Panorámában gazdag túra egy nem mindennapi kilátóhoz

Magyarország leghíresebb falva, az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő Hollókő, a Cserhát szívében, elképesztően szép természeti környezetben fekszik. A településen áthaladó Országos Kéktúra vonalán, Hollókő és Felsőtold között, a Szár-hegy délkeleti oldalában, új látnivaló, az egyszerűen csak Kéz-kilátónak hívott, fából ácsolt, óriási tenyeret formázó alkotás vonzza mágnesként a túrázókat. Hollókő felől, a Cserhát Natúrpark Zöldútján kapaszkodunk fel a hivatalosan Isten tenyere-kilátónak hívott szoborhoz, majd a Kéktúrát követve, a Szár-hegy gerincén át sétálunk vissza a hollókői várhoz. A középkori erődítményt a Holló tanösvényen kerüljük meg, szép kilátást élvezve a zöld tájból kiemelkedő várra. Végül visszacsatlakozva a Kéktúrára, idilli fekvésű fás legelőkön át érünk le a bájos Ófaluba. Bónuszként még végigjárhatjuk a Hollókői-patak völgyében, pallósorokon kialakított Kertek Alja-tanösvényt is.

Szintkülönbség:250 m fel, ugyanannyi le

Hollókő, központi parkoló. Fizetős, díjak (2021): 400 Ft/óra, napidíj: 1200 Ft. Motorkerékpárokra is ugyanezek a díjak érvényesek. Automatákban lehet fizetni. Megközelíthető Budapest felől az M3 autópályáról, Salgótarján felé hajtunk le, majd a már 4 sávosra bővített 21-es főúton Hollókő – Pásztó-dél lehajtótól, Alsótold és Felsőtold településeken keresztül érünk, a jól kitáblázott, jó minőségű országúton Hollókőbe, ahol táblák vezetnek a nagy, központi parkolóhoz.

Egyszerű, könnyű gyalogtúra néhol kisebb kaptatókkal jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. Útközben vízvételi lehetőség nincs, a parkolóban találunk egy ivókutat. Az útvonal a várnál rövidíthető, a Kéktúrán érhetünk vissza a parkolóba vagy a Kék L jelzésű ösvényen, a vártól az Ófaluba ereszkedhetünk le. A Kéz-kilátó szabadon látogatható.

Térképkivágat: Cserhát 1:60 000 (Cartographia)

A nagy, központi parkolóból indulunk felfelé az aszfaltos utcán, jobbra a Holló Jankó játszóteret hagyjuk el, balra, a temető mellett megyünk el. A Castellum Hotel modern épülete után, az utca végénél, egyenesen megyünk tovább szekérútra váltva. A Cserhát Natúrpark Zöldútján járunk, melyet zöld színű, stilizált Z betű felfestések jeleznek. Az idilli fekvésű legelőről gyönyörű kilátás nyílik a Cserhát lankáira, füves aljú utunk egy erdősávnál élesen jobbra, felfelé fordul. Felmegyünk az erdő széléig, ahol utunk balra fordulva, eleinte szintet tartva, később enyhén lejtve fut a Szár-hegy délkeleti, árnyas oldalában. Ösvényünk egy kerítésnél ér véget, ahol találkozunk az Országos Kéktúra útvonalával (jelzőtábla: Szár-hegy alja (346 m)), melyen jobbra fordulva kezdjük meg kapaszkodásunkat a Szár-hegyre.

Pár perc alatt felérünk a hegy délkeleti nyúlványán, a sziklagyepes területen felépített Kéz-kilátóhoz, ahonnan parádés panorámát élvezhetünk a Cserhát hegyeire, kissé balra a Kelet-Cserhát 500 métert meghaladó, hosszú vonulata húzódik, a völgyben Felsőtold és Alsótold bújik meg, közvetlenül alattunk pedig a kilátó építtetőjének birtoka, a Szekerce-patak völgyében fekvő Farkaskútvölgy épülő-szépülő hagyományőrző és lovasközpontja rajzolódik ki. 2020 novemberében bízta meg a terület tulajdonosa Csíkszentmihályi Benjámint az alkotás felépítésével, melyet akácfából készített a mester, a hivatalosan Isten tenyerének nevezett kilátóterasz hamarosan óriási népszerűségre tett szert, még hétköznap is találunk itt turistákat. A hatalmas nyitott tenyeret formázó plasztikára kis lépcsőn, kényelmesen sétálhatunk fel, de az előtte fekvő lejtős, sziklás terület is kitűnő pihenő- és kilátóhely.

