Villanyautós kalandozások a magyar mediterrán vidéken

A dél-dunántúli Baranya hazánk egyik legváltozatosabb természeti képű régiója, turisztikailag minden van itt, mi szem-szájnak ingere, két csodás hegység, a Mecsek és a Villányi-hegység, környékükön idilli, dimbes-dombos táj, a Dráva völgyét kísérő síkság. A palettán a természeti szépségek mellett bőven van hely a történelmi és kulturális látnivalóknak is, a megye mediterrán hangulatú székhelye, Pécs gyönyörű, pezsgő belvárosával, számtalan kötelező nevezetességeivel, az ország kétség kívül legvonzóbb nagyvárosa. Pécsen kívül is rengeteg nívós úti cél vonzza a kirándulókat, mint a siklósi meg a szigetvári vár vagy a szomorú emlékű mohácsi csata emlékhelye. Dél-Dunántúl megközelítését nagyban megkönnyíti a Budapestről kiinduló M6 és M60 autópálya, a megyén belül is viszonylag jó minőségű és sűrű úthálózatot találunk az autós kirándulók nagy örömére.

Pécs és a Mecsek környékének felfedezésére a Porsche Hungária Kft-től egy igazán izgalmas új autót kaptunk, egy ízig-vérig modern személygépkocsit, egy igazi villanyautót, a tisztán elektromos meghajtású Audi Q4 e-tron személyében. Budapesten vettem át a tesztautót, hivatalos nevén, egy Audi Q4 e-tron 40, tőrezüst metál fényezésű, extravagáns külsejű, hamisítatlan villanyautós kinézetű, igazán szemrevaló példányt. A papíron, igen nagy, jó 500 km-t ígérő hatótávot egy szép őszi hosszú hétvégén egy kellemes baranyai kirándulással teszteltük le.

Pécs legfontosabb látnivalói

Fő úticélunk, Pécs, a 2010-es év Európai Kulturális Fővárosa, rengeteget szépült, fejlődött az utóbbi években, egyedülálló műemlékein kívül gazdag gasztronómiai hagyományai, változatos kulturális programjai, mozgalmas sétálóutcái, fiatalos éjszakai élete is mágnesként vonzza a turistákat.

Az Audi Q4 e-tron ránézésre egy gyönyörű, ultramodern autó, nem az a tolakodóan villanyutós külső, de azért a hűvös, elegáns, fémes feeling uralkodik a karosszérián. Elölről a hatalmas álhűtőrács  teszi ellenállhatatlanul dögössé, és a többi Auditól markánsan megkülönböztethetővé, oldalról inkább a tipikus crossover elemek uralkodnak, míg hátulról egy vagány családi kocsinak hinné az ember. Méretre pont ideális, nem túl nagy, nem túl kicsi, nem az a polgárpukkasztó design, de azért mindenhol kíváncsi tekintetek fürkészték utunk során. A külsőbe nem nagyon lehet belekötni, én első pillantásra beleszerettem, büszkén, dagadó keblekkel szálltam ki belőle, begyűjtve a bámészkodók elismerő tekintetét.

Magyarország egyik legimpozánsabb temploma, a Pécs jelképének számító négytornyú püspöki székesegyház. Az ezer éve itt álló templom az évszázadok során jelentős változásokon ment keresztül, mai neoromán formáját a XIX. század végén kapta. A templom káprázatos belső terét a kor legnevesebb festő- és szobrászművészei díszítették.

A Székesegyház mellett álló mustársárga színű épület a Pécsi Püspökség központja, a mindenkori pécsi püspökök rezidenciája. A 2015-ben a nagyközönség részére is megnyitott, gondosan berendezett termekben izgalmas utazást tehetünk a Püspökség változatos múltjában, bepillanthatunk a főpapok mindennapjaiba, lakótereibe. A palota délkeleti sarkánál juthatunk be a kapun keresztül a falakat övező kertbe, ahonnan egy kis felvonóhídon érjük el a kör alakú, impozáns bástyát, a Barbakánt.

A 2000 éves város legrégebbi emlékei, az UNESCO világörökséggé nyilvánított pécsi ókeresztény síremlékek páratlan élményt kínálnak a látogatóknak a Dóm tér alatt, a Székesegyháztól pár lépésnyire. Az ókeresztény emlékek három különböző helyen tekinthetők meg, a Cella Septichora modern látogatóközpontja a Dóm téren, a legnagyobb bemutatóhely, a mauzóleum a Szent István téren, és egy kisebb kiállítás az Apáca utcában.

Pécs másik jelképének számít a zöld kupolájával messziről is kitűnő, a város főtere, a Széchenyi tér legmagasabb pontján álló dzsámi, más néven Belvárosi Gyertyaszentelő Boldogasszony-templom. Az épület a Magyarországon számos remekművel büszkélkedő török építészet egyik legnagyobb és legnagyszerűbb példája.  Az épületet többször átalakították, napjainkban katolikus templomként működik.

