Parádés panoráma túra, három alpesi tó, autentikus hütték, szédítő sziklafalak

Tauplitzalm, Stájerország leghóbiztosabb síterepe nyáron varázslatos mesevilággá zöldül, a Totes Gebirge (Holt-hegység) déli oldalán, a magasan fekvő, napsütéses fennsík, tucatnyi, jellegzetes hüttéjével, virágtengerré váló legelőivel, káprázatos fekvésű hegyi tavaival valóságos túraparadicsom. Az autóval és felvonóval is könnyen megközelíthető 1600 méter magasságban fekvő, hullámos alpesi plató középső és csendesebb, de annál csodásabb keleti részét fedezzük fel a stájer Salzkammergut egyik legszebb túraútvonalán.

A túra időtartama: 4 óra, pihenők nélkül

Bergstation Tauplitzalm, a Tauplitz falu központjából induló négyüléses felvonó (Tauplitzbahn) hegyi állomása.

Felvonó:

Tauplitzbahn, június végétől szeptember közepéig minden nap közlekedik, jó idő esetén, 2020. jún.27. – szept.13. 8.30 – 16.30, 12 és 13 óra között ebédszünet! Díj: retúr: 16,00 €, gyerek 17 éves korig: 9,00 €. Sommerclou kártyával ingyenes!

Közepesen nehéz, rendkívül változatos, kilátásban gazdag gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, gyér forgalmú gazdasági utakon. Útközben legalább 10 vendéglátóhely közül válogathatunk. Kora nyáron gyakori hófoltok nehezíthetik meg az utat, főleg a Steirersee déli oldalán marad meg sokáig a hó, de általában járható az út. Hétvégén, szép időben sok túratársra számítsunk. Amennyiben libegővel jöttünk, vegyük figyelembe, hogy fél 5-kor lezárják a felvonót! 10 éves kortól gyerekekkel is bátran vállalható túra, rövidítési lehetőségekkel.

Variáció, hosszabbítás:

Az egész évben nyitva tartó fizetős kocsiúton (Tauplitzalm-Alpenstrasse) is fel lehet jönni, az út végén lévő parkolótól kb. 1 km a felvonó felső állomása. Útdíj: 12,00 €/ autó (5 személyig). Bad Mitterndorf széléről indul a 10 km-es hegyi út. Nagy előny, hogy nem kell a fél ötös felvonó záráshoz igazodni!

Csúcshódítás: a Leistalmtól sportosabb túrázók viszonylag könnyen megmászhatják a Rosskogel (1890 m) fantasztikus körpanorámát nyújtó hegycsúcsát. Háromnegyed óra alatt, jó 240 méter szintet legyőzve tudunk felkapaszkodni a hegytetőre a 18. sz. turistaúton. Ugyanazon az úton ereszkedjünk vissza.

6-tó-körút (6-Seen-Rundweg): klasszikus, nagy, egész napos túra, mely érinti mind a hat tavat. Mi ezt két részre szedtük, a másik, azaz a nyugati szakaszról ebben a cikkben lehet olvasni. A túra 16,1 km hosszú, végigjárásánál mindenképpen vegyük figyelembe a felvonó működési idejét, lehetőség szerint az első járatokkal induljunk. Ha módunk van rá, talán érdemesebb erre a túrára a fizetős autóúton jönni, így nem leszünk időhöz kötve! A szintkülönbség 750 m fel, ugyanannyi le. Nagyobb pihenők nélkül legalább 6 órát tervezzünk.

A 4 km hosszú, négyüléses lift hegyi állomásától (Bergstation Tauplitzalm 1656 m) indulunk, a Berghof Tauplitzalm hotel előtt jobbra fordulunk, a Kirchenwirt és az Alpenrose hegyi szállók épülete között megyünk tovább. Jobbra egy 1960-as években épült, modern kápolnát mellőzünk, majd lesétálva a fennsík fő útjára, azon jobbra fordulva gyalogolunk keleti irányba. Balra a fából épült Naturfreundehaus kellemes terasza csábítgat, de folytassuk utunkat az aszfaltos úton a szelíden hullámzó, hegyi tanyákkal, vörösfenyő ligetekkel tarkított fennsíkon. Jobbra, a távolban jól látszik a Grimming monumentális sziklatömbje, balra lent a süppedésben a kis Tauplitzsee víztükre csillog.

