80 m magas, robajló zuhatag testközelből

A Hohe Tauern Nemzeti Park számtalan természeti csodája közül kiemelkedik a rengeteg vízesés, Közép-Európa legnagyobbja, a Krimml melletti zuhatag mellett Salzburg tartomány másik legérdekesebb, hasonló látnivalója, az Untersulzbachfall. A könnyen megközelíthető, természetvédelmi oltalom alatt álló szurdokszerű völgy mindkét oldalán kitűnően kiépített, merész vonalvezetésű ösvényen tudjuk körüljárni a dübörgő vízesést, több helyen látványos, a mélység fölé benyúló kilátóplatformról csodálva a természeti képződményt.

A túra időtartama: 1,5 óra, pihenők nélkül

Kiindulási pont:

Schütthof fogadó, szabadon használható parkolóhelyek a környéken. Megközelíthető Neukirchen am Grossvenediger felől, a 165-ös főúton hagyjuk el a falut nyugat felé, majd a 19-es km kő magasságában balra fordulunk a Sulzbachtäler irányába. A vasúti átjáró után átmegyünk a Salzach folyó hídján, majd egyből balra fordulunk az Untersulzbachtal felé. A fogadó a Schiedhof településrészen van.

Rövid, közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott ösvényeken, néhol meredek, köves, sziklalépcsős szakaszokkal, a problémásabb helyeken korláttal biztosítva. A kilátóplatformok egy része rácsos aljú, hosszan kinyúlik a szakadék felé, tériszonyosok kevésbé élvezik. 8-10 éven felüli gyerekekkel biztonságosan végigjárható útvonal.

Variáció:

A túra hosszabbítható a Hochfeld középkori rézbányájáig (Kupfer Schaubergwerk), mely július elejétől szeptember elejéig, hétfőtől péntekig, vezetett túra keretében látogatható, a kiscsoportok 11 és 14 órakor indulnak a tárna bejárata mellől. A vezetés német nyelvű, két órán át tart, meleg ruha ajánlott, a bányában nyáron is csak 6 fok van. Belépő: 10 €, gyerek (10-14): 5 €. Az 1500-as évek közepén működött bányában a hajdani bányászati technikák mellett a Magas-Tauern kialakulásáról, geológiájáról, kőzeteiről, ásványairól és a barlanglakó élővilágról is sokat tanulhatunk. Oda-vissza plusz 2 kilométer kényelmes sétára számítsunk.

A barátságos Schütthof fogadó (891 m) mellől indulunk dél felé, a széles, murvás úton a völgy bejárata irányába. Átvágunk az üdezöld legelőn, az Y alakú elágazásnál a bal oldali utat választva, hídon kelünk át az Untersulzbach, itt már csendesen robogó patakja felett. A vízerőmű épülete mellett, attól balra indul meg hegynek fel ösvényünk, a piros-fehér-piros felfestésekkel is jelölt Wasserfallrundweg. Enyhén emelkedő, kényelmes kőzúzalékos erdei gyalogutunk egy forrás után ér fel az első, talán a legszebb látványt nyújtó kilátóponthoz. Gyönyörű a rálátás a 80 méter magasságból lezúduló vízesésre és az alatta fortyogó medencére. Ösvényünk keskenyebbé és meredekebbé válva szerpentinezik fel a vízesés feletti erdős hegyoldalban, itt-ott korlátokkal biztosítva.

Újabb két szép kilátóhely után érünk fel a rácsos aljú, acél kilátóplatformhoz, mely mélyen benyúlik a vízesés fölé, pont a lábunk alatt zúdul le a jelentős víztömeg, napos időben szivárványra is nagy esély van. Újabb szerpentin után kapaszkodunk fel a másik, a fából épült platformhoz, ahonnan szintén testközelből csodálhatjuk a szűk szorosból előtörő patak zuhatagját. Lenyűgöző látványt nyújtanak az erózió vájta, zuzmó borította, függőleges, néhol áthajló sziklafalak. Jól látható a vízesés feletti, szűk, pár méter széles, szurdokszerű sziklaszoros is, a fortyogó, fehéren tajtékzó, amúgy valószerűtlenül kék színű patak vizével. Egy kellemes pihenőhely után laposabb részre érünk, a táblás elágazásnál jobbra fordulunk, majd kényelmes sétaúton gyalogolunk tovább. Az újabb elágazásnál élesen jobbra fordulva ereszkedünk le a patak felett átívelő hídhoz, melyen átkelünk a túloldalra. A rácsos aljú hídról szédítően jó kilátás nyílik a lábunk alatt rohanó patakra és a völgy felső, szűk, erdős szakaszára. Amennyiben a középkori rézbányát is meg szeretnénk látogatni úgy az előbbi elágazásnál egyenesen menjünk tovább a kb. 1 km-re lévő Hochfeld Schaubergwerkig.

A túloldalon kicsit felkapaszkodunk, majd kényelmes, zúzalékos gyalogúton kanyargunk lefelé, időnként szép kilátást élvezve a mélyben rohanó patakra. Az egyik pontról különösen izgalmas a túlparti acél kilátóplatform látványa. Egy kilátóhely után nagy kanyarokkal ereszkedünk le a Wasserfallblick pontra, ahonnan különlegesen parádés panoráma nyílik a vízesés egészére. Jelzett ösvényünk egy barlang mellett kanyarog lefelé, végül a Nemzeti Park információs bódéjánál érünk ki az erdőből. Innen már csak pár lépés a Schiedhofhoz vezető széles kocsiút, melyen rövidesen vissza is érünk a fogadóhoz.