A török kor emléke még a manapság is muzulmán imahelyként és múzeumként funkcionáló Jakováli Hasszán pasa dzsámija a kecses minarettel. Magyarország egyetlen középkori török temploma, amely mellett minaret is áll, annyira eredeti, hogy még ma is használják a helyi muszlimok imahelyként. Sajnos a pécsi minaretbe már nem lehet felmenni, viszont bőven kárpótol az eredeti állapotában helyreállított „élő” dzsámi és iszlám témájú kiállítása. Sajnos 2021-ben még mindig zárva tart a műemlék, de kívülről szabadon csodálható.

Pécset nem véletlenül tartják a múzeumok városának, külön „múzeumutcája” is van, személyes kedvenceink az egyedülállóan különleges stílusáról ismert magyar festő, Csontváry műveinek kiállítása, ill. a város nevétől elválaszthatatlan Zsolnay porcelánok múzeuma.

Külön említést érdemel a Kulturális Főváros projekt nagyszabású épületkomplexuma, a régi Zsolnay-gyár területén létrehozott Zsolnay Kulturális Negyed, számtalan attraktív kulturális és építészeti látnivalójával, családbarát programjaival. Az öthektárnyi terület a város legkedveltebb részévé vált, igazi gyöngyszem, mely teret nyit a kultúrának, a művészeteknek és a turizmusnak. Ezzel méltó örökségévé vált a Zsolnay család hajdanán itt működő, nemzetközi hírű kerámiagyárának. Minden generáció, és nem csak a látogatóba érkezők, hanem a helyiek is megtalálják a számukra legizgalmasabb kikapcsolódási formát.

Az autóra visszatérve, a Q4 elnevezés nem véletlen, méretre pont a Q3 és Q5 között van, beleülve viszont egyértelműen a nagyobb testvér dimenziói köszönnek vissza, tágas belső tér, példás helykínálat, hátul is méretes, nagy fej- és lábtér, ráadásul a kardánalagút hiánya miatt a középső ülésen ülő lábait is teljesen sík padló fogadja. Öt utasnak is kényelmes, még hosszú távon is. Tesztautónk normál bőrülésekkel volt felszerelve, mely pár óra utazás után sem volt kényelmetlen. A Q4 belső tere remekül harmonizál a külső metálos jegyeire, olyan hamisítatlan Audi életérzés, csipetnyi „űrtechnológiával” fűszerezve.

Az első meghökkenés a hatszögletű, szokatlan formájú, négyküllős, multifunkciós kormány látványa, mely szerintem telitalálat, egyszerűen imádtam. Elektromos autóhoz illően a műszerfal virtuális, a kijelző képe, csakúgy, mint a középen lévő, méretes, jól kezelhető, érintőgombos, infotainment rendszer, az MMI, kontrasztos, kitűnően olvasható, bármilyen fényviszonyok közben is. A belső tér kidolgozása valódi prémium minőség az Auditól elvárt minőségben, a különböző kapcsolók, karok, gombok nem hagynak kívánnivalót maguk után.

Kissé feljebb a Mecsek lábánál találjuk a pécsiek kedvenc sétáló és kirándulóhelyét, a parádés fekvésű Tettyét a középkori romokkal, barlanggal és a csodás arborétummal, a Pintér-kerttel, valamint a város talán leghangulatosabb helyét, a megrázó erejű feszülettel és a bájos hófehér kápolnával koronázott Havi-hegyet.

A Mecsek oldalában lévő, gyönyörű környezetben fekvő pécsi állatkert teljesen felújítva, kibővítve várja látogatóit. A város tulajdonában álló, 2016 májusában újból megnyitott, több mint 50 esztendős állatkert, benne a belvárosból felköltöztetett akvárium-terráriummal kihagyhatatlan látnivalója a pécsi kirándulásnak. Még feljebb a Misina csúcsán áll az emblematikus TV-torony jellegzetes kilátóteraszával.

Hatótáv, töltés – két fontos faktor

Elektromos autóról lévén szó, az első kérdés mindig a hatótáv, mennyit bírunk vele stresszmentesen elmenni két töltés között. Budapesten egy-két órát vezettem nagyvárosi forgalomban, a péntek délutáni őrületet kizárva, a tökélesen csendes autóban szélesen mosolyogva konstatáltam, hogy a kijelzett hatótáv alig csökken, 20 km-t autózva a városban, kb. 5 km-t fogyott a hatótáv. Első benyomás, városi forgalomban kitűnő választás az Audi Q4.

