A stájer Salzkammergut legnagyobb tavának felfedezése hajóval és gyalog

A hosszan elnyúló Grundlsee Salzkammergut stájerországi része, az Ausseer Land egyik legfestőibb helye, a nyáron akár fürdésre is alkalmas kristálytiszta vizű tó északi partját a Totes Gebirge (Holt-hegység) égbe törő mészkő csúcsai határolják. A kellemesen szórványosan beépült partot gyönyörű, a helyi jellegzetes stílusú, beépített verandás házak élénkítik. A fenséges tavat legcélszerűbb a nyugati végéből induló sétahajóról megcsodálni, a keleti csücsök hangulatos kis településéről, Gösslről pedig visszaútra a déli parton futó, néhány helyen látványos vonalvezetésű, korlátokkal biztosított turistaút a legjobb választás.

A túra időtartama: 2,5 óra, nagyobb pihenők nélkül plusz a hajóút

Grundlsee-Seeklause, a tó nyugati végében, az északi oldalon lévő hajóállomás, a turista információs iroda előtt, az út túloldalán, a part melletti fizetős parkolóban tudjuk hagyni a kocsit. Buszmegálló ugyanitt. A hajókikötőhely a Seehotel épülete másik oldalán, az étterem alatt van. A gyalogtúrát a tó keleti végében fekvő hajókikötőből, ßl falucskából indítjuk.

Hajóút:

A sétahajók általában április végétől november elejéig közlekednek, 2020-ban május 1.-től november 1-jéig. Minden nap négyszer teszik meg a Seehotel elől induló kört, júliusban és augusztusban, ill. júniusi és szeptemberi hétvégeken 6 alkalomra bővül az indulási időpont. Amennyiben az ún. 3-Seen-Tour (3 tó túra) utat szeretnénk végigjárni, akkor csak a nap első 2, ill. 4 járatával mehetünk. A Toplitzsee és a Kammersee leírása ebben a cikkünkben található. Az első két járat 10.15 és 11.30 órakor indul a Seehoteltől, kb. 35 perc alatt érünk Gösslbe. Jegyek közvetlen a hajó indulása előtt a kikötőben vagy a hajón válthatók. Árak (2020): egy út: 10,00 €, gyerek (6-15) : 5,00 €, retúr: 15/9 €. A Sommerclou kártya csak a Grundlsee járatra érvényes, a Három-tó túrára kiegészítő jegyet kell váltani! Részletes információk a hajóstársaság hivatalos honlapján.

A Grundlsee déli partját követő útvonal első harmada aszfaltút, középső szakasza erdei gyalogút, ill. korlátokkal biztosított, néhol lépcsős, jól járható hegyi ösvény, utolsó része pedig aszfaltút és gyalogút keveréke. Végig felfestésekkel (piros-fehér-piros) és táblákkal jelzett útvonal. Gyerekekkel is járható, bár kicsiknek az aszfaltos szakaszok egyhangúnak tűnhetnek.

A hosszúkás alakú, 5,7 km hosszú, helyenként 900 méter széles Grundlsee vizét a Seeklause kikötőből nyugatról keletre szeljük át sétahajónkkal. Az északi part közelében halad motoros hajónk, van időnk megcsodálni a Totes Gebirge (Holt-hegység) égbe törő, vad sziklafalait, a parton sorakozó takaros házakat, köztük sok, a régióra jellemző Aussee stílusú, nagy, beépített verandás, fából épült házat láthatunk. Elpöfögünk a vízre épült Zenepavilon mellett, felette a neogótikus templom látható, majd tekintetünket egyre jobban vonzza a Backenstein (1772 m) előreugró, gigantikus sziklabástyája. A tó déli partján a Ressen (1303 m) viharvert, megtépázott fákkal tűzdelt meredek hegyoldala szakad le a víztükörbe. Ott, a hegyoldalban fogunk majd a jól kiépített ösvényen visszasétálni.

