba. Lépcsős, masszív fakorláttal biztosított ösvényünkről jól látszik a hajdani, szűk sziklacsatorna.

A Kammersee (725 m) északi partját hatalmas hegyomlás határolja, elméletileg itt vezet egy kis út a sziklákon át a Traun forrását jelentő vízesésig, de meglehetősen járhatatlan az útvonal. A kis hegyi tó nyugati partjától, a pihenőpadtól fenséges látványt élvezhetünk. Visszamegyünk a Toplitzsee kikötőjéhez, majd áthajózunk a tavon. A part menti csinos kis Fischerhütte népszerű vendéglő, fogásai közül elsősorban a helyi halakból, pisztrángból és szaiblingból készült ételek emelkednek ki, de házi süteményei is legendásak. Szerda szünnap!

Pár lépést menjünk vissza a már ismert úton, majd közvetlenül az erdészház után balra térjünk le az aszfaltútról, a gyalogút kis hídon vezet át a tó kifolyásán, a Toplitzbach vizén. Pár lépés után jobbra fordul be az erdőbe az út, de előtte vessünk egy pillantást az előttünk lévő emlékműre, melyen egy dátum áll, 1819. július 19., ekkor találkozott először egymással, ezen a szent helyen, az akkor 37 éves János főherceg az ausseei postamester lányával, a 15 éves Anna Plochl-lal. Arról nem szól a fáma, hogy ez szerelem volt első látásra, de annyi bizonyos, hogy 10 évvel később összeházasodtak és a Stájerország legmegbecsültebb főuraként ismert főherceg haláláig boldog házasságban éltek együtt.

Térjünk vissza az erdőbe bújó 4. sz. jelzett turistaútra, mely része a számtalan állomásból álló Geo-Trail geológiai tanösvénynek. Rövidesen tábla jelez egy kis kitérőt az érdekes jégkorszaki képződményekhez, a Gletschermühlen-hez, ami nem más, mint néhány földbe vájt, nagy kör alakú lyuk. Visszatérve a jelzett útra, romantikus erdős szakaszon megyünk át, mohalepte sziklák hevernek szanaszét, elágazáshoz érünk, itt választhatunk, hogy egyenesen, a fő útvonalon megyünk tovább vagy a jobbra letérő úton, mely valamivel szebb, kimegyünk a Toplitzbach patakhoz, melyen átkelve, balra tartva egy szépséges rét szélén, a végén, két hídon is átkelve csatlakozunk vissza a fő útvonalba. Következő úticélunk, a Ranftlmühle, melyet táblákkal jelzett, keskeny kis ösvényeken érünk el. Az 1850 körül, fából épült műemlék vízimalom mögötti ösvényen folytassuk tovább túránkat. Hamarosan kiérünk egy keresztező széles útra, melyen jobbra fordulva érjük el, majd követjük a csendesen folydogáló Stimitzbach patakjának medrét.

Kényelmes, széles, murvás úton gyalogolunk a következő elágazásig, ahol jobbra térünk le egy keskeny kis ösvényre, mely az erdő szélén, a Stimitzbach vizenyős forrásterületén vezet át. Kis hidakon át érjük el balra a Stimitzursprungot, azaz a patak bővizű forrását. Lenyűgöző látvány a földből előtörő víztömeg, visszamegyünk a jelzett ösvényre és balra fordulva folytatjuk tovább utunkat. Kijutunk egy széles gazdasági útra, melyen balra kanyarodva vágunk át a Gösslwiesen idilli fekvésű, lágyan hullámzó, zöldellő legelőin. A környező hegyekre szép kilátást élvezve, autentikus szénatároló faházikók között sétálunk vissza a Grundlsee partjára. Az országútra érve, jobbra fordulva, a strand, majd a népszerű Rostiger Anker vendéglő mellett érünk vissza kiindulási pontunkra, Gössl kikötőjéhez.