Elmegyünk a kis Lenzbauerhütte mellett, majd jobbra egy bekötőút visz ki a remek helyen lévő, de jelenleg (2019/20) átalakítás miatt zárva tartó Linzer Tauplitzhaus nagy épületéhez. A következő elágazásnál térjünk le jobbra egy gyalogútra, mely párhuzamosan fut a meglehetősen poros, murvás kocsiúttal. Balra a Traweng komor hegytömbje magaslik, mögüle már kikandikál a Sturzhahn jellegzetes sziklacsúcsa. A völgy összeszűkül, kiérünk a kocsiútra, de mindjárt le is térünk róla a balra, egy ideig vele párhuzamosan, felette futó széles gyalogútra. Pár perc sétával jutunk ki egy kereszthez és néhány pihenőpadhoz (1620 m), ahonnan elképesztő panoráma nyílik a mélyben fekvő Steirersee víztükrére és a Sturzhahn (2028 m) ijesztően meredek, függőleges sziklafalára.

Meredek ösvényen ereszkedünk le a murvás útra, melyen balra kanyarodva érünk a Steirerseehütten házcsoportjához. Két vendéglő is várja szezonban a turistákat az Almrauschhütte és a Trawenghütte (1554 m), egyikben sem csalódunk, a teraszról a kilátás tökéletes. A 209a és a 218. sz. turistaúton indulunk tovább északnak, előttünk a Traweng és a Sturzhahn gigantikus sziklacsúcsai meredeznek. Egy kis vadászház előtti elágazásnál tovább, egyenesen megyünk, utunk következő szakasza varázslatosan szép, magasan a Steirersee északi oldala felett hullámzik ösvényünk, visszapillantva jól látszik a Grimming tömbje is. Jobbra, folyamatosan rálátunk a Steirersee valószerűtlenül szép tavára, vörösfenyők és törpefenyők közt kanyargó keskeny, de jól járható ösvényünk végül elhagyja a tavat, majd egy nyeregnél (1565 m), egy kerítésnél lévő fasorompónál, elágazáshoz ér. Egyenesen megyünk tovább a 218-as úton a Leistalm felé, és rövidesen leérünk a legkeletibb tó, a sötéten csillogó Schwarzensee (1549 m) partjára.

A tavacska déli partján fut kényelmes utunk, elhagyva a tavat, mesés parkszerű tájon megyünk tovább, vörösfenyő csoportok, törpefenyők, alpesi rózsák és egyéb vadvirágok közt érünk el egy elágazást. A Leistalmig kissé meredekebben emelkedik ösvényünk, aztán feljutunk az idilli fekvésű hegyi tanyákat körülvevő legelőkhöz. A Leistalmhütte (helyi néven Wia dahoam Hittn) (1647 m) többnyire helyi termelésű finomságokkal várja a turistákat június közepétől október közepéig minden nap. Akinek van ereje és kedve, megmászhatja kb. 45 perc alatt, a 18-as jelzett turistaúton a szép körkilátást nyújtó Rosskogel (1890 m) csúcsát.

A megérdemelt pihenő után ugyanazon az úton menjünk vissza a Schwarzensee és a Steirersee közti nyeregben található elágazásig, ahol átmászva a fasorompón, most balra lefelé megyünk. Kis, szűk völgyecskében ereszkedünk, sokszor még kora nyáron is hófoltokon átgázolva és hamarosan leérünk a Steirersee (1445 m) keleti végébe. A 6-tó-körút legmélyebben fekvő tava és egyben a legszebb is, melynek keleti csücskéből pompás panoráma nyílik a túloldalon tornyosuló Traweng és a Sturzhahn sziklafalaira. Látványos vonalvezetésű ösvényünk a mély tó déli oldalán, partközelben vezet, itt akár július elejéig is megmaradhat a hó, óvatosan közlekedjünk a hófoltokon. Két apró sziget mellett megyünk el, majd a tóba benyúló kis félsziget után elágazáshoz érünk, ahol a balra tartó, meredeken felfelé meglóduló, köves ösvényt válasszuk.

Egyre szebb kilátást élvezve kapaszkodunk a hegyoldalban, szellős vörösfenyő erdőben emelkedünk, elhagyjuk a balra tartó, 275-ös út elágazását, majd végül felérünk a Steirersehütten közelében futó kocsiútra, ahonnan tökéletes panoráma kínálkozik a mélyben fekvő Steirersee-re. Balra fordulunk a murvás útra, de pár lépés után, az egyenesen haladó gyalogúton le tudjuk vágni a kocsiút nagy kanyarját. Felérve a szállítóútra, egyenesen folytatjuk túránkat, a már ismert elágazásnál most jobbra megyünk, így a Tauplitzsee-t az északi oldalról kerüljük meg. Jobbra, a népszerű Grazer Hütte hívogat, majd a széles út megkerüli a kis Tauplitzsee tavát. A következő, táblával is jelzett elágazásnál, balra tartunk és pár perc alatt, egy sífelvonóval párhuzamosan felérünk a Naturfreundehaus épülete mellé. Jobbra kanyarodva, a nagy hegyi szállodák közt érünk vissza kiindulási pontunkra, a felvonó felső állomásához.