Kilátóterasz a Magas-Tauern hófödte vonulataira

Salzburg tartomány fő folyója, a Salzach völgyének felső szakasza, Oberpinzgau, a Kitzbüheli-Alpokat köti össze a Hohe Tauern háromezres hegycsúcsainak vonulataival. Neukirchen és Bramberg településekről kabinos felvonók viszik télen-nyáron az aktív turistákat a Wildkogel Arena nevű hegyi régióba, mely a melegebb hónapokban is elképesztő kínálattal várja a látogatókat. Az egyik legnépszerűbb gyalogtúrát járjuk végig, a hegyi állomástól kiindulva hódítjuk meg a Wildkogel csúcsát, majd északi gerincén ereszkedünk le és jellegzetes hegyi tanyák érintésével gyalogolunk vissza. A Kitzbüheli-Alpokhoz tartozó Wildkogel tetejéről páratlan kilátás nyílik az Alpok ikonikus háromezresére, a Grossvenedigerre.

A túra hossza:

6,0 km a Wildkogelbahn felső állomásától, 4,4 km a Smaragdbahn hegyi állomásától

A túra időtartama: 2,5 óra (Wildkogelbahn), 2 óra (Smaragdbahn)

Kiindulási pont:

A Wildkogel-körtúrát két helyről is indíthatjuk, a Neukirchenből induló Wildkogelbahn vagy a Brambergből jövő Smaragdbahn felső állomásától.

Felvonó:

Wildkogelbahn: Neukirchen am Großvenediger központjában van a kiskabinos felvonó alsó állomása, a parkoló megtalálása kicsit trükkös, a 165-ös főút túloldalán van, az útról a falu felé kell letérni, majd alatta jövünk át a túloldali, szabadon használható, nagy parkolóba.

Üzemidő: május végétől október közepéig minden nap (időjárástól függően), június elején nem közlekedik minden nap, részletes infók a hivatalos honlapon.

Smaragdbahn: Bramberg am Wildkogel nyugati szélén található a kabinos felvonó alsó állomása. A parkoló az állomástól pár száz méterre délre van, kicsit körülményes megközelíteni, de a táblák segítenek.

Üzemidő: június közepétől szeptember közepéig minden nap.

Mindkét felvonó reggel 9 órakor nyit, utolsó menet lefelé 16.30-kor, ebédszünet 12 -13 között.

Jegy: retúr 19,00 €, gyerek (6-14): 9,50 €. Részletes infók a honlapon.

A kijelölt szálláshelyeken adott Nationalpark Sommercard birtokában ingyenes! A Salzburger Land Card is érvényes!

Könnyű körtúra, néhol meredekebb, de jól járható szakaszokkal, kitűnően jelzett, kitáblázott ösvényeken, turistautakon. A síparadicsomot a nyári szezonban bővítgetik, építik, rakják helyre, ez sokszor megnövekedett építési forgalommal és zajjal jár, az üzemi utakon óvatosan közlekedjünk!

A Wildkogel egyéb attrakciói

Elsősorban családok közt népszerű útvonal, a Wildkogelbahn felső állomásától a Panoráma-úton visszasétálni a középső állomásig, ott 2 euróért csúszómatracot bérelni és a 10 nemesacélból készült, változatos csúszdarendszeren lecsúszni a Stockenbaum fogadóig. A Rutschenweg (Csúszda-út) használata ingyenes, a matrac bérlése kötelező, esős, nedves időben nem üzemelnek a csúszdák. A Stockenbaum vendéglőtől kb. 50 perc alatt vissza lehet sétálni Neukirchenbe, de kisbusszal is vissza tudunk utazni a faluba, 5 euróért, 2 € gyerekjegy.

Mountaincarts

Kis, háromkerekű hegyi gokarttal száguldozhatunk a kanyarban gazdag, biztonságosan kiépített pályán a Smaragdbahn tetejétől a középső állomásig. 4 és 10 év közötti gyerekek közösen egy felnőtt kíséretében mehetnek, 10 éven felüliek már önállóan vezethetik a gokartot. Természetesen külön díjazás ellenében, a jegy tartalmazza a kötelező sisak bérlést is! A pálya a Smaragdbahn üzemidejével egyezően működik!

