Könnyű kirándulás a Cserhát lankáin

A Cserhát nyugati részén, Alsópetény és Romhány között, a kiterjedt erdőkkel borított hegyek egyik gerincén magaslik a közkedvelt Prónay-kilátó tornya. A kényelmes, árnyas utakon megközelíthető, az Országos Kéktúra útvonalához közel álló kilátóból nagyszerű körpanoráma tárul fel a nógrádi tájra. Túránk az Alsópetény mellett fekvő, hangulatos Cser-tó mellől indulva kapaszkodik fel a lankákra, majd a falu felett, szép kilátást élvezve ereszkedünk vissza. Ráadásként megnézhetjük a gyönyörűen helyreállított Prónay-kastélyt és a hangulatos falu többi nevezetességét is.

A túra időtartama: 3 – 3,5 óra

Alsópetény, Cser-tó parkolója, autóval megközelíthető Vác felől, az M 2 autóútról a rádi lehatónál jövünk le, majd Rád, Penc, Keszeg falvakon keresztül érünk Alsópeténybe, a település előtt jobbra fekszik a horgásztó, ill. a szabadon használható parkoló. Tömegközlekedéssel legcélszerűbb Vácra vonattal menni, majd onnan Volánbusz járattal tovább. Alsópetény, szeszfőzde megállónál szálljunk le, onnan a Prónay-kastélyt balról megkerülő sárga négyzet jelű út vezet a Cser-tóhoz.

Egyszerű, könnyű kirándulás széles, jól jelzett utakon. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal elegendő folyadékot. Nedves, csapadékos időben az agyagos talajú erdészeti utak rendkívül sárosak, cuppogósak lehetnek, esősebb időszak után érdemes más túrát választani! A kilátótoronyba viharos, zivataros időben ne menjünk fel!

Térképkivágat: Cserhát 1:60 000 (Cartographia)

A mesterségesen kialakított, népszerű horgásztó, a Cser-tó parkolójából indulunk, mehetünk a töltésen is vagy a parthoz közelebbi sétaúton. Hamarosan kiérünk a keresztben futó, Sárga négyzettel jelölt széles útra, melyen jobbra fordulva, északról kerüljük meg a hangulatos tavat. A mezőn átvágó, széles szekérúton nemsok jelzéssel találkozunk, de az útvonal egyértelmű. Lassan északnak fordulva célozzuk be az előttünk húzódó Kő-hegy vonulatát, beérünk az erdőbe, a poros vagy sáros dózerúton a ritkás Sárga jelek mellett feltűnnek a Cserhát Natúrpark Zöld Z formájú jelei is. A folyamatosan emelkedő úton hamarosan felérünk a Kő-hegy nyergébe, ahol találkozunk a jobbról érkező Sárga sáv jelzésekkel, melyen egyenesen megyünk tovább.

Enyhén emelkedő földutunk hamarosan újabb jelzett útelágazáshoz ér, itt kissé balra hagyjuk el a Sárga sáv jelű utat a Sárga + jelzések kedvéért. A Dél-hegy északi oldalában kanyargó, nagyjából szintet tartó dózerút végül becsatlakozik a keresztben futó Országos Kéktúra útvonalába, a Romhányi-nyeregbe (405 m). Pár lépést teszünk meg jobbra, aztán balra térünk le az erdőirtás széléről már látható Prónay-kilátóhoz vezető Kék jelű szekérútra. A 2017 őszén átadott, 26 méter magas, többszintes torony a Romhányi-hegyen (421 m) áll, tövében kulturált pihenőpadok, asztalok, tűzrakóhely szolgálja a kirándulók kényelmét. Megkapó körpanoráma nyílik a Cserhát szelíd, erdős lankáira, keleten a Szanda jellegzetes kettős csúcsára, délnyugatra pedig a Naszály kőbányamentes oldala uralja a látképet. északnyugatra a Börzsöny vonulata zárja a horizontot. A kilátást nagyban megkönnyíti a szabadon használható távcső is.

A kilátótól a Sárga sáv jelű úton, balra fordulva, délkelet felé, egy erdőirtás szélén kezdjük meg ereszkedésünket a hegyről. Már az erdőbe érve találkozunk ismét a Kéktúrával, az alsó szintjén kőből rakott, felül fából ácsolt, hangulatos Kékesi-vadászház mellett. Itt is találunk pihenőhelyet, idilli piknikezési lehetőség, ha esetleg a kilátónál nem kaptunk helyet. induljunk tovább a Kék és a Sárga jeleket követve a földúton, mely kényelmesen kanyarogva, a Korpa-hegy lapos, jellegtelen magaslatán keresztül bukkan ki végül Alsópetény felett. Szép kilátást élvezve a mélyben fekvő Alsópetény házaira, ereszkedik tovább utunk. Balra, a hegyoldalban az útról alig látható régi zsidótemető fekszik , ha van egy kis időnk érdemes felfedezni a nem mindennapi látnivalót.

Még a házak előtt Y alakú elágazáshoz érünk, jobbra vezet a jelzett út, mely levisz a faluba, ha busszal jöttünk vagy a faluban parkoltunk erre menjünk. A faluból, a Prónay-kastélyt megkerülő Sárga négyzet jelű út visz a horgásztóhoz. Amennyiben közvetlenül a tóhoz tartunk, válasszuk a bal oldali jelzetlen utat, mely a legelőkön átvágva ér vissza kiindulási pontunkra, a Cser-tó partjára.