Európa legmagasabb zuhatagának felfedezése

Salzburg tartomány nyugati szélén, a Hohe Tauern Nemzeti Parkban lévő, páratlan szépségű Krimml vízesések kétségkívül az Osztrák-Alpok egyik legjelentősebb látnivalója. A Keleti-Alpok fő gerincének számító Magas-Tauern vonulatának gleccsereiből lezúduló víz számos helyen alakított ki gyönyörű szurdokokat, zuhatagokat, melyek közül a kis Krimml falu feletti, három nagy szakaszból álló, összesen 380 méter magas vízesés, könnyű bejárhatóságának, látványosságának köszönhetően, a legnépszerűbb. Túránk során a közkedvelt, kilátóplatformokkal tarkított, kényelmes Wasserfallweg-en sétálunk fel a legmagasabb pontig, majd a több ezer éves, vadromantikus Régi Tauern-ösvényen ereszkedünk vissza.

A túra időtartama: 3 óra, pihenők nélkül, a pihenőkkel, néznivalókkal, látogatóközponttal együtt simán elmegy egy fél nap.

Krimml, Wasserfallzentrum látogatóközpont. Buszmegálló közvetlenül előtte (Krimml Wasserfälle). Legközelebbi parkoló: P4, a Wasserwunderwelt mögött, ha Kombi-Ticketet veszünk, melyet csak a Wasserwunderwelt kasszájában tudunk megtenni, akkor a parkolásért nem kell külön fizetni, egyébként 4,50 €/2 óra, minden további 30 perc 0,60 €. További, kissé kedvezőbb árú, de fizetős parkolók a falu központja felé, távolabb a vízeséstől, a főút menti (Gerlos Strasse) P1, P2, P3 parkolók, ahonnan 5-10 perc sétával érjük el a látogatóközpontot.

A Wasserfallweg könnyű, bár néhol meredek, széles kényelmes gyalogút, a túloldalon lévő Alte Tauernweg, sziklás, lépcsős, nedves időben csúszós, hegyi ösvény. A felfelé vezető út, a Wasserfallweg mentén több pihenőpad, vendéglátóhely is szolgálja a látogatók kényelmét, ez a szakasz akár babakocsival is járható, bár a meredek részeken izomerő szükséges. Kerekesszékkel a P4 parkolótól az alsó vízesés tövében fekvő Kürsingerplatzig akadálymentesített az út! A kilátóhelyek közelében készüljünk fel a nagy párára, a vízpermettől könnyen átázhatunk, hűvösebb időben esőkabát, dzseki viselése ajánlott! A Wasserfallweg abszolút gyerekbarát, az Alte Tauernweg 8-10 éves kortól bátran vállalható! Kényelmesebbek vagy mozgásukban korlátozottak igénybe vehetik a Panoramabus szolgáltatást, mely egy kisbuszos iránytaxi a Schönangerl fogadóig vagy egészen a felső vízesésig közlekedik, infó a látogatóközpontban.

Belépő, nyitvatartás (2019):

Vízesés (Wasserfallweg): Április végétől október végéig minden nap nyitva, belépő: 4,00 €, gyerek (6-15): 1,00 € Részletes információk a hivatalos honlapon.

Wasserwunderwelt látogatóközpont a kültéri Aquaparkkal: május elsejétől október végéig naponta 9.00 – 17.00. Belépő – Kombi-Ticket (érvényes a kiállításokra, a vízi játszótérre, a parkolásra és a vízesés látogatására): 10,00 €, gyerek (6-15): 5,00 €, családi jegy: 20,70 €. Kombiticket esetén  a parkolójegyet 16.30-ig kell érvényesíttetni a kasszánál. Részletes infók a hivatalos honlapon.

A kijelölt szálláshelyeken ajándékba kapott Nationalpark Sommercard  birtokában Kombi-Ticketet kapunk, a fizetős Salzburger Land Card  is ugyanolyan szabad látogatást kínál!