Kissé odébb, az északi partot a Reichenstein (1913 m) fehéren világító, függőleges sziklafala uralja, a tó keleti végéhez közeledve, az északi part legjellegzetesebb épülete a kastélyszerű egykori Villa Roth, melyet az Anschluss után a hírhedt náci propagandaminiszter, Joseph Goebbels használt családi nyaralóként egészen a háború végéig. 35 perc hajókázás után kötünk ki a Grundlsee keleti szegletében fekvő Gössl falucska partján. Déli irányba indulunk el a parton, elmegyünk a népszerű, helyi jellegzetességeket kínáló Rostiger Anker vendéglő mellett, majd a szép fekvésű, pázsitos strand következik, meleg nyári napokon akár 20 fokra is felmelegedhet a meglehetősen mély tó vize. A Stimitzbach hídja után aszfaltos utunk kettéágazik, mi a bal oldali úton, a Wienernweg-en fordulunk be a tó déli partjára.

Elszórtan álló házak között kanyarog egyre magasabban a part felett utunk, hétköznap vigyázzunk a közeli kőbánya teherautós forgalmára. Kárpótlásként az útról csodás kilátás nyílik a tóra és a felette magasló Reichenstein és Backenstein csúcsára. Rövidesen elérjük a JUFA ifjúsági szálló hatalmas épületét, innen nem messze nyílik balra a gipszbánya bejárata, szóval innentől már nyugisabb lesz utunk. Az idilli fekvésű, magasan a part felett fekvő szórványosan beépült Wienern településrészen vágunk át, majd az utolsó ház után véget ér az aszfaltcsík és belépünk az erdőbe az 1. sz. piros-fehér-pirossal jelzett turistaúton. Gyönyörű, páfrányos aljú fenyvesben gyalogolunk, később, a meredek parthoz közeledve, egyre többször megnyílnak a fák, előbukkan az északi part fenséges látványa. Keskeny, jól követhető ösvényünk meredekebbé válik, felkúszik a Ressen hegytömbjének lábán, pihenőpadokon szusszanhatunk egyet, élvezve a grandiózus panorámát. A legizgalmasabb szakaszon fából ácsolt járdánk a sziklafalra erősítve halad tovább, a kritikusabb részeken drótkötél biztosítja  utunk, de mindenhol masszív korlátok védik az ösvényt és a túrázókat. Ez a szakasz sokáig le volt zárva sziklaomlás miatt, pár éve újították fel és tették biztonságosan járhatóvá ezt a szakaszt.

Leereszkedünk a legelőkkel övezett Hinterau településrész házai közé, balra egy kis hangulatos vendéglőben (Mostschenke Ressenstüberl) kaphatunk újult erőre, főleg a helyi termelésű gyümölcsleveket, gyümölcsborokat ajánljuk. Utunk Mitterau falurészen is áthullámzik, majd az utolsó házzal szemben (útjelzőtábla) jobbra térünk le az országútról egy erdei ösvényre, mely kivisz egy szélesebb útra, melyen jobbra fordulva érünk egy kis, szabadon látogatható strand fölé. Folytatjuk túránkat a jelzett erdei gyalogúton, mely egy szép árnyas szakasz után keresztez egy aszfaltutat, majd kibukkanunk a fák közül a Grundlsee nyugati oldalán. Balra fent a Mondi Holiday szálloda komplexum épületei alatt megyünk tovább a partmenti úton. Jól látszik a déli parton álló tornyos, fehérre festett kastélyszerű épület, a Castiglioni Villa, ahol 1942-től Hitler magánkönyvtárát őrizték. A háború után az amerikaiak Washingtonba szállították a könyvgyűjteményt.

Kiérünk a főútra, átkelünk a tó kifolyásán, a Grundlseer Traun folyón átívelő hídon, jobbra, a parton a Fischkalter műemlék faépülete lebeg a vízen, a hajdanán halászati célokra használt építményben ma helyi halételeket kínáló étterem működik. innen pár perc alatt visszasétálunk kiindulási pontunkra, a turista információs iroda, ill. a Seehotel épülete elé.