A Rába völgyéből a hármas határ vidékére

Dél-Burgenland legdélibb csücske, a magyar, a szlovén és a stájer határ közé zárt idilli, dimbes-dombos, erdőkkel, ligetekkel, rétekkel, gyümölcsösökkel tarkított táj, melyet legcélszerűbb egy egész napos kerékpártúra keretében felfedezni. Jennersdorfból (Gyanafalva) kiindulva kalandozunk a három ország határvidékén elterülő, a Raab-Őrség-Goričko Naturpark osztrák területén fekvő nyugodt, csendes, bukolikus dombvidéken.

A túra hossza: 49 km, a jennersdorfi kempingből (e-bike kölcsönző) kiindulva

Jennersdorf (Gyanafalva), a várostól északra található kempingben lévő kölcsönző. Aki saját bringával megy, célszerű Jennersdorf központjából indulni.

Kerékpárkölcsönző:

Campingplatz Jennersdorf, Freizeitzentrum 3, e-bike-ok és sima bringák széles választéka, nyitva március közepétől október végéig minden nap 8-tól este 8-ig.

Hagyományos biciklivel egész napos, közepesen nehéz kerékpártúra jól kitáblázott, jelölt kerékpárutakon, többnyire gyér forgalmú helyi és mezőgazdasági jellegű közutakon, végig aszfalton. Célszerű e-bike-ot, azaz elektromos rásegítésű kerékpárt bérelni, mellyel játszi könnyedséggel tekerünk fel a komolyabb kapaszkodókon is. Útközben betérési lehetőség minimális, vigyünk magunkkal elemózsiát, innivalót. Néhány faluban vízvételi lehetőség, ivókutak.

A jennersdorfi kempingből a strandfürdő melletti úton tekerünk ki a Badstrasséra, melyen balra fordulva érünk ki a Kirchenstrasséra, és jobbra kanyarodva már bent is vagyunk Jennersdorf (Gyanafalva) központjában. A templom előtti Fő tér körforgalmától balra megyünk, az R11 jelű kerékpárútvonalat követve, mely hamarosan jobbra tér le a főútról a Wollinger Gasséra. Az utca végén jobbra kanyarodunk és pár perc múlva utunk átvisz a Rába hídján. A túlparton beérünk Neumarkt an der Raab (Farkasdifalva) takaros kis házai közé. A csendes falucska túlvégén érdemes kis kitérőt tennünk a helyi művésztelepre (Künstlerdorf), mely Dél-Burgenland izgalmas művészeti központjává fejlődött az utóbbi években.  A néhány zsúpfedeles parasztház mellett itt találjuk a tartomány legrégibb moziját, egy nyomdászműhelyt, galériát és olajütő malmot. Érdekes kontraszt a pár éve átadott hipermodern üvegkocka, mely a telep könyvtárja. A nyári hónapokban mindig találunk valami történést, folyamatosak a workshopok, rögtönzött kiállítások.

Menjünk vissza a falu központi kereszteződéshez, ahol balra fordulunk a St. Martin felé vezető közútra, a Dél-Burgenland legszebb tájait láncra fűző Paradiesroute kerékpáros útvonalra.  Pár perc alatt el is érjük a római kori emlékeiről nevezetes Rábaszentmárton (St. Martin an der Raab) szélét. A falu feletti dombon emelkedő Szent Márton-templomot a település kis főteréről is elérhetjük, de még a falu előtt, egy aszfaltút vezet balra fel a templomhoz. Az impozáns, barokk stílusú templomot gondozott sírkert veszi körül, ahonnan szép kilátás nyílik a Rába völgyére. A templom mögül, a kissé balra tartó aszfaltúton, a B70 jelű kerékpárúton hagyjuk el a falu házait. Folyamatosan emelkedő utunkon jó szolgálatot tesz az elektromos rásegítésű bicikli, rövidesen szép, árnyas, erdős részen kerekezünk felfelé, majd Eisenberg an der Raab, elszórtan álló házakból álló településre érünk.

A csendes településrészen áthajtva kissé meglepetésként ér a Das Eisenberg négycsillagos szálló hatalmas épülete, a szépen rendben tartott, igényes hoteltől megkapó panoráma nyílik a dél-burgenlandi lankákra. Utunk innentől már kevésbé meredeken emelkedik, majd Eisenberg utolsó házaitól kellemes lejtőn, árnyas erdőn át gurulunk le a keresztező országútig, ahol balra kanyarodva tekerünk át a völgyben hosszan húzódó Oberdrosen (Rábaőr) falucskán. Továbbra is a Paradiesroute és a B70 kerékpáros útvonalat követjük a kis forgalmú közúton. Rövidesen tábla mutatja, hogy balra felfelé érnénk el a Dreiländerecke (Hármashatárkő) csúcsát, mely a magyar-osztrák-szlovén határ metszéspontjában áll. Mi eltekintettünk a több mint 100 méter szint leküzdésétől, folytattuk túránkat a ligetekkel tarkított, üdén zöldellő dombvidéken.

Újabb erdős rész következik egy komolyabb emelkedővel, feltekerünk egészen a szlovén határig, majd egy fennsíkszerű mezőről meredeken gurulunk le Tauka faluba. Áthajtunk az álmos kis településen, egy korlátozott nyitvatartású kisboltot is találunk itt, majd egy táblás kereszteződésnél balra fordulunk el. Becsatlakozik hozzánk az R1 (Jubiläumsradweg) útvonala is, majd pár méter után a Paradiesroute jobbra fordul el, mi maradunk az egyenesen tartó B70 és R1 jelű kerékpárúton. egy darabig párhuzamosan haladunk a forgalmas 58-as főúttal, majd eltávolodva tőle hosszú, folyamatosan emelkedő szakasz következik. Erdőn, mezőn át tekerünk fel a szlovén határhoz, ahol egy, az osztrák oldalon álló fogadó áll. Szemben vele egy trianoni határkő emlékeztet az 1919-es békeszerződésekre.

