Panorámaút a Grossvenediger árnyékában

A télen-nyáron igen aktív turistaközpont, a Salzburg tartományban, a Kitzbüheli-Alpokban elterülő Wildkogel Arena legnagyobb vonzereje, a felvonókkal könnyen megközelíthető füves, lankás csúcsokról feltáruló elképesztő panoráma a Magas-Tauern hófödte hegyláncára és a környező hegyvilágra. A névadó csúcs mellett a másik népszerű, könnyű körtúra a Frühmesser megmászása, a sífelvonókkal szabdalt táj látványán felülemelkedve, csodás hegyi ösvényeken barangoljuk be a jellegzetes magashegységi környéket Tirol és a Salzburger Land határvidékén.

Kiindulási pont:

A Neukirchen am Grossvenedigerből induló Wildkogelbahn hegyi állomása.

Felvonó:

Wildkogelbahn: Neukirchen am Großvenediger központjában van a kiskabinos felvonó alsó állomása, a parkoló megtalálása kicsit trükkös, a 165-ös főút túloldalán van, az útról a falu felé kell letérni, majd alatta jövünk át a túloldali, szabadon használható, nagy parkolóba.

Üzemidő: május végétől október közepéig minden nap (időjárástól függően), június elején nem közlekedik minden nap, részletes infók a hivatalos honlapon.

A Bramberg am Wildkogelből induló, június közepétől szeptember közepéig üzemelő Smaragdbahn felvonóval is jöhetünk, ez esetben oda-vissza plusz 2 kilométerrel számoljunk.

Mindkét felvonó reggel 9 órakor nyit, utolsó menet lefelé 16.30-kor, ebédszünet 12 -13 között.

Jegy: retúr 19,00 €, gyerek (6-14): 9,50 €. Részletes infók a honlapon.

A kijelölt szálláshelyeken adott Nationalpark Sommercard birtokában ingyenes! A SalzburgerLand Card is érvényes!

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, a Frühmesserre vezető szakasz meredek kaptató. A nyári szezonban a síparadicsom építési munkálatai miatt megnövekedett forgalomra kell számítani a traktorúton!

A túra hosszabbítása

A Frühmesser-körtúra kitűnően kombinálható a Wildkogel-panorámakörúttal! A két útvonal így kb. 14 km hosszú lesz, figyeljünk az utolsó felvonóra, 16.30-ra mindenképpen legyünk az állomáson! Az útvonal 5-6 óra alatt kényelmesen teljesíthető.

A Wildkogel Arena nyári attrakcióiról itt írunk bővebben!

A túra leírása – Frühmesser-körút

A Wildkogelbahn hegyi állomásáról (2091 m) kilépve, észak felé, a Kitzbüheli-Alpok emblematikus hegycsúcsa, a Grosser Rettenstein jellegzetes sziklatömbje látványával találkozunk először. Balra a Kogel-Mogel jól felszerelt kalandjátszótere, mellette a Bergrestaurant panorámateraszos nagy étterme hívogat. Érdemes kimenni a teraszra, lábunk alatt a Salzach völgyének felső szakasza, vele szemben a Hohe Tauern hosszú vonulata húzódik, közepén a Grossvenediger gleccsersapkás piramisával. Induljunk el nyugati irányba, a széles traktorúton, útjelzőtáblák is segítenek az orientációban, a 11A jelű utat követjük a Frühmesserre.

Átvágunk egy hatalmas napelem erdőn, majd kissé jobbra tartva ereszkedünk le a Gensbichlscharte (2021 m) nyergébe, melyen  a csak a téli szezonban nyitva tartó Wolkenstein fogadó épülete áll. Maradunk a széles dózerúton, jobbra pici kápolna mellett megyünk el, itt fogunk majd visszajönni a jobbra tartó ösvényen. Enyhén, de folyamatosan emelkedő utunk a Gensbichlalm sífelvonó felső állomásánál (2101 m) éles jobb kanyart vesz és a Braunkogel déli nyúlványán kapaszkodik tovább felfelé. Egy újabb sílift tetejénél kis csapás ágazik le balra, melyen a Braunkogel (2167 m) köves csúcsát hódíthatjuk meg, ha erre vállalkozunk, óvatosan ereszkedjünk a nem túl könnyen járható északi gerincen a Frühmesser nyerge felé. A Braunkogelt ki is hagyhatjuk, utunk jobbról kerüli meg a hegyet.

A Braunkogel oldalába vágott útról szép kilátás nyílik a Wildkogel hosszúkás hegyére, még mielőtt az újabb sífelvonóhoz érnénk, balra térjünk le a traktorútról a 11A jelű, piros-fehér felfestésekkel is jelölt ösvényre, melyen megkezdjük fáradságos kapaszkodásunkat a Frühmesser csúcsára. A szusszanások alatt érdemes visszatekinteni a Braunkogel tömbjére és a háttérben egyre szebben kirajzolódó Hohe Tauern háromezres csúcsaira. Nagy, zuzmóval borított lapos sziklák közt érünk fel a jól követhető, jelzett ösvényen a Frühmesser (2233 m) csúcskereszttel koronázott tetejére. Nehéz betelni a fantasztikus körpanorámával, északra a Grosser Rettenstein jellegzetes sziklatömbje, mögötte mélyen belátni a tiroli hegyvidékre, tiszta időben a horizontot a Kaisergebirge cikkcakkos hegylánca zárja. Keletre a Wildkogel, nyugatra a Steinkogel hosszúkás vonulata, délre pedig a fő szenzáció, az Alpok fő gerince, a Hohe Tauern háromezres csúcsainak hófödte lánca, a Grossvenediger gleccserfedte fehér piramisával.

Miután kimerengtük magunkat, induljunk tovább a Frühmesser Rundweg útvonalán, a Herrensteig Scharte felé. A Frühmesser füves, lapos sziklákkal borított északi gerincén kezdjük meg ereszkedésünket, majd pár perc múlva táblás elágazáshoz érünk. Jobbra megyünk a Frühmesser Rundweg útvonalat követve, majd a Grasleitkopf oldalában, keskeny kis ösvényen ereszkedünk le a Herrensteigscharte füves nyergébe (2028 m). Itt jobbra fordulunk a 740.sz. turistaútra a Wildkogel-Bergstation irányába. Nyugodalmas, szép, hosszú szakasz kezdődik, vékony csapásunk végig a Frühmesser oldalában kanyarog, köves, füves terepen, egy-két kisebb sebesen csordogáló erecskét keresztezve. Két sífelvonó alatt is átmegyünk, majd vizenyős területen gyalogolunk vissza a Wolkenstein fogadó melletti kápolnához, ahonnan a már ismert útvonalon érünk vissza kiindulási pontunkra, a Wildkogelbahn felvonó hegyi állomásához.