Látványos gyalogtúra a Salzkammergut egyik jelképének számító csúcsára

Loser, mágikus hívószó a stájerországi Salzkammergutban túrázó kirándulóknak, a jellegzetes formájú, nagy szoknyás, mészkőszikla sisakos hegy látképe uralja az Ausseer Land régiót. Meghódítása nem is olyan nehéz, átlagos kondícióval bárki állhat a tetején, főként, hogy autóval a fizetős panorámaúton egészen a Loseralmig fel lehet hajtani, ahonnan röpke másfél óra alatt fel tudunk kapaszkodni a páratlan kilátást nyújtó hegytetőre. Félúton a híres sziklaablak, a Loserfenster nem mindennapi látványa dobogtatja meg a túrázók szívét.

A túra időtartama: 2,5 óra, pihenők nélkül

Kiindulási pont:

Loseralm (1577 m), nagy, szabadon használható parkoló a fizetős út végén. Megközelíthető autóval az Altausseetől északra, Ramsaunál induló Loser Panorámaúton. Díj (2019): 16,00 €/szgk. Nyitva májustól októberig minden nap, este 18 órától 8,00 €. A Sommerclou és a Steiermark kártyával ingyenes.

Közepesen nehéz gyalogtúra magashegységi terepen, jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A túra nehézségét elsősorban a viszonylag rövid távon történő nagy szintemelkedés jelenti. A hegytetők közelében néhol kissé kitett szakaszok is vannak, a kritikusabb részeken drótkötéllel biztosított részekre is számítsunk. Biztos lépés nagy előny. 10 éven felüli tapasztalat túrázó gyerekeket nyugodtan vihetünk, azonban fokozottan figyeljünk rájuk! Útközben vízvételi lehetőség nincs, vendégláttás a Loseralm és a Loserhütte vendéglőkben. Az Augstsee környékén sokszor még júliusig megmarad a hó, ilyenkor nagy előny egy bakancsra erősíthető csúszásgátló. Az útvonal az egyik legtöbbet jártak közé tartozik a régióban, sok emberre számítsunk!

A 9 km hosszú, látványos vonalvezetésű Loser Panorámaút végénél, a Loseralm melletti parkolóig mehetünk fel kocsival. A népszerű Loseralm teraszáról parádés kilátást élvezhetünk a mélyben fekvő Aussee-i medencére, a környező hegyekre, főleg a Trisselwand sziklafala vonzza a szemet, a horizontot a Dachstein fehéren vakító gleccsere zárja le. A klasszikus hütte fogásokat és stájer étkeket kínáló vendéglő mellett nagy játszótérnek is örülhetnek a gyermekes családok. Az épület előtti nagy parkolóból a hegynek szemben állva, orientálódjunk a bal oldali végéhez, onnan indul a piros-fehér-pirossal jelzett turistaút a Loserre ill. az Augstseehez.

Az útjelzőtáblánál jobbra kanyarodjunk az Augstsee felé, majd pár perc sétával a közepesen meredek úton felérünk az Augstsee (1647 m) sokszor még július közepén is fagyott lefolyástalan tavához. Állítólag forró nyári napokon akár 20 fokig is felmelegszik vize, amit nehezen tudtunk elképzelni július elejei túránkkor, amikor még a partjáig sem lehetett lemenni a nagy hó miatt. Közvetlenül a tóparton, kényelmes ösvényen tudjuk megkerülni a tavacskát, mikor már elolvadt a hó. A tó amúgy fenséges látványt nyújt a föléje magasló, szép formájú Atterkogel csúcsával, mögötte a Greimuth és a Bräuningzinken, tőle jobbra a különleges, falként álló pengeéles hegygerinccel. A tavacska déli oldalán lévő táblás kereszteződéstől kissé balra felfelé induljunk meg a hegynek. A hegyoldalban közepesen meredeken emelkedő ösvény ott jártunkkor még mélyen havas volt, azonban jól járhatónak bizonyult és rengetegen mentek fel rajta. Balra egy sífelvonó kötélpályáját követjük felfelé, jobbra egy kisebb sziklafal tetejére érünk, ahonnan pazar kilátás nyílik a világoskéken ragyogó Augstsee víztükrére.

Nagyjából a sífelvonó felső állomásának magasságában szárazabb, sziklásabb terepre érünk és találkozunk a keresztben futó 256-os számú turistaúttal, melyen balra kanyarodva folytatjuk tovább utunkat, most már kevésbé meredek terepen. Pár lépés után jobbra látjuk a híres sziklaablakot, a Loserfenster-t, melyen átkukucskálva a Totes Gebirge (Holt-hegység) kiterjedt, zord platóját látjuk, szemben a Schönberg csúcsával. Tovább indulva, nem messze egy sziklahasadékon át remek kilátás nyílik a Greimuth brutális északi sziklafalára, visszatekintve pedig az Augstsee környékére kapunk nem mindennapi panorámát, hátul a Trisselwand sziklafala uralja a látványt.

Egy sziklafal tetején, attól biztonságos távolságban hullámzik le-föl ösvényünk a törpefenyők között, és rövidesen megpillantjuk a Hochanger (1837 m) tetejét, melyen egy kis faházikó áll. A széles, fűvel borított hegytetőn érdemes egy kicsit dél felé lesétálni, onnan szebb a kilátás. Nyugat felé karnyújtásnyi távolságban húzódik a Loser, de ahhoz még le kell mászni a Hochangerről egy nyeregbe, aztán onnan felkapaszkodni a hegytetőre. Törpefenyők közt ereszkedünk le a két hegyet összekötő nyeregbe, ahonnan a 255-ös turistaút kapaszkodik fel egy látványos sziklahasadék mellett a Loser (1838 m) tágas, enyhén hullámzó, füves tetejére. Felemelő érzés Ausztria egyik leghíresebb csúcsán állni, egykoron még Sisi, azaz Erzsébet királyné is felmászott ide, róla nevezték el a hegy déli, sziklás letörésén kiépített, meglehetősen nehéz, technikás vasalt utat, klettersteigot.

Érdemes a csúcskereszttől pár méterre előre menni, onnan tárul fel leginkább a lábunk alatt térképként kirajzolódó Altaussee, a kéken sötétlő tó, a környék jellegzetes hegycsúcsai, a távolban a gleccserrel fedett Dachstein, a Loser gigászi sziklafalai. Ugyanazon az úton ereszkedünk vissza a már ismert nyeregig, ahol jobbra lefelé kanyarodunk a 255-ös számú turistautat követve. Jól járható ösvényünk a Loser és a Hochanger közti völgyecskében mérsékelten veszti a szintet, am amikor kiér a szorosból, balra fordul és a Graskögerl meredek, köves, füves oldalában harántolva erősebben lejteni kezd. Óvatosan ereszkedjünk, lent az Altausseer See látványa vonzza szemünket, lassan elérjük az erdőhatárt. A következő elágazásnál menjünk egyenesen, utunk keleti irányba fordulva magasan a Loserhütte felett fut. Az újabb, táblás elágazásnál, ha kedvünk tartja, tehetünk egy kitérőt a Loseralmnál kevésbé zsúfolt, de ugyanolyan jó konyhát vezető Loserhüttéhez (1504 m), amennyiben nem, akkor folytassuk túránkat az egyenesen tovább futó ösvényen, mely rövidesen egy sífelvonó felső, majd kissé odébb egy másik lift alsó állomása mellett halad el. Néhány lépéssel később belecsatlakozunk a jobbról érkező 201-es turistaútba, mely pár perc alatt, enyhe emelkedővel visszavisz kiindulási pontunkra, a Loseralmhoz.