Pécs felé utazva, először az M0, majd az M6-os autópálya viszont már erősen kurtította a hatótávot, pedig nem hajtottam meg a kocsit, a tempomatot a megengedett legnagyobb sebességen hagyva gurultam a sztrádán, de már a 130-as tempónál szemmel láthatóan falta az energiát, a kijelző szerint 23-24 kWh fogyasztással éppenhogy beértem Pécsre. Jó, még maradt benne vagy 30 km-re való áram. 300 kilométer távolságot nyugodtan lehet autózni  az Audi Q4-gyel, akár autópályán, fűtéssel vagy klímával sem hagy az út szélén a kocsi, ennél nagyobb távolság megtétele sem akadály, a már hazánkban is több helyen megtalálható villámtöltőknek hála, hiszen a Q4-be 125 kW egyenáramú töltéssel akár negyedóra alatt elég áramot lehet beletölteni.

Pécsre érve az első dolgom az volt, hogy lecsekkoljam, hol, milyen töltőállomások vannak, szerencsére lakásunktól kb. 5 perc sétára találtam egy Mobiliti töltőt, ahol 44 kW-os DC töltővel másfél óra alatt 100 %-ra tudtam tölteni az akkumulátort. Ott tartózkodásunk során még legalább háromszor meglátogattam ezt a töltőállomást, szerencsére egyszer se volt foglalt, és az áram nélkül maradás vagy a kellemetlenül hosszú várakozás miatti félelmem is gyorsan eloszlott. Zöldfülű villanyautósként hamar ráéreztem az árammal tankolás ízére is, a mellékelt két kábel egyikével normál fali hálózatról lehet tölteni a kocsit, bár ez elég időigényes folyamat, legalább 2 nap kell az üresből tele rakni. A másik kábel a nyilvános töltőállomásokhoz való, de pl. a már említett Mobiliti gyorstöltőnél beépített kábel szolgáltatta az energiát.

Mecseki túrák

A Mecsek lankáira felkúszó város környéke is számtalan izgalmas látnivalót kínál, a hegységet sűrűn átszelő gondozott turistautakon változatos túrákat tehetünk, páratlan panorámát nyújtó kilátóktól vadregényes völgyeken át elbűvölő hegyi tavakig. Portálunkon több remek mecseki túrát is ajánlunk részletes leírással. A város közelében kitűnő kirándulás, az állatkerttől a Misina csúcsán át a Tubes vonulatának kilátóit érintő változatos körtúra vagy a Mecsek talán legérdekesebb hegyének, a geológiai és történelmi emlékektől hemzsegő Jakab-hegynek a felfedezése. Az Árpád-kori templomáról híres Cserkútról vagy a kedvelt kirándulóhelytől, az Éger-völgyből is könnyen megközelíthető hegy látványos sziklaalakzatai, kilátópontjai, a Babás szerkövek bizarr formációi, a Zsongor-kő lélegzetelállító sziklaorma, a Sasfészek impozáns sziklafalai, a pálos kolostor romjai a hegység emblematikus látnivalói.

A Mecsek egyik legszebb túraútvonala a vízben gazdag hegység leghangulatosabb völgyeiben, a mésztufalépcsőkkel tűzdelt Melegmányi-völgyben, és a vadregényes Nagy-Mély-völgyben vezet keresztül, érintve a Mecsek legnagyobb vízesését, az Ágnes-vízesést. A könnyen megközelíthető Dömörkaputól induló változatos körtúra minden évszakban csodás, a kora tavaszi medvehagyma mezők pedig még különlegessebbé teszik az élményt.

A Mecsek legnépszerűbb kirándulóhelye, Orfű közelében egy hosszú tórendszer láncának gyöngyszemei csillognak, a kisebb Orfűi- és a nagyobb Pécsi-tó a kirándulók és a strandolók kedvenc úticéljai, a többi tó pedig igazi horgászparadicsomnak számít. A Balázs-hegyi kilátóból vagy az Abaliget felé vezető műútról pompás panorámát élvezhetünk a hosszan elnyúló Pécsi-tó víztükrére. A Mecsek a felszín alatt is tartogat látnivalókat, a rengeteg barlanggal, víznyelővel tarkított karszthegység legnagyobb, kiépített földalatti természeti csodája, az Abaligeti-barlang.

A hegység Pécstől kicsit távolabbra eső részét is érdemes felfedezni, a Keleti-Mecsek páratlan szépségű, vadromantikus völgye az Óbánya és Kisújbánya közt húzódó Óbányai-völgy, olyan természeti csodákkal, mint a Ferde-vízesés vagy a Csepegő-szikla. A Cigány-hegyi kilátóból vagy a hegység legmagasabb csúcsán, a Zengőn álló kilátóból gyönyörű panorámát élvezhetünk a környékre. A közelben áll a hajdani középkori lovagvár, Máré várának romja is. A Zengő északi oldalában pedig az apró falu, Püspökszentlászló kastélyát és arborétumát nézhetjük meg.

