Változatos sétaútvonal botanikus kerttel, hegyi tóval, pazar panorámával

A stájer Salzkammergut a népszerű tókerülő és csúcshódító túrákon kívül számos útvonallal csábítja a könnyű sétára vágyó kirándulókat is. Bad Aussee városától nem messze nyugatra, gyönyörű dimbes-dombos, legelőkkel, házcsoportokkal tarkított táj hullámzik, mesés kilátást nyújtva a környező vidékre. Rövid túránkon a kicsi, de annál szebb Alpesi Botanikus Kertet (Alpengarten) látogatjuk meg, majd az Ischlkogel hegyet megkerülő, kényelmes sétaúton az idilli fekvésű tavacska, a Sommersbergsee érintésével sétálunk vissza kiindulópontunkra.

A túra időtartama: 1,5 óra, plusz a kert látogatása

Bad Aussee, Alpengarten parkoló. A 145-ös főútvonalon hagyjuk el a várost Bad Ischl felé, majd kb. 3 km múlva balra fordulva az Ischlbergstrasséra, egyből a szabadon használható parkolóhoz jutunk. Alpengarten táblák is jelzik az utat.

Könnyű, egyszerű útvonal, jelzett, kitáblázott ösvényeken, erdészeti utakon. Gyerekekkel is járható, bár babakocsival csak kis változtatással tudunk végigmenni. A tó régebben népszerű fürdőhely volt könnyen felmelegedő vizével, azonban 2017 óta jogi herce-hurca miatt az új tulajdonos nem engedélyezi a strand használatát, így ne számítsunk pancsolási lehetőségre.

Az Alpengarten parkolójából indulunk felfelé az aszfaltúton, de mindjárt balra egy keskeny, meredek ösvényen, az erdőn át, levághatjuk az utca széles kanyarulatát. Az Ischlbergstrasse vezet a jobboldalt, az egykori kőfejtőben létrehozott Alpesi Botanikus Kerthez, az Alpengartenhez. A kb. 800 m magasságban, 12 ezer négyzetméteren elterülő, gyönyörűen rendben tartott kertben mintegy 2000 különböző növényfajtát csodálhatunk meg, melyek nagy része alpesi eredetű, de a világ számos szegletében őshonos példányokat is gondoznak itt. Stájerország legrégebbi alpesi kertje 1913 óta működik, a most látható gyönyörű, virágos, teraszos park több mint 100 év kitartó munkájának gyümölcse.

A bejárat mögött, a balra lévő kertészházban tudjuk a belépőjegyet megvenni, itt WC-t is találunk. A több helyen is megtalálható információs táblákon (németül) ismerhetjük meg részletesebben az egyes növényeket. A gyűjtemény magját természetesen a helyi, stájer hegyi régiókban őshonos növények képezik, de orchideákat, kaktusz fajtákat is találunk itt. Érdemes felsétálni a hajdani mészkőfejtő felső pereméhez, a sziklafal tetejéről remek rálátást kapunk a kertre. Az Alpengarten legromantikusabb pontja a tündérrózsákkal borított kis tavacska a házikóval. Vannak tematikus részek is, a gyógy-, fűszernövényeket vagy a mérgező fajokat bemutató terület. Nyitva: minden nap májustól októberig 8 és 18 óra között. Belépő: 5,00 €, gyerek: 2,50 €, családi jegy: 12,00 €, Sommerclou kártyával ingyenes.

A látogatás után induljunk el a Sommersbergsee-körútra, az Alpengarten bejáratához közeli útelágazásnál jobbra felfelé menjünk, majd aszfaltos utunk az utolsó ház után gyalogútra vált és egy gyönyörű legelő mellett, az erdő szélén fut tovább. Pár perc múlva kiérünk egy keresztező erdészeti útra, melyen balra fordulunk, az Ischlkogel (984 m) árnyékos, északi oldalában halad utunk, kissé később, balra térünk le a kocsiútról, majd kibukkanunk egy széles, lápos terület szélén. Az útvonalat a szitakötők útjának is nevezik, nem alaptalanul, már itt a vizenyős, vadvirágos réten is számtalan szitakötőt láthatunk. 14-es számú turistautunk átvág a lápon, és egy rét szélén jutunk ki a szép fekvésű Sommersbergsee (856 m) partjára.

A sötéten csillogó víztükör felett a Hoher Sarstein (1975 m) hatalmas hegytömbje tükröződik, közvetlenül a tó mögött pedig a Sommersbergkogel (1078 m) erdővel fedett kúpja látszik. A 160 m széles, 24 m mély Sommersbergsee gyorsan felmelegedő, akár 27 fokot is elérő vize közkedvelt fürdőhely volt, stranddal, hüttével, azonban 2017 óta egy tulajdonvita miatti jogi herce-hurca miatt a strand zárva van, a vízpartra sem lehet kimenni, ott jártunkkor (2019 nyár) a vendéglő sem működött, bár a turistaút járható. Sokak reménye szerint az ügy megoldódik és a kirándulók ismét élvezhetik a tavacskát.

Elmegyünk a menedékház és a játszótér mellett, majd balra, a 14-es út jelzéseinek megfelelően térünk le a kocsiútról, az erdő szélén gyalogolunk, és rövidesen a táblák ismét balra vezetnek egy hangulatos ösvényre. Az Ischlkogel déli oldalában járunk, kibukkanunk az erdő fái közül, gyönyörű kilátás nyílik az Aussee medencére, jobbra a Zinken hegytömbje, pár lépésre egy kilátóplatformról fényképes tábla segít a környező hegycsúcsok beazonosításához. Lefelé megyünk tovább, átvágunk a legelőn, közben parádés panorámát élvezünk a Loser jellegzetes csúcsára és a Trisselwand hatalmas sziklafalára. Keskeny csapásunk kiér az Ischlbergstrasséra, melyen balra fordulva érünk vissza az Alpengartenhez, majd a már ismert úton kiindulási pontunkhoz, a parkolóhoz.