A vadvirágos alpesi rétek útjáról a Sandling magashegységi tanyáihoz

A stájer Salzkammergut ikonikus hegycsúcsára, a Loserre az egyik legcsodásabb panoráma az Altaussee gazdagságának forrásának számító, sóban gazdag Sandling meredek oldalában fekvő Ausseer Sandlingalm alpesi legelőiről tárul elénk. A közkedvelt, idilli fekvésű Blaa-Almról indulunk az egy emelettel magasabban lévő hegyi tanyákhoz, majd hangulatos ösvényen, régi tárna lejárók mellett érjük el a sóbánya bejárati épületét. A két hegy közti völgyben futó, üdén zöldellő réteket összefűző, romantikus turistaúton sétálunk vissza.

A túra időtartama: 3 óra, nagyobb pihenők nélkül

Blaa-Alm, a Loser és a Sandling hegycsúcsai között fekvő alpesi gazdaság vendéglővel, Altausseetől 6 km-re északra. Megközelíthető a Loser-Panoramastrasse felé, majd Ramsaunál egyenesen tovább a táblákkal is jelzett úton. Parkolni a fogadótól délre kb. 300 méterre lévő, szabadon használható parkolóhelyeken.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon, rövid szakaszon aszfaltúton. A legnehezebb rész az Ausseer Sandlingalmhoz vezető meredek, izzasztó kaptató.

Tipp: Salzwelten Altaussee, a világhírű sóbánya meglátogatása. Óra egészkor indulnak csoportok, 16 órakor megy az utolsó.

A Blaa Alm előtti, onnan még jó 200 méterre lévő parkolóból indulunk a széles, murvás úton a már látható épületcsoport felé. A tágas legelőt számtalan fából épült gazdasági épület pettyezi, középen a klasszikus stájer stílusban épült, emeletes, fazsindelyes faház, a népszerű Blaa Alm fogadó (902 m). Előtte gazdagon felszerelt, modern játszótér, szép időben teraszáról mesés kilátást élvezhetünk a Loser vonulatára, jól látszik a névadó, sziklás tetejű hegytől balra, a Greimuth gigantikus sziklafala és a Bräuningzinken kúpja. A vendéglő a nyári főszezonban minden nap nyitva, azon kívül hétfőnként zárva tart. Az épület előtti kútból feltölthetjük vízkészleteinket.

Tovább megyünk a széles úton, majd a legelő szélén lévő kereszteződésnél balra fordulunk a 201. sz. utat követve. Előttünk a Sandling hegytömbje tornyosul, jobbra a helyi, Ausseer Landra jellemző kétszintes tanyák egyik szép példáját láthatjuk. Újabb táblás kereszteződéshez érünk (Fludergraben Alm 940 m), a két erdészeti út között, egyenesen a hegynek felfelé futó, piros-fehér-pirossal jelzett 201-es számú ösvényre váltunk a Lambacher Hütte felé. Meredeken kapaszkodunk a páfrányos aljú fenyvesben, egy tisztásnál visszapillantva szép kilátás nyílik a Loserre. Feljebb, jobb kéz felé, a Pötschenstein (1359 m) sziklabástyája tornyosul, a tövében emelkedve bukkanunk ki az Ausseer Sandlingalm (1221 m)legelőinek alsó részéhez.

A kis szénatároló faházikók közt menjünk még egy kicsit feljebb, hogy tökéletesen tudjuk élvezni a panorámát. Szemben a Loser jellegzetes, sziklasapkás csúcsa, tőle jobbra lent megcsillan az Altausseer See tintakék víztükre, délre pedig a sóhegy, a Sandling tömbje magaslik. Megfogyatkozott vízkészleteinket itt is újratölthetjük a kútnál. A megérdemelt pihenő után pár lépést menjünk vissza, lefelé, majd forduljunk jobbra a jelzett, 252. sz. ösvényre, mely átvág a mező alsó részén, keresztezi a patakot és bebújik az erdőbe. A hegyoldalban futó, keskeny, de jól követhető turistautunkról jól látjuk a fák közt megcsillanó víztározót, majd két sípályát, ill. egy sífelvonót is keresztezünk, újból csodás kilátást élvezve a Loserre. A Rehkogel meredek sziklafala tövében gyalogolunk tovább, újabb sípálya után lejteni kezd utunk, átmegyünk egy erdészeti úton, majd leérünk egy régi bányaépületnél, a Kriechbaumberg-tárna egykori lejáratánál.

Pár perc alatt lesétálunk az aszfaltos úton a sóbánya, a Salzwelten Altaussee látogatóközpontjához, mellette a JUFA ifjúsági hotel hatalmas épülete áll. Meredek, köves gyalogúton vágjuk le a kocsiút nagy kanyarját, régi, műemlék bányászház mellett érünk le az országútra, melyen balra fordulva gyalogolunk lefelé. Óvatosan tegyük meg ezt a néhány száz métert, a forgalom zavaróan nagy lehet. Még az aszfaltút éles jobb kanyarja előtt balra térünk le a Wiesenweg zur Blaa-Alm, 2a jelű murvás útra. Egy erdős szakasz után kiérünk a Geiger Alm tágas rétjeire, a nyáron csendes környék a Loser-Skiarena, a Hagan Lodge üdülőfalu bungalói sorakoznak a völgy mindkét oldalán, innen indulnak a Sandlingra és a Loserre a sífelvonók.

Jól követhető utunk átvág a mezőkön, egy patakon, keresztezi a felvonót, és átmegy a bungalótelep egyik utcáján is. Idilli, vadvirágos rétek, legelők következnek erdős, ligetes szakaszokkal, autentikus szénatároló házikók közt haladunk, útközben pedig gyönyörű kilátás nyílik a Loserre is természetesen. Később egy keresztező útra érünk, melyen jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.