Induljunk tovább a Kéktúrán, keskeny ösvényünk fiatal tölgyesben emelkedik, és nemsokára felérünk a Szár-hegy (415 m) ligetes, cserjés tetejére, ahonnan szép kilátást élvezve gyalogolunk tovább a hegyvonulat keskeny gerincén. A látványos ösvényről több helyen is nyílik szép kilátás keletre és nyugatra is. Le-föl hullámzó ösvényünkön elmegyünk egy vízmű kis épülete mellett, majd leérünk egy jelzőtáblás útcsomóponthoz (Hollókői-vári letérő 375 m). Itt majd élesen balra fogunk fordulni, de előtte tegyünk egy kis kitérőt, az innen már jól látszó hollókői várhoz. A mesés fekvésű rétről csodás látványt nyújtanak a vár romjai, 2021 elején lezárták a várat, nagyarányú felújítás kezdődött a Nemzeti Várprogram keretében, tervek szerint 2022-ben lesz újra látogatható a hollókői vár. De addig is kívülről csodálhatjuk.

Térjünk vissza a Kéktúra kereszteződéséhez, akinek elég volt a kirándulás, innen pár perc alatt visszasétálhat a parkolóba, a Kéktúra jelzéseit követve. Folytassuk túránkat a Holló tanösvényen, melyet fehér négyzetben átlós zöld vonal jelez, de ismét feltűnnek stilizált Z jelzések is. Hamarosan kiérünk az erdőből, megnyílik a táj, előttünk a Szár-hegy és a Fekete-hegy közt bukolikus nyugalmat árasztó üdezöld Farkaskútvölgy húzódik. A következő elágazásnál, jelzések nincsenek, élesen jobbra fordulva megyünk tovább, széles szekérutunkról mesés kilátást élvezünk a hollókői várra és a nyugodt, cserháti tájra. Lejtősebbé váló úton bújunk be az erdő fái közé, és pár perc múlva leérünk az Országos Kéktúra útvonalára (jelzőtábla: Gyertyános 308 m). Jobbra fordulunk, egy hosszú kerítés mellett, árnyas erdőben gyalogolunk, balra, a kerítésen túl látjuk a szebb napokat is látott hollókői erdei tornapályát és játszóteret, majd leérünk egy félhomályos patakvölgybe, ahol kis hídon keresztezzük a vízfolyást.

Jobbra indul egy ösvény, a patakot követve, melyen tehetünk egy kitérőt, a 3-400 méterre lévő Várkút-forráshoz és a hajdani Parasztfürdő romjaihoz. Mi egyenesen, továbbra is a Kéktúrán maradva, felkapaszkodunk egy dombhátra, szép fekvésű, fás legelőn vágunk át, útközben remek kilátás nyílik a várra is, és rövidesen kiérünk a falu végén lévő útra, ahol jobbra fordulva sétálunk be Hollókő csodás Ófalujába. Főutcáján, a Kossuth utcán jutunk jelképéhez, a kis templomhoz, majd onnan vissza tudunk menni a parkolóhoz.

Érdemes végigjárni a romantikus Kertek Alja-tanösvényt, mely a Petőfi és Kossuth utca találkozásától nem messze indul, információs tábla is jelzi a kiindulópontot. A 2015-ben átadott hat állomásos tanösvény a Hollókői-patak völgyében, az Ófalu északi oldalán, az ide lefutó kertek végében halad végig. A tanösvény teljes egészében fapallókon, lépcsősorokon húzódik, az Ófaluban, lépcsősoron megy le a völgybe, és a falu keleti végénél jön fel. A patak mentén hajdan kis tavakat ástak ki a helyiek, melyeket részben kenderáztatásra, részben ruháik mosására használtak. A kis tavak egy részét most visszaállítva láthatjuk, de eredeti szerepeket már nem töltik be, hanem vizes élőhelyekként az élővilág védelmét szolgálják. A tanösvényen a kertekben termesztett növényekbe ugyancsak bepillantást nyerhetünk. Az egész útvonal buja növényzettel benőtt, virágos völgyben vezet, igazi dzsungelszerű környezetben, nagy élmény, ne hagyjuk ki! A tanösvény végétől pár perc alatt felmegyünk kiindulópontunkra, a parkolóhoz.