Érintetlen fenyves, tucatnyi kis lápos tó, bűbájos őserdő

A raurisi őserdő Ausztria természeti csodája, az Alpok egyik kevés, érintetlenül megmaradt fenyvese, a hullámzó, lápokkal, apró, sötét tavakkal pettyezett csodavilág Salzburg tartomány különleges, kötelező látnivalója. A Hohe Tauern Nemzeti Parkban fekvő Rauriser Urwald ráadásul roppant könnyen megközelíthető, a parkolóból szinte pár perc sétával már a lenyűgöző, moha lepte, szakállzuzmós, ősöreg lucfenyők közt ámuldozhatunk a természet nagyságán. Az évszázadok óta háborítatlanul hagyott, erdőgazdálkodástól megkímélt varázslatos őserdő páratlan mikroklímája, növényzete egy vadromantikus, informatív tanösvény végigjárásával fedezhető fel, melyet Ausztria 33 legjobb tanösvénye közé is beválasztották.

Kolm-Saigurn, Lenzanger parkoló. Megközelíthető Rauris felől, végig a völgyben vezető országúton a Bodenhaus fogadótól kezdődik a fizetős szakasz, útdíj (2020): 9,00 €/személyautó. A parkoló már ingyen van. A környék kijelölt szálláshelyein kapott Nationalpark Sommercard birtokában, a tartózkodás ideje alatt, egy alkalommal a vámút szabadon használható. A Zell am Seeből induló, Raurisban is megálló 640-es busszal is mehetünk, Lenzanger parkolónál szálljunk le, vissza az Ammererhoftól indul a busz, így spórolunk közel 2 km-t, azonban figyeljünk a menetrendre. A Nationalpark Sommercard a buszra is érvényes!

Könnyű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, erdei gyalogutakon, gazdasági utakon, az Ammererhoftól murvás kocsiúton. A tanösvény szabadon látogatható, 6-8 éves kortól is nyugodtan, biztonságosan végigjárható. A kirándulás legnehezebb szakasza a parkolótól a Lenzanger-patak mentén felfelé vezető ösvény, a folyamatos, de nem vészes meredekség miatt. Útközben több vendéglátóhely is, főként helyben termelt finomságokkal, nagyobb választék, meleg ételekkel az Ammererhofban.

A Kolm-Saigurn vámút végénél kialakított Lenzanger parkolótól (1550 m) indulunk, az őserdőhöz vezető turistaút a parkoló délkeleti sarkánál található, két termetes, piros-fehér-pirossal jelzett lucfenyő, mint egy szűk, természetes kapu mutatja az utat, mellettük egy nagy Rauriser Urwald feliratú információs tábla is áll. Utunk első szakasza, a 31. számú út, a Durchgangalm legelőihez vezet fel, követve a Lenzangerbach patak romantikus völgyét, a tanösvény majd csak fent kezdődik, de ez a bevezető rész is kitűnő képet ad a ránk váró csodákból, főleg feljebb érve már itt is megcsillannak a pici tavak és az erdő egyszerűen varázslatos. Gyökerekkel szabdalt ösvényünkön, páfrányos aljú fenyvesben pár perc alatt felérünk a Hohe Tauern Nemzeti Park külső zónáját (Aussenzone) jelző táblához.

Rövidesen enyhül a kaptató és megjelennek a jégkorszak tanúi, a Rauriser Urwaldra jellemző apró, feketén csillogó lápos tavak, sűrű, nedvességkedvelő növényzettel borított halmok, melyek ősszel vörösen izzanak. Több helyen fapallók könnyítik meg a vizenyős talajon való átkelést. A már szintet tartó utunk egyszercsak kibukkan az erdő fái közül, előttünk a Durchgangalm tágas legelői, kis fahídon kelünk át a Lenzanger-patakon, majd kiérünk egy táblás kereszteződéshez, egy gazdasági, murvás útra. Két autentikus hütte közül is választhatunk, balra a Durchgangalm (1745 m) idilli fekvésű házcsoportja hívogat, jobbra, kissé feljebb pedig a Gainschniggalm rusztikus faépülete ál. Mindkettőben helyi termelésű tejtermékek, klasszikus uzsonnák, snapszok jelentik a választék fő gerincét. Tiszta időben a Durchgangalmról parádés kilátást élvezhetünk a Magas-Tauern háromezreseire, köztük a meteorológiai állomással koronázott Hoher Sonnblick csúcsára.

Az előbbi elágazástól folytassuk túránkat jobbra kanyarodva a széles úton a Rauriser Urwald irányába, a 24-es turistaúton. Pár lépés után, egy pad előtt újabb, sárga színű útjelzőtábla állít meg, itt kell jobbra lekanyarodni a 30-as számú ösvényre, mely a Rauriser Urwald tanösvénye is egyben. Mindjárt elérjük az első információs táblát, mely a lucfenyőt (Fichte) mutatja be. Jól követhető ösvényünk szeszélyesen kanyarog a varázslatos őserdőben, mintha egy fantasy filmben lennénk, kidőlt, magára hagyott fatörzseket kerülgetünk, mindenhol apró, sötéten csillogó tavacskák, köztük sűrű növényzettel bevont hepe-hupás halmok, az évszázados fenyőfákról szakállzuzmók tengere lóg, mohák tengere, páfrányok serege ejt egyik ámulatból a másikba. A tanösvény közepe táján, egy nagyobb tó mellett apró faházban kis kiállítás avat be még mélyebben a környék mikroklímájáról, őshonos növényeiről, a kis épület közepét óriási könyv foglalja el.

A tovább tekergő tanösvényről egy magaslatra is felmászhatunk, a padon megpihenve szép rálátás nyílik az őserdő különböző, jellegzetes részeire. A mai arculatot a jégkorszak és az utána bekövetkező óriási hegyomlás alakította ki, majd az elmúlt 300 évben erdőgazdálkodás, fakitermelés sem folyt a környéken, így őrződött meg a ma már szigorúan védett Rauriser Urwald háborítatlan őserdeje. Később kissé emelkedni kezd utunk, majd felérünk egy keresztező murvás kocsiútra (24. sz. turistaút), melyen jobbra fordulva, negyedóra alatt lesétálunk az Ammererhof (1626 m) többszintes, rusztikus, kőből épült fogadójához. Idáig jön fel a 640-es busz, ezzel is visszamehetünk a parkolóba vagy Raurisba. Gyalog pedig kövessük a kocsiutat lefelé, majd az Y alakú elágazásnál jobbra térve kilátásban gazdag, kényelmes úton érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Lenzanger parkolóba.

Tipp: Wasserfallweg, a vízesések útja

A 2,8 km hosszú, Kolm-Saigurnból induló, jól kiépített túraútvonal láncra fűzi a Sonnblickről lezúduló patakok zuhatagjait, a látványos, viszonylag könnyen, 10 éves kortól gyerekekkel is járható ösvény remek kiegészítője a Rauriser Urwaldba tett kirándulásnak. Az út több kalandos függőhídon is átvezet. A kiállítóhelyként is funkcionáló Naturfreundehaus (Sonnblickbasis) épületétől jobbra indul a jól jelzett, kitáblázott útvonal. A Wasserfallweg vége pedig becsatlakozik a Lenzanger parkolóhoz vezető kocsiútba.