A túra leírása, a vízesés látogatása

A Wasserwunderwelt élményközponttól indulunk, az aluljárón megyünk át a forgalmas országút alatt, a felejthető Wasserfallblick étterem mellett erdei úton érünk a vízesés bejáratához, a Rupertiwinkel fogadó melletti épülethez, melyben a Hohe Tauern Nemzeti Park információs irodája is található. A hozzá épített kis kasszánál válthatjuk meg jegyeinket, ill. a Kombi-Tickettel be is tudunk menni egyből. Már útközben is csodálhattuk a vízesés impozáns, alsó lépcsőjét, egy rövid erdei szakasz után kiérünk a Hanke’s étteremhez, ahol balra lefelé kanyarodunk a zuhatag alsó tövében fekvő Kürsinger Platz (1070 m) nevű helyre.

Egyértelműen ez a pont a legizgalmasabb, leglélegzetelállítóbb, szinte karnyújtásnyira vagyunk a haragosan dübörgő, több mint 100 méter magasból lezúduló víztömegtől. Állandó vízpermet, napos délutánonként szivárvány teszi tökéletessé az élményt, ki-ki bátorságának és vízállóságának megfelelően közelítheti meg a sziklákon a vízesést. Figyeljük meg az állandóan nedves, hűvös mikroklímának köszönhető sajátos növényvilágot, elsősorban a rengeteg, különféle moha fajtát. A hatalmas sziklalépcsőkön egy tipikus gleccserpatak, a Krimmler Ache vize zúdul le. A vízhozam szezonálisan, de akár egy napon belül is nagyon eltérő lehet, a februári, legalacsonyabb hozamnak az olvadás utáni június és július hónapok vízmennyisége akár a 30, 40 szerese is lehet. A gleccsertől a víz kb. 9-12 óra alatt ér le a sziklafalak tetejéig, így este 9 és 12 között éri el csúcspontját a vízhozam. A Krimml vízesés 1967-ben kapta meg az Európa Tanács Természetvédelmi Diplomáját, melyet 2001-ben meg is újítottak.

Sétáljunk vissza a fő útvonalra, és balra fordulva folytassuk túránkat, az 1900-ban kiépített Wasserfallweg útvonalon. Az apró kavicsos, kényelmes, közepesen meredek gyalogút hangulatos, mohalepte sziklákkal pettyezett erdőben szerpentinezik a patak menti hegyoldalban, útközben számos helyen pihenhetünk meg padokon, csodálhatjuk a zuhatagra nyíló kilátópontokról, kiépített platformokról, mindig különböző szögekből nyíló kilátást. Személyes kedvencem, mindjárt az első, a Riemann-Kanzel (1110 m), ahonnan tökéletesen látjuk a gigászi alsó vízesést, a kis tavat és a lenti Kürsinger Platzot is. Feljebb, szép sorban következik a Regen-, Sendtner-, és Jung-Kanzel kilátója, majd a Jagasprung közvetlenül a robogó patak felett épült platformja. A Bergersteigtől (1245 m) pedig már a fogadó alatti középső szakasz 100 méter magas zuhatagára látunk rá.

Felérünk a Schönangerl fogadó (1306 m) fából épült régi épületéhez, melynek terasza közvetlenül a vízesés fölé magasodik. A vendéglátó intézmény klasszikus turista csapda, ráadásul a terasz körül futó kilátó járda le is van zárva. Folytassuk tovább utunkat a fogadótól a széles kocsiúton, a kiszélesedő völgyben, a következő két elágazásnál balra tartva érünk egy nagy kanyarhoz, ahol jobbra térünk le a balra forduló és a hídon átkelő kocsiútról egy táblával is jelzett ösvényre, a Wasserfallweg folytatására. Pár kanyarral felérünk a Staubige Reib (1330 m) kilátóponthoz, ahonnan szép kilátás nyílik a vízesés felső lépcsőjére. Kényelmes sétaútunk tovább kanyarog felfelé gyönyörű fenyvesben, időnként pompás kilátást nyújtva a lenti Krimml falura. Még két kilátópontot érintünk, a Bergerblicket (1390 m) és a Schettkanzelt (1460 m), majd egy kis hídon keresztezzük a Krimmler Ache itt még nyugodtan folydogáló patakját, immár a vízesések felett.

A Wasserfallweg kivezet egy kocsiútra, ahol véget is ér, a táblás elágazásnál (Oberhafen 1470 m), az 519-es számú turistaút, a kocsiút tovább folytatódik a Krimmler Achental magashegységi jellegű, hegyi tanyákkal teleszórt idilli fekvésű völgyében. Mi élesen balra kanyarodunk a murvás gazdasági úton, és pár perc múlva, ahol a kocsiút éles jobb kanyarral fúrja át magát a hegyen a hosszú Alpsweg-alagútban, balra térünk le az Alte Tauernweg 40. sz., piros-fehér-piros felfestésekkel jelölt ősrégi ösvényére. Az útvonalat 4000 évvel ezelőtt még a kelták alakították ki, de a rómaiak is használták. Ez az út jóval kevesebbet járt, viszont hihetetlenül vadregényes, néhol nagy, lapos sziklákon lépdelünk lefelé, mohás, páfrányos aljú, romantikus erdőben ereszkedünk, kis ereken kelünk át, a zúgó pataktól kissé távolabb. Rövidesen újból leérünk a kocsiútra, jobbra fordulunk, de pár méter után balra kanyarodik le róla jelzett ösvényünk.

Átvágunk egy réten, ahonnan már látjuk a patak túloldalán trónoló Schönangerl fogadó épületét, szépen rálátunk a mellette robogó Krimmler Ache patakra is. Pár lépéssel lejjebb kis kitérő kínálkozik a vendéglővel pont szemben fekvő, a közvetlenül a középső vízesés tetejénél lévő széles, lapos sziklákra, ahonnan szédítő kilátás nyílik a haragosan zajló patakra és a középső zuhatag felső részére. Egy lapos sziklás szakasz után ismét visszakanyarodik utunk a patakhoz, pont a Jagasprung kilátóval szembeni részre. Gyönyörű kilátás nyílik egészen le a Kürsingerplatzig. A régi kelta kereskedő ösvény ezután ismét távolodik a pataktól, vadromantikus erdei szakaszok következnek, a sziklás ösvényen, mint természetes lépcsősorokon ereszkedünk egyre lejjebb, míg egy kis patak keresztezése után élesen balra fordulva egy kényelmesebben járható szakasz visz le az alsó zuhatag aljára.

A balra leágazó ösvényen tegyünk egy kitérőt a vízesés tövéhez, ahonnan lenyűgöző rálátást élvezhetünk a robajló alsó vízesésre. Itt egy pár pihenőpadból álló gyógyhelyet alakítottak ki, orvosilag is bizonyítottan a magas páratartalmú, tiszta, oxigéndús, pormentes levegő igen jótékony hatással bír különböző légúti panaszokra, elsősorban az asztmára. Visszatérve a széles útra, pár perc múlva egy hídhoz érünk, melyre balra ráfordulva keresztezzük a Krimmler Ache vizét és felgyalogolunk a vízesés bejárati épülete előtti szökőkúttal díszített terecskére. Jobbra fordulva, a már ismert úton érünk vissza kiindulási pontunkra, a WasserWunderWelt élményközpont épületéhez.

Wasserwelten Krimml élményközpont

A 2013 nyarán átadott modern látogatóközpont központi épületében kapott helyet a pénztáron és az obligát ajándékbolton kívül a WasserWunderBar nevű vendéglátóhely, melynek fedett panoráma teraszáról a vízesést csodálva ihatjuk italainkat. Az épület tetején kialakított kilátóhelyről ultramodern 3-D látcsövekkel pásztázhatjuk a vízesést és környékét. A földszinten az Aquaszenarium nevű látványos multimédia show mutatja be a vízalatti világot. A főépületből menjünk át a Haus des Wassers (Víz Háza) kreatívan és egyedien berendezett kiállítóhelyre, ahol informatív, látványos módon mutatják be a víz szerepét a világban, rengeteg érdekes aspektusból bemutatva. A kültéri területen lévő vízi játszótéren (Aquapark) pedig a szórakozáson van a hangsúly, természetesen mindenhol a víz van előtérben.