A túra hosszabbítása

A Wildkogel-körtúra kitűnően kombinálható a Frühmesser-körúttal! A két útvonal így kb. 14 km hosszú lesz, figyeljünk az utolsó felvonóra, 16.30-ra mindenképpen legyünk az állomáson! Az útvonal 5-6 óra alatt kényelmesen teljesíthető.

A túra leírása – Wildkogel-körút

A kétszakaszos, kiskabinos Wildkogelbahn felvonóval lebegünk fel a 2091 m magasan épült hegyi állomáshoz, mely mellett egy remek kalandjátszóteret (Abenteuer-Arena Kogel-Mogel) és egy nagy teraszos éttermet találunk, ahonnan elképesztő kilátás nyílik a völgy túloldalán húzódó Magas-Tauern hófödte láncára, jól kivehető, a legmagasabb csúcs, az ikonikus Grossvenediger fehér piramisa is. Induljunk el keleti irányban a kőzúzalékos gyalogúton a Wildkogel irányába, az előttünk lévő magaslatot, melynek tetején egy sífelvonó állomása áll, jobbról kerüljük meg, utunkról csodás kilátást élvezve a völgyre és a Magas-Tauernre, rövidesen felérünk a víztározó partjára. Gyönyörű képeket lehet innen lőni szép időben, északra a Kitzbüheli-Alpok legmarkánsabb alakú hegye, a Grosser Rettenstein sziklapiramisa nyúlik az égbe.

Jobbra lent a hegyoldalba épült Wildkogelhaus épületét látjuk, és hamarosan meg is érkezünk a Smaragdbahn hegyi állomása melletti Wildkogelalm (2101 m) étteremhez. Itt is található egy egész jól felszerelt játszótér. Aki Brambergből jön, itt kezdi a túrát. A hütte melletti útjelzőtábla oszlopon zöld és sárga színű tábla is jelzi a Wildkogel Panoramaweg irányát, az állomás épülete mögött indul meredeken felfelé a szerpentinező 73. sz. ösvény. Zöld zuzmóval fedett, lapos sziklák közt kapaszkodunk a füves hegyoldalban, a csúcs délnyugati gerincén, egyre szebb kilátást élvezve a környék hegyeire. Hamar felérünk a Wildkogel (2224 m) széles, csúcskereszttel koronázott tetejére, ahonnan tágas körpanoráma a jutalmunk. Gyönyörűen rálátunk a Salzach völgyére, Oberpinzgaura, kelet felé, lélegzetelállító az Osztrák-Alpok fő vonulata, a Magas-Tauern hegylánca a Grossvenedigerrel. Északra a Grosser Rettenstein bizarr sziklapiramisa vonzza tekintetünket.

Miután kigyönyörködtük magunkat, folytassuk túránkat a 73-as panorámaúton, a Wildkogel hosszú, északi gerincnyúlványán ereszkedünk lefelé, pont a Grosser Rettenstein tömbjével szemben, tőle balra a Kleiner Rettenstein jellegzetes, filigrán csúcsa emelkedik. Jól követhető, piros-fehér felfestésekkel jelölt ösvényünk kissé lejjebb nagy bal kanyart véve sziklás gyalogúttá válva ér le a Geisl Hochalm (1868 m) épületcsoportjához. A legnagyobb, fazsindelyes épületben találjuk az éttermet, melynek teraszáról szép kilátás nyílik a szemközti Frühmesser vonulatára. Dél felé, a 739-es úton megyünk vissza a Wildkogel oldalába vágott, enyhén emelkedő, kényelmes kocsiúton. Kissé jobbra a Ganser Hochalm (1957 m) hegyi tanyája áll, ahol helyi termelésű tejtermékeket érdemes kóstolnunk. Az út bal oldalán kőből rakott, rusztikus gazdasági épületek kínálnak fotótémát. Rövidesen elágazáshoz érünk, a bal oldali ösvényt válasszuk, ha a Smaragdbahn irányába szeretnénk menni, a Wildkogelbahn felé pedig maradjunk a széles kocsiúton. Átmegyünk két sífelvonó drótkötélpályája alatt, majd pár perc sétával fel is érünk a Wildkogelbahn hegyi állomásához, kiindulási pontunkhoz.