Klasszikus sétaútvonal a tintakéken csillogó, égbe nyúló hegyek közt fekvő tó partján

Az Ausseer Land, a stájerországi Salzkammergut legfestőibb tava, az Altausseer See partján futó turistaút kihagyhatatlan programpont. A tavacska nyugati végében fekvő, bájos kis településről, a nagy múltú Altausseeből indulunk, megcsodálva a környék gyönyörű, jellegzetes, nagy, beépített verandás faházait, melyekből itt található a legtöbb. A hajdanán a sóbányászatból meggazdagodott városka ma már nyugodt üdülőhely, a közvetlenül a tóparton kiépített gyalogútról különböző perspektívákból láthatjuk a Totes Gebirge (Holt-hegység) emblematikus hegyóriásait, a Trisselwand 1000 méteres sziklafalát és a híres Loser sziklasapkás hegytömbjét, a horizontot pedig a Dachstein és gleccsere zárja.

A túra időtartama: 2 óra, pihenők nélkül

Altaussee, a tó délnyugati csücske, a Vivamayr szállodakomplexum és a Seevilla Hotel közti terület, a hosszú stégnél. Legközelebbi parkolóhely Fischerndorf településrész, a városháza melletti nagy, fizetős parkoló, ahonnan a Seeklausstrassén vagy a mezőn át vezető gyalogúton, a sportpálya mellett érünk ki a partra. Ha a parkolóból egyenesen megyünk tovább, akkor a templomhoz érünk, természetesen onnan is kezdhetjük a túrát. Altaussee déli részén, a főút melletti Scheichlmühle parkolóból pedig a Moosstrassén érünk ki pár perc alatt a Traun folyó mellett a tópartra. Parkolás (2019): 1,00 €/óra, 6,00 €/nap. Minden nap díjköteles, az előbbinél 18, míg a másiknál 17 óráig kell fizetni.

Könnyű séta jól járható, jelzett turistautakon, gyerekekkel is remek választás, útközben több vendéglátóhely, pancsolási lehetőség.

Tipp:

Sétahajókázás panorámaablakos napelemes hajókkal, májustól októberig minden nap, a kikötőhely a Madlmaier ház mögött található. Részletes információk a hajóstársaság hivatalos honlapján.

A tó nyugati végében fekvő, 1800 lakosú Altaussee, az egykori bányász- és halászfalu a művész- és főúri világ által már a XIX. század végétől felkapott üdülőhely idilli szépségű, képeslapra kívánkozó település. A népszerű, de nem nyomasztóan zsúfolt, szellősen, szórványszerűen épült falu igazi béke hangulatot áraszt százéves villáival, faverandás házaival, a tóba benyúló fából ácsolt, hosszú stégeivel. A városkép domináló eleme, a tavon kívül, a környék ikonikus hegycsúcsa, a Loser és a tó túlpartján magasló, Trisselwand gigantikus sziklafala. A falu tartogat néhány érdekes látnivalót, érdemes egy rövid sétát tenni, mielőtt megkerüljük a tavat. A legnagyobb turistamágnes a Sandling oldalában lévő, látogatható sóbánya, a Salzwelten Altaussee, ide kattintva olvasható cikkünk.

A part közeli Fischerndorf településrészben koncentrálódnak a nevezetességek, a parkoló melletti nagy épületben, a Kurhausban működik az önkormányzat, a turista információs iroda és egy új, 2017-ben nyílt Irodalmi Múzeum (Literaturmuseum), mely a XIX. század végén, a huszadik elején itt élt vagy üdülő költőknek, íróknak állít emléket, de ezen kívül még egy helytörténeti részleget is kialakítottak. Az épület melletti Kurparkban egy Mária-oszlop és egy glaubersós vizű ivókút is található. Kissé odébb, a tó partja feletti kis magaslaton áll a Szt. Egyed-plébániatemplom 1400 körül, homokkőből épült épülete, melyet a XIX. században neogótikus stílusban alakítottak át. Altausssee legérdekesebb építménye, a Gradieranlage szerényen bújik meg a hatalmas Vivamayr szállodakomplexum árnyékában. A nem mindennapi, fából épült szabadtéri inhalációs építmény mindkét részében a fenyőágakkal borított falakra a közeli sóbányából érkező tömény sóoldat csorog, így különböző gyógyító éteri olajok szabadulnak fel, melyek jótékony hatással bírnak a légzőszervi panaszokkal küzdőknek, de az egészséges embereknek is rendkívül kellemes élmény mélyen belélegezni a frissítő, tisztító levegőt.

A tó délnyugati vége, a Seeklause igen közkedvelt jellegzetes, hosszan a tóba nyúló stégével, rendezett parkjával, szabadstrandjával. Innen indulunk az óramutató járásával megegyező irányban tókerülő túránkra. A modern Vivamayr szállót elhagyva a romantikus parti úton, a Johannes Brahmsról elnevezett sétányon gyönyörű, százéves villák közt sétálunk. Brahms a legenda szerint itt a faluban komponálta Magyar Táncok című művét. Hamarosan a templomhoz érünk, majd a Hotel am See nagy épületét balról kerüljük meg az aszfaltos utcán. Elmegyünk a szép fekvésű temető mellett, murvás útra váltunk, közvetlen a parton gyalogolva érjük el a tóra néző Kahlseneck vendéglőt. A remek helyi konyhát vivő étteremtől pazar kilátás nyílik a tóra és a Trisselwandra, játszótér és egy kis strand is fokozza az élvezeteket.

Széles, kényelmes úton folytatjuk túránkat, egy halászház után közvetlen a parton fut kellemes sétautunk, szép kilátást élvezve a Trisselwand falára, meredek hegyoldal sziklás tövében gyalogolunk. Visszatekintve jól látszik a Dachstein gleccsere a horizonton. Rövidesen el is érjük a tó északkeleti végét, elmegyünk a kis kikötőhely mellett és átvágunk a Seewiese tágas, nagy sziklákkal pettyezett rétjén. Balra a Jagdhaus Seewiese egykori vadászházának épületében ma kitűnő házi kosztot kínáló étterem működik, az emeleti termekben pedig kis természetvédelmi kiállítást nézhetünk meg. 2015-ben az aktuális James Bond film egyes jeleneteit is itt forgatták. Maradjunk a part közelében futó ösvényen, balra az elmocsarasodott Ostersee csillog. Újabb faépülethez érünk, az egykoron legendás Seewiese éttermet nemrég a Red Bull tulajdonos Mateschitz vette meg és csiholt bele új életet, hangulatos kerttel és egy szabadtéri tánctérrel gazdagítva.

Utunk betér az erdőbe, majd lassan ráfordulunk a tó déli partjára, hangulatos part közeli sétányunkról sűrűn telepített pihenőpadokon szusszanhatunk, csodálva a Loser feltáruló látványát. Több, csobbanásra csábító öböl mellett haladunk el, a 712 m magasan fekvő, 3 km hosszú, helyenként 1 km széles tó legmélyebb pontja 53 méter, vize még meleg nyári napokon is meglehetősen hűs. Utunk, a Promenadenweg később szélesebb lesz és újabb étteremhez érkezünk. A közkedvelt Strandcafé, egyszerű nevére rácáfolva magas színvonalú, gourmet konyhát visz, ahhoz megfelelő árszínvonallal, teraszáról elsősorban a késő délutáni, Trisselwandra nyíló panoráma lenyűgöző. Egy pár ház után ismét egy erdős, partmenti szakasz következik, majd gyönyörű villák mellett érünk ki a tó délnyugati végébe, ahol az Altausseer Traun kifolyásán kelünk át a hídon.  A Hotel Seevilla impozáns épülete mellett érünk vissza kiindulási pontunkra.