A B70 és R1 kerékpárút még a panzió épülete előtt kanyarodik el jobbra, ezt követjük, nyílegyenes aszfaltúton, felüljárón keresztezzük az 58-as főutat, majd kellemes, hullámzó úton hajtunk tovább. Közepes lejtőn gurulunk le a völgybe, egy teniszpálya mellett kereszteződéshez érünk. Egyenesen megyünk, ráhajtva a valamivel forgalmasabb országútra, de még mielőtt beérnénk Krottendorfba, balra térünk le. Az idilli, széles völgy lassan összeszűkül, erdős szakaszon közelítjük meg ismét a szlovén határt. Egy régi vámháznál, balra átkelési lehetőség nyílik a szomszéd országba, mi maradunk Ausztriában, egyenesen a B70 és R1 jelű kerékpárúton. Az ismét kiszélesedő völgyben érünk be Burgenland legdélibb településébe, Kalchba.

Itt ér véget az egész Burgenlandon hosszában, több mint 250 km-en húzódó R1 Jubiläumsradweg kerékpárút, maradunk a főúton a B70-es úton, de pár perc múlva a jelzett kerékpárút jobbra tér le az országútról. Lassú emelkedésünket egy Y alakú elágazás után, ahol balra megyünk, izzasztóbb kaptató váltja. Utunk meredek emelkedővel kanyarog fel a csodás fekvésű Kalchberg gyümölcsösei közé, ahol a 39-es számú épület kínálja a környék egyik legérdekesebb látnivalóját, az Obstparadiest (Gyümölcsparadicsom). A házban ún. Mostothek működik, ahol a helyi gyümölcsökből készült alacsony alkohol tartalmú italkülönlegességet, a Most-ot lehet megkóstolni. Persze vannak gyümölcslevek is és természetesen borokat is ihatunk. Az épület mögötti nagy mintagyümölcsösben pedig igazi élménykertet alakítottak ki kilátóval, látványméhészettel, tanösvénnyel. Hivatalosan csak minden hónap első szerdájának délutánján van nyitva a kert, de elég nagy esélyünk van, hogy valamilyen csoport miatt nyitva tartanak.

A domb tetején egy hosszabb egyenes szakasz következik, erdőn vágunk át, majd legurulunk egy szélesebb aszfaltútra, ahol jobbra fordulva ereszkedünk le a lejtős, kanyargós úton Neuhaus széléig. Mielőtt beérnénk a falu központjába, a B70-es kerékpárút jelzései egy balra, meredeken felfelé tartó útra kalauzolnak, melyen 50-60 m szintet leküzdve szerpentinezünk fel a dobrai vár romjai alá. Balra keskeny bekötőút vezet a csodás fekvésű temetőhöz, ahonnan kellemetlen, köves, kavicsos úton érünk a szebb napokat is látott dobrai várhoz. A romoktól pazar kilátás nyílik a környező dombvidékre, nyugat felé jól látszanak a magasabb stájer hegyek is. Guruljunk vissza a kerékpárútra, balra kanyarodva, kellemes erdős részen át érünk Pfaffengraben elszórt házai közé, ahol balra fordulva célozzuk meg a már messziről látható Tábor-várkastély (Schloss Tabor) impozáns épületét.

A középkori eredetű várat a Batthyány-család építtette át a jelenleg is látható barokk stílusú kastéllyá. Batthyány Lajos miniszterelnökünk kedvenc nyári rezidenciája manapság a helyi kulturális élet egyik fellegvára, nyaranta nagysikerű opera előadások zajlanak gyönyörű, boltíves, árkádos udvarán, termeiben különböző időszakos kiállításokat láthatunk. Menjünk tovább a B70-es úton, egy erdős rész után házcsoporthoz érünk, az elágazásnál jobbra fordulva folytatjuk túránkat, a B70-eshez becsatlakozik a Stájerországból jövő Euro Velo 9 és az R12 jelű kerékpáros útvonal is, mely egy jó darabig a stájer-burgenlandi határt követi. A kellemesen hullámzó, idilli réteken, erdőkön átvágó utat jól lehet követni, az elágazásoknál felfestések, táblák mutatják a helyes irányt.

A hirzenriegeli önkéntes tűzoltóság épülete után a B70-es jobbra tér le, ezt követjük továbbra is, nagyjából szintet tartó utunk később erdőbe bújik, majd gyors lejtőn gurulunk le a Rába völgyébe. Welten házai közt bukkanunk ki a keresztben futó országútra, ahol jobbra fordulva tekerünk tovább Jennersdorf felé a csekély forgalmú aszfaltúton. A Rába széles, lapos völgyének szélén először Gritsch, majd Doiber falvak után érünk ki az 58-as főút körforgalmához, ahol Jennersdorf irányába megünk tovább. Túránk innentől elveszti kirándulós jellegét, a forgalmas országúton minél gyorsabban igyekezzünk a város központjába. A Rába-híd utáni körforgalomnál jobbra tartsunk, nem túl izgalmas ipari parkok között, a vasúti átjárón keresztül gurulunk be a város házai közé. A keresztező Hauptstrassén jobbra kanyarodva jutunk be a központba, ha a kemping felé igyekszünk, a temető felé tudjuk levágni az utat.