A Rinka-vízesés, a Sasfészek, a Frischauf-ház

A szlovén fővárostól, Ljubljanától, északra, látótávolságra magasodó Kamniki és Savinji-Alpok legvarázslatosabb pontja, a mesés Logarska dolina alpesi jellegű völgye. A fehéren vakító, csipkés hegyláncok közé szorult vadvirágos völgy felső végében rövid, de meredek kaptatón mászunk fel a 90 m magasból lezúduló Rinka-vízeséshez, melynek látványát a gigászi sziklafalhoz ragasztott Sasfészek fából ácsolt büféje teszi teljessé. Látványos, merész vonalvezetésű ösvényen kapaszkodunk fel a zuhatag tetejéhez, a Savinja forrásához, majd a káprázatos kilátást nyújtó, rusztikus Frischauf menedékházig.

A túra hossza: 3,5 km, oda-vissza

A túra időtartama: 2 – 2,5 óra

Dom planincev turistaház, a Logarska dolina autóval megközelíthető völgyfőjében, az út végén. Szabadon használható parkolóhelyek a hurokban végződő út mentén.

Belépő:

A Logarska dolinába csak fizetős úton lehet behajtani! Díjak(2019): szgk: 7,00 €, nagyobb kocsi, mikrobusz: 8,00 €, motorkerékpár: 5,00 €, busz: 30,00 €. A díjak járműre, nem személyre értendők, gyalog, kerékpárral díjmentesen be lehet menni. A völgy áprilistól októberig minden nap nyitva van.

Közepesen nehéz, rövid gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A túra nehézségét a nagy szintkülönbség adja, melyet, több helyen lépcsősorokon, ferde létrákon, a kritikusabb pontokon korláttal vagy drótkötéllel biztosított útvonalon hidalhatunk át. Útközben a Savinja forrásából frissülhetünk fel, úti célunk, a Frischauf-ház pedig italokkal, meleg ételekkel várja a turistákat. A túra gyerekekkel is bátran bevállalható, rövid, kalandos, látványos és változatos. Nedves időben fokozott óvatossággal menjünk végig!

A parkolóból (1023 m) indulunk, a kis faépületben lévő büfé és ajándékbolt mellől indul a táblával is jelzett, piros-fehér ponttal jelzett turistaút a vízesés felé. Pár lépés után jobbra ágazik le egy úgyszintén a menedékházhoz tartó út, a Pastirska pot, azonban mi maradunk az egyenesen tovább haladó úton a Frischaufov dom (1h) tábla irányába. Sziklába vájt lépcsőkön, köves, meredek ösvényen kapaszkodunk, balra lent a Savinja hordalékos, köves medre mentén egyre feljebb. Negyedórás, izzasztó kaptató után előbukkan az irdatlan sziklafal tetejéről lezúduló, vékony Rinka-vízesés, jobbra tőle, a függőleges falhoz tapasztott, a nevére rászolgáló Sasfészek (Orlovo gnezdo) bár. A szédítő, a gravitációt szinte megszégyenítő helyen függő büféhez meredek falépcsősor vezet fel. Májustól októberig minden nap 10 és 18 óra között nyitva lévő vendéglátóhelyről remek rálátás nyílik az ország legmagasabb zuhatagára. A 90 méter magas vízesés alsó fele szárazabb időben gyakorlatilag szétporlad a levegőben, egészen el tudunk menni az aljához, a kis medencéhez, azonban készüljünk fel, hogy nem ússzuk meg szárazon a kalandot.

A táblás útelágazástól folytatjuk túránkat a Frischauf-ház felé, átkelünk a patak felett a keskeny pallóhídon, és szerpentinúton kapaszkodunk fel a vízesés tetejéhez, útközben több helyről is fantasztikus panorámát élvezünk a Rinkára, a Sasfészekre, a Logarska völgyre és a mögötte húzódó Ojstrica és Planjava fehér, cikk-cakkos hegyláncára. Ösvényünkön lépcsősorok, köves szakaszok, drótkötéllel biztosított részek váltogatják egymást. Egy hosszú doronglépcsősor után hatalmas sziklafal tövében érünk fel a Rinka-vízesés tetejére, a patakot kis fahídon keresztezzük, remekül rálátunk a mélyben fekvő völgyre.

Utunk innen szorosan követi a Savinját, kanyonszerű, sziklás szurdokban mászunk a ferde létrasoron, majd méretes sziklákon keresztül jutunk fel egy táblás elágazásig. Jobbról csatlakozik hozzánk a parkoló közeléből indult Pásztor útvonal, a Pastirska pot, balra fordulva megyünk tovább és pár lépés után elérjük a sziklák közt fakadó Savinja forrását (Izvir Savinje). Köves, gyökerekkel szabdalt, meredek ösvényen, gyönyörű bükkerdőben kapaszkodunk tovább, a fárasztó kaptató feljebb kényelmesebbé válik, majd táblás elágazáshoz érünk. A bal oldali úton maradva, a Dom na Okrešlju tábla irányát követve rövidesen felérünk a Frischauf-menedékház épületéhez (Frischaufov dom 1396 m). A májustól októberig minden nap nyitva tartó étterem remek meleg ételekkel, helyi specialitásokkal, finom sütikkel, forró teával várja a turistákat.

A ház előtti, ötletesen kialakított nagy teraszról elképesztő kilátás nyílik a Logarska dolinára, a szemben magasodó Planjava és a tőle balra kikandikáló Ojstrica csúcsára, kissé jobbra jól látszik a Kamniki-nyereg is. Érdemes felkeresni a turistaház mögött, pár méterre lévő idilli fekvésű, vadvirágos mezőt, melyet impozáns kulisszaként vesznek körül a Savinji-Alpok csipkés hegyvonulatai. A rétről menjünk a nagy szikla mellett álló kis faházhoz, ahonnan az ösvény levisz a jelzett útra, melyen baléra fordulva a már ismert útvonalon ereszkedünk vissza kiindulási pontunkra.