Bár a tavaszra mondjuk, hogy a szerelmesek évszaka, de az ősz a maga színeivel, illataival, kicsit csípős friss levegőjével, a lehulló falevelek lágy neszével igazán romantikus hangulatot áraszt. Kicsit talán szomorúak vagyunk, hogy vége van a nyárnak, úgy érezzük erőt vesz rajtunk a melankólia, főleg ha kint borongós az idő. Ne hagyjuk, vegyük körbe magunkat szép őszi tárgyakkal, tegyünk a lakásba új képeket, dekorációkat. Majd ha kicsit kipihentük otthon a nyári kalandokat, kerekedjünk fel, és vessük bele magunkat az őszi kirándulások csodáiba. Mi is lenne ilyenkor jobb úti cél ennél, mint a dimbes-dombos tájairól, ősi erdeiről és a legelésző őzekről híres Őrség. Fogjuk kézen szerelmünket, és utazzunk az ország legnyugatibb szegletébe!

Az Őrség Nyugat-Magyarország tájegysége, de különlegessége, hogy átível a határon is Szlovéniába és magába foglalja a gyönyörű Muravidék tájait is. Mint ahogy a nevéből sejteni lehet, ezen a területen a honfoglaló magyarok idejében úgynevezett őrállók éltek, akik az ország nyugati határvonalát védték a többi vándorló néptől. A dimbes-dombos táj jellege lehetővé tette, hogy a magaslatokról figyelni tudják a vidéket. Az őrállók, munkájukért cserébe különböző kiváltságokat kaptak, és közvetlenül a király fennhatósága alá tartoztak. Ezen köztiszteletben álló emberek leszármazottai népesítették be aztán a területet. Nem is akárhogyan, hanem egy sajátos településszerkezetet kialakítva. A csupán néhány házból álló településrészek lazán helyezkednek el a dombtetőkön, melyeket szereknek hívnak.

Ameddig a szem ellát, a dombok szelíden hullámzanak, a mezőgazdaság mozaikos formáival tarkítva az erdők sokaságát.

Hogy ősi formájában láthassuk ezt a vidéket, és átérezzük az őrállók életét, először Szalafőre látogassunk el, és ott a pityerszeri skanzenbe. A falumúzeum az 1700-as évekig repít minket vissza, hogy eredeti állapotban mutassa be az épületeket és az akkori mindennapokat.

És ha a falusi nyüzsgésből elvonulnánk kicsit, akkor menjünk el a Kömpe szeme kilátóba, ahonnan csodaszép látvány részesei leszünk, 5 szer tárul a szemünk elé madártávlatból, és körülölel minket a csend és a nyugalom.

Ha szakrális élményre vágyunk, akkor érdemes ellátogatni Velemérre, ami egy kis őrségi csodafalu. Itt található az ország legjelentősebb Árpád kori műemléke a Szentháromság templom. Az épület nem csak a kora miatt érdekes, ugyanis egyedülálló fényjátékot figyelhetünk meg a freskóin. Az év különböző időszakaiban a freskók különböző képsoraira szűrődik be a fény a keskeny ablakokon, a festészet eszközeivel erősítve meg az adott alkotás aktuális szakrális jelentőségét. Varázslatos látvány.

A falvak közt járva betérhetünk egy eldugott kis faluba Szaknyérbe, amiről kevésbé írnak az útikönyvek, viszont a környék legromantikusabb kis kávézóját itt találjuk. Egy kedves család saját portájába toppanhatunk, körülvesznek minket az állataik és gyönyörű portékáik, egy kis sziget ez a Vadregényes.

A gyönyörű színes őszi fák közt a legjobb kerékpárral suhanni. Az őrségben maximálisan kihasználhatjuk ezt, remek bringás túraútvonalakat alakítottak ki. Legérdemesebb Őriszentpéterről indulni, ami mondhatni az Őrség fővárosa. Három különböző kialakított útvonal is van, melyek mindegyike érint egy-egy csodálatos tavat, így a vízi világot is alkalmunk nyílik megfigyelni. Így ősszel nem hemzsegnek a strandolók, ezért akár egy tóparti romantikus pikniket is beiktathatunk egy eldugott partszakaszon.

Ha pedig a feltöltő kirándulásunk után szeretnénk magunkkal vinni egy szelet Őrséget haza, akkor térjünk be Magyarszombatfára, ahol sok fazekas dolgozik és alkot. Vagy vegyünk valamelyik nyitott portán helyben készült tökmagolajat, kecskesajtot.

Hazaérve hiányzik az a csendes romantika amit az Őrségben átéltünk? Akkor szerezzünk be a hálónk falára egy úgymond szerelem képet, és bújjunk össze a jó meleg takaró alatt, még az ősz illataival az orrunkban és színeivel a lelkünkben.

X - A cikk fizetett hirdetést tartlamaz!