Milyen is vezetni az Audi Q4 e-tront? Iszonyat kényelmes, a jóhoz igen könnyen hozzá lehet szokni, a jótékony csendet alig zavarja a szélzaj, egyedül az úthibák hallatszódnak be tompítva az akusztikus üvegezésű ajtóknak is hála. A menetpedál lenyomásával troliként lódul meg az autó, a 204 lóerő ekkora kocsinál nem számít izmosnak, de az elektromos meghajtásnak köszönhetően jó nyomatékos az autó. A vezetési élmény első osztályú, dinamikus, lendületes, mintha dróton húznák a járművet, a sebességváltás hiánya miatt nem lehet érezni a szüneteket a tempóban. A kománymű precíz, a rendhagyó kormány fogása kifogástalan, az abaligeti szerpentinen, a mecseki kanyargós utakon, ha nem is idéztük meg a Mecsek Rally szellemét, de kezesbárányként viselkedett a Q4, bátran belementünk a hajtűkanyarokba, jól tapadt az íveken, stabilan viselkedett minden helyzetben. A fékezési energia visszanyerésével a kihalt M6-os autópályán nem tudtunk mit kezdeni, de a mecseki hegyi utakon, a baranyai dombok hullámain szemmel láthatóan nőtt a hatótáv a hatékony rekuperációnak köszönhetően.

Hobbiterepjáróként kellően magas az alváz, nem okozott gondot a Villányi-hegység murvás dűlőútja sem, és a Mecsekben lemerészkedve, a vízmosásos földút sem fogott ki rajta. A feszes futómű, a kemény rugózás példaértékű, tesztautónk hátsó meghajtású, az eggyel nagyobb testvér, az 50-es jelzésű kapott összkerékhajtást.

Baranyai várak, török kori emlékhelyek

A török kor emlékeit Baranya más területein is felidézhetjük, a drámai mohácsi Nemzeti Történelmi Emlékhely méltó módon állít emléket a sorsfordító mohácsi vészről, Szigetváron a dicső Zrínyi Miklós várkapitányra emlékezhetünk a vár látogatásakor, míg Siklóson a felújított Malkocs bej dzsámi tanúskodik a hódoltság koráról.

A régió legdélibb, igazán mediterrán hangulatú vidéke, a Villányi-hegység környéke elsősorban a méltán híres villányi borvidékről, a Tenkes kapitánya című sorozatból is ismert siklósi várról és a kénes gyógyvizű harkányi termálfürdőről ismert. A magyarországi borturizmus fellegvárává fejlődött Villány mellett érdemes még a hangulatos villánykövesdi és a palkonyai pincesort is meglátogatni. A hegység legmagasabb csúcsa, a jellegzetes alakú, szigorúan védett Szársomlyó csak szakvezetéssel látogatható.

Még pár szó az Audi Q4 e-tron villanyautóról

A motorikusan nyíló csomagtérajtó mögötti raktér közepes méretűnek mondható, de azért jóval nagyobb egy hibridénál, szerencsére a kábelek a raktér alatt megbújó rekeszben vannak, így sokkal több csomag fér be, természetesen a hátsó ülések ledöntésével termetessé tudjuk varázsolni a rakodóteret. A LED fényszórók gyönyörűen bevilágítják az utat és a környékét, sajnos adaptív rendszer nem járt ehhez a kocsihoz. Mondjuk én inkább erre költöttem volna, mint a 30 színben beállítható hangulatvilágításra vagy az e-tron felirat földre történő projektálására. Sajnos ebben az autóban is csak manuális ülésbeállításra volt lehetőség, azért ennyi pénzért többet várnánk, és a tolató kamera hiánya is fájó volt. Tulajdonképpen minden nagyon patent a kocsiban, egyedül a fékekkel nem voltam túlságosan megelégedve, nem fogott úgy, mint ahogy kellett volna, aztán rájöttem a prózai okra, hátul csak dobfékekkel van ellátva, ez azért érződik is a fékezési teljesítményen.

Nagyon tetszett a szövethálóval is felszerelt panorámatető, a szuper hatékonyan működő három zónás klíma, szép, fizikai állítógombjaival és a bődületesen tisztán, torzításmentesen szóló, 8 hangszórós hangrendszer.

Összegzésképp az Audi Q4 e-tron egy ízig-vérig XXI. századi személygépkocsi, szemrevaló külsővel, elegáns beltérrel, városban, országúton, autópályán egyedülálló vezetési élménnyel és tulajdonságokkal. Tisztán elektromos meghajtáshoz képest hosszú hatótávval a stresszmentes nagyobb kirándulásokhoz is kiválóan alkalmas. Mérete, könnyű kezelhetősége, prémium családi autóvá teszi, habár a minőségért mélyen a zsebbe kell nyúlni.

(X) - A cikk elkészültét a Porsche Hungária Kft. támogatta