A Tauplitzalm fennsík nyugati részének felfedezése

Salzkammergut stájerországi részének télen-nyáron nyüzsgő aktív üdülőhelye, a Totes Gebirge déli oldalának napsütéses alpesi fennsíkja, a Tauplitzalm. A felvonóval és autóval is könnyen megközelíthető, lágyan hullámzó vidéken idilli fekvésű tavak, virágos rétek, otthonos hütték közt kirándulhatunk. A plató, a parkolóhoz legközelebb eső nyugati oldalát fedezzük fel könnyű, családi gyalogtúránkon.

A túra időtartama: 2 óra, pihenők nélkül

Tauplitzalm-Alpenstrasse fizetős hegyi út végénél lévő nagy parkoló. Megközelíthető Bad Mitterndorf Thörl településrészétől, a 10 km hosszú, kanyargós út egész évben, minden nap nyitva tart, útdíj: 12,00 €/ autó (5 személyig).

Könnyű kirándulás kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, széles, csekély forgalmú helyi kocsiutakon. Legfárasztóbb szakasz a Großsee nyugati oldala felett futó, közepesen meredek kaptató. Útközben több vendéglátóhely is rendelkezésre áll. A túraútvonal gyerekekkel is járható.

Felvonó:

Jöhetünk a négyüléses libegővel is, a Tauplitzbahn június végétől szeptember közepéig minden nap közlekedik, jó idő esetén, 2020. jún.27. – szept.13. 8.30 – 16.30, 12 és 13 óra között ebédszünet! Díj: retúr: 16,00 €, gyerek 17 éves korig: 9,00 €. Sommerclou kártyával ingyenes!

Ebben az esetben a körtúrát értelemszerűen a hegyi állomástól kezdjük, figyeljünk a felvonó fél 5-ös zárására!

Variációk, hosszabbítás:

6-tó-körút (6-Seen-Rundweg): klasszikus, nagy, egész napos túra, mely érinti mind a hat tavat. Mi ezt két részre szedtük, a másik, azaz a hosszabb, keleti szakaszról ebben a cikkben lehet olvasni. A túra 16,1 km hosszú, végigjárásánál mindenképpen vegyük figyelembe a felvonó működési idejét, lehetőség szerint az első járatokkal induljunk. Ha módunk van rá, talán érdemesebb erre a túrára a fizetős autóúton jönni, így nem leszünk időhöz kötve! A szintkülönbség 750 m fel, ugyanannyi le. Nagyobb pihenők nélkül legalább 6 órát tervezzünk.

Csúcshódítás: a parkolótól kb. 1,5 órás közepesen nehéz túrával lehet felkapaszkodni a fennsík nyugati végét jelző Lawinenstein (1965 m) tetejére, a nyugat felé meredeken leszakadó csúcsról parádés körkilátás nyílik a környező hegyvilágra, főleg a Grimming és a Dachstein gleccsere látványos. A Hollhaustól, ill. a Krallersee-től a 274-es turistaúton mászunk fel néhol igen meredek ösvényen a Kriemandl tetejére, majd onnan könnyű úton tovább a Lawinensteinre, vissza ugyanazon az úton. Kb. másfél óra alatt fel is lehet érni.

A Tauplitzalm-Alpenstrasse végén kialakított nagy parkolóból (1590 m) indulunk a sorompóval lezárt vékony aszfaltos úton, melyen a traktor vontatta turistakocsik is járnak. Mehetünk ezen a kényelmes úton is egészen a felvonó felső állomásáig, de jóval szebb és hangulatosabb a nagyjából vele párhuzamosan futó gyalogúton menni, melyre mindjárt az első elágazás után, jobbra térhetünk le, majd az ösvény feljebb keresztezi az aszfaltcsíkot és gyönyörű, vörösfenyőkkel tarkított, virágos réteken vezet át. Utunkról jobbra káprázatos kilátás nyílik a Grimming gigászi hegytömbjére, a Steirerhof szállóhoz érünk, az épületet balról kerüljük meg, innen, a sífelvonó tetejéről gyönyörű panorámát élvezhetünk a mélyben nyújtózó Großsee víztükrére.

Balról kerüljük meg a Berghof Tauplitzalm, majd a Hotel Alpenrose épületeit, az aszfaltos úton haladunk tovább keleti irányban, jobbra egy 1960-as években modernista stílusú kápolnát látunk. A népszerű Naturfreundehaus fogadó faépülete után balra térünk le a kocsiútról egy lefelé vezető kis ösvényre. Az előttünk lévő mélyedésben a Tauplitzsee (1611 m) vize csillog, a tóhoz közeli elágazásnál balra fordulunk a Großsee felé. Ismét balra tartva piros-fehérrel jelzett ösvényünk hangulatos, ligetes réteken át ereszkedik, majd egy széles, vizenyős terület szélén ér le a Großsee (1560 m) északi partjára.

Szemben, a tó túlpartján a Schneiderkogel (1765 m) csúcsa tornyosul, a tó partjának közepe táján utunk jobbra tér le, és felkapaszkodik egy kis gerincen át a fák közt megbújó, apró Märchensee-hez (1576 m). A gerincről jobbra érdekes látványt nyújt a lent kanyargó kis patak az üdén zöldellő lapályos réteken. Jelzett utunk a tavacskát balról kerüli meg, az északi végében be is tudunk menni egy kis lábáztatásra. Tegyünk egy kis kitérőt az észak felé folytatódó 272. sz. turistaúton, pár lépéssel felérünk az Öderntörl nevű kilátópontra, ahonnan nagyszerű panorámát élvezhetünk a Totes Gebirge kopár hegyvonulataira, ill. a mélyben fekvő völgyre az Ödenalm házcsoportjával.

Menjünk vissza a Märchensee-hez, majd kétszer is jobbra tartva ösvényünk meredeken kapaszkodik a Schneiderkogel oldalába vágva, fantasztikus kilátást nyújtva a lábunk alatt elnyúló Großsee-re. Felérve a kis nyeregbe, elmegyünk egy pár ház mellett, majd jobbra fordulva lesétálunk a Hierzegger szálló sárgára festett, nagy épületéhez. A környék tele van építve mindenféle sílétesítménnyel, de nyáron meglepően nyugodt vidék. Széles, murvás utunk két sífelvonót is keresztez, majd nem sokkal a Hotel Alpen Arnika után előtűnik a csendesen megbújó, pici Krallersee (1630 m). Az óramutató járásával ellenkező irányban megkerüljük a tavat, a Haus Alpin épülete előtt jobbra megyünk, és lesétálunk a már messziről látható Hollhaus hegyi fogadó muskátlis erkélyes, nagy faépületéhez, ahol megkóstolhatjuk a helyi jellegzetességeket. A vendéglőtől pár perc alatt visszagyalogolunk kiindulási pontunkhoz, a